Passande hundras

matildadahlgren

Trådstartare
Håller på att kolla runt på lite hundar då jag så småningom (kan ta något/några år) vill köpa en hund. Jag brukar tänka mig en mindre hund, typ en pomeranian, men med dem "kraven" jag har vet jag inte om det är en hund som passar, så jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig. Jag är ganska aktiv så jag vill ha en hund som kan vara med i stallet och när jag rider osv, och även följa med ut på promenader och springturer i stort sätt varje dag. Och en hund som jag kan träna tex lydnad/agility eller liknande med. En trevlig och sällskaplig hund. Storleken spelar inte någon större roll, ingen monsterhund dock.

Tacksam för svar!

Vad är det som får dig att tveka angående en pom? Storleken?

Jag tänker att om det är den typen av hind du gillar så kanske en Klein/mittelspitz eller en japansk spets vara intressanta att titta på. Lite att borsta kanske efter en dag i stallet men de borde ju kunna leva upp till vad du önskar dig av en hund :)

Jag säger förstås - en bruks-chihuahua (till skillnad från en väsk-chihuahua).

Jag har en chi som baske mig är den roligaste hunden att jobba med. Intesserad av föremål så hon är lättbelönad. Duktig på spår. Superkäck att ha med på precis allt.

Papillon, dvärgpudlel, shetland sheepdog, dansk svensk gårdshund, kleinspitz? Finns många raser som passar in på det du skrivit, nästan bara att välja och vraka ;)

Jag skulle verkligen lägga en röst på Dansk svensk gårdshund !!:love: Bra päls för stallmiljö, lättlärda, flockbundna och vill vara med, lagom aktiva vad gäller hur mycket aktivering de kräver. Jag har nog inget negativt att säga om den rasen vad jag sett.

Även sheltie skulle jag rekommendera! framförallt om du vill ha lite mer päls. Beror lite på vilken typ av hund man gillar de har ju nära till skall, men å andra sidan mindre jaktinstinkt än ex gårdshunden :) mellanpudel kanske också vore något?

Annars så gör jag det du önskar göra med min cocker spaniel (förutom springer), tränar/tävlar de flesta grenarna inkl.lydnad och hon är med mig både i stall och överallt annars. Vet dock inte om det är den mest perfekta då de kräver rätt mycket träning för att ha lösa och vara riktigt lydiga, de är lättlärda men de har en tendens till envishet & och bli döva när nosen går på. Men otroligt gosiga charmiga hundar som vill vara med hela tiden (läs man har alltid ha en skugga:laugh:) konstant glada med en viftande svans (även under sedering hos vetten ;) ), fyllda av energi men anpassar sig väldigt bra i situationer (de är lite antingen vila eller full fart). Går fint att klippa ner om man vill slippa den jobbiga pälsen.

Lycka till i letandet :)

Senast ändrad:
Isländsk fårhund kanske kan vara något?
Ofta bra stallhundar och hänger med på der mesta. Pälsen är betydligt mer lättskött än man tror och väldigt funktionell. Det finns dessutom korthåriga islandshundar även om pälsen är tjock och rejäl på dem med.
I princip ingen jaktlust och funkar bra med både folk och fä.
Friska och långlivade är de vanligtvis dessutom :up:.
Nackdelen är väl att de skäller - mycket! Till viss del en träningsfråga men det går inte att komma ifrån att de tenderar att vara glappkäftade.

Rent generellt när det gäller stallhundar så tycker jag att det är en fördel om de inte är pyttehundar.
En lite större hund är helt enkelt lättare att hålla koll på runt hästarna och även lättare för hästarna att se.
En bra päls är också viktigt IMHO, att hunden inte fryser eller drar med sig massa bös och smuts.
Visst, man kan alltid slänga på ett täcke men det blir aldrig samma sak som en funktionell päls :).

Håller på att kolla runt på lite hundar då jag så småningom (kan ta något/några år) vill köpa en hund. Jag brukar tänka mig en mindre hund, typ en pomeranian, men med dem "kraven" jag har vet jag inte om det är en hund som passar, så jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig. Jag är ganska aktiv så jag vill ha en hund som kan vara med i stallet och när jag rider osv, och även följa med ut på promenader och springturer i stort sätt varje dag. Och en hund som jag kan träna tex lydnad/agility eller liknande med. En trevlig och sällskaplig hund. Storleken spelar inte någon större roll, ingen monsterhund dock.

Tacksam för svar!
Vi har pumi till allt det du säger :) Hon är med mig i stallet och ibland när jag rider. Hon tävlar mycket framgångsrikt i agility. Hennes syster tävlar lydnad. Har nu en valp till, som är mycket mera sällskaplig än vår första, som kan vara lite misstänksam mot andra än "flocken" (familjen och några till ) Våra skäller inte nämnvärt, även om jag vet att det kan vara ett problem hos vissa. En riktigt rolig hund att arbeta med :) Och de fäller inte! Klipps med sax en-två gånger i månaden.

Du får nog fundera lite mer på andra viktiga parametrar. Ska pälsen vara vädertålig eller vill du klä på hunden vintertid? Vill du att den ska skaka av sig obehag eller ska det räcka med att du säger fy en gång sen gör den aldrig om det igen? Ska den vara tyst eller är det okej om den skäller? Vill du ha en hund som vill vara nära dig hela tiden eller en som är mer självständig? Hur viktigt är det att hunden är helt frisk?

Ju fler krav du har, desto lättare att sortera bort. Sedan får du rangordna kraven för helt säkert är det så att vissa saker är viktigare än andra.

Bara en sån sak som "lite pälsvård" kan vara värt att fundera på. För mig innebär det att bada och borsta hunden 1 gång/år. För någon annan 1 gång/vecka. En jättestor skillnad! Fundera på vad som är lagom för dig!

Vad är det som får dig att tveka angående en pom? Storleken?
Det som får mig att tveka med en pom är just det här med att jag gärna vill ha en hund som kan följa med ut på löprundor osv. Vet inte hur "tåliga" de är när det kommer till sånt. Har iaf fått för mig att mindre hundar kanske inte riktigt orkar att vara med på sånt? Självklart kan du inte ta en soffpotatis och springa flera km med direkt, men hur mycket kan en såpass liten hund klara? Fixar de det så är det ingen tvekan om att jag vill ha en sån eller något liknande!

Du får nog fundera lite mer på andra viktiga parametrar. Ska pälsen vara vädertålig eller vill du klä på hunden vintertid? Vill du att den ska skaka av sig obehag eller ska det räcka med att du säger fy en gång sen gör den aldrig om det igen? Ska den vara tyst eller är det okej om den skäller? Vill du ha en hund som vill vara nära dig hela tiden eller en som är mer självständig? Hur viktigt är det att hunden är helt frisk?

Ju fler krav du har, desto lättare att sortera bort. Sedan får du rangordna kraven för helt säkert är det så att vissa saker är viktigare än andra.

När det gäller pälsvård känner jag inte att jag har några specifika "krav". Har bott med portugisiska vattenhundar i sex år och är van vid pälsvård, så det skulle inte vara något problem iaf. En sällskaplig hund som gärna vill mysa och håller sig till mig, men helst inte så att det spårar ur och den inte kan vara ensam alls. Vad gäller hur den hanterar saker så är det svårt. Min mamma har som sagt två portugiser som är helt olika varandra. Om det inte vore för utseendet så skulle man inte trott att det var samma ras. Den ena är väldigt väldigt svår. Lyssnar inte på en när man säger ifrån osv. Det kan vara svårt att få honom att fokusera på träningen och så. Han är väldigt självständig. Men det som är så bra med honom är att det är svårt att göra fel (till exempel "skrämma upp" honom) och om man lyckas hitta rätt knappar och få honom att fokusera så är han den mest arbetsvilliga hunden man kan tänka sig. Den andra är lite mer vek, men världens mysigaste och vill alltid ligga och mysa. Han är bara valp än så länge så hur han fungerar i träning vet jag inte än, men han lyssnar iaf bättre om man säger åt honom. Och jag vet inte riktigt vilken av de här typer av hund jag vill ha. Något mittemellan kanske?

Haha lite luddiga krav kanske, men det är såhär jag tänker kring det.

Det som får mig att tveka med en pom är just det här med att jag gärna vill ha en hund som kan följa med ut på löprundor osv. Vet inte hur "tåliga" de är när det kommer till sånt. Har iaf fått för mig att mindre hundar kanske inte riktigt orkar att vara med på sånt? Självklart kan du inte ta en soffpotatis och springa flera km med direkt, men hur mycket kan en såpass liten hund klara? Fixar de det så är det ingen tvekan om att jag vill ha en sån eller något liknande!

De är inte tåliga alls. Min kompis hund bröt båda frambenen när han hoppade ner från ett bord... Jättesöta men helt olämpliga som stallhundar och för en aktiv livsstil. Och extremt skälliga!

Eftersom du inte ryggar för lite pälsvård så röstar fortfarande för Dvärgschnauzer. Tålig, robust, sund ras, liten utan att kännas liten, bra stallhund.

Då tänker jag att typ japanska spetsar kanske kunde vara ett alternativ? De påminner ju lite om Pom rent utseendemässigt men aningens mer robust :D

Pom är ju en variant på en tysk spets, så som toypudel är en variant på pudel. Varför inte titta på en mittelspitz? Lite större och lite tåligare. Det är i alla fall vad jag lyckats läsa mig fram till när jag var intresserad av en mittel, den stämmer in på dina krav också.
Jag har haft en papillon och det var världens bästa
Annars röstar jag också på en DSG.

Welsh corgi och isländsk fårhund är två raser jag spontant kommer att tänka på när jag läser ditt inlägg. "Vallinstinkt" till den grad att de gärna håller sig till föraren, lättmotiverade till träning och hänger gärna med på allt. Isländska fårhunden har dessutom fantastisk päls där skiten inte fastnar alls som den gör på t.ex en labrador.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 945
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar