I

Imse vimse

Parvo vet jag vad det är , men inte riktigt hur smittsamt det är....
En bekant till mig har en kull valpar på 7 veckor som enligt proverna har utvecklat parvo.
En hane ur kullen har redan avlidit då han ej hade råd att låta valpen ligga kvar på sjukhuset..
Vi själva har en kull hemma på 5½ vecka.
Frun i familjen till dom sjuka valparna va här och hälsade på under en dag innan deras visade symtom på parvo... kan då mina fortfarande ligga i smitto risk..??
Veterinären ger inga korrekta svar och jag får absolut INTE vacc dom med första sprutan ännu...? ( säger vet )
Dom som har den sjuka kullen med valpar innehar även ca 4 egna andra hundar + att de bedriver hunddagis och hundpensionat.. vilket då skulle kunna föra smitta vidare ????????
De har ej informerat eller stängt ner verksamhetn ännu och detta tycker jag verkar vara skumt... MÅSTE man inte meddela om man har en smittsam sjukdom...???? ( När man bedriver en verksamhet...)

?????????????????????????????????????????????????????????????????

Finns de nån som har svar..........................

Sv: Parvo!

En väldigt smittsam tarmsjukdom. Drivs det ett hunddagis så ska de naturligtvis upplysa om detta, om det drivs seriöst.

Sv: Parvo!

Parvo orsakas av ett virus som huvudsakligen ger en blodig magtarminflammation. Viruset tas upp via mun och svalg och hamnar så småningom i celler i tunntarmslemhinnan. I samband med den virusförökning som sker där så uppstår omfattande cellskador som upphov till blödningar och diarré. 1978 uppträdde sjukdomen för första gången, ungefär samtidigt i flera världsdelar. I Sverige uppträdde sjukdomen första gången 1979.

Viruset är mycket härdigt och är svårt att få bort från miljön, men de flesta hundar som smittas av viruset insjuknar inte. Parvo är vanligt förekommande i många länder och även Sverige drabbas ibland.

Kräkningar och diarréer, slöhet, feber och upphörd aptit. Låg eller hög ålder, kraftigt parasitangrepp eller pågående sjukdom är sådana faktorer kan bidra till att hundarna blir allvarligt sjuka, annars är symtomen övergående på några dagar.

Vid särskild infektionsrisk kan vaccinering utföras vid 6-8 och 12 veckors ålder och därefter som vanligt.

Viruset är mycket smittsamt och lever dessutom kvar mycket länge i miljön, det rör sig om flera år. Viruspartiklarna finns i avföringen och kan finnas i burar, på tassarna eller på våra skor. Där hundar finns, där finns också parvovirus.

Ovaccinerade valpar löper störst risk att drabbas hårt. Infektionen ger nedsatt allmäntillstånd, intensiva kräkningar och kraftig diarré som ofta är blodig. Följden blir kraftig uttorkning. Dödsfall ses efter 2-4 dygn. Behandlingen är understödjande. Valpen ges intravenöst dropp för att häva förlusterna av vätska och korrigera saltbalansen.

Även vuxna hundar kan drabbas. Sjukdomsbilden kan variera, allt ifrån relativt lindriga symptom från mag – tarmkanalen till allvarlig sjukdom.
Alla hundar bör vaccineras mot parvovirus, dels för att själva vara skyddande och dels för att förhindra att smittan sprids till miljön.

Efter även en mycket lindrig genomgången infektion utsöndrar hunden viruspartiklar som utgör en smittrisk för andra hundar i omgivningen.

De bör ju stänga dagiset och totalsanera ordentligt innan de öppnar igen..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 981
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 767
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 822
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30