passar denna sadel?

mataii

Trådstartare
Jag har lånat hem en sadel nu en tid, och skulle vilja ha lite hjälp med hur den ligger. Har ni någon aning om vad det kan vara för sadel? Tjejen jag lånar den av visste inte men hade hört att det skulle vara en Henri de rivel-sadel, men det står inga märken el något någonstans. Hon ville ha 3000 för den. rimligt eller ska jag pruta?

mataii

mataii

mataii

mataii

mataii

mataii

tack på förhand

Sv: passar denna sadel?

passar inte .. Skulle prova globus tror jag på den där ryggen om jag var du.. fast det kanske du redan gjort?

nej det har jag inte, men det kanske vore en bra ide! Undra om det finns något begagnat...
Denna sadel är 34 i bomvidd. Hon drar alltså 36 tror ni? Eller hur är globus i storlekarna?

Den låg katastrofalt...
Om det är en 34 i bomvidd (om det är en HdR) så behöver hon nog 36 eller 38 i Globus, de har inte samma måttsystem nämligen. Tycker att du ska prova Frank Baines först och främst, de borde ligga bra (dressyr eller allroundmodellerna av nyare årsmodell)

ok, den åker tillbaka till sin gamla ägare igen alltså:)

jag ska kolla efter någon Frank Baines, om det möjligtvis kan finnas begagnat, då plånboken har en botten just nu:P
Finns det några andra alternativ som kan passa denna dam?
Jag får fortsätta barbacka ett tag till, jag kommer ha århundradets balans snart :idea:

E de ok om ja lägger in en bild på min häst o eventuell sadel oxå?
Skulle finnas en nålad tråd om de passar så kunde experterna här på buke svara på de (som tex hur man sköter lädret)

Den för smal. Ett tips när du har hittat en som pasar är att se på pälsen där sadeln har legat. För om pälsen är rufsig eller dyl, så passar inte sadeln.

hon var slät som en barnrumpa under när jag ridit:crazy:
Hur ser man att den är för smal? Vad tittar ni på?

Jätte svårt att säga. Sadlen måste ligga an hela vägen, känner du lättast om du spänner fast sadlen och ta handen under så ska den ligga an lika mkt hela vägen( få ej vara ngt glapp längst med ryggen) du ska kunna ta i bakvalvet på sadlen och då ska den inte glappa,gör den det ska sadlen vara smalare/eller en annan sadel. Blir det tryck under bakvalvet så ska den vara vidare i bommen osv. Sen får den inte ligga och trycka på bogbladet, kan du kolla om du lufter ena framhoven framåt och känner vad bokbladet slutar. Ligger den på och trycker där måste du oxå ha en annan sadel.

Själv tycker jag Hubertus dressyrsadel passar dessa hästar med denna lilla manke och lite bredare rygg.

Lycka till!

Tack för bra svar :) Då vet jag lite mer!

Oj va klantigt, jag menar "T6 DRESSYR R. DAVISON", alt. "T6 SHOWJUMPER ROBERT WHITAKER "
Vet du något om dom?

rocki: fast just den här sadeln var ju väldigt lätt att se att den var på tok för smal! :crazy:

mataii: vet inget direkt om T6, men griffin är bra sadlar... För att ngn skall kunna ge dig ett bra svar på om den kan tänkas passa din häst behövs dels foton på ryggen uppifrån, och ett mått på hur bred din häst är...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Ceta
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka