Påskjutarmuskeln?

Sv: Påskjutarmuskeln?

ni na ni na ni nanna
ninannana ni na :angel: (någon som minns :D )

Dagens boktips....

Denoix "Physical Therapy and massage for the horse" Jättebra bilder på grundläggande biomekanik. Suvve!

Clayton "the dynamic horse" Helt otroligt lättförstådd sammanfatning av det man nu vet. "Biomechanics for dummies " borde den heta :)

( har tidigare läst "Equine locomotion" och det var trögt och nere på neurologisk nivå) Den är lite dammigare - om man nu säger så...

handlar även vet. i akademibokhandeln???

man kanske vill kolla...

så mycket böcker - och så lite pengar

Ja det är här vi kommer in på att en individ som arbetat fel helt enkkelt blir hindrad av sin övertränade och korta muskler

/the nerd

Hoppar in i tråden. Vilken/vilka muskler är skadade av detta såret som går in till revbenen? Hur tränas dessa?
s%c3%a5rskada3.jpg

Senast ändrad:

HU stackars häst :eek:

Jag har iten dissekerat och har inte så många referenspunkter, men det ser ju ut som latissimus är skadad, men jag är inte vet. Jag är van att titat på tjusiga teckningar och känna på hästen.

Försök via vet ( jag antar att den syddes på klinik ? ) få tag i en sjukgymnast till häst. Detta handlar ju om rehabilitering. Och då är det ganska enkla övningar men på rätt sätt

Stackar sliten - hur är det med den?

Det är efter omständigheterna bra med hästen. I morgon ska stygnen tas, då har det gått 14 dagar sedan olyckan.

Jag tittade lite i min hästanatomibok och tänkte också på latissimus dorsi, men hur långt ner fäster den? Borde vara någon annan muskel på den nedre delen av såret?

Jag skulle tro att latissimus kan vara skadad, den har sitt ursprung på ett brett område på ryggen och sin infästning på hästens överarm: benet mellan bogspetsen och armbågen. Sedan finns där ju en massa andra mindre muskler i huden också.
Fråga veterinären när stygnen tas, det är ju lite svårt att bedömma utifrån en bild såklart.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 723
Senast: Humla
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 524
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Dejtingtråden del 38