Parodiernas SM i karlstad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parodiernas SM i karlstad

Jag ska ärligt säga att man blir fan smått nervös över att det finns hundförare som resonerar så jäkla korkat som du gör.det verkar ju vara en häftig grej att göra det o se sin hund hur den agerar.
Skicka hundar på stillastående busar o.s.v.

Vad man fick lära sig när man gjorde skyddsvakt var att få övertag om situationen så snabbt som möjligt verkar inte vara prio i dag, Utan man har ju ändå mer o ge ändå för man kan ju alltid skicka på hunden om de inte lyssnar.

Tur man inte kriminell säger ja bara.eller vad gör det är man vid fel ställe vid fel tid punkt spelar det ju ingen roll för dom kan ju ändå inte avbryta sin hund..

Nu när pappa har kommitr igång med hundträningen igen så har jag åter börjat vara runt på olika skyddhunsträningar/tävling och även räddningshunds träningar.. tyvärr ser man samma sak överallt. Folk värkar helt har tappat att en hund inte kommer att fungera oavsett vad man gö om man inte klarar vardagslydnaden. Ser även också att folk värkar han dålig fantasi på hur man motiverar sina hundar för att bli positivt inställda till det dom gör..

borde dom då inte vara lika hårda i valet av poliser som får bli förare som kan träna hunden så att hunden lyder i alla situationer?

Borde så vara att förarna få gå ignom tester men mig vetligt fins det inget sådant idag. tyvärr händer det för ofta att hundarna tränas av en person men används av en annan vilket offtas inte ger något vidare resultat. vet påoliser som fårr polishundar tilldelade sig fast att dom igentligen inte alls har den kunskap som krävs för att köra en polishund föraren har heltänkelt fått lärt sig eftersom. Jag menar det är skillnad på att ha och uppfostra en familje hund och att vara förare åt en polishund som ska fungera i allmänheten.

KL

Nu får alla som anser att dom kan svara. När morfar jobbade inom väkteriet (viss skillnad visst..men) var han hundförare. Då var för det första (vad jag fått intryck av) hundarna dels av en helt annan kaliber än dom är idag , men även här påpekades vikten av lydnaden på hundarna och det var på hundar med betydligt hårdare huvuden och en hel del allvar. Nu fick man förvisso dressera med både el och stackel på den tiden så att man kunde ha den kontrollen på hundarna..men det är just här det kommer in (och jag försvarar inte el och stackel) . Man hade så hög prio på lydnaden att man tog till dessa redskap för att garantera att hunden släpper när föraren säger det, just för att försäkra att man inte skadar någon i onödan, ett rejält hundbett är ju ganska allvarligt. Vad är skillnaden då och nu på hundarna som väljs ut och varför har man sänkt standarden?
Någon får väldigt gärna förklara för att tom jag som är total nybörjare ser en så markant skillnad att det nästan är svart på vitt.

Pratade en del på träningen i dag med en rutinerad hundförare inom Polisen.

Han berätta att Polisen är väl medvetna om den låga nivå det är på skyddshundarna.
Man hade skydd som sista prioritering i träningen. Man har så många andra alternativ till vapen än hund så det är så sällan de behöver sättas in i skarp situation.

Han sa själv att på SM för polishund är så patetiskt dålig ordning på hundarna att det blir en rolig parodi i kring det hela.

Men han berätta att det dom prioriterar högst är näsarbeten så som spår o sök för det är där polisen verkligen behöver hjälp av hund. Där hade man riktigt höga krav på hundarna också att dom erkligen måste funka bra.

Just det låter i mina öron heltvettigt man hör juh sällan om att polis använt hundar till just tillfångatagning MEN det är för mig inte förståligt varför man inte ska kunna ha höga krav i sammtliga grenar.. En bra hund ska kunna vara ordenligt bra på det mästa självklart fins det saker dom är bättre och sämmre på precis som för alla och då förstår jag att man föredrar om hunden är bättre på just spår/sök . Men det går fortfarande inte att försvara att hundarna istället ska vara direkt dåliga på något annat.. det är inte direkt så att man ska behöva välja vilket monänt som ska vara bra och vilkert som ska vara dåligt. möjligtvis vilket moment som ska fungera bra och vilket som ska fungera Kanon bra!

KL

Nu får alla som anser att dom kan svara. När morfar jobbade inom väkteriet (viss skillnad visst..men) var han hundförare. Då var för det första (vad jag fått intryck av) hundarna dels av en helt annan kaliber än dom är idag , men även här påpekades vikten av lydnaden på hundarna och det var på hundar med betydligt hårdare huvuden och en hel del allvar. Nu fick man förvisso dressera med både el och stackel på den tiden så att man kunde ha den kontrollen på hundarna..men det är just här det kommer in (och jag försvarar inte el och stackel) . Man hade så hög prio på lydnaden att man tog till dessa redskap för att garantera att hunden släpper när föraren säger det, just för att försäkra att man inte skadar någon i onödan, ett rejält hundbett är ju ganska allvarligt. Vad är skillnaden då och nu på hundarna som väljs ut och varför har man sänkt standarden?
Någon får väldigt gärna förklara för att tom jag som är total nybörjare ser en så markant skillnad att det nästan är svart på vitt.

En svår fråga men det jag kan tänka mig är att standarden är sänkt just på grund utav det du säger.. Hundarna var betydligt hårdare i psyket och där av behövs hårda förare.. Vissa hundar vara så hårda att dom var på gränsen till omöjlig att uppfostra och nästan helt galna där av el och stackel för när man väl fick pli på dessa hundar så var dom otroliga i det dom gjorde! Men eftersom en sådan hund är så fruktansvärt svåruppfostrade och även om många säger motsatsen så är jag ganska ordentligt säker på att dom är näst intill omöjlig att uppfostra om man inte får tatag i dom(försvara heller ej el och stackel men det fins mellanting) man kan alltså inte få dessa hundar att lyda genom att titta lite snett på dom. Fler och fler människor är heltsäker på att det går att uppfostra alla hundar med bara "elaka blickar" (billigt tallat ni behöver inte ta mig ordagrant här) således går dom här hårda hundarna ej att uppfostra och sorteras bort som galna och kanske tillochmed skickas för avlivning, hundar som förr ansågs som topp material..

Ett exempel är en hund som min far och en av hans vänner fick tag på den hunden ansågs galen och var på snudden till avlivning. Pappa och hans kompis tränad hunden och sålde sedan tillbaka hunden till polisen. Året därpå utsågs hunden till Sveriges då bästa polishund...

Tror inte hundarna var bättre då eller skarpare då.Snarare tvärt om måste man använda pigg o el så är ju hunden beviserligen svårare o styra än dagens hundtyp för gång på gång kommer det ju förare o visar hur det ska se ut o gå till.

Polisen har ju kombihundar som ska funka till allt. Går inte o ha jätte allvarsamma hundar som polishundar för då funkar dom inte i det man faktiskt lägger störst vikt på Sök o spår.Man har då kravallhundar som bara används till sånt då.

Ralf berätta även polisen har dålig kunskap om hur en skyddshund faktiskt ska dresseras dom har ett system men den är ju inte klippt o skuren för alla typer av hund o inte uppdaterad hur hundtypen ser ut idag. Så det är bara dom som verkligen brinner för skydd som får till det riktigt bra de andra litar på instruktören.

Det Polisen har stora kunskaper när det gäller dressyr o vad som funkar o inte funkar är just näsarbetet.

Det man ska tänka på är att när man kommer till väktarhundar de har ju bara sin hund till o ha den som förarskydd, blir ju att man kan ha en helt annan hundtyp då.

ok då var det lite som jag tänkte. att de inte kan vara bäst på allt. konstigt bara att de hade presterat dåligt på näsarbetet också? dessutom vet jag inte om det ursäktar dålig lydnad. igen, att hunden inte biter perfekt är en sak, att den inte lyder alls är en helt annan.

Tror inte hundarna var bättre då eller skarpare då.Snarare tvärt om måste man använda pigg o el så är ju hunden beviserligen svårare o styra än dagens hundtyp för gång på gång kommer det ju förare o visar hur det ska se ut o gå till.

antingen har du ändat uppfattning, eller så har vi verkligen verkligen missförstått varandra i tidigare diskussioner. det är ju det här jag har pratat om. att man ska avla fram hundar med mycket tryck, men som fortfarande ska vara föriga. ja jisses vad jag har fått på nöten för både det och mitt önskemål om att lydnaden ska prioriteras högst...

Jag vet precis vad det är för tävlingsmoment du pratar om. Det jag försöker förklara är vad som kan hända in real life!! Men du verkar inte förstå sambandet.

Självklart att spår och näsarbete är en polishunds viktigaste uppgift annars skulle de inte ta många bovar!! Det är därav oftast som så många hundar kasseras från att bli polishundar för att de är för dåliga på just spår. Dålig näsa/inga bovar!

Jag ska ärligt säga att man blir fan smått nervös över att det finns hundförare som resonerar så jäkla korkat som du gör.det verkar ju vara en häftig grej att göra det o se sin hund hur den agerar.
Skicka hundar på stillastående busar o.s.v.

Vad man fick lära sig när man gjorde skyddsvakt var att få övertag om situationen så snabbt som möjligt verkar inte vara prio i dag, Utan man har ju ändå mer o ge ändå för man kan ju alltid skicka på hunden om de inte lyssnar.

Tur man inte kriminell säger ja bara.eller vad gör det är man vid fel ställe vid fel tid punkt spelar det ju ingen roll för dom kan ju ändå inte avbryta sin hund..

Du kan tycka att jag är hur korkad som helst....... jag tar det oxå:D!!! Vad är det som är så häftigt:confused:?!?!?!

Ursäkta men jag ser inte fränhetsfaktorn:crazy:!! En tjänstehund är ett arbetsredskap, inget fränt med det!

Det är lätt för gemeneman att sitta och tycka och tänka saker när man själv inte har blivit utsatt för något!!!

men nu tänker du lite tokigt... polisen är anställd av dig och mig. vi betalar deras löner. därför har vi också all rättighet i världen att bestämma hur de ska agera. vi har bestämt att de inte får gå runt med dragna vapen jämnt. även om det är säkrare för poliserna att sikta på alla misstänkta. på amerikanska nyhetsinslag kan man se hur poliser drar vapen till höger och vänster och frihetsberövar alla som eventuellt kan vara misstänkta eller på något sätt inblandade, så att polisens säkerhet sätts främst är något som praktiseras. men så vill vi inte ha det i sverige. det har vi bestämt på demokratisk väg.

eftersom hundarna används som vapen måste de falla under samma ramar. det är inte okej att en polishund biter på en person "som har gett sig". ger den kriminelle upp och låter sig gripas måste han också vara säker på att han är trygg. vi har också ett tankesätt som säger att innan man är dömd i domstol är man oskyldig. därför ska gripandet ske med minsta möjliga våld och det är inte okej att straffa den kriminelle lite i förväg.

Vad tycker ni om detta då?

http://www.youtube.com/watch?v=DCSPlcWPjb4

jag tycker dom är riktigt dåliga ja. Dom är inte aukturitära nog och inget övertag för dom gammla gubbarna lyssnar inte ett dugg på dom.. Sen en hysterisk tjej som dom skiter fullständigt i och hon skapar bara kaos med sitt vrål. Sen en hundförare som inte har koll på sin hund som får nypa till gubben förmodligen med ovilje. Sen blir det jobbigt åt dom när det filmas det tycker jag tyder på att de känner sig hotade att dom funderar om de gör rätt vad annars har man o dölja?

Får se vad övriga tycker om dom.

Delvis kl.

Alltså jag kan ingenting om dom här grenarna, varken som tävling eller på riktigt så att säga.

Men; För en hund som utsätts för alla dom retningarna en polishund rimligtvis borde göra ibland, borde inte en tävling vara ganska "enkel" i jämförelse då? Borde inte hunden ha lättare för att vara lyhörd och uppmärksam på sin förare i en mindre spänd situation?
Går det verkligen att "avfärda" dåliga resultat på tävling med att hunden inte passar för tävling?

( kan bara referera till min egna med tävlingslydnad, jag har ju helt klart lättare att få ihop ett bra fritt följ på ica maxis parkering än mitt på en agilityplan med springande hundar på banan. )

Vem har sagt att man sänder en hund på någon som gett sig?

Inte jag!

Jag har bara sagt att en polishund kan vara tvungen att sändas på en stillastående bov. Det är skillnad!!

Sedan finns det tävlingsmoment som civilsändande där hunden skall bevaka utan att bita. Men en polishund kan ju missta sig där. Ibland får den bita en stillastående och ibland inte.

Jag säger inte att det var bra gjort av de hundar som gick i stillestående figurant och vad jag förstår grovt vid SM utan givetvis är det fel MEN jag kan förstå varför de kan göra det.

En tävlingshund lär sig att aldrig bita stillastående figurant medan en polishund kan vara tvungen att göra det. Stillastående är inte alltid = att någon gett sig, det kan jag lova!!

Och ja, polisen följer RPS och den tjocka lagboken!

Det fick vi träna in på våra hundar, vi hade en bra instruktör som förstod vikten av detta. Det var inga problem för hunden att skilja på det så länge det var en hund med tillräckligt bra kamplust.

Det handlar inte om att skicka in hunden i bett på en oskyldig, stillastående person utan om att man kan hamna i en sits där ngn hotar din kollega med tillhygge och du avvärjer med hjälp av tjänstehunden. Det är ganska komplext att jobba med hund i tjänst och stor skillnad på väktare och polis. Polisen har mest nytta av spår skulle jag vilja säga medans väktare i har störst användning av närskydd och ljud/vindmarkering. Vi får inte använda hunden till att spåra. Väktaren behöver en "krokodil" med bra näsa i kopplet. Lydnad; loss - skall - bevaka - tyst - plats - före - fot. Dessa måste fungera för att hunden inte ska bli ett hinder snarare än ett hjälpmedel.

Det jag upplevde som absolut viktigast och som jag använde mest i tjänst var bevakningsdelen. Att ha en hund som man kan tända igång på studs, som har ett kraftfullt och intensivt skall och som går att släcka ner lika snabbt - det är MKT effektivt som avskräckande medel i trängda situationer.

Ngt annat som räddade en många gånger det var när hunden hade riktigt bra vindmarkeringar så att man slapp att hamna i dessa trängda situationer ö h t.

För mig är tävlingslydnad ngt HELT annat än den lydnad som gäller i tjänst. Det är några år sen nu men de bästa tävlingsekipagen var OFTAST inte de bästa i tjänst. Sen fanns det undantag och fenomen - som vår instruktör...

För att återknyta till tråden lite mera; återigen på ett SM ska de som är väl förberedda för tävlingen åka, ingen annan. Nu verkar det ju inte vara så att uttagningar/kval sker utan man anmäler sig helt enkelt? Då är det kanske heller inte så märkligt att det inte såg så bra ut. Det måste också ha blivit betydligt sämre för jag har sett många bra ekipage på SM för några år sedan. Att säga att polisen inte tränar eller inte är ambitiösa i sin träning det tycker jag är fel, däremot finns där kanske en del förare som inte borde ha blivit godkända som hundförare p g a att de inte är lämpliga/inte har fallenhet för kommunikation med hund.

Självklart det är ju det jag sagt hela tiden.

Skrev ju att om man inte kan ha ordning på plan under kontrollerade former behöver man ju inte heta Albert Einstein o fatta när det blir skarpt o hundföraren blir stressad o lite nervös att väldigt lär funka för det ekipaget.

men för de som kan ha ordning på plan o för sin hund lär ha enklare också i skarp insats.

Men hur svårt är det igentligen.
Såg en del poliser som var i den övre regionen på tävlingen.

Hade olika kommandon om de fick gå i bett eller inte.

Vem har sagt att man sänder en hund på någon som gett sig?

Inte jag!

Jag har bara sagt att en polishund kan vara tvungen att sändas på en stillastående bov. Det är skillnad!!

Sedan finns det tävlingsmoment som civilsändande där hunden skall bevaka utan att bita. Men en polishund kan ju missta sig där. Ibland får den bita en stillastående och ibland inte.

Jag säger inte att det var bra gjort av de hundar som gick i stillestående figurant och vad jag förstår grovt vid SM utan givetvis är det fel MEN jag kan förstå varför de kan göra det.

En tävlingshund lär sig att aldrig bita stillastående figurant medan en polishund kan vara tvungen att göra det. Stillastående är inte alltid = att någon gett sig, det kan jag lova!!

Och ja, polisen följer RPS och den tjocka lagboken!

Jag anser inte att en polishund FÅR missta sig. Om den misstar sig på tävling där störningarna är relativt få, föraren inte är pressad som hen kanske hade varit i tjänst, alla förutsättningar är bra. Vad är det då som säger att hunden inte misstar sig i tjänst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Sådärja, nu var man tillbaka efter en helgs SM-tävlande (Räddningshunds-SM), och jag kan inte annat än vara nöjd med min lilla torped...
2
Svar
26
· Visningar
2 463
Senast: mango
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka