Patellaupphakning

Sv: Patellaupphakning

Patellaupphakning räknas som ärftligt.

Se jordbruksverkets föreskrifter
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000995/1242046865989/2009-028.pdf

Detta tolkar jag också som att det bör kunna räknas som ett dolt fel.

Nja, så enkelt är det inte. För det första (som det står i listan) är det multifaktionell nedärvning, och det avses tex avelsdjur som lämnar defekten ofta och därmed kan antas nedärva den. Det finns ingen identifierad gen och det gäller alltså avelsförbud på vuxna djur som visat sig producera detta ofta. Patellaupphakning i sig går ej att bevisa vara ärftlig på en individ då det kan uppstå av en massa orsaker, absolut ej alltid pga ärftlighet utan tex utfodring, avsaknad av muskler, stillastående, näringsbrist, outveckling osv.

Dessutom finns det felaktigheter i defektlistan som SJV är medvetna om men ej har tid att ändra men det är en passus i sammanhanget. Har varit i kontakt med dom flera gånger om det.

Om man kan bevisa att föräldradjuren lämnat flera avkommor med patellaupphakning så kan man möjligen, absolut inte säkert, få det till ett dolt fel. Men nu skriver ju Evolution själv att säljaren tar tillbaka hästen om hen vill det så det finns ingen anledning att krångla med att försöka få igenom dolda fel (vilket inte är så lätt som många verkar tro...)

Nja, så enkelt är det inte. För det första (som det står i listan) är det multifaktionell nedärvning, och det avses tex avelsdjur som lämnar defekten ofta och därmed kan antas nedärva den. Det finns ingen identifierad gen och det gäller alltså avelsförbud på vuxna djur som visat sig producera detta ofta. Patellaupphakning i sig går ej att bevisa vara ärftlig på en individ då det kan uppstå av en massa orsaker, absolut ej alltid pga ärftlighet utan tex utfodring, avsaknad av muskler, stillastående, näringsbrist, outveckling osv.

Dessutom finns det felaktigheter i defektlistan som SJV är medvetna om men ej har tid att ändra men det är en passus i sammanhanget. Har varit i kontakt med dom flera gånger om det.

Om man kan bevisa att föräldradjuren lämnat flera avkommor med patellaupphakning så kan man möjligen, absolut inte säkert, få det till ett dolt fel. Men nu skriver ju Evolution själv att säljaren tar tillbaka hästen om hen vill det så det finns ingen anledning att krångla med att försöka få igenom dolda fel (vilket inte är så lätt som många verkar tro...)

Imponerande, vad du var insatt i ämnet. Säljarens sida av ämnet alltså. Nästan så jag börjar tro att du själv fött upp och sålt häst med patellaupphakning. Sådant engagemang brukar bottna i egna erfarenheter :) Men jag vet ju såklart inte, jag bara gissar :)

Haha nej jag har inte "fött upp och sålt" några hästar med patellaupphakning. Däremot har jag haft några.

Så att alla vet hur en Patella häst (Stifles) se ut: (hål tummen att det här går)

www.youtube.com/watch?v=flD1t0sNWCk

Av egen erfarenhet rid jag distans med ett 5 årig Patella häst av det Norska Bundegärd Linja, (visst inte det var Patell foran efter köpet, jag märkt att hästen täpped sitt höger bak när vi gick nerför backen, vetreinären och jag konstaterad Patell.
Med ett planerad 5mil PP KARLOLINA RYTT i Skara redan planerad vid hösten bestämt jag mig för bergs klättring och tempo växling för att se om jag kunde bygga upp knäet över sommern.
Veterinär besiktning har hemma innan tävling för att se om jag skulle avboka,.........hästen var helt ren!
Tog känsning (nothing ventured nothing gained)
Hästen kom i God Känd och kunda har gjört 5 mil till.

Min synpunkt är samma som Stig Johansson:
Träning - Träning och mer Träning...........

Backside av en sån häst är att så fort du upphör med träning (två vekcor) kommer symptom tillbaka.

Man ska inte köpa till sig problem, aven vid misstänkt arvs fel.
Vid ett omedvetet dålig köp måste man fråga sig "vill jag lägga tid och pengar på en sån häst?"

Jag flikar in lite här! Har själv haft en häst med patellahakningar de senaste 4 åren. Vi köpte vår valack som unghäst och hoppades på att hakningarna skulle växa bort. Det har de inte gjort, utan detta är något vi får leva med! Hästen hoppar idag msv hoppning, går La-msv dressyr, så hakningar behöver inte innebära att hästen inte blir fullt duglig som ridhäst:) Vår häst hakar dock mycket sällan när man rider, utan främst när han stått stilla en stund. Följande saker tänker vi på för att hjälpa vår häst: ute i hage så mycket som möjligt, inga viloperioder (däremot dagar med kortare skritt-turer), klättra och rid mycket i terräng som gör att hästen behöver lyfta lite mer på sina ben (dock skall man inte gå för mycket i nedförsbackar), rid ofta över bommar när du tränar markarbete, rid hästen i rätt form, värm upp med mycket skritt innan arbete, massage för att stimulera en jämn muskelatur, TÄCKE vid minsta kyla och regn (när han spänner sig blir hakningarna värre!), påpeka för hovslagaren att hålla trakterna höga så att överrullningen underlättar. Många har påpekat att B-vitamin skall hjälpa, detta har jag aldrig sett på vår häst.. Däremot köper jag linfröolja med tillsatt e-vitamin och det är det första fodertillskottet som jag har sett faktiskt hjälper!!
Vi har även röntgat knälederna för att kunna utesluta eventuella tumörer. Det finns en operation där vet. går in och gör små snitt i patella-leden. Denna metod är snällare än då man skär av leden helt och risken för att det skall bildas artros längre fram är mycket mindre. Däremot kan man inte garantera att hakningarna försvinner helt, men de blir inte lite kraftiga iallafall! Denna operation går på ca 3000 kr/ben. Jag är osäker på om försäkringen täcker detta!

Länken ovan "www.youtube.com/watch?v=flD1t0sNWCk", tycker inte jag är typisk för patellhakning! Denna hästen ser snarare halt ut! Typiskt för patellahakning är att hästen fastnar/hakar när den står stilla och behöver "knycka till" med benet eller backa för att lossna. De flesta hästar med patellahakning visar inget när de är i rörelse!

Hur mycket hakade er häst som ung? Eftersom det är en dressyrhäst jag köpt så vore det ju olyckligt om det syntes i ridningen, ifall han inte kommer iväg efter halten i starten liksom... Eller får ett stört rörelsemönster.
Ni har inte övervägt operation på er häst?

Hade i stort sett bestämt mig för att behålla men börjar tveka nu igen. Tänk om han blir rädd att ta ut steget i bak eller får en rörelsestörning osv osv... :( jag hade ju tänkt mig en satsning mot MSV + dressyr och det går inte hand i hand med rörelsestörningar direkt.

Haha nej jag har inte "fött upp och sålt" några hästar med patellaupphakning. Däremot har jag haft några.

Har du något från de hästarna som du kan dela med dig av? Upplyste säljaren om att de hade patellaupphakning? Hur blev deras historia? Var det utmaningar med träningen? Gick det (långsiktigt) bra?

Länken ovan "www.youtube.com/watch?v=flD1t0sNWCk", tycker inte jag är typisk för patellhakning! Denna hästen ser snarare halt ut! Typiskt för patellahakning är att hästen fastnar/hakar när den står stilla och behöver "knycka till" med benet eller backa för att lossna. De flesta hästar med patellahakning visar inget när de är i rörelse!

Tro Wrangler eller non sa oxå att Patalle kan vara i olika grad från lätt halt bak till real upphackning.

Folk har provet på det mesta, från Dr. Quack Snake Oil - Operativ ingrepp och som jag har forståt kommer man alltid tillbaka till ett 0 lägget så fort träning eller behandling upphör.

Hur mycket hakade er häst som ung? Eftersom det är en dressyrhäst jag köpt så vore det ju olyckligt om det syntes i ridningen, ifall han inte kommer iväg efter halten i starten liksom... Eller får ett stört rörelsemönster.
Ni har inte övervägt operation på er häst?

Hade i stort sett bestämt mig för att behålla men börjar tveka nu igen. Tänk om han blir rädd att ta ut steget i bak eller får en rörelsestörning osv osv... :( jag hade ju tänkt mig en satsning mot MSV + dressyr och det går inte hand i hand med rörelsestörningar direkt.

Jag har haft två hästar med patellaupphakning. Den första köpte jag när den var 12år. Säljaren upplyste inte om detta utan skrev in i kontraktet att den var fullt frisk. När jag skulle försäkra upp den till köpesumman dök det upp en reservation på rörelsestörning... Då började jag såklart forska lite och det visade sig att både förra och förrförra ägaren hade haft stora problem tex med låsning som krävt veterinär för att lossa. Specialskor etc. Jag stod inackorderad i ett stall där hästarna stod inne på natten och hade inte bästa möjlighet att ta hand om den. Ledsen och arg var jag så klart också :( Jag lämnade tillbaks hästen. Och jag anser att det är ett dolt fel (eller vad man vill kalla det) när säljaren känner till sådan här historik och inte upplyser om det. Jag grät som ett barn när jag lämnade tillbaks hästen för jag hade fäst mig mycket vid den.

Den andra hästen har jag kvar... Den köpte jag när den var 6år. Även nu hade vi hästarna inne på natten och när våren och pälsfällningen kom, började hästen haka upp sig på morgonen. Jag tog kontakt med säljaren som då berättade att hästen hade visat patellaupphakning en gång under uppväxten. De trodde att problemet var borta så de hade inte tänkt på att upplysa om det. Jag valde att inte bråka om saken. Jag gillade hästen och säljarna och tänkte att jag tar risken och satsar på att bygga upp den. Nu är hästen 7 år och vi har byggt ligghall så hästarna går ute dygnet runt. Han visar inga upphakningar nu. Det som märks är att han är lite svag i bakkärran. Tappar bakbenen ibland i nerförsbackar fast han inte är halt. Jag vet ju inte ännu hur det kommer gå med träningen. Jag får väl återkomma.

Jag ser det som att det är en ökad risk att behålla en sådan här häst. Du måste bestämma dig för om hästen är värd den risken. Och om du har lust och råd. Jag vill tex åka på hälsokontroll oftare med en sådan häst åtminstone under uppbyggnaden. Det kan bli utmaningar. Får en sådan häst en annan skada och behöver boxvila till exempel så är det ju inte optimalt. Om det knackar och hakar mycket så bör det även vara större risk för att det blir andra komplikationer. Men det kan också gå bra! Jag hade erfaret folk runt mig som faktiskt bagatelliserade det hela lite och sa att "äsch, det där är det många som har." "Det är bara att träna på."

Jag skulle inte tveka en sekund att köpa en vuxen häst som haft patellaupphakning som ung och där det vuxit/tränats bort. Jag skulle dock inte köpa på mig någon unghäst med problemet då det faktiskt är en risk att det inte försvinner. Nu har ju du, liksom jag, köpt hästen utan att veta och då spelar mer känslor in. Lycka till med din häst och se till att fatta ett medvetet beslut.

Tro Wrangler eller non sa oxå att Patalle kan vara i olika grad från lätt halt bak till real upphackning.

Folk har provet på det mesta, från Dr. Quack Snake Oil - Operativ ingrepp och som jag har forståt kommer man alltid tillbaka till ett 0 lägget så fort träning eller behandling upphör.

Nej det håller jag inte med om, har haft en häst som hade patella som ung. Men med mycket utevistelse, bra mat, och bra träning när det var dags så har det aldrig återkommit.

Har du något från de hästarna som du kan dela med dig av? Upplyste säljaren om att de hade patellaupphakning? Hur blev deras historia? Var det utmaningar med träningen? Gick det (långsiktigt) bra?

Men jag har ju gjort det i den här tråden.

I samtliga fall var det tillfälligt på växande hästar och försvann med mycket rörelse/utevistelse (några på lösdrift, några inte men mina hästar står inne max 8 tim/natt), korrekt foderstat och träning (bomarbete, promenader/tömkörning i terräng, upp o ner i backar osv). Som max satt det i i några veckor men de hakade inte lika kraftigt som tex Evolution beskriver. Hade jag haft en sådan hade jag lagt upp planering med veterinär, ev B-vitamin injektioner tex och mer noga med träningen.

För mig är det en helt normal grej som vissa unghästar har -särskilt snabbväxande raser, inget jag behöver jaga rätt på tidigare ägare/uppfödare/hingstägare om. Det jag bryr mig om är liksom hur stor andel av en hingsts/stos/uppfödares avkommor som är hållbara och presterar långt upp i åren. Det har jag naturligtvis kollat upp tidigare. Och jag tror ärligt talat de flesta uppfödare i min branch skulle få väldigt höga ögonbryn om jag började reklamera fullt friska unghästar pga patellaupphakning. En gång har det hänt med en häst jag fött upp själv, det försvann med samma åtgärder och långt innan den såldes. Den (och de flesta av dess syskon på både mammas och pappas sida) tävlas framgångsrikt/internationellt på elitnivå och har inte, kommer aldrig, haka igen. Varför vet jag det? Jo för att jag vet just varför den hakade den korta perioden som snabbväxande 2-åring.
Jag kan garantera att inga köpare backade på att den hade hakat en period som yngre.

Jag har aldrig i hela mitt liv stött på en vuxen häst som haft problem med patellaupphakning, men jag vet att dom finns och den är säkert i högre utsträckning ärftlig.
Däremot har jag under åren stött på många som haft vanlig "unghästhakning" som vilken unghäst som helst kan få. Om just den är ärftlig eller ej i nåt fall är egentligen helt oviktigt dessutom -utöver att det inte går att bevisa så försvinner det med sagda åtgärder eller i vissa fall op, därför kan jag inte se att det är ett problem eftersom det inte kvarstår.

De hästar som har en ärftlig variant är väl då de som har kvar problemen i vuxen ålder trots åtgärder. Jag har som sagt ingen erfarenhet av någon sådan häst.

Eftersom patella är upptaget i defektlistan måste det finnas några blodslinjer/individer som bevisligen gett mycket patellahästar. Om jag var orolig hade jag kollat upp vilka och hur de hästarna fungerat och om det i deras fall var just väldigt kraftig patella som inte försvinner med åtgärder eller ens vid op. Måste finnas någon grund till att det finns med men jag misstänker att det har med halvblodshästar att göra och knappast alla raser.
Hoppas någon kollar upp det, jag skulle vara intresserad av att veta! Men jag har härjat tillräckligt med SJV om defektlistan så det överlämnar jag åt någon annan som känner sig manad.

Senast ändrad:

Nej det håller jag inte med om, har haft en häst som hade patella som ung. Men med mycket utevistelse, bra mat, och bra träning när det var dags så har det aldrig återkommit.

Jag håller med. I samtliga fall har det försvunnit helt och aldrig kommit tillbaka på de hästar jag har sett och som alla haft det i växtperiod.
Möjligt är det skillnad med den här ärftliga varianten (som jag personligen inte hade hört talas om innan) men de de allra flesta fall försvinner det. Oavsett senare vila osv.

Har redan sagt "mycket träning".

Hur kan en häst träna som inte få bra mat! Det är ett givet att alla hästar SKA HAR BRA MAT!!
Vill inte gå in i en diskussion om det stora uttstäkning av utfodering med ko foder :yuck:

Lagstiftning säjer att "hästen ska har tillräcklig med tid utta.

Men bra mat kan även inkludera överutfodring om människan inte förstår vad som är vad, som i sin tur kan ge effekt på bl a patella, bockhov mm.

Alltså gäller bra och rätt mat.

Fast träning i de flesta fall vad gäller patellaupphakning (som är de fall jag och Boj har erfarenhet av) handlar om att stärka ligamenten i knät så att dom återgår till normalt läge. Detta är inget som sedan behöver underhållas resten av hästens liv om den inte har någon form av kronisk patellaupphakning som den du verkar ha erfarenhet från.

Lagstiftningen säger ingenting om hur länge en häst ska vara ute eller på vilket underlag och storlek på hage mer än att den ska kunna röra sig i alla gångarter. Man kan inte förlita sig på lagstiftning när det gäller hästars välmående, den finns bara för att man ska kunna bestraffa rena ytterligheter och djurplågeri.

Olika erfarenhet.
Dom hästar som jag har känt till har varit färdig vuxen hästar där ett konsistant träning kunde håla knäet i funktion men så fort hästarna fick non vilo tid kom problemet tillbaka i ett svorar grad.

Jag kan tänke mig snabb växenda quarter horse broilers med dålig ben ställning kan vissa tidig patella känning.
Att säjer att dom växer ur patella stadiet är inte mitt och andras uppfättning av dom vuxen quarters vi har sett runt om på tävling, dom flesta har dåliga knä.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 306
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 322
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka