Patellaupphakning

Tycker tråden var mycket intressant. En häst som jag ska börja träna har patellaupphakningar och då förstod jag på ägaren att stoet, en treåring som har haft det i cirka ett år. Hon har vuxit massor det senaste året och inte tränats så jätte mycket den senaste tiden. Nu undrar jag hur allvarligt jag ska se på det här, går det att träna bort när hon haft det här problemet så pass länge? Något speciellt jag ska tänka på?

Hade tänkt börja med att leka och busa med henne i paddock, rida i skog och gå över bommar och busa på. Någon med erfarenhet som kan ge mig lite tips?

Sv: Patellaupphakning

Det är inte ovanligt på unga hästar som växer. Ligamenten runt bakknäna blir lite instabila och hakar fast på tornutskotten. Det hjälper ofta med att man tränar upp och musklar bakdelen och på de flesta hästar försvinner det. Så dina planer låter kanon, lägg in lite klättring i backe också -går att göra vid hand också även om det är jobbigt :)

Lycka till!

KL

Vet inte om det finns någon nyare tråd men jag skriver här i alla fall.
Jag har just köpt en häst på 16 månader som nu har visat sig har patellaupphakning i båda bak. Efter att ha läst här så förstår jag att det måste vara kraftigt för det har inte släppt trots att vi backat honom. Eller det kommer i så fall tillbaka omedelbart igen. I morse kunde han knappt gå och höll på att ramla omkull vid vändningar. Veterinär var ute och kunde inte heller få ordning på det. Alltså, den akuta hakningen håller ibland bara på en kort stund (ibland flera på varandra följande hakningar), ibland släpar han benet flera steg, när den släpper så fortsätter han gå stappligt och stelt i timmar/dagar efteråt.

Jag har haft honom i snart 4 veckor och JAG har sett det två gånger nu (för två veckor sedan och idag, det för två veckor sedan trodde jag var hälta pga kastrering så det är först nu jag fattat att det var patellan, det var mycket lindrigare då och bara på ett ben), vet inte om det har hänt för de andra i stallet också vid utsläpp, vi kommer ha mer koll från och med nu. Han har inte blivit av med hakningarna helt själv utan det har suttit i i timmar (dagar). Inte fullskaliga hakar utan stelhet och svårt att svänga osv. Benen hänger liksom inte med. Det rimmar illa med en dressyrhäst att benen inte hänger med.

Ska ringa Helsingborg imorgon bitti och höra. Men känner att jag vill veta mer NU. Det jag i huvudsak undrar är - ska jag försöka reklamera den här hästen medans jag kan eller ska jag försöka lösa det. Vet varken ut eller in! Vill inte köpa på mig bekymmer, dom kommer ändå... Det kan ju växa bort. KAN. Tänk om det inte gör det då?? Har svårt att se den här hästen göra galoppiruetter :(

Fast patellaupphakning är inget medfött. Mycket möjligt att den hakade första gången för 2 veckor sedan, så vad ska du reklamera?

OFTAST växer det bort, inte bara att det "kan" göra det. Annars har operation god prognos och hästarna blir fullt användbara. Börja med att reda ut hästen hos veterinär så du får veta exakt vad det är som händer och om det är så allvarligt att veterinären bedömer operation som bästa alternativ eller om du får ett träningsschema till att börja med. Eller så hittar man något annat problem som kanske är medfött eller funnits länge, då har du ju ett annat läge för en ev reklamation.

En sån häst ska inte stå inne, den ska vara ute i lösdrift och verkas med korta tår bak. Den får inte gå i en underlag som suger fast, typ leriga hagar. Hagen ska vara så dränerad som det nu är möjligt, och gärna lite kuperat. Att ställa in en häst med patella problem är rena döden för ligamenten, i övrigt instämmer jag med Wrangler.

Och jag håller med Boj. Mycket rörelse, bra underlag och rätt träning och kost, superviktigt.

Har inte mycket att välja på om jag inte ska köpa mig en bit mark och bygga en helt egen lösdrift.

Hagarna är på sandmark så de är självdränerade. Tårna är korta. Han har en uträknad foderstat.

Dom köper tillbaka honom om jag vill lämna tillbaka honom. Vilket jag inte VILL. Men det är ju det ekonomiska att ta hänsyn till också. Jag skiter inte direkt pengar...

Brukar försäkringarna täcka en sådan operation? Han är dolda fel-försäkrad/A1 sedan födsel.

Då skulle jag frankt råda dig att låta honom gå tillbaka, i de fall du inte kan erbjuda hästen ett friare liv en period. För det behövs om den ska muskla på sig korrekt, mycket rörelser är A och O en box i nuläget är inte optimalt för en så ung häst.

Det är den lösningen som har erbjudits när hästar har visat synbara symptom på patella, och har också löst problemet utan att några fysiska ingrepp har behövts.

Testa med b-vitamin först innan operation! Han är ju så pass ung att det är stor möjlighet att det växer bort! :)

Har inte mycket att välja på om jag inte ska köpa mig en bit mark och bygga en helt egen lösdrift.

Hagarna är på sandmark så de är självdränerade. Tårna är korta. Han har en uträknad foderstat.

Antingen skaffar man en häst efter förutsätningarna man har eller anpassar förutsätningarna efter den häst man har.

*kl*

Hade jag köpt en unghäst som jag kände var rätt för mig hade jag inte "lämnat tillbaka" den pga patellaupphakning. (men sjyst säljare i detta fall helt klart!)

Däremot hade jag sett till att den fick bäst förutsättningar, och det innebär byta stall helt eller tillfälligt om det behövdes. Och mycket därför att jag anser att mycket utevistelse i stora kuperade hagar är viktigt för alla växande hästar, patella eller ej!
Men det är ju bara jag.

Evolution kanske borde satsa på en vuxen häst istället, mindre krav på omgivningarna och ingen risk med olika utvecklingsstörningar som det finns med ALLA unghästar, särskilt föl och åringar.

Senast ändrad:

Tänk vad mycket slutsatser man kan dra av så lite information :) tack för alla svar, jag har pratat med Helsingborg nu och har fått svar från dem.

Lösdrift var inte alls ett måste så nu vet ni det :)

Ja vi börjar i den änden med dom enkla förändringar som går att göra. De upphakningar han haft hittills har varit efter speciella omständigheter så han verkar klara en normal vardag utan hakningar (än så länge). Vi får se vad som händer fram över :)

Tänk vad mycket slutsatser man kan dra av så lite information :) tack för alla svar, jag har pratat med Helsingborg nu och har fått svar från dem.

Lösdrift var inte alls ett måste så nu vet ni det :)

Jag har inte påstått att lösdrift är ett måste. ?
Jag har pratat om mycket utevistelse i lämpliga hagar samt träning.

De ev slutsatser folk drar är ju bara pga vad du själv skriver om dina förutsättningar.
Lycka till med hästen.

Det var inte bara till dig utan flera här ovan. Ingen stans har jag bett om råd att behandla patellan utan mer generellt om patellahästar fungerar som normala hästar eller om jag köpt en häst som inte kommer fungera fullt ut, dvs främst huruvida jag borde lämna tillbaka medan tid finns eller behålla. Och det fick jag ju svar på också så tack :)
Jag tycker allt att ni har fyllt i luckorna rätt flitigt själva och dragit slutsatser utefter vad jag inte har skrivit :) att råda någon att köpa en vuxen häst istället baserat på denna lilla info, och antyda att jag borde byta stall osv istället för att faktiskt FRÅGA innan har jag svårt att förstå. Och ännu värre, tycka att jag borde lämna tillbaka hästen för att jag inte har tillgång till lösdrift (vilket inte var ett måste enligt HBG som sagt så den kommentaren var helt onödig och inte rolig att läsa) som någon skrev här ovan. Men men :) Förhoppningsvis löser det sig, för det råkar faktiskt vara så att han går i stor kuperad hage, i flock redan. Det råkar även vara så att jag är stark förespråkare för lösdrift och vill ha mina hästar ute maximalt. Det råkar även vara så att jag redan äger en vuxen häst så nån mer sådan behöver jag inte :)

Men hejda dig nu, det vanligaste rådet man får när det gäller unga hästar och patella är mycket rörelser. Hästar med väldigt tydliga symptom där hakning sker efter en installning, vilket du själv skrev om. Brukar även rådet från veterinär bli någon typ av lösdrift under en period på väldränerad mark, kort tå bak och gärna kuperad hage. Det roliga är nämligen att just veterinär från Helsingborg har haft ett föredrag om patella, och vad ägare och hovisar bör tänka på och göra när unga hästar får detta.

Du frågade om du skulle lämna tillbaka hästen, säljaren var villig att ta tillbaka hästen. Och på det svarar jag ja, risken finns alltid att något går snett vid en ev operation och du hade inte möjlighet att att erbjuda utevistelse i så stor utsträckning vilket är viktigt för en häst med patella. Den veterinär som påstår motsatsen skulle jag då inte ha så stort förtroende för, sorry.:crazy:

Det var inte bara till dig utan flera här ovan. Ingen stans har jag bett om råd att behandla patellan utan mer generellt om patellahästar fungerar som normala hästar eller om jag köpt en häst som inte kommer fungera fullt ut, dvs främst huruvida jag borde lämna tillbaka medan tid finns eller behålla. Och det fick jag ju svar på också så tack :)
Jag tycker allt att ni har fyllt i luckorna rätt flitigt själva och dragit slutsatser utefter vad jag inte har skrivit :) att råda någon att köpa en vuxen häst istället baserat på denna lilla info, och antyda att jag borde byta stall osv istället för att faktiskt FRÅGA innan har jag svårt att förstå. Och ännu värre, tycka att jag borde lämna tillbaka hästen för att jag inte har tillgång till lösdrift (vilket inte var ett måste enligt HBG som sagt så den kommentaren var helt onödig och inte rolig att läsa) som någon skrev här ovan. Men men :) Förhoppningsvis löser det sig, för det råkar faktiskt vara så att han går i stor kuperad hage, i flock redan. Det råkar även vara så att jag är stark förespråkare för lösdrift och vill ha mina hästar ute maximalt. Det råkar även vara så att jag redan äger en vuxen häst så nån mer sådan behöver jag inte :)

Eh, jag säger som Boj, Hejda dig lite nu.

Tycker du är ganska bra på att fylla ut luckorna själv jag. Jag har inte TYCKT att du ska köpa en vuxen häst, det var ett förslag utifrån dina svar baserade på tex:

Nej lösdrift är inte ett måste men med en häst med så kraftiga upphakningar som du skriver hade jag inte låtit den stå inne i mer än max 8 timmar/natt och hur den rör sig när den är ute har definitivt betydelse.
Råden handlar väl mer om att folk vill hjälpa dig att förstå vad man brukar göra åt problemet vilket ju har ganska mycket med att göra med om hästen fungerar som en "normal" häst (personligen har jag aldrig hört talas om en patellahäst som inte fungerat som en normal häst som äldre, även om det i vissa fall krävts operation eller andra åtgärder).
Även om du nu inte har bett om det utan bett om våra åsikter i huruvuda du ska lämna tillbaka hästen eller ej (?).

När vår ena islandshäst var mellan 3½-4år hade han väldigt besvär med patellaupphakning, hakade fast hela tiden när han gick i hagen, när man kratsade hovarna ect. När han började ridas in på våren när han var 4 försvann upphakningarna. Idag är han 5½ och har inte hakat en gång på 1½år.

Han har fö alltid gått på lösdrift.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 306
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 322
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka