Patellaupphakning

Sv: Patellaupphakning

Det visade sig när jag tog ut henne med att benet blev nästan helt rakt och hon släpade benet något steg, tack för alla tips, dem är tacksamma!

jag vet skillnaden mellan en häst som sträcker sig o som har en upphakning, min vallack brukar också sträcka sig det ser rättså kul ut=)

Släpper det inte av sig självt så backar man hästen, då brukar det hoppa rätt.

Det är nog ganska många unghästar som skulle haka lite efter en lång "plötslig" uppstallning.

Se det som en påminnelse att se över vitamin och proteinstatus, men dra inga växlar på det förrän hästen vuxit klart.

Lånar tråden för att rådgöra med alla kloka och kunniga bukefalister. Misstänker att mitt 17-åriga sto drabbats av patellaupphakning. Har fler gånger haft svårt att resa sig i boxen, det ´har då verkat som att hon inte fått i ena bakbenet under sig för att komma upp. Det verkade som att det låst sig. När hon efter mycket om och men kommer upp är hon precis som vanligt.
Nu på morgonen låste sig vänster bak när hon skulle gå ut, men det släppte på en gång.
Har trott att det setat i ryggen, men vi har inte kunnat hitta något fel där. Kan tillägga att hon inte blivit riden särskilt mycket under vintern.
Vad tror ni, kan det vara patellaupphakning?
:confused: :confused:

hej hoppar in i den här tråden bara! :D
en liten b-ponny som jag tävlade innan har patellaupphakning o han är född -89. han klarar sig jättebra nu, men för några år sedan så hakade det upp sig nästan hela tiden, så det blev till o baka stup i kvarten! ehhe :P men som tur är så hakar benet nästan aldrig upp sig nu mera! :D han kanske äntligen vuxit ifrån det? ;) mne att benet hakar upp sig har aldrig påverkat ridningen som tur är! :D

puss o kram! :D

Mitt ungsto som hade patellaupphak blek helt felfri efter att vi bytte ut hennes foderstat helt mot enbart lusernpellets som "kraftfoder" + ett bra och proteinrikt hö.

Mvh
Lotta

Våran förra häst hade pattellaupphakningar. Vi fick henne när hon var 4 och då genomgick hon operation på ena benet eftersom det inte hade försvunnit( brukar oftast göra det vid 3-4 årsåldern.) Hade inga problem med det efter operationen, men när hon var 6 kom det på andra benet. Så hon opererades på det oxå.
efter det tränades hon fullt tävlades i hoppning och hade aldrig några problem.
När hon fick en bakbenshälta när hon var 12 misstänkte vi att det var pga av patellan, men veterinären på kliniken sa att han aldrig hade sett några problem efter operation. Även om det är ett ganska stort ingrepp (man kliper typ av ledbandet å låter det växa ihop på nytt..) så läker det väldigt bra..

Har oxå en häst på ridskolan med pattela på båda bak, det fungerar bra eftersom hon går lektion ca 2 h per dag.. Men så fort hon vilar märks det tydligt. Så det går ju att ha hästen utan att operera, men då krävs det nog mkt utevistelse och mkt motion.

Min häst hakade ganska mycket som 1- och 2-åring men sen hon började ridas har det blivit mycket bättre. Hon är nu fyra och ganska bra igång. Ibland känns det som om hon är svagare i det bakben hon hakade på och blir trött i det. Fler som har samma erfarenhet? Vad gjorde ni åt det? Bra övningar? Skall kanske tilläggas att jag proppar i henne B- och E-vitaminer i förebyggande syfte...

Mitt sto som nu är 14 år hade detta under sin unghästtid. Började som 1 åring och det fortsatte till o från tills hon var 6 ungefär. Men vet tyckte inte att det var något som behövde opereras.

Och det var värst när hon var mellan 1 o 3, när hon väl blev inriden och fick mycket motion hände det lite då o då fram till hon var 6 ungefär. Oftast häktade sig det ena eller båda! bakbenen på morgonen när hon stått på stall över natten. Så har man möjlighet till lösdrift så är det ju bra.

B-vitamin ska också hjälpa, det har min fått på inrådan från vet. Om det har hjälpt är svårt att säga, men rörelse hjälper helt säkert.

Hej!

Jag hade tänkt starta en egen tråd, men såg att denna fanns. Jag har en häst som jag nu tror har patellaupphakning, det verkar mest troligt det iaf från det jag läst här. Hon har ett bakben som hakar upp sig, men aldrig länge, bara ett par sekunder. Vet inte om det är en mild variant. Det händer endast när hon ska flyttas i sidled och backa, brukar bli bättre när hon värmt upp lite.

Men sen har hon även ett annat problem :( som jag inte vet om det har med patellaupphakning (om det nu är det). Ska försöka förklara:
Tänk dig att du själv står rakt upp och ner, men står med mer tyngd på ett ben och sen kommer någon bakifrån och knäar dig i knävecket (hoppas ni förstår vad jag menar).
Detta händer iaf för min häst endast på ett ben, men ofta om hon ska vila på det benet.

Någon som har varit med om liknande, eller har någon åsikt eller råd, eller nåt?? Vore tacksamt. :bow:

Ingen som kan hjälpa mig alls? :confused:
Någon som vet varför detta uppkommer?
Varför får hästar som inte är unghästar det oxå, vad kan det bero på?

Min häst "niger" också på sitt gamla patellaben ibland. (Gjorde det även under tiden hon hakade). Hon är 4 och patellan har blivit mkt bättre sen hon började ridas och sätta muskler. Hon är dock fortfarande svagare i det bakbenet och det hänger inte riktigt med ibland. Benet viker sig liksom lite nått steg ibland när hon går. Ska ha ut ET idag och se om hon är ojämn någonstans och i så fall se vad man kan göra åt det.
Jag tror i alla fall att man måste ge det lite tid och försiktigt bygga upp musklerna. Har själv opererat mitt knä flera gånger och vid varje operation har musklerna försvagats och då hänger inte det benet med som det ska alltid utan viker sig ibland tex när jag går i trappor. Borde ju vara samma sak för hästarna..

Hej!

Jag läste i några inlägg att b-vitamin kan hjälpa patellaupphakning. Nu undrar jag om det är någon som har provet det och om det gett resultat?
Jag har själv börjat ge det, och peppar peppar, det verkar fungera. Men ni får gärna dela era erfarenheter eftersom jag kan så mycket lite om detta. :bow:

B-vitamin hjälper. Jag gav min B-vitamin och patellan blev bättre. Nu har jag gått över till E-vitamin (görs om till B-vitamin i kroppen) eftersom hon går mer nu och håller på att muskla på sig. Jag tycker helt klart du ska börja ge B-vitamin (eller E..).

Hej!

Jag undra om det är någon som har varit med om att patellaupphakningen är sämre vissa perioder och bättre andra?
Vet ni isf om det skiljer sig något i foder, träning eller annat?
Eller är det bara en tillfällighet? :confused:
Inte endast unghästar.

Mitt sto har partella upphakningar och hon har haft det sen hon var 3 år och är nu 12 år. På henne växte det tyvärr aldrig bort. Men det som hjälte mitt sto som i dag aldrig har en endast upphakning var att sko henne med en kil sula på båda bakhovarna. Jag har provat det mest så som b- vitaminer m m. Men fick inget super resultat med det. Möjligen så underlättade det för henne under vintern eftersom hon hade mer upphakningar då. Man kan även spruta dem med b-vitaminer underhuden i bakknäna fungerar en tid. Jag kan varmt rekommendera kilsulor bak. Blev en enorm skillnad! Mitt sto har tävlat 1.30 hoppning och har aldrig lidit av sina upphakningar.

Hej!

Tack för svar, ska fundera på det du skrev.
Vet du varför det hjälpte?
Vad som gjorde att det hjälpte?
Va det kilsulor som gjorde henne högre i trakten eller?

Fler som har/haft häst/hästar med upphakning får gärna dela med sig av sina erfarenheter, uppskattar det.

jag orkar inte läsa igenom tråden (:o ) men jag skriver lite om vad jag vet.

Själva patella är ett sesamben och sitter uppe i hästens knä och motsvarar våra knäskålar. Flera olika ligament och muskler fäster in på patella.
När en häst får patellaupphakning så hoppar patellats mediala raka band över kängelutskottet på tibia(överkurs kanske?) vilket leder till att hästen hamnar i ett sträckt läge med benet och kan alltså inte böja det. Vissa gånger släpper "upphakningen" fort men ibland kan det vara låst länge.
Själva orsakerna till att en häst får patellaupphakningar är flera på unghästar är det främst dålig och lite slapp utvecklade bakbensmusklatur samt ligament.
Det går att behandla på olika sätt är det lindrigt kan det räcka med att bara träna upp musklerna men ibland kan man även sko hästarna med speciella skor. Det går även att operera i vissa fall.

Hoppas att du fick ut något av mitt svar och att jag inte skrev som alla andra :p

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 131
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
897
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18