pass vid slakt?

Sv: pass vid slakt?

FÖRRESTEN VAD HÄNDER MED ALLA HINGSTAR SOM KASTRERAS I FRAMTIDEN?`?? KAN DE ALDRIG ANVÄNDAS TILL LIVSMEDEL???

Så är det väl. Det räcker ju att hästen fått plegecil och vilken häst har inte fått det, de flesta brukar väl få lugnande när det ska raspas tänder. Mina har alltid fått det, då det inte har gått utan och alla mina bekantas får det. Så det kommer troligtvis inte att bli många hästar som blir livsmedel om allt sköts som det ska.

Jag har iofs för mig att det har pratats om att de ska ändra livstidskarensen till 100dgr eller något sådant istället. Men jag minns inte varifrån jag fått de uppgifterna. Både butta då och plegg.

Vid kastr där hästar ej sövs brukar man idag inte ge plegicil utan andra preparat som ej har livstidskarens. Sen är det så att med några få listade preparat stannar preparaten med livstidskarens kvar i kroppen några veckor, inte mer.
Butta tex tror jag hade 14 dagar innan nya reglerna. Livstidskarensen beror på de flesta medel helt enkelt på att tillverkarna inte anser att det är lönsamt att ta fram den dukumentation som behövs, spec inte på äldre preparat där patentet gått ut.
När det gäller tex betametazon som är det vanligaste ledkortisonet godkändes befintlig dok för nöt o svin men ingen sökte för häst!
Många veterinärer tycker därför att det här med livstids karens är rena nyset eftersom de vet att de här preparaten försvinner ganska snabbt.
Nya regler är på väg det blir troligen 180 dagar för preparat som saknar fastställd karens med undantag för vissa preparat på en speciell lista.
PL

pimy skrev:
'
Skillnad blir det förstås om grunden gjordes när hästen var ung och att den skötts prickfritt i hela hans liv (25 år) då hade det blivit lite att fylla i...

Man för ju inte över ALLA vaccinationer till passet, utan bara de kanske tre närmaste.

Min häst har blivit vaccinerad en gång årligen i 12 år och vet som utförde vacc när han fått sitt pass förde bara över de typ tre sista. Det är ju de som är viktiga, så man ser att det skett regelbundet och inte gått för lång tid emellan.

EmblaAsk skrev:
ja, .
Är den inte reggad tror jag att det går att få ut ett sk grundpass för ca 400 kr, som är för hästar som inte ska tävlas och hästar utan känd stam

Får man inte tävla en häst som bara har grundpass då? Alls?
Trodde bara det var för hästar med okänd härstammning???

Slakt innebär att hästen går till livsmedelsproduktion, gustavskorv etc.(om den inte är medicinerad så att detta sätter stopp för livsmedelsproduktion), och för att det ska kunna ske behövs ett pass + att du får betalt för hästen.

Utan pass blir det fråga om avlivning och destruktion, vilket kommer att kosta dej pengar, du får betala för bådadera.

Nu när jag tänker efter, vet jag inte om det är pleg hon ger utan vi brukar bara säga lugnande. Pleg är ett ord som kanske mer eller mindre har blivit lika med lugnande.

Är ute på djupt vatten nu, men jag hade för mig att grundpasset var något för ex gamla ridskolehästar och andra skogsmullar, ibland utan stam, för att det skulle bli billigare att skaffa pass till dom. Och jag tror att det var just at dom inte skulle tävla som gjorde att det blev billigare.... Men jag kan ha helt fel, jag är väldigt osäker...

Egentligen har det så ett bra tag i bestämmelserna om pass att det behövs för slakt men livsmedelsverket har inte infört det i sina bestämmelser förrän nu.
På vårt lokala slakteri krävs pass stenhårt, ägaren har fått ta en hel del skit för det fast det är på veterinärernas ansvar.
PL

Senast ändrad:

Lite till om pass, bakgrunden till det här med pass är flerfaldig.
Man vill kunna se vilka hästar som är behandlade met otillåtna livsmedel, man vill kunna säkert spåra hästar som spridigt smitta o man vill ha koll på vilka hästar som passerar EUs yttre o inre gränser (här finns även ett datasystem för att rapportera gränspassage) både när det gäller smittskydd o djurskydd, sen är det också en fördel fö köpare att veta identiteten på den häst det köpt. Det har hittills varit för lätt för oseriösa hästhandlare att läta identitet o förhistoria "försvinna".
PL

Peter, du som är både vet och har koll :),

Detta med pass nu. Jag har ju (förutom de två yngre och givetvis passförsedda hästarna) två gamlingar på 20 resp 21 år. Ponnystoet är bara reggat i det gamla Tävlingsponnyregistret, SPR-T och hbl valacken är reggad på GAMMALT grönt papper (A4- varianten). Ha hela tiden sagt att jag tänkte praktisera civil olydnad och inte fixa pass till dem (tycker idén att även gamla hästar ska ha pass är idiotisk. Hade varit bättre att t ex införa så att alla hästar födda från 2000 e d reggades på pass från början), men börjar nu vackla.

SJÄLVKLART måste de ju kunna tas bor den dan det behövs (även om de båda ännu är vid mkt god vigör och fortfarande rids, och jag hoppas att det dröjer många år än), och jag tänkte inte låta sambon skjuta prick med älgstudsaren direkt... Alternativen är bult hemma (helst, iaf på ponnyn som är spruträdd) eller Somulose, även det hemma. Dock måste jag ju kunna skicka kropparna på destruktion sedan. Blir det beskrivna tillvägagångssättet omöjligt om de inte har pass?

Och hur blir det med försäkring och vet vård? Ingen av mina gamlingar är livförsäkrade längre, men däremot vet vårdsförsäkrade. Kommer pass att krävas fr o m jag för att bolagen ska ersätta om pålle måste sys ihop e d? Kan t o m veterinärerna neka att behandla hästar utan pass? I så fall är det ju inget alt att låta bli att skaffa. Om problemet däremot bara är att de inte får bli mat efter sin död, så ser jag det inte som ett problem i mitt fall, och kan m a o bryta lite mot lagen (mest av princip, då jag tycker idén är befängd).

Tack p f h
Anna-Karin

Passtvånget gäller slakt(=till livsmedel) el avlivning+ destruktion.
Nej veterinärer kommer inte att neka att behandla hästar utan pass, möljigtvis skulle de kunna neka att använda preparat med livstids karens men det finns alternativ.
Man kan tänka sig ngn typ av rapporteringsskyldighet men jag tror inte på det i praktiken. Troligen kommer ägaren få ett föreläggande att skaffa pass om en passlös häst upptäcks.
Jag har svårt att tänka mig att försäkringsbolagen skulle kräva pass i början men på sikt kan de tänkas göra det för att styrka att ersättning verkligen betalas för rätt häst.
PL

Tack! Med andra ord måste jag alltså skaffa pass om jag inte vill skjuta hästen med älgstudsaren o gräva ner den hemma (olagligt)? För trotjänaravlivning/avlivning med spruta räknas väl också som avlivning (hästen dör ju) och destruktion är väl detsamma oavsett om hästen avlivats på slakteri eller hemma?

Nej pass behövs bara till livsmedel.
Jag missade en tangenthalkning.
Skall vara:Passtvånget gäller slakt(=till livsmedel), ej avlivning+ destruktion.
PL

Mao, ska man avliva hemma och sedan destruktion behövs inget pass?

Jag har ju behandlat 2 hästar som har pass både på djursjukhus och hemma, ingen av gångerna frågade vet om passet för att dokumentera med vilket läkemedel hästarna blivit behandlade med.

Hur hänger det ihop, den ena fick livstidskarens har jag för mig?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 380
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve