Jag är helt med på att du inte kör ryggsäcken i fårhagen Jag gör det inte under jakt heller. Floyd tar inte godis i jaktsituationer så jag tycker att det fungerar bättre med att lugnt klia lite på bringan eller stryka honom över ryggen. Eftersom jag vill dämpa en aktiv passivitet (han är aktiv i sin passivitet ändå, han brukar bara sova vid fötterna på mig när det är viltparad och dagen är slut ) så vill jag heller inte ge honom någon annan uppgift. Upplever jag honom frustrerad vänder jag honom ifrån det som frestar eller går undan en liten bit, alternativt håller i halsbandet i stället för i kopplet och visar honom att han kan chilla på det viset (eftersom en det redan är inlärt).
Absolut kan det vara det! "Risken" tycker jag är att man aldrig kommer till den halvsovande passiviteten för att hunden ligger med en liten förväntan om att det kan komma godis från himlen snart, eftersom det gjort det med olika intervall tidigare.
Det är ju en aning svårt att klappa och vända bort hunden från retningen när man samtidigt tränar en annan hund 25 meter bort så jag får ta till godis för att etablera goda vanor. Lär dem tidigt att erbjuder jag käk så tar man, får eller inte, så de brukar uppskatta en leversnitt eller två i huvudet även när jag kör andra hundar.