Jag tycker pomeranian verkar en väldigt opraktisk stallhund främst pga pälsen men också storleken sen vet jag inte hur lättränade de är. Har en blandis av främst små sällskapsraser (malteser och tibbe) och även om hon är den bästa hund jag haft med underbart psyke så gör pälsen mig galen, allt fastnar (trimmar därför ner henne). Som stallhund fungerar hon så länge jag har stenkoll på henne, hon lyssnar bra men glömmer fort att man gett ett kommando och hon känns lite liten då hästarna knappt märker att hon finns där och hon själv inte förstår att flytta sig heller.
Nu har vi även en welsh corgi cardigan på 5 månader som känns som en betydligt mer lämpad stallhund både storleksmässigt, att hon följer, mycket mer arbetsvillig och kan komma ihåg ens kommando mer än 3 sekunder och håller koll på hästarna (flyttar sig) och pälsen är super inget fastnar!
Sen är det såklart individuellt från hund till hund och även mindre raser funkar bra att ha i stallet, hon som sköter stallet har en jack russel som funkar super men han har mycket bättre koll än våran lilla (och även ett mycket större aktiveringsbehov).