Passande hund till mig?

linnsan

Trådstartare
Tänkte höra lite om era erfarenheter och höra vad ni tycker skulle vara en passande hund till mig..

Mina "krav"

liten till mellanstorhund
bra lynne, ska gilla "allt" och alla och inte vara feg
ska gilla att aktiveras mycket (2-4 h/dag)
ska ev. användas som räddningshund

Detta är vad jag kommer på nu och för mig så gör det inte om det är en kort eller långhårig hundras då jag kan trimma ner den..

Det är inte aktuellt att köpa hund än på ett par år då jag fortfarande går gymnasiet och bor hemma. Men vill Skaffa en till hund i princip direkt när jag flyttat hemifrån (har en liten blandrashund redan).

Sv: Passande hund till mig?

Håller med Cillamuffins, jaktladde låter som ett bra val. Flat om du vill ha en lite mildare tempramentsmässigt men de är ju mycket mer energiska, engelsk setter kanske? Dessa raser passar om du gillar att träna bruks - spår, sök etc.

*svarar båda*

Ja jaktlabbe och pudel kanske vore ngt!

Mer tips mottages!:)

Ja, jag vill ha den till allt möjligt. Men tänkte försöka mig på att gå en räddninghundkurs då jag är intresserad av det.. Men då är det dessa raser som passar?

Hur är jaktlabben då eftersom att flaten är mildare?

Mycket energi gör inget då jag kommer att aktivera den mycket!

Jag kan tycka att jaktlabben är modigare och mer framåt än flatten, ibland något för självständig. Men en underbar hund om man hittar rätt knappar. Flatten är lite mer förarvek, lite följsammare(vilket jag ser som positivt) men samtidigt kan de vara lite för fästa vid sina ägare och letar alltid efter singaler ifrån föraren att gå på, och slutar arbeta självständigt.

Skillnaden på labben och flatten inom tex sök, kan jag tycka är att en del flattar gör det på ren lydnad, för att den är tränad att leta upp människan. Labben gör det mer naturligt och, igen, självständigt.

Senast ändrad:

Ja ok, men de låter bägge som hundar som kan passa..

Men du menar väl flat som i flatcoated retriever?

labbe såklart. jaktmodellen om du vill ha lite mer sprutt.

Kan inte annat än att hålla med, rekommenderar absolut jaktlabbe (jag har en sån själv som fick sitt räddnings-cert på sin tvåårsdag:D). http://www.atlasweb.dinstudio.se

Alla hundar är olika, men min jaklabbe (turbolabbe, duracellkanin, namnen är många :rofl:) är en riktig arbetsmaskin med ett grymt bra figurantintresse, han är självständig (matte är ett onödigt bihang:D) och äälskar att jobba, men har även en bra av- och påknapp.

Tänkte på det där med självständigheten.. Är de sånna så de skiter i en när man tränar och hellre hittar på annat eller är det bara självständigt som i att de jobbar mera självständigt och tar egna initiativ?

det ska vara det senare men jag fick båda.det är inte helt ovanligt att de kör sitt eget race så snart de får tillfälle. men labbar är lätta att motivera och när man väl hittar rätt knappar har de en enorm arbetslust. goldens upplever jag som mycket mjukare och fjäskigare och inte alls lika clowniga. flattar är också ganska mjuka och fjäskiga, men (obs högst personligt tyckande) dummare än labbar och goldens. lättare att få kadaverdiciplin på eftersom de inte tänker själva.

Hmm, okej. Jag ska fundera lite. och det är ju inte förrens om 2-3 år som jag ska skaffa en till hund ändå.

Vad säger ni om schäfer då? Har funderat på det ett tag..

Tänkte på det där med självständigheten.. Är de sånna så de skiter i en när man tränar och hellre hittar på annat eller är det bara självständigt som i att de jobbar mera självständigt och tar egna initiativ?

Jag kan inte uttala mig generellt om jaktlabbar, men min labbe är alldeles lagom självständig, han är lyhörd på mig och jobbar bra även när han är långt ifrån mig. Han tar egna initiativ men hittar inte på annat.

Ok, men det låter ju bra iallafall:D

Får se hur det blir. Det är ju som sagt ett par år kvar så jag får väl se hur det blir!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 343
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 816
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 994
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈