Passivitetsträning

Jag är helt med på att du inte kör ryggsäcken i fårhagen :D Jag gör det inte under jakt heller. Floyd tar inte godis i jaktsituationer så jag tycker att det fungerar bättre med att lugnt klia lite på bringan eller stryka honom över ryggen. Eftersom jag vill dämpa en aktiv passivitet (han är aktiv i sin passivitet ändå, han brukar bara sova vid fötterna på mig när det är viltparad och dagen är slut :p ) så vill jag heller inte ge honom någon annan uppgift. Upplever jag honom frustrerad vänder jag honom ifrån det som frestar eller går undan en liten bit, alternativt håller i halsbandet i stället för i kopplet och visar honom att han kan chilla på det viset (eftersom en det redan är inlärt).

Absolut kan det vara det! "Risken" tycker jag är att man aldrig kommer till den halvsovande passiviteten för att hunden ligger med en liten förväntan om att det kan komma godis från himlen snart, eftersom det gjort det med olika intervall tidigare.

Det är ju en aning svårt att klappa och vända bort hunden från retningen när man samtidigt tränar en annan hund 25 meter bort :D så jag får ta till godis för att etablera goda vanor. Lär dem tidigt att erbjuder jag käk så tar man, får eller inte, så de brukar uppskatta en leversnitt eller två i huvudet även när jag kör andra hundar.

Det är ju en aning svårt att klappa och vända bort hunden från retningen när man samtidigt tränar en annan hund 25 meter bort :D så jag får ta till godis för att etablera goda vanor. Lär dem tidigt att erbjuder jag käk så tar man, får eller inte, så de brukar uppskatta en leversnitt eller två i huvudet även när jag kör andra hundar.

Det är ju helt sant - men det kan ju vara lika svårt att ge dem godis på det avståndet tänker jag? :D

Skulle jag köra t ex två retrievers samtidigt så har jag ju bägge vid sidan, så det skiljer ju sig en del i avstånd mot dig så klart. Tycker de att det är för svårt får de sitta i bilen helt enkelt - jag vill undvika risk för gnäll till varje pris.

Man får utveckla en bra kastteknik och tunga godisar med bra airodynamik! :D Hästbajsbollar tex :angel:

Sorry, men skulle jag börja kasta hästbajsbollar hade jag haft allt annat än en lugn passivitet hos mina hundar :D Jag lade till lite i mitt inlägg, men du var så snabb på att svara så det kom inte med!

Ni som har haft väldigt energiska valpar som har svårt att koppla av och vara passiva. Hur har ni tränat passivitet?

Är det bra, enligt er, att mata för tystnad eller har ni upplevt att era hundar inte gynnats av det pga ökad förväntan?

Jag varierar. Vi gör saker i vardagsrum som kräver att de kan chilla under tiden. Ibland får man godis ibland inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Sel
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?