Parti som driver kvinnorättsfrågor?

MidnightSoul

Trådstartare
Har vi ens något sådant parti tillgängligt? Skulle gärna se hårdare straff för våldtäkt, mer eget ansvar från den som våldtar så dom inte kan komma med dumma undanflykter. Komma ifrån att folk anser att dom har rätt att ta på en enbart för att man är kvinna. Lika löner för samma jobb. Rätten till abort ska finnas kvar etc.

Vi har kommit långt, men det finns fortfarande mycke att jobba på.
 
Har vi ens något sådant parti tillgängligt? Skulle gärna se hårdare straff för våldtäkt, mer eget ansvar från den som våldtar så dom inte kan komma med dumma undanflykter. Komma ifrån att folk anser att dom har rätt att ta på en enbart för att man är kvinna. Lika löner för samma jobb. Rätten till abort ska finnas kvar etc.

Vi har kommit långt, men det finns fortfarande mycke att jobba på.

Kolla in Feministiskt initiativ. För antirasism, feminism, jämställdhet och mångfald. Tyvärr verkar ju inte många ens veta att de finns, de får inte synas mycket i media.
 
För mig är det viktigt att de leder genom exempel också. Endast ett parti har sin andra kvinnliga partiledare i rad. Vissa har aldrig haft en. Samtidigt som de vill kvotera för bolagsstyrelser.

SD är så kvinnofientligt att jag kräks. Sambeskattning? Vad näst? Förlorad rösträtt
 
Kolla in Feministiskt initiativ. För antirasism, feminism, jämställdhet och mångfald. Tyvärr verkar ju inte många ens veta att de finns, de får inte synas mycket i media.
Tack, hade ingen anning. Verkat vara en icke fråga för många partier tyvärr å förstår verkligen inte varför.
 
För mig är det viktigt att de leder genom exempel också. Endast ett parti har sin andra kvinnliga partiledare i rad. Vissa har aldrig haft en. Samtidigt som de vill kvotera för bolagsstyrelser.

SD är så kvinnofientligt att jag kräks. Sambeskattning? Vad näst? Förlorad rösträtt
Skulle jag få för mig att rösta på SD så har jag blivit hackad. Aldrig i livet. Då får ni komma å rädda mig.
 
Sambeskattning är väl inte per definition kvinnofientligt det "drabbar" väl den som tjänar minst inte personer av ett visst kön?
 
Sambeskattning är väl inte per definition kvinnofientligt det "drabbar" väl den som tjänar minst inte personer av ett visst kön?

Ja, och som de flesta vet så är det överlag kvinnor som tjänar mindre, sen om man vill se att det görs skillnad i mångt och mycket pga kön eller vill intala sig om att det är pga kvinnor helt enkelt väljer jobb med sämre lön, tycker jag faktiskt inte hör hit. Skapa en ny tråd om du vill diskutera "the wage gap" och huruvida det är ett verkligt fenomen eller inte.
 
Ja, och som de flesta vet så är det överlag kvinnor som tjänar mindre, sen om man vill se att det görs skillnad i mångt och mycket pga kön eller vill intala sig om att det är pga kvinnor helt enkelt väljer jobb med sämre lön, tycker jag faktiskt inte hör hit. Skapa en ny tråd om du vill diskutera "the wage gap" och huruvida det är ett verkligt fenomen eller inte.
Å det där om man vill är sådant som politiker kallar förskönande. När det kommer till kritan kommer det bli så punkt. Om dom nu hade något att säga till om. Håller tummarna för att don får en känga ut genom dörren.
 
Å det där om man vill är sådant som politiker kallar förskönande. När det kommer till kritan kommer det bli så punkt. Om dom nu hade något att säga till om. Håller tummarna för att don får en känga ut genom dörren.

Du får ursäkta, men nu hänger jag inte riktigt med i vad du vill säga? Skyller på antågande migrän pga värmen. :down:
 
Ja, och som de flesta vet så är det överlag kvinnor som tjänar mindre, sen om man vill se att det görs skillnad i mångt och mycket pga kön eller vill intala sig om att det är pga kvinnor helt enkelt väljer jobb med sämre lön, tycker jag faktiskt inte hör hit. Skapa en ny tråd om du vill diskutera "the wage gap" och huruvida det är ett verkligt fenomen eller inte.
Jag undrade bara om sambeskattning var att anse som direkt kvinnofientligt eller som en indirekt effekt inte mer än det.
 
Jag undrade bara om sambeskattning var att anse som direkt kvinnofientligt eller som en indirekt effekt inte mer än det.

Ja? Ett förslag som direkt kommer att missgynna en folkgrupp som redan är missgynnad är per definition fientligt mot den gruppen. Det tycker jag säger sig självt. Och även om man helt ignorerar saker som har med löner och skatter att göra så är SD verkligen inte ett parti som vill driva kvinnofrågor framåt, det måste väl för allsin dar vara allmänt känt vid det här laget.
 
Vad jag förstod var sambeskattningens frivillig utifrån texten. Men om dom skulle få majoritet är den nog inte frivillig längre.

Ah, då förstår jag. Nej, jag tvivlar också starkt på att den skulle vara valfri om de väl skulle komma till makten. Det känns mer som något de säger nu för att få fler med på tåget.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 011
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 141
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Äldre Ja, just precis! Du läste alldeles rätt! Med de gamla hederliga menar jag forum av sorten phpBB, myBB och vB. Efter att ha hängt på...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
17 690
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 4
  • Fejkljus
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp