Passar rasen mig??

L

Levis123

Hejsan!!

Har nu länge varit intresserad av rasen Parson russell terrier men är osäker på om rasen passar i situationen. Jag kommer att börja på ett Naturbruksgymnasie med inriktning djurvård och kommer ta med mig hunden dit. ( kommer bo på skolan ) Där kommer hunden vara i hundgård under skoltimmarna och jag kommer kunna rasta den under lunschrasten och även andra raster om det behövs. Ser det som en mycket bra möjlighet att kunna ta med mig hunden dit då jag har stort tränings och tävlingsintresse och vill ha en ras jag kan jobba och ta mig långt med! På skolan erbjuder de många kurs och tävlingmöjligheter vilket också är ett plus.

Det jag är intresserad av är:

* Rallylydnad - Träna och Tävla
* Viltspår - Träna och Tävla
* Utställning - Mest på skoj men blir nog ett par officiella
* Vattenarbete - Endast på skoj
* Agility - Träna och tävla
* Grytjakt - Ej testat men ska ( börjar med min jägarexamen hösten 2011 )

Problemet är att jag tror inte jag kommer ha möjlighet att jaga med hunden under de 3 åren jag går på skolan. (kommer bo på skolan då jag har långt hem)

En annan sak jag funderar på är om Grytjakt triggar upp hunden mycket och gör den mer ettrig ?? Det är ju en terrier så dom är ju lite det ändå men blir det värre??
Alltså jag vill kunna ha hunden lös i skog och mark och även kunna tävla med den utan att den sticker på grund av jakt. Gör jakten att det blir svårare med sådant?? Är det dumt att ha en Parson och inte jaga med den under 3 år alltså?? (Kommer ju aktivera den i en massa annat så länge)

http://www.parsonklubben.se/

Stort tack på förhand för era svar!!::)

Maria123
Nybörjare

Hundras(er): Beagle

Sv: Passar rasen mig??

Well, jag håller inte på med grytjakt men har många bekanta som gör, och är det grytjakt på riktigt så rekommenderas inte JR i första taget.

Dessutom är spannet så himla stort inom JR och det kan vara knepigt att hitta en bra individ. Med de träningsambitionerna du har hade jag satsat på en border terrier med jaktlinjer i stället.

Hej!!:)

Varför rekommenderar du inte parson i första taget? hm har Varit på utställning och även mött individer av borderterriern men det är tyvärr inte en ras som jag känner passar mig tyvärr.

Vill ha en ras med MYCKET fart och starkt psyke.
Det jag tänkt mig är konstgryt och sedan kanske testa i naturen men mest konstgryt. Med stort träning och tävlingintresse menar jag att jag förhoppninsvis vill ta mig till elitklass inom agility, rallydnad och har som mål inom viltspåren att bli champion. Vi har just nu en Beagle i huset (min systers) som jag arbetat med mycket inom det mesta men ej en ras som passar mina önskemål.

Tack tack för ditt svar!!:)

Fast om du ska ha en ras som du vill komma till elitklass i agility så ser jag det som att det är större chans med en BT än en JRT, just eftersom de är så ojämna inom rasen. Det är helt enkelt svårt att hitta en individ som klarar alla dina önskemål, chansen är högre med en BT. Viltspårschampion kan alla hundar bli, så det är ingen orealistiskt mål oavsett ras.

Ska du köra konstgryt funkar det väl iofs med en JRT. Jag har jagat ganska länge och hittills har jag bara mött en uppfödare med bra jakt-JRT, och de reggas inte i SKK.

Aha oki:) Visste inte att rasen var ojämn:/ men hm synd att borderterriern inte tilltalar mig. Om man tittar på andra raser då?? Det behöver inte vara jakt i dom:) Är så förvirrad inom rasera. Tycker man hittar en ras som stämmer in bra men sedan hittar man något som gör att rasen inte passar:/ Den ska vara mellanstor och ha relativt lättskött päls och funka till agility, lydnad viltspår, utställning (ska även testa på fågeljakt) :) Vet du någon som stämmer in då?? )

Tacksam för dit svar!!:)

Vilken typ av fågeljakt?

En golden av jakttyp låter lämplig, förutom utställningsbiten då. Är få fågelhundar som funkar både i jakt och på fält, raserna är uppdelade och få funkar till både och som sagt.

Annars hade jag rekommenderat sheltie om agility/lydnadsbiten är den som du kommer ägna mest tid till (shetland shepdog).

Vill först tacka dig för att du visar intresse och fortsätter svara!!:D Tack tack:)

Jo alltså det är så att jag ska börja med min jägarexamen nu till hösten 2011 och kan inte så mycket om jakt än. Innan jag testade på agility och Lydnad tyckte jag inte det verkade lika roligt som jag upptäckte att det var:) Vet att jag vill hålla på med jakt. Gryt elr fågel. Men vet eh HUR mycket det kommer bli:/ Känner då dock att jag har varit intresserad av fågel längre än gryt och tror därför att inresset kommer öka:)

Den slagt fågeljakten jag är intresserad av är ( om jag har rätt ) Apporterande fågelhundar som du hav exempel på Golden:) Har haft intresse för rasen men backat då flera jag känners Goldens fått cancer. Har då kollat på jst jaktvarianten:) Men då tittat mer på Jaklabben. Har för mig dom är rätt så lika??

Stort tack för ditt svar!!

Jaktlabbarna är intensiva, det är nog det bästa sättet att beskriva dem på. Är det din första egna hund som du verkligen vill jobba med så kvittar det väl iofs om du väljer labbe eller golden, men golden upplever jag som mjukare. Motormässigt har labben oftast mer motor, men de är också skarpare och kan vara svårare.

Sjukdomar som cancer osv förekommer i alla raser mer eller mindre.

aha oki. Själv har jag fått en känsla av att det finns mycket mer cancer i golden än andra raser.

Hur är det då med spanielraserna?? Jaktspringern har jag kikat en del på. Har fått en liten känsla av att de är rätt så flamsiga..? men ändå verkar de rätt så mjuka i psyket? hm...inte lätt detta.

Tack för ditt svar!!

Springer är trevliga, har näsan lite mer i marken än retriverna, men det är gott om motor i dem också.

Är ni medvetna om att ni pratar om olika raser? TS pratar om Parson och Lady Vip om Jack Russel...?

Jag tror nog att Parson kan funka till det du vill. De avlas ju aktivt för jakt på ett annat sätt än Jack Russeln, så vitt jag vet. Har själv flera vänner som föder upp och de grytmeriterar sina hundar och tävlar även agility på hög nivå (en har t o m varit med i landslaget). Har även en känsla av att Parson har en betydligt högre samarbetsförmåga än Jack Russeln, men det är bara min uppfattning av det jag sett.

Dock tycker jag att du ska ge bt en chans till. Underbara hundar under det lite fulsöta skalet. ;) Jag har själv en som jag tävlar högre klass spår och lydnadsklass III med. Det är ju en ras som är rätt vanlig inom agilityn, och presterar bra. Dessutom är det inte alls svårt att hitta föräldrar med gryt- och andra jaktmeriter, och uppfödare som använder dem aktivt i jakt.

Ja jag vet att jag säger parson men antog att hon mena parson hon med :confused: haha hon kanske inte gjorde det :o

aha oki så du tror alltså Parson är mer jämna i aveln?? Tycker nämligen att jag hittat flera kennlar som verkar lovande med fina meriter och så:) Blev då lite förvirrad när hon skrev att de inte var det:confused:

Jag håller nog med att Parson russeln är nog en mer "jämnavlad" jaktras. Nu har inte jag en Parson utan en Jrt, ville ha en som inte va så extremt avlad på jakt.
Nu är det ju så att alla Jack russel eller Parson är ju avlad för att vara en jakthundsras. Men efter att ha letat runt länge och väl så kom jag fram till att en Parson utmärker nog sig mer i jakt jämnt överlag.
De som är Jrt kan man hitta de individer som är super på jakt och de som är mindre intresserade av jakt så det varierar nog en hel del där. Jag är en terrier-frälst människa och speciellt Jrt, va inte så svårt att välja ras för mig jag föll pladask för Jrt som ras. (har haft en tidigare - med stort jaktintresse). Nu har jag en högställd Jrt (utseende mässigt väldigt lik en Parson) som ej är så extrem på jakt. Visst intresset finns - jag har börjat viltspåra med honom och det älskar han, men att få honom att gå ned i ett gryt- det skulle krävas en hel del övertalning så att säga.;) Sen tränar vi även lydnad, har ambitionen att även tävla i framtiden (men ej på elitnivå, mer för att det är skoj).

Finns massor med raser som skulle passa i din beskrivning på vad du är intresserad av att träna och tävla i. Sen är ju frågan är det på elitnivå du vill upp till, eller mer tävla för att det är roligt?

Är man osäker så ska du nog kolla runt på lite raser innan du bestämmer dig. Ta kontakt med lite uppfödare och åk på besök. Måste ju kännas rätt för dig, man kan inte köpa en ras bara för att den passa in på beskrivningen på ditt intresse. Man måste känna att rasen är rätt för dig helt enkelt.:love:

Men man ska veta är att en Jack russel/Parson är en ras som kräver som kräver mycket. De är hundar med fart och som älskar att få jobba- det gillar jag!:D Får de inte det så hittar de gärna på egna upptåg, som kanske inte alltid uppskattas. Men aktiverar man dem och tränar så är de världen goaste hundar!!

Hej!

jaha oki:) Mer jämna i aveln tycker du alltså:) Jo det är ju bra att höra.

Har ju som sagt intresse för träning och tävling och börjar jag tävla vill jag alltid se vad långt jag kan ta mig och därför kommer jag förhoppningsvis tävla i högre klasser:)

Ja jag har länge kollat runt och funderat och kikat på en massa olika raser och det har vissa framsteg. Vet nu i alla fall att jag vill ha en ras jag kan träna och tävla med. en ras med relativt lättskött päls ( då jag ej har intresse för mycket pälsvård ) haha inte så jättemycket att gå efter men ska fortsätta läsa om raser:)

Kom gärna med förslag:)

Stort tack för ditt svar!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 943
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka