Patellaupphakning

Sv: Patellaupphakning

Ja för det första tror jag inte det är något som drabbar quarterhästar specifikt, varför du nu tar upp den rasen?
Av alla patellaunghästar jag sett har en varit quarter. Övriga har varit halvblod, fjording och russ.
Dålig exteriör tja, det finns inom alla raser och har absolut med saken att göra i många fall. Raka ben = större risk för problem. Dålig muskling = större risk för problem (snarare tvärtom mot din uppfattning).
Felaktig benställning är något alla som avlar måste försöka undvika oavsett ras.

Men detta med kronisk patellaupphakning verkar inte vara värst vanligt på quarter. Din och andras uppfattning, vad stöder du det på?
Kan du visa mig en statistik på hur många vuxna hästar som har bestående men av patellaupphakning? Men det klart, att vi inte har samma uppfattning om detta kan ju också bero på andra saker, personligen är jag väldigt noga med exteriör oavsett om jag avlar eller köper häst, och det oberoende på ras. Jag har väl helt enkelt kunnat undvika dessa hästar som har så mycket problem med patellaupphakning genom livet. Det är jag glad för!
Vid en snabb sökning ser man dessutom faktiskt överhängande dessa raser jag nämde tidigare och de facto är det också de jag sett värst benställningar hos. Men du får nog skilja på kronisk patellaupphakning och den som unghästar drabbas av i perioder.

Har inte hört att Fjord och Russ drabbas så mycket av det, eller en del andra raser.

En klarhet är att hästar med för tidig start komma att få mycket problem, om det så gäller quartern med sitt med föd muscle massa och tidig inriding, travar som starta som 2 åring eller dessa stora ½blod med 3 års test.

kl

Jag har en shettis med patellaupphakning. Låter honom gå ute så mycket det går. Pulsar i snö på vintern och annars tycker jag bommar på marken är bra att träna över. Bra mat och B-vitamin och mycket träning.

Jag har hört att om man opererar så tar man bort den naturliga låsmekanismen hästen har så den kan stå och sova. Är detta sant eller bara en myt?

Det är om man kapar hela bandet som det kan bli så. Idag gör man i regel inte den operationen utan man snarare naggar lite i bandet för att skada det, så det ska bildas ärrvävnad. Bandet är alltså helt, man vill bara få fram ärrvävnaden så det ska bli tjockare. Detta ska tydligen hjälpa.

kl

Jag har en shettis med patellaupphakning. Låter honom gå ute så mycket det går. Pulsar i snö på vintern och annars tycker jag bommar på marken är bra att träna över. Bra mat och B-vitamin och mycket träning.

Jag har hört att om man opererar så tar man bort den naturliga låsmekanismen hästen har så den kan stå och sova. Är detta sant eller bara en myt?
Det stämmer vi har en häst i stallet som är opererad och står på boxvila med lite utgång. Ligger och vilar, har inga problem att resa sig. Dom lär sig ganska fort att dom måste ligga ned och vila. Hon är snittad ett par gånger men patellaupphakningen var för svår.

Reds när det funkade men klarade till slut inte att gå på lösdrift utan att det hakade hela tiden. Är fortfarande konvalescent efter operationen.

Nu sitter jag här igen... herregud vad ska jag ta mig till!?
Alltid när jag just bestämt mig för att detta är ingen fara, så får han ett jätteanfall. Fick just ett sms från stallägaren att han inte kan röra sig i hagen.
Han verkar hata regn, minsta lila duggregn och han tar inte ett steg och som ett brev på posten kommer mer eller mindre kraftiga upphakningar. Ingen lösdrift hjälper mot det om han ändå bara står. Han har även börjat få hakningar även dag/kvällstid när han är/kommer från hagen.

Vad fan ska jag göra :(

SJÄLVKLART har jag pratat med veterinär men de kan självklart inte säga hur det blir i framtiden.

Är du säker på att det verkligen är patellaupphakning? "Anfall" är inte riktigt det ord jag skulle använda i samband med patellaupphakning. Förvärring vid fukt och kyla är annars något man brukar koppla ihop med korsförlamning, som också ger stora svårigheter att gå?

Är du säker på att det verkligen är patellaupphakning? "Anfall" är inte riktigt det ord jag skulle använda i samband med patellaupphakning. Förvärring vid fukt och kyla är annars något man brukar koppla ihop med korsförlamning, som också ger stora svårigheter att gå?

Precis vad jag också tänkte!

Jag hade veterinär ute första gången han fick upphakningarna och det var inte korsförlamning...

Fick som sagt ett sms 7.30 att han inte kunde gå i hagen, när jag var där kl 9 så gick han normalt igen och inga hakningar nu på kvällen heller. Det verkar vara över för den här gången.

Jag kopplar ihop det dåliga vädret med att han vägrar röra sig i hagen. En dag kan gå bra, men som nu på hösten när det regnar var och varannan dag så fungerar det inte. Och jag kommer hem för sent från skolan för att hinna gå promenader tillräckligt i veckorna, och att harva runt i en paddock med en ettåring känns sådär.... vet inte vad som är värst, upphakningar eller för mycket paddockpromenader...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 306
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 322
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka