Passande hundras

Jag har shetland sheepdog och mittelspitz, båda hade passat bra in på det du beskriver. Angående om de orkar med löpträning så väntar jag fortfarande på att jag ska lyckas trötta ut mina två fysiskt ;)

Jag tycker pomeranian verkar en väldigt opraktisk stallhund främst pga pälsen men också storleken sen vet jag inte hur lättränade de är. Har en blandis av främst små sällskapsraser (malteser och tibbe) och även om hon är den bästa hund jag haft med underbart psyke så gör pälsen mig galen, allt fastnar (trimmar därför ner henne). Som stallhund fungerar hon så länge jag har stenkoll på henne, hon lyssnar bra men glömmer fort att man gett ett kommando och hon känns lite liten då hästarna knappt märker att hon finns där och hon själv inte förstår att flytta sig heller.
Nu har vi även en welsh corgi cardigan på 5 månader som känns som en betydligt mer lämpad stallhund både storleksmässigt, att hon följer, mycket mer arbetsvillig och kan komma ihåg ens kommando mer än 3 sekunder och håller koll på hästarna (flyttar sig) och pälsen är super inget fastnar!
Sen är det såklart individuellt från hund till hund och även mindre raser funkar bra att ha i stallet, hon som sköter stallet har en jack russel som funkar super men han har mycket bättre koll än våran lilla (och även ett mycket större aktiveringsbehov).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 945
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar