Passivitetsträning

Okej, intressant. Då antar jag att du sen utökat tiden så att dessa 20 sekunder blivit längre osv. Har du någonsin haft kriterie att den faktiskt ska vara passiv, och när har i sådant fall ett sånt kriterie uppstått?

Håller för övrigt på att skriva ett arbete om just det här ämnet. Därav många specifika frågor. :D:p
Passiv för mig är att hunden är bredvid mig och är lugn (och tyst). I förlängningen kan passiv betyda att den ska ligga stilla tills jag säger något annat, men i valpläge kan den stå/sitta/ligga/strosa (skulle aldrig hända att mina valpar hade lagt sig ner bara sådär:D). Det kan ju också innebära passiv i bil, platsad etc, men det kommer senare.
Krav lägger jag in mycket senare, i valpåldern lär jag in att det är skönt att ha tråkigt.

Passiv för mig är att hunden är bredvid mig och är lugn (och tyst). I förlängningen kan passiv betyda att den ska ligga stilla tills jag säger något annat, men i valpläge kan den stå/sitta/ligga/strosa (skulle aldrig hända att mina valpar hade lagt sig ner bara sådär:D). Det kan ju också innebära passiv i bil, platsad etc, men det kommer senare.
Krav lägger jag in mycket senare, i valpåldern lär jag in att det är skönt att ha tråkigt.

Jo, men så menar jag också. Men jag uppfattade det innan som att du inte menade att valpen behövde vara passiv utan bara upptagen med att äta och inte gå upp i för mycket aktivitet innan du gav fler bitar av belöningen. Eller missförstod jag då? För i sådant fall tänker jag att hunden faktiskt inte är passiv i en helt naturlig bemärkelse utan bara upptagen med en lugn aktivitet. :)

Vi är inne i en väldigt liten lokal. Det är ju inte så att jag kastar godis vilt omkring mig, jag droppar det framför henne så hon inte behöver resa på sig, eftersom jag vill positivt förstärka hennes känsla av att det är nice att ligga och chilla.

Tycker inte det varit några problem.
De andra har inte märkt det. Jag står inte så nära att det stör.
Den enda gången jag varit på valpkurs så hade varje valp en stationsfilt som vi satt vid, och jag såg till att godisarna hamnade på hans filt!

Tänk om man kunde få gå på kurs med bara bukefolk! :up: Jag är nog skeptisk eftersom mina kurskamrater har väldigt dålig koll över lag. En vända ha en med sig en pipleksak och började kampa med sin hund medans kursledaren stod och pratade. :cautious: kursledaren sa till att det inte var så bra, men jag ser framför mig samma människa börjar slänga godis hejvilt omkring sig efter att ha läst en sån här tråd.:nailbiting: :D

Jag fick nog en annan bild i huvudet än vad ni menade helt enkelt! :up:

Tänk om man kunde få gå på kurs med bara bukefolk! :up: Jag är nog skeptisk eftersom mina kurskamrater har väldigt dålig koll över lag. En vända ha en med sig en pipleksak och började kampa med sin hund medans kursledaren stod och pratade. :cautious: kursledaren sa till att det inte var så bra, men jag ser framför mig samma människa börjar slänga godis hejvilt omkring sig efter att ha läst en sån här tråd.:nailbiting::D

Man får helt enkelt anpassa sina metoder lite. Jag har varit på olika kurser och känner igen mig helt i din beskrivning hehe. Men ja, man kan ju som @Fisherling sa oftast bara droppa några framför sin. :p

Tänk om man kunde få gå på kurs med bara bukefolk! :up: Jag är nog skeptisk eftersom mina kurskamrater har väldigt dålig koll över lag. En vända ha en med sig en pipleksak och började kampa med sin hund medans kursledaren stod och pratade. :cautious: kursledaren sa till att det inte var så bra, men jag ser framför mig samma människa börjar slänga godis hejvilt omkring sig efter att ha läst en sån här tråd.:nailbiting::D

Har du inte lärt dig att bukefolk är perfekta och felfria, underbara på alla sätt! :D

Jag hade Tindra i knät och höll henne bakom bogarna när hon behövde lugnas som liten valp. På valpkursen satte jag henne mellan benen med lite lätt kontakt på samma ställe, började hon sno runt tryckte jag lite hårdare och ofta lugnade hon sig då, annars fick jag ta tag med händerna i stället (eller enstaka gånger försöka hala in vilt snoende hund i kopplet när hon flippade ur totalt...)

Men det som hjälpt oss genom alla veckor med bara rastning eller väldigt korta koppelpromenader är omvänt lockande. Det är väl egentligen inte alls passivitet, men att utan att själv ens vara nära att hamna i bråk och tjafs få den stackars frustrerade och uttråkade hunden att koppla på självkontrollen och vara vara lugn och stilla har varit helt magiskt.

Jag kör nåt ryggsäcksliknande. Nåt annat gör jag egentligen inte.

Nu har inte jag brukshundar, men det enda jag verkligen tränar med valpen är nog ööhh. Ingenting tror jag. Jo inför utställning.

Valpen hänger med i allt vi gör helt enkelt. Blir den stissig lugnar jag ner den. Den hänger med på tävlingsresor från dag ett (min var nog 11 veckor då hon var med på tävling hela dagen, hon sov mest i bilen eller var ute och tittade på människor som klappade och matade henne.)

Lite ot. Sorry.

Det är nog egentligen ryggsäcksliknande (och jag kombinerar det med ryggsäcken) men jag lär in att ett fast tag i halsbandet är ett pauskommando på mina valpar. Det brukar komma naturligt om jag håller den i halsbandet mellan övningar, när vi sitter i fikarummet osv. På valpkursen med Finn håller jag honom lugnt och stilla i halsbandet tills han lägger/sätter sig vid mina fötter, då släpper jag. Gör om proceduren om han börjar stimma.
Hundarna lär sig snabbt, Floyd vet t ex direkt att det är paus i typ trixträning när jag tar honom i halsbandet. I jakten vet han att han inte behöver vara uppmärksam på fåglar/dummies så länge kopplet är på.

Jag tycker personligen att godis är ett sämre alternativ vid just passivitet, men det är nog en smaksak samt beroende på om man vill ha en aktiv eller en passiv passivitet.

Jo, men så menar jag också. Men jag uppfattade det innan som att du inte menade att valpen behövde vara passiv utan bara upptagen med att äta och inte gå upp i för mycket aktivitet innan du gav fler bitar av belöningen. Eller missförstod jag då? För i sådant fall tänker jag att hunden faktiskt inte är passiv i en helt naturlig bemärkelse utan bara upptagen med en lugn aktivitet. :)
Det går ju inte att (iaf inte för mig) ha en aktiv valp passiv i kanske 1,5 timme. Även om man kan hålla den är det ju inte heller ett vinnande koncept om hunden blir en virvelvind så fort den släpps. Därför kan en lugn aktivitet bli en perfekt mellanväg som avledning:)

Det går ju inte att (iaf inte för mig) ha en aktiv valp passiv i kanske 1,5 timme. Även om man kan hålla den är det ju inte heller ett vinnande koncept om hunden blir en virvelvind så fort den släpps. Därför kan en lugn aktivitet bli en perfekt mellanväg som avledning:)

Nej så är det. Tänkte mer generellt, inte en viss tid en kurs är eller så. Men förstår vad du menar nu. :)

Vad menar du med aktiv passivitet?

För mig är det en hund som ligger/sitter stilla, men är uppmärksam.
T ex
Aktiv passivitet: Floyd på jakt, han är kopplad och kommer inte få jobba. Han är uppmärksam på omgivningen, men sitter stilla och avslappnat.
Passiv passivitet: Vilar/halvsover, typ vid fötterna på en när man har teorigenomgång vid kurs.
:)

För mig är det en hund som ligger/sitter stilla, men är uppmärksam.
T ex
Aktiv passivitet: Floyd på jakt, han är kopplad och kommer inte få jobba. Han är uppmärksam på omgivningen, men sitter stilla och avslappnat.
Passiv passivitet: Vilar/halvsover, typ vid fötterna på en när man har teorigenomgång vid kurs.
:)

Aa misstänkte att det var så. Men menar du alltså att föda skulle ge aktiv passivitet? Har inte märkt det på mina nämligen. Tycker föda dämpar väldigt bra.

Aa misstänkte att det var så. Men menar du alltså att föda skulle ge aktiv passivitet? Har inte märkt det på mina nämligen. Tycker föda dämpar väldigt bra.

Ja, jag tycker att mina har fått mera av en aktiv passivitet än en passiv dito (efter mina kriterier för passivitet då) av slumpmässigt godisdroppande än typ ryggsäcksträning.
Rent logiskt tycker jag inte det är så konstigt - att belöna med olika tidsintervall är ju en teknik för att bygga upp uthållighet i arbete innan belöning t ex :)
Men det är mina erfarenheter som sagt, jag säger inte att det är någon sanning.

Ja, jag tycker att mina har fått mera av en aktiv passivitet än en passiv dito (efter mina kriterier för passivitet då) av slumpmässigt godisdroppande än typ ryggsäcksträning.
Rent logiskt tycker jag inte det är så konstigt - att belöna med olika tidsintervall är ju en teknik för att bygga upp uthållighet i arbete innan belöning t ex :)

Jag tänker att det beror på hur man använder fodret. Jag använder det ju på en varvad hund för att dämpa och sen fasar jag ut det tills det inte längre behövs. Jag droppar ju inte en massa godis på en redan passiv hund. Utan använder det snarare för att tja, få passivitet.

Har tex använt det här hemma i början (och ibland fortfarande) när kattungen får sina busryck. Vilket nu istället har gjort att hon sover/vilar även när katten far runt som en galning.

Jag kan använda godis för att belöna att hunden sitter tyst och avspänt och tittar i väntan på sin tur i fårhagen tex. Där är det liksom inte riktigt läge för ryggsäcken :D Upplever nog att det sänker eventuell frustration och ger dem nått att göra istället, vilket i sin tur leder till att de varvar ner.

Jag tänker att det beror på hur man använder fodret. Jag använder det ju på en varvad hund för att dämpa och sen fasar jag ut det tills det inte längre behövs. Jag droppar ju inte en massa godis på en redan passiv hund. Utan använder det snarare för att tja, få passivitet.

Har tex använt det här hemma i början (och ibland fortfarande) när kattungen får sina busryck. Vilket nu istället har gjort att hon sover/vilar även när katten far runt som en galning.

Ja, jag säger inte att det är något facit utan bara mina erfarenheter, på mina hundar.
Jag kan använda godisdroppande som avledning vid stoj och stim, men ofta tycker jag att det visserligen är lite dämpande men egentligen bara riktar fokuset åt ett annat håll och att det därmed ger en aktiv passivitet snarare än en halvsovande dito.

Ja, jag säger inte att det är något facit utan bara mina erfarenheter, på mina hundar.
Jag kan använda godisdroppande som avledning vid stoj och stim, men ofta tycker jag att det visserligen är lite dämpande men egentligen bara riktar fokuset åt ett annat håll och att det därmed ger en aktiv passivitet snarare än en halvsovande dito.

Jag håller med, men tänker att "aktiv passivitet" är ett bra steg på vägen?

Jag kan använda godis för att belöna att hunden sitter tyst och avspänt och tittar i väntan på sin tur i fårhagen tex. Där är det liksom inte riktigt läge för ryggsäcken :D Upplever nog att det sänker eventuell frustration och ger dem nått att göra istället, vilket i sin tur leder till att de varvar ner.

Jag är helt med på att du inte kör ryggsäcken i fårhagen :D Jag gör det inte under jakt heller. Floyd tar inte godis i jaktsituationer så jag tycker att det fungerar bättre med att lugnt klia lite på bringan eller stryka honom över ryggen. Eftersom jag vill dämpa en aktiv passivitet (han är aktiv i sin passivitet ändå, han brukar bara sova vid fötterna på mig när det är viltparad och dagen är slut :p ) så vill jag heller inte ge honom någon annan uppgift. Upplever jag honom frustrerad vänder jag honom ifrån det som frestar eller går undan en liten bit, alternativt håller i halsbandet i stället för i kopplet och visar honom att han kan chilla på det viset (eftersom en det redan är inlärt).

Jag håller med, men tänker att "aktiv passivitet" är ett bra steg på vägen?

Absolut kan det vara det! "Risken" tycker jag är att man aldrig kommer till den halvsovande passiviteten för att hunden ligger med en liten förväntan om att det kan komma godis från himlen snart, eftersom det gjort det med olika intervall tidigare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Sel
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?