Sv: Patellaupphakning
Har du något från de hästarna som du kan dela med dig av? Upplyste säljaren om att de hade patellaupphakning? Hur blev deras historia? Var det utmaningar med träningen? Gick det (långsiktigt) bra?
Men jag har ju gjort det i den här tråden.
I samtliga fall var det tillfälligt på växande hästar och försvann med mycket rörelse/utevistelse (några på lösdrift, några inte men mina hästar står inne max 8 tim/natt), korrekt foderstat och träning (bomarbete, promenader/tömkörning i terräng, upp o ner i backar osv). Som max satt det i i några veckor men de hakade inte lika kraftigt som tex Evolution beskriver. Hade jag haft en sådan hade jag lagt upp planering med veterinär, ev B-vitamin injektioner tex och mer noga med träningen.
För mig är det en helt normal grej som vissa unghästar har -särskilt snabbväxande raser, inget jag behöver jaga rätt på tidigare ägare/uppfödare/hingstägare om. Det jag bryr mig om är liksom hur stor andel av en hingsts/stos/uppfödares avkommor som är hållbara och presterar långt upp i åren. Det har jag naturligtvis kollat upp tidigare. Och jag tror ärligt talat de flesta uppfödare i min branch skulle få väldigt höga ögonbryn om jag började reklamera fullt friska unghästar pga patellaupphakning. En gång har det hänt med en häst jag fött upp själv, det försvann med samma åtgärder och långt innan den såldes. Den (och de flesta av dess syskon på både mammas och pappas sida) tävlas framgångsrikt/internationellt på elitnivå och har inte, kommer aldrig, haka igen. Varför vet jag det? Jo för att jag vet just varför den hakade den korta perioden som snabbväxande 2-åring.
Jag kan garantera att inga köpare backade på att den hade hakat en period som yngre.
Jag har aldrig i hela mitt liv stött på en vuxen häst som haft problem med patellaupphakning, men jag vet att dom finns och den är säkert i högre utsträckning ärftlig.
Däremot har jag under åren stött på många som haft vanlig "unghästhakning" som vilken unghäst som helst kan få. Om just den är ärftlig eller ej i nåt fall är egentligen helt oviktigt dessutom -utöver att det inte går att bevisa så försvinner det med sagda åtgärder eller i vissa fall op, därför kan jag inte se att det är ett problem eftersom det inte kvarstår.
De hästar som har en ärftlig variant är väl då de som har kvar problemen i vuxen ålder trots åtgärder. Jag har som sagt ingen erfarenhet av någon sådan häst.
Eftersom patella är upptaget i defektlistan måste det finnas några blodslinjer/individer som bevisligen gett mycket patellahästar. Om jag var orolig hade jag kollat upp vilka och hur de hästarna fungerat och om det i deras fall var just väldigt kraftig patella som inte försvinner med åtgärder eller ens vid op. Måste finnas någon grund till att det finns med men jag misstänker att det har med halvblodshästar att göra och knappast alla raser.
Hoppas någon kollar upp det, jag skulle vara intresserad av att veta! Men jag har härjat tillräckligt med SJV om defektlistan så det överlämnar jag åt någon annan som känner sig manad.