Passivitetsträning

machafuko

Trådstartare
Ni som har haft väldigt energiska valpar som har svårt att koppla av och vara passiva. Hur har ni tränat passivitet?

Är det bra, enligt er, att mata för tystnad eller har ni upplevt att era hundar inte gynnats av det pga ökad förväntan?

Jag har använt mat ganska mycket i situationer där jag vill dämpa hunden. Tex vid besök i början så har jag slängt ut ett par nävar till hundarna och till Ninja när jag tränar med Gripa då hon kan bli väldigt uppskruvad av det. Tycker det är väldigt effektivt. I början så har de kanske fått en förväntan på mig. Men det har också varit tanken att bryta fokuset från annat. Och sen fasar jag bara ut matandet.

Mitt problem är snarare att jag ibland kan "råka" bli irriterad istället så får jag backa bandet lite och börja om sas. Tex när Ninja springer runt och skriker runt Gripas ben :angel:

Var i en familjemedlems fabrik häromdagen då jag håller på att sortera ut massor av mina grejer som är där. Varav en annan familjemedlem var där och skulle kasta boll med Gripa inomhus. Räcerfäfer som har överskottsenergi är inte det bästa att kasta boll med... Så sen blev hon väldigt uppspelt och skulle leka hela tiden. Varpå jag platsar och matar med godis OFTA i början. Släpper upp henne, kommenderar ligg och matar några gånger och belönar även när hon lägger sig självmant. Tog en liten stund men såg märkbar skillnad på hennes ögon/hållning efter bara 5-10 min.

Så ja. Jag tycker det är effektivt.

Såg att du undrade om valpar nu. Men jag har samma erfarenhet oavsett ålder sas. Säger inte att det hjälper på precis alla. Men många verkar tycka det.

Jag tränar alltid mycket passivitet med mina valpar, den jag har som är mest extrem i sin aktivitet är jag så jäkla glad att jag var grundlig med (för hennes syskon är typ ohanterbara trots att de börjar bli till åren). Så hon får bli mitt exempel.

Ryggsäck, överallt och i olika miljöer. Det ledde senare till att hon alltid kunnat somna i min famn oavsett stök.

Vid ex valpkurs eller liknande så har jag alltid små kulor av torrfoder (typ provpåse till minihund) som ramlar från himlen så fort man ska stå stilla och lyssna. Jag kastar oftast när hunden inte riktigt ser eller är med, för det är ingen belöning, det är avledning. Så kan de gå och fnula med det runt mina fötter när jag lyssnar på någon annan.

I bilen är man tyst och stilla. Alltid. Det där har jag fått gratis, för alla mina hundar har varit det, så det smittar av sig på valpen. Men, jag skulle aldrig släppa ut en vrålande hund, den får sitta kvar tills den är tyst. Öht, jag uppmuntrar aldrig vrål och pip, de får aldrig jobba när de ligger för högt i förväntan.

På skogspromenader gick jag kanske 20-30 minuter, sen satte jag mig på en stubbe och sen kunde det regna lite godis runt mig, men mest sitter jag bara lugnt. Håller lite i hunden (jag släpper aldrig en sprattlande valp, nånsin), låter den gå och snusa runt så att aktiviteten går ner innan vi går igen.

Japp, jag med. Något utöver den?
Precis det @lady_vip skriver. Vara jättenoga med att alltid vänta tills hunden är lugn, inte ge den tillgång till resurser/aktivering/kul grejer för än den är tyst och koncentrerad. Aldrig släppa när den stretar. Ta sig tid att vila ihop.

Se till att göra skillnad på aktivitet/passivitet och försöka undvika att bygga upp hög förväntan. Inte göra högaktivitetsaktiviteter (pust) inomhus där hunden sen ska vila osv.

Jag tränar alltid mycket passivitet med mina valpar, den jag har som är mest extrem i sin aktivitet är jag så jäkla glad att jag var grundlig med (för hennes syskon är typ ohanterbara trots att de börjar bli till åren). Så hon får bli mitt exempel.

Ryggsäck, överallt och i olika miljöer. Det ledde senare till att hon alltid kunnat somna i min famn oavsett stök.

Vid ex valpkurs eller liknande så har jag alltid små kulor av torrfoder (typ provpåse till minihund) som ramlar från himlen så fort man ska stå stilla och lyssna. Jag kastar oftast när hunden inte riktigt ser eller är med, för det är ingen belöning, det är avledning. Så kan de gå och fnula med det runt mina fötter när jag lyssnar på någon annan.

I bilen är man tyst och stilla. Alltid. Det där har jag fått gratis, för alla mina hundar har varit det, så det smittar av sig på valpen. Men, jag skulle aldrig släppa ut en vrålande hund, den får sitta kvar tills den är tyst. Öht, jag uppmuntrar aldrig vrål och pip, de får aldrig jobba när de ligger för högt i förväntan.

På skogspromenader gick jag kanske 20-30 minuter, sen satte jag mig på en stubbe och sen kunde det regna lite godis runt mig, men mest sitter jag bara lugnt. Håller lite i hunden (jag släpper aldrig en sprattlande valp, nånsin), låter den gå och snusa runt så att aktiviteten går ner innan vi går igen.

Du tänker som jag. Har inte heller problem med bilen, utan fått allt runtomkring det gratis.

Men är lite nyfiken på det här exemplet med valpkursen som du tar. När du kastat ut ditt väldiga godisregn, hur reagerar din hund då? Återgår den snabbt till passivitet efter det eller tar det väldigt lång tid? Hur hanterar du den tiden i sådant fall?

Du tänker som jag. Har inte heller problem med bilen, utan fått allt runtomkring det gratis.

Men är lite nyfiken på det här exemplet med valpkursen som du tar. När du kastat ut ditt väldiga godisregn, hur reagerar din hund då? Återgår den snabbt till passivitet efter det eller tar det väldigt lång tid? Hur hanterar du den tiden i sådant fall?
Grejen är att den behöver inte vara passiv, den kan gå och käka godis. Jag kanske släpper tre kulor åt gången, när jag ser att den börjar intressera sig mer för andra hundar tex så kastar jag tre kulor till (innan valpen blir hysterisk!). Står hunden bara och tittar behöver den ju inte något godisregn, det är när den klättrar på mig, vill busa med alla andra, skäller etc som jag vill avleda ifrån. Så när jag ser att det kryper i valpen, då ramlar det godis, sen kanske den pysslar med det i 20 sekunder, men den går genast ner i stress och får jobba med lilla näsan. Den kanske klarar att vara cool i 20 sekunder till sen, innan nästan kula trillar ner.

Jag har använt mat ganska mycket i situationer där jag vill dämpa hunden. Tex vid besök i början så har jag slängt ut ett par nävar till hundarna och till Ninja när jag tränar med Gripa då hon kan bli väldigt uppskruvad av det. Tycker det är väldigt effektivt. I början så har de kanske fått en förväntan på mig. Men det har också varit tanken att bryta fokuset från annat. Och sen fasar jag bara ut matandet.

Mitt problem är snarare att jag ibland kan "råka" bli irriterad istället så får jag backa bandet lite och börja om sas. Tex när Ninja springer runt och skriker runt Gripas ben :angel:

Var i en familjemedlems fabrik häromdagen då jag håller på att sortera ut massor av mina grejer som är där. Varav en annan familjemedlem var där och skulle kasta boll med Gripa inomhus. Räcerfäfer som har överskottsenergi är inte det bästa att kasta boll med... Så sen blev hon väldigt uppspelt och skulle leka hela tiden. Varpå jag platsar och matar med godis OFTA i början. Släpper upp henne, kommenderar ligg och matar några gånger och belönar även när hon lägger sig självmant. Tog en liten stund men såg märkbar skillnad på hennes ögon/hållning efter bara 5-10 min.

Så ja. Jag tycker det är effektivt.

Såg att du undrade om valpar nu. Men jag har samma erfarenhet oavsett ålder sas. Säger inte att det hjälper på precis alla. Men många verkar tycka det.

Nej, dumt av mig att skriva valpar. Menade nog generellt för såklart kan man träna det med även vuxna hundar, så jättevärdefullt inlägg det du skrev!

Trådens syfte var väldigt mycket att veta hur ni andra tränar passivitet på era hundar och just hur man hanterar den förväntan som de får när man tex belönar passiviteten. Det tycker jag du förklarade riktigt bra här. Jätteintressant och höra hur olika folk tänker. Diskuterade ämnet med några andra bekanta häromdagen och det var då jag insåg att "passivitetsträning" betyder så otroligt olika saker för olika människor. :)

Grejen är att den behöver inte vara passiv, den kan gå och käka godis. Jag kanske släpper tre kulor åt gången, när jag ser att den börjar intressera sig mer för andra hundar tex så kastar jag tre kulor till (innan valpen blir hysterisk!). Står hunden bara och tittar behöver den ju inte något godisregn, det är när den klättrar på mig, vill busa med alla andra, skäller etc som jag vill avleda ifrån. Så när jag ser att det kryper i valpen, då ramlar det godis, sen kanske den pysslar med det i 20 sekunder, men den går genast ner i stress och får jobba med lilla näsan. Den kanske klarar att vara cool i 20 sekunder till sen, innan nästan kula trillar ner.

Okej, intressant. Då antar jag att du sen utökat tiden så att dessa 20 sekunder blivit längre osv. Har du någonsin haft kriterie att den faktiskt ska vara passiv, och när har i sådant fall ett sånt kriterie uppstått?

Håller för övrigt på att skriva ett arbete om just det här ämnet. Därav många specifika frågor. :D:p

När ryggsäcken väl är etablerad är det i princip det enda jag använder. Dvs om jag ser att hunden av någon anledning behöver hjälp att lugna sig så sätter jag mig på huk eller lutar mig ner och lägger en hand på bröstet och pratar lite mjukt. Då tar det sällan mer än några sekunder innan pulsen går ner.

Du har kanske märkt vad jag håller på med på valpkursen :p Så länge Asni är tyst och lugn så kan det komma godis från himlen lite när som. Ibland mer, ibland mindre. Går hon iväg visar jag tillbaka henne till platsen där hon vilat och ger godis några sekunder efter hon lagt sig ner.

Ger även extra stort godisregn och lugna mjuka röstberöm om något extra spännande händer och hon håller sig lugn. Uppmärksamma får hon göra, men inte stissa upp sig eller resa på sig.

Vet inte om jag gör ”som man bör” alla gånger men jag tycker hon har väldigt lätt för att chilla i alla möjliga miljöer och växlar snabbt mellan aktivitet och passivitet. Men hon har ju varit lite sån från början så allt jag gör kanske inte haft någon effekt alls utan hon bara är sån :rofl: Who knows??

Okej, intressant. Då antar jag att du sen utökat tiden så att dessa 20 sekunder blivit längre osv. Har du någonsin haft kriterie att den faktiskt ska vara passiv, och när har i sådant fall ett sånt kriterie uppstått?

Håller för övrigt på att skriva ett arbete om just det här ämnet. Därav många specifika frågor. :D:p

Vad ingår i beteendet "passiv" för dig? Vilka kriterier?

För mig är hunden passiv om den avspänt och stilla iakttar sin omgivning. Den måste inte ligga ner tex.

Jag skriver alltså en liten uppgift som rör passivitet hos framförallt valpar och efter att diskutera med vänner som beskriver sin passivitetsträning så inser jag hur olika folk tolkar det.

Inte det enklaste ämnet att hitta forskning på, en del hormonmätningar och tester men det hade ju gärna fått vara mer för min del. :laugh:

Benji har jag också passivitetstränat mycket med. Där krävdes det extremt mycket mer av mig som förare, eftersom han har så snabbt till stress och en väldigt låg tröskel till överslag.

Mjukost var räddningen. Så fort han var tyst i ens en sekund så rusade jag till honom (var på kurs så han var bunden en bit bort) och satte en STOR klick på nosen på honom. Då hade han att göra en liten stund. Så fort jag såg att han var klar men fortfarande tyst så sprang jag dit igen, rinse and repeat. Han gick från att tjuta som en stucken gris så fort jag band fast honom till att ligga helt lugn och tyst när andra hundar körde agility.

Men det tog ju typ fem kurser på raken... :cautious:

Jag blir lite fundersam på hur de andra valparna reagerar när ni har godisregn över era hundar? Skulle valpen som är bredvid oss börja snosa runt efter godis så skulle Ville tappa fokus på mig väldigt fort. Vi är dessutom inomhus och är relativt tätt tillsammans så för mig känns det som att förstöra för andra även om det är bra för den egna valpen?

Jag använder mig att ryggsäck, beroende på hur mycket han behöver, ibland räcker det med att jag kliar lite på bröstet, andra gånger tar jag upp honom i famnen eller sätter mig på golvet. Då kommer han till ro på nolltid och kan somna om det handlar om en lite längre "pratstund" händer det grejer på golvet med andra hundar så följer han dem intresserat med blicken istället. Sen får han absolut godis, men ur min hand, och när jag har bett honom om något. Men ögonkontakt kan ge godis även om jag inte har bett om det. :D

Jag blir lite fundersam på hur de andra valparna reagerar när ni har godisregn över era hundar? Skulle valpen som är bredvid oss börja snosa runt efter godis så skulle Ville tappa fokus på mig väldigt fort. Vi är dessutom inomhus och är relativt tätt tillsammans så för mig känns det som att förstöra för andra även om det är bra för den egna valpen?

Jag använder mig att ryggsäck, beroende på hur mycket han behöver, ibland räcker det med att jag kliar lite på bröstet, andra gånger tar jag upp honom i famnen eller sätter mig på golvet. Då kommer han till ro på nolltid och kan somna om det handlar om en lite längre "pratstund" händer det grejer på golvet med andra hundar så följer han dem intresserat med blicken istället. Sen får han absolut godis, men ur min hand, och när jag har bett honom om något. Men ögonkontakt kan ge godis även om jag inte har bett om det. :D
Vi är inne i en väldigt liten lokal. Det är ju inte så att jag kastar godis vilt omkring mig, jag droppar det framför henne så hon inte behöver resa på sig, eftersom jag vill positivt förstärka hennes känsla av att det är nice att ligga och chilla.

Tycker inte det varit några problem.

De andra har inte märkt det. Jag står inte så nära att det stör.

Den enda gången jag varit på valpkurs så hade varje valp en stationsfilt som vi satt vid, och jag såg till att godisarna hamnade på hans filt!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Sel
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?