pass efter årsskiftet?

N

Nattuggla

hoppas att denna tråden hamnar rätt nu?

nu är det såhär att till våren kommer jag förmodligen att få ta över ett då halvårsgammalt föl utan härstammning, papper mm från några helt oseriösa människor (dock ingen stulen häst eller så).
eftersom dessa människor inte är insatta i hästvärlden så räknar jag med att fölet inte kommer att ha pass. hur ska jag göra då eftersom det är lag på att alla hästar ska ha pass efter årsskiftet?
och om fölet inte har blivit ordentligt vaccinerat, avmaskat osv hur ska jag göra då? (givetvis ska jag försöka att prata med dessa människor och förklara vad de borde göra, men misstänker att det blir som jag har beskrivit ovan)

jättetacksam för alla svar! och fråga om det är nåt ni inte fattar..
:bow: :bow: :bow:

Sv: pass efter årsskiftet?

Vart du ska vända dig beror ju lite på om det är stor häst el. ponny det gäller.

HÄR kan du kika om det gäller ponny och

HÄR om det gäller häst

SH har bra information om just pass, läs igenom det så ska du se att de löser sig.

Huvida fölet är avmaskat, vaccinerat osv får du luska med nuvarande ägare,men om inte så får du väl börja på ruta 1 och avmaska osv.

Lycka till!

Sv: pass efter årsskiftet?

Nattuggla skrev:
hoppas att denna tråden hamnar rätt nu?

eftersom dessa människor inte är insatta i hästvärlden så räknar jag med att fölet inte kommer att ha pass. hur ska jag göra då eftersom det är lag på att alla hästar ska ha pass efter årsskiftet?

:bow: :bow: :bow:

Vad jag förstår så är din fråga, vad händer om hästen inte har ett pass ???

Om jag inte missminner mig så har man skyldighet att skaffa pass inom det kalenderår som fölet föds ELLER senast när fölet är sex månader.

Så se till att du får hem fölet innan det fyller sex månader och sedan gör du själv en passansökan.
Då blir allt rätt.

Skulle fölet vara något äldre när det kommer till dig och utan något pass, så får du ansöka så fort du kan och eftersom det då är "över tiden"-- så kommer säker fölet att få ett pass ändå...möjligtvis kan kanske tänkas att det blir till en förhöjd avgift..eller något sådant.
Vet ej .... men INTE blir du nekad ett pass.
peråke

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 411
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 121
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 762
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka