påtvingat medlemsskap i klubb..

_Peplis_

Trådstartare
Får en förening tvinga sina medlemmar att tävla för just den klubben?

Anläggningen där jag står uppstallad ägs av en förening, i våra hyreskontrakt (som förövrigt inte alla har...) står det att för att få rida på anläggningen måste man vara medlem i klubben (det kan jag köpa, eftersom medlemmar även får reducerad anläggningsavg.) Men det står också..
"Vid tävling ska även ekipaget tävla för XXX(klubbens namn"

Alltså måste jag då tävla för denna klubb om jag inte vill?

Anledningen till att jag inte vill är att klubben inte har någon fungerande verksamhet för oss ungdomar som rider häst. Vilket jag tycker är väldigt tråkigt, allting satsas på de som rider ponny...Dessutom är det knappt några som rider häst och tävlar..Jag vill rida lag nästa år osv, vilket min klubb inte kan erbjuda..

Om man nu måste tävla för klubben bör de väll kunna erbjuda/uppfylla det som finns på andra klubbar?

Senast ändrad:
Sv: påtvingat medlemsskap i klubb..

Har ingen erfarenhet av det alls, men det låter inget vidare kul.
Om de nu inte kan hålla den "standarden" som andra föreningar har och kan erbjuda dig att tävla i lag tycker jag det är sjukt om du inte skulle få tävla för någon annan. De kan ju inte hindra dig från att tävla, vilket dem iofs på sätt och vis gör...
Har du pratat med dem, är det svårt att dra i gång någon sådan "verksamhet" för er?

Hoppas det löser sig, vore trist om det skulle hindra er från att tävla.

Jag tycker det låter åt skogen! :mad:
Har inte heller hört talas om liknande, en förening ska inte kunna tvinga ngn att tävla för dom bara för att man råkar ha hästen uppstallad där, det är utpressning enligt mig.

Om de inte kan få ekipage som vill tävla för föreningen på annat sätt än via tvång så borde de se över vad de gör fel när ingen vill tävla för dom :smirk:
De måste förbättra sina villkor.

Jag har aldrig tävlat för klubben i min stad, vill helt enkelt inte "representera" den utan är med i föreningen jag tycker är bäst(nu tävlar jag inte mkt hopp/dressyt längre utan mest gångartsridning).

Jag tror inte att ett sånt kontrakt kan vara giltigt, kan du inte höra med ridsportförbundet å jurist?
Nu har du visserligen skrivit på under en period men borde gå att ändra på.
De kan ju inte tvinga dig att tävla på lägre nivå än din ambition!! :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr tror jag de kan kräva det!
Jag har läst förbundets obligatoriska stadgar som gäller för alla klubbar, och kan inte minnas ngt som ens sagts om det du beskriver.

Så länge klubben äger (eller arrenderar som det väl är i din klubbs fall?), så kan de ju bestämma vad de vill, så länge de har ett styrelsebeslut på det.

Du kan väl ringa eller skicka ett mail till Ridsportförbundet? Där kan de ju ge dig ett helt korrekt svar.

Måste säga att jag tycker det är ett helt fel sätt att skaffa tävlingsryttare till klubben på! :mad:

Jag tycker oxå det är skamligt.
Hur ska de kunna kräva det om hon tävlar högre nivåer eller vill vara med i ett lag?Det är ju inte hennes fel att hennes klubb inte är lika kvalificerade :mad:

Till skillnad från en del övriga som har svarat så tycker jag att det helt klart är ett rimligt krav att de som har sin häst uppstallade på anläggningen även ska tävla för klubben ifråga.
Sedan kan jag tycka att det blir lite trist för din del när det inte finns andra tävlingsekipage på hästfronten men du får väl försöka ragga lite tävlingsekipage till klubben, dra igång träningar mm. Det går lättare om alla jobbar åt samma håll eller hur?
Engagera dig i tränings- o tävlingsverksamheten så att det blir som du själv vill. Det är så det fungerar i ideella föreningar. Man kan inte sitta tillbakalutad och räkna med att alla andra ska fixa saker och ting, det gäller att ALLA hjälps åt.

Vad gäller lagtävlan så är det faktiskt så att en klubb kan låna in ekipage från andra klubbar för att få ihop sitt lag (max 1 ekipage per lag och omgång). Så, är det så att någon annan klubb i din närhet har brist på tävlingsekipage så kan de låna in dig till laget. Bra va?

/Lisa

Förbehållet att man ska tävla för klubben där man står uppstallad är vad jag vet ganska vanligt förekommande och normal. Finns det ont om ekipage inom den gren/område du vill tävla kan du ju som någon föreslår försöka dra igång verksamhet eller så kan du söka dispens att tävla för en annnan. Har du pratat med folk om ditt problem?

_Peplis_ skrev:
Får en förening tvinga sina medlemmar att tävla för just den klubben?

Anläggningen där jag står uppstallad ägs av en förening, i våra hyreskontrakt (som förövrigt inte alla har...) står det att för att få rida på anläggningen måste man vara medlem i klubben (det kan jag köpa, eftersom medlemmar även får reducerad anläggningsavg.) Men det står också..
"Vid tävling ska även ekipaget tävla för XXX(klubbens namn"

Alltså måste jag då tävla för denna klubb om jag inte vill?

Anledningen till att jag inte vill är att klubben inte har någon fungerande verksamhet för oss ungdomar som rider häst. Vilket jag tycker är väldigt tråkigt, allting satsas på de som rider ponny...Dessutom är det knappt några som rider häst och tävlar..Jag vill rida lag nästa år osv, vilket min klubb inte kan erbjuda..

Om man nu måste tävla för klubben bör de väll kunna erbjuda/uppfylla det som finns på andra klubbar?

Eftersom klubben har i alla fall närmare 100 medlemmar, så finns det storhäst ekipage som tävlar. Problemet är att det inte finns någon "storhästansvarig" person på samma sätt som det finns en engagerad person som är "ponnyansvarig". Så underlag till ett lag finns - det gäller bara att jag rätt på de personerna ;)

Så vill du ha ihop ett lag - så är det dags att börja jobba för det nu! :D Ta kontakt med styrelsen för att få ut medlemslistan och kolla med den som delar ut licenserna vilka som löst tävlingslicens för klubben. Så gjorde jag när jag skulle fixa ihop dressyrlaget för stor häst.

/Lizzie

Nåt sådant, att man inte FÅR tävla för annan klubb har jag inte varit med om... DÄremot där jag bodde förr ändrade ridklubben jag stod på att man måste tävla för klubben för att få rida där, på deras anläggning, annars kosta det typ 150 kr / gång. TYcket det var taskigt gjort, en medlem är väl trots alltid en medlem & om man hjälper till & ställer upp lika mkt som de andra medlemmarna bör man väl inte särbehandlas för att man vill tävla för en annan klubb. (Kan ju bero på att man vill rida lag t ex) Nu drabbade detta inte mig men ändå....

Jag tycker att klubbens resonemang är sjuka.
Att man betalar extra när man har hästen där, för att utnyttja anläggnignen men inte valt att tävla för den klubben det är en sak tycker jag, det är okej och rimligt, det kan jag ha förståelse för.

Men att som du säger, för att få ha hästen där behöva tävla för klubben det tycker jag är sjukt. Förstår inte riktigt resonemanget till det. Tycker att man måste välja själv vilken klubb man vill tävla för, annars blir ju inte tävlandet lika kul längre. Man måste ju känna att man vill tävla för klubben, och att det fungerar. Det är ju kanske också ett själ till varför storhästryttarna inte vill tävla i den grad som ponnyryttarna (kan vara det i alla fall.)

Tycker dock det är konstigt att de inte har en mer fungerande verksamhet för er som rider häst, eftersom intresset är ohyggligt stor på ponnysidan i er klubb, förr eller senare måtse ju ändå ekipagen gå upp till häst ändå och det kan ju vara bra om det få finns en fungerade tävlingsverksamhet på hästsidan med (för såväl juniorer, youngrider som seniorer!)

Speciellt, om man som du vill tävla i lag osv. då måste man ju få göra det tycker jag. Fast det är en grej som är rätt sjuk här med, vi ska ha lag i dressyren på stor häst i vår (länge sen vi hade lag sist),
är bara div III men ändå. De som ska rida i laget väljs av EN viss person, så det är ju ganska klart vilka (de favoriserade) som får rida i laget...

Låna ekipage till laget? Intressant, det har jag aldrig hört talas om att man får!
Är det ngt nytt, eller ngt som är olika beroende på vilket distrikt det är?
Vet att olika distrikt har ibland mkt olika regler för sina lagtävlingar.

Förr vet jag att ponnyekipage kunde rida lag för en klubb och individuellt för en annan. Men inte stor häst.

Lite sådant har "drabbat" mig också, men i mitt fall var det bara att "allt och alla" gnällde för att jag inte tävlade för klubben där hästen var uppstallad och jag hade ridlektioner.

Och jag måste säga att jag hade inga alls moraliska svårigheter att tävla för ngn annan klubb.
För jag resonerade som så, att varför skulle klubben där jag jobbade ideellt få "äran" att ha tävlade ekipage, när jag inte fick ngt "tillbaka"?
Jag kunde inte rida KM, för då gnälldes det järnet att det var fuskigt, för jag och mina hästar var ju mkt bättre än de andra.
Och jag VILL rida KM!!
Dessutom gick KM:et på 1,00 nivå, och jag vill ha det på 1,10.

Skulle jag få rida lag i klubben, så skulle jag få gå ner ett snäpp i höjd, för alla andra låg på ungefär lokal nivå, och jag regional.

Andra klubbar ställde upp ekonomiskt med bla reseersättning eller att de betalade licensen om man fick placeringar. Ngt "min" klubb varken hade råd eller lust att göra.

Osv, osv.
Så jag har svårt att "bli styrd". Jag har tävlat för många olika klubbar, och väljer den som passar mig och min nivå bäst.

Men den dag dessa ponnyryttare går över till stor häst, tror du inte att det blir en jäkla fräs på stor häst i stället då? Det tror jag!

Om jag förstår det hela rätt så tvingar man ingen att tävla för klubben, däremot erbjuder man inte stallplatser till de som väljer att tävla för någon annan klubb. Det tycker inte jag är konstigare än att ex en ponnytravklubb i första hand ger just ponnytravare stallplats även om andra ägare köar för att få plats.

Om du tror att majoriteten av medlemmarna inte vill ha det så får du väl lämna in en motion till årsmötet!

Jo det är klart, men det borde väll ändå gå och göra och bygga på en ordentlig "hästverksamhet" för stor hästryttarna i dagsläget med, och jag tycker ändå att resonemanget att man Måste tävla för klubben bara för att man har hästen uppstallad där - känns fel.. Uppstallning är en sak, att tävla är en annan..
Man betalar ju liksom för boxen, tjänsterna i stallet osv. så det känns väldigt fel att någon dessutom ska "pressa" mig att jag måste tävla för den klubben med, jag tycker det känns fel.. men det är ju vad jag tycker.. Ska man dessutom ställa det kravet, då måste det ju finnas bra förutsättningar för Alla ryttare med tycker jag, det är fel att just ponnyryttarna prioriteras så.. alla ryttare borde få en vettig chans, till att t.ex. tävla i lag.

Vänd på resonemanget i stället. Varför ska en klubb hyra ut en stallplats till någon som inte vill tävla för dem och varför skrev du på kontraktet och flyttade dit om du inte vill tävla för klubben.

Det är ju inget ovanligt med det. Den stora klubben i Örebro har ju samma system.

Jo, men där finns ju lag i alla divisioner och en fungerande verksamhet för ALLA!

Jag tycker de beter sig illa, du är ju medlem å betalar för hästen å de får in sin årsavgift, du kan ju tävla på KM å sånt men man måste ju få tävla för andra klubbar om de kan erbjuda bättre villkor, tex sponsring mm.

Det kan man ju, det är bara att flytta, ingen tvingar en att stå kvar i stallet om man nu misstycker om vilkoren (vilka man bör ta reda på innan man accepterar stallplats). Är det frågan om en ideel förening så gäller det att alla drar sitt strå till stacken, man kan inte bara sitta och vänta på att någon ska ordna det för en.

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 128
Senast: FannyN
·
O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 246
Senast: 0therwise
·
Tävling Jag är uppstallad på en ridskola och i kontraktet står det att man som hyresgäst måste tävla för klubben. Kan man verkligen tvinga någon...
Svar
9
· Visningar
1 855
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Jag tror jag har koll på läget, men är ändå lite osäker. Jag är medlem i en brukshundklubb A där jag har gått ett par kurser och...
Svar
6
· Visningar
1 008
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama