Pass från annat land

Apollo

Trådstartare
Denna fråga kom upp i stallet idag, någon som kan bringa klarhet!

Om jag köper en häst i Sverige som har pass och registrerad i Tyskland måste jag registrera denna häst i Sverige då. Det är alltså inte jag som tagit in hästen utan den finns i Sverige.

Hur är det om jag vill avla om det är ett sto tex. måste den vara registrerad i Sverige då?
 
Denna fråga kom upp i stallet idag, någon som kan bringa klarhet!

Om jag köper en häst i Sverige som har pass och registrerad i Tyskland måste jag registrera denna häst i Sverige då. Det är alltså inte jag som tagit in hästen utan den finns i Sverige.

Hur är det om jag vill avla om det är ett sto tex. måste den vara registrerad i Sverige då?

Det finns inget krav på att du ska registrera din häst i en svensk avelsförening, passet gäller internationellt.

Det finns heller iget krav på att stoet måste vara registrerat i en svensk avelsförening när det gäller avel.
 
Denna fråga kom upp i stallet idag, någon som kan bringa klarhet!

Om jag köper en häst i Sverige som har pass och registrerad i Tyskland måste jag registrera denna häst i Sverige då. Det är alltså inte jag som tagit in hästen utan den finns i Sverige.

Hur är det om jag vill avla om det är ett sto tex. måste den vara registrerad i Sverige då?
Tänk så här:
Passet är en ID-handling som ska följa hästen hela livet. Det ska också göras när hästen är föl vilket i praktiken betyder att det kommer att göras i det land där den fötts. Om hästen kommer ifrån ett land utan för EU som inte har pass ska det göras i det land hästen förtullas in i när den kommer till EU. Så det ska inte bytas ut bara för hästen byter land. Den enda gången det byts är om hästen är så pass gammal att den inte fått ett korrekt pass i hemlandet.

Registrera ett sto i en svensk avelsförening kan vara upp till den rasen att avgöra om du vill ha in avkomman i den svenska stamboken. Men bara för att ta ett föl finns som elle12 skriver inga generella krav.
 
En följdfråga om hästen inte är chippad går det då att chippa här i Sverige och föra in det i hennes pass.
 
Ja om du kan styrka att det är rätt häst. Men för de pass som är från "modern" sedan de EU-gemensamma reglerna började gälla, så ska hästen vara ID-märkt när man gör passet. Det har kunnat vara med chip, tatuering, frys- eller brännmärkning så en utländsk häst som inte är gammal bör redan ha någon form av märkning. Tror dom ska vara födda innan 2006 för att inte behöva ha det, men är inte säker på om det är samma årtal i alla länder. Det kan ju ta olika lång tid att införa nya EU-regler i olika länder.
 
Min var import Lettland, hade pass. Svenskregistrerades inte då det inte behövdes men hon var född -05 och inte chippad. Min veterinär som också är ID-kontrollant kom och chippade henne i Sverige.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 462
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Funderarn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp