Passar med vem ??

Mynta2

Trådstartare
Svårt detta med avel...hur väljer man ? Tex:JAG har korsat en hoppstammat sto med dressyrstammad hingst (dock samma ras) ..Är det helt fel. Borde inte det ge båda sidorna ? Det ena är beroende av det andra ? Ska man som tex dressyr-nisse enbart kolla efter dressyrmonstrena eller kan man tillföra något via ett hoppmonster ??

Det ena är juh beroende av det andra,....allt hör ju i hop...Har hört på bla Flyinge HUR jag kunnat avla på hoppstammat sto med en dressyrhingst ?!!

Senast ändrad:
Sv: Passar med vem ??

Även om det är en dressyrhingst på ett hoppstammat sto så kan det vara som så att blodet bakom hingsten visar att där bakom finns allroundbegåvade hästar som inte enbart är inriktat mot dressyr utan både och så att säga.Gemensamt för såväl hopp som dressyr är att man vill ha elasticitet och spänst.För att veta vad hingsten är för något bör man söka sej bakåt i härstamning för att se vad som finns där...

Om du är så osäker på vad du gjort borde du nog egentligen avstått från att avla tills du hade "läst på" lite mer...men gjort är gjort och nu är det bara att hoppas på att det faller väl ut.

Skicka gärna P:M om stammen och vad du betäckt med...om du inte vill lägga ut det här.

Det sk fölet är snart 4 år. Ang avla vidare..är inget jag tänkt...

Modern är E: Temptation
Fadern: E: Donnerhall

Har du tur får du både och, har du otur får du inget av det. Så är det med avel :) Kanske blir en jättebra kombination, vad är det för Donnerhall-hingst då? *nyfiken*

Jag tänker så här : Att jag använder mig inte av en dressyrstammad hingst om jag vill producera en hopp häst.

Men vill jag producera en dressyrhäst så kan jag tänka mig en hoppstammad hingst med bra gångarter.

Men i all avelsplanering gäller att man först tittar på det sto man har och vad hon nedärver - sedan funderar på vad det är man vill få fram och sedan väljer hingst därefter. Jag brukar välja hingstar som kan förstärka det som är bra hos mina ston.

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 422
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 506
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar