Parodiernas SM i karlstad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parodiernas SM i karlstad

Jag har ingen erfarenhet inom polishunderiet alls, så jag kan inte säga med säkerhet vad de föredrar för material att börja med, men så länge vi pratar tex schäfer så tror jag ovanstående scenario är rätt vanligt. Det är inte omöjligt att jobba bort, bara det att man måste jobba just på att få hunden att påvisa.

Ok..

Då har jag en lite klarare bild av just den biten och det är ju alltid intressant att lära ;)

Man får ett helt annat intryck kan jag säga...det låter som om de flesta köper precis rubb o stubb av åsikter från en som mig veterligen INTE har varit i tjänst själv. Gäller det tränings och tävlingsbiten är det mkt möjligt att kunskapen finns men när vederbörande börjar kräka av sig ang tjänsteutövandet så får det väl vara någon hejd på det kan jag tycka.

Men det gjorde ju även jag om man nu ska vara sån. Även om man har noll erfarenhet av polishundar eller deras utövande så kan man ju se när något är galet. Att en hund flyger på en stillastående människa och inte ens går att bryta är ju riktigt illa. Om det är flera som gör så är det ännu värre. Det kan även en Svensson utan hunderfarenhet se.

Fast nu håller jag inte med dig. Bra spårhundar spårar för spårets skull. Inte för någon slutpinne eller godisburk. Många bra spårhundar behöver man lära markera saker i spåret, just för att spåret är mer intressant. Nyfikenhet, jakt och kamplust är viktiga bitar hos en bra spårhund!

Det där lät himla intressant!

Jag kommer ihåg att jag blev så himla besviken på min terrier, som spårade satan, men bara nosade lite flyktigt på apporten. Blev hur ledsen som helst (för att jag inte fattade bättre!).

Men efter en "pinnpromenad" där jag släppte portar efter oss och på hemvägen belönade med godis när han tog dem, så har han även plockat upp dem i spåret.

Jag vet inte vad för erfarenhet du har av hundar i tjänst. Men ibland kan man faktiskt vara tvungen att släppa på sin hund även på en stillastående människa och då vill man förstås att den skall bita inte bevaka;)

Bovar rör sig inte som en figurant i alla lägen men ändå måste de oskadliggöras, och ja, en bov kan vara riktigt farlig även om den står stilla. En polis vill även den komma hem från jobbet oskadad.

Tycker inte alls att det är motsägelsefullt att inte tycka det är ok om det såg så hemskt ut som ni påstår. MEN jag förstår varför det inte ser ut som det vore Bruks-SM!!!!

Ja, en del hundar klarar av att skilja på tjänst och tävling, andra inte. Man skall samtidigt veta att för vissa poliser som deltog var det första gången de tävlade någonsin. Vet inte om ni kanske gjorde superresultat då ni tävlade första gången.......!
De flesta poliser är inte tävlingsekipage i vanliga fall utan tävlar endast polis-SM!!

Själv tycker jag inte att jag är så jätteslarvig med mina hundar, visst bättre kan det alltid bli!!! En går i tjänst och tävlar dessutom ganska högt och gör det bra tycker väl jag!! Vi kom ju åtminstone 5:a på VM för Dobermann:D. Men vill du kalla mig slarvig så, be my guest;) Jag kan ta det!

Detta är intressant... Jag har en som inte äter köttbullar i spåret, eller viker av för kor etc. Henne har jag bara kört amatörmässigt eftersök med. Det är dock gott att veta att hon går på det djur, vars spår jag satt henne på. Antingen hittar vi det som jag söker, eller också så får jag ge kommando att sluta.

Fast om spåret i sig är det som är för hunden det viktigaste, hur får man hunden att markera om/när den hittar det som man söker. Pinne/person etc.?
Det är det man får träna in. Börjar hunden slarva får man backa i träningen igen och öka intresset för markeringarna.

Finns inte risken att hunden byter spår om det är just spårandet som ger den mest utbyte?
Ja det finns det säkert. Jag har haft tur och haft en hund som aldrig växlat spår ute i skogen. Dock upptäckte jag på sista tävlingen att hon växlade över till hundspår... Det hade jag aldrig ens testat på henne. Då vet jag att spårläggare sagt att det gick älg precis bakom honom osv. Men det är väl något man tränar in från början? Dvs. att man växlar inte spår. Jag vet att vi var noga med det när vi började med viltspår. Dvs. hade snitslat för att se vad hunden pysslade med.

Har man inte lagt spåret själv/vid skarpt spår så vet man ju inte hur spåret går och hur kan man då lita till 120% på att hunden följer enbart det spår som den ska?
Det vet jag inte hur man ska kunna koppla till att spåret är självbelönande? Hunden kan väl byta spår ändå i hopp om att hitta en annan älg eller person.

Vill gärna veta mer om tänket och träningen av en hund som inte har något intresse för att hitta, utan bara är intresserad av att spåra.
Öka motiveringen! Vara noga! LÄSA sin hund! Många hundar signalerar tydlig när de växlar över till ett mer spännande spår!

Själv vill jag ha det spårsuget. Jag vill att hunden dammsuger vidare och aldrig ger upp om de tappar. Jag skulle inte lita på en hund som bara spårade lite si så där. Jag vill ha tryck i linan. Min kompis är så härlig. Hon kopplar lös hunden (även på prov) och ber hunden söka spår vid tappt. Sen när hunden hittat spåret igen så ber hon bara hunden stanna och så kopplar hon på och går vidare igen :)

Jag vet inte vad för erfarenhet du har av hundar i tjänst. Men ibland kan man faktiskt vara tvungen att släppa på sin hund även på en stillastående människa och då vill man förstås att den skall bita inte bevaka;)

Det där går inte alls ihop för mig.
Varför har man med ett sånt moment då?

QUOTE]

Är ju så man blir mörkrädd.

Står personen stilla då ska ju du som väktare kunna visa att det är du som styr situationen inte busen. Står den still är den ju faktiskt inte hotfull o ingen hund ska sändas på busen. Ganska enkelt.

men har man inte pondusen o kunna visa att det är du som väktare som bestämmer förstår jag hur du tänker. Då borde man fundera på o sätta sig i kassan på ICA istället.

Skillnad är ju om den står still o beter sig hotfullt det är en annan femma. men figuaranterna stod helt still titta varken på hund eller förare utan var neutrala en del gick på med full kraft o figgen faktiskt åkte i backen sen när föraren anlände hade dom dessutom stora problem o få hunden att släppa. Då ska ingen hund gå på o bita det behöver man ju inte vara proffs för att fatta.

Ursäkta en fullständig novis i ämnet, men borde inte det vara diskvalificerande??? Om hunden beter sig på det viset på tävling??
Diskuteras det här alls inom polisen? Dom måste ju vara medvetna om problemet och känna sig aningen - generade, för att använda ett mesigt ord?

Ligger det inte mycket på föraren att ha hög lydnad på sin hund? Polisen är stenhårda i sina tester i vad det gäller att välja ut rätta hundar, borde dom då inte vara lika hårda i valet av poliser som får bli förare som kan träna hunden så att hunden lyder i alla situationer?

Testade min hund i somras, och testledarna talade om för mig då att dom är väldigt noga med att se att hunden klarar bibehålla sin koncentration och lyssna till sin förare, samt att föraren vet hur han/hon ska få hunden att lyda. Hög lydnad var prio för dom. Att det nu då, var själv inte i Karlstad på SM:et, visar sig att många har riktigt dålig lydnad på sina hundar gör en lite förbryllad. Får höra en sak, men verkligheten visar sig att det finns stora brister i många av polisens hundekipage. :confused:

Ursäkta en fullständig novis i ämnet, men borde inte det vara diskvalificerande??? Om hunden beter sig på det viset på tävling??
Diskuteras det här alls inom polisen? Dom måste ju vara medvetna om problemet och känna sig aningen - generade, för att använda ett mesigt ord?

Dom avbryter bara momentet o går vidare till nästa.

Ingen aning så insatt är jag inte. Men det är ännu sämre nu iår än för 2år sen i örebro.

Ska inte nämna några namn men en Polis i Örebro kassera 8 hundar på ett år för dom dög inte enligt han.

Så hundar finns det gott om som skulle kunna bli bra polishundar men svårt o hitta duktiga hundförare. Problemet i dag är nog lite att man får en hund som är lite äldre o man inte fått chansen från början utan allt haffsas till för o få den i TJH. Man lägger inte större grunder som ex för min del med valpen jag får vid 8v o formar o lägger verkligen en stabil grund för ett tryggt arbete. Eller att den hunden som är lite äldre har redan en del fel bettenden när hundföraren får den.

Får dom hunden som unghund tror jag de har lättare o få ordning på den o en fin grund att bygga ett tryggt arbete på.

Men sen har dom fel inställning att den bara ska tugga sönder folk som vissa verkar ha ja då spelar det ju ingen roll hur dom gör så lär det ändå bli pannkaka.

Det där lät himla intressant!

Jag kommer ihåg att jag blev så himla besviken på min terrier, som spårade satan, men bara nosade lite flyktigt på apporten. Blev hur ledsen som helst (för att jag inte fattade bättre!).

Men efter en "pinnpromenad" där jag släppte portar efter oss och på hemvägen belönade med godis när han tog dem, så har han även plockat upp dem i spåret.

Jag har ju klart hellre en sådan hund som skiter i apporterna, det kan man lära in med markeringar vid sidan av bara! Min hane är en föremålshund så att säga. Han spårar ENBART för saker i spåret, och fuskar som fasiken. Det märks också när vi lagt 2-3 km långa spår att han absolut dalar av och intresset minskar. I början räckte det med 500 meter utan föremål så gick han ner sig. Nu är det förvisso rätt bra då han är ett ånglok i spår :o

Men PIRU nu diskuterade vi poliser inte väktare.

Jag vet mycket väl vad jag som väktare får och inte får göra med min hund i tjänst, det kan du vara så säker på!!!!! ICA, det har jag absolut inte funderat över.......!!! Suck:crazy:!

Skillnad är ju om den står still o beter sig hotfullt det är en annan femma. men figuaranterna stod helt still titta varken på hund eller förare utan var neutrala en del gick på med full kraft o figgen faktiskt åkte i backen sen när föraren anlände hade dom dessutom stora problem o få hunden att släppa. Då ska ingen hund gå på o bita det behöver man ju inte vara proffs för att fatta.

Nej, på tävling får inte hunden gå på en figurant som står stilla. I tjänst är det något helt annat sådan är verkligheten!! I verkligheten kanske en buse måste tex avväpnas el. dyl. och då kan det ju vara bra om man slipper säga till buset att springa för att kunna sända hunden!

Det är därför jag menar att hundar kan ha svårt att veta skillnaden ibland om en tjänstehund dessutom tävlas. Vissa hundar har lätt för det, andra inte!! Eller annars är det väl som du tycker kass träning, kassa förare och kassa hundar. Vilken tur att så många här är så mycket bättre;)

Men PIRU nu diskuterade vi poliser inte väktare.

Jag vet mycket väl vad jag som väktare får och inte får göra med min hund i tjänst, det kan du vara så säker på!!!!! ICA, det har jag absolut inte funderat över.......!!! Suck:crazy:!

Nej, på tävling får inte hunden gå på en figurant som står stilla. I tjänst är det något helt annat sådan är verkligheten!! I verkligheten kanske en buse måste tex avväpnas el. dyl. och då kan det ju vara bra om man slipper säga till buset att springa för att kunna sända hunden!

Det är därför jag menar att hundar kan ha svårt att veta skillnaden ibland om en tjänstehund dessutom tävlas. Vissa hundar har lätt för det, andra inte!! Eller annars är det väl som du tycker kass träning, kassa förare och kassa hundar. Vilken tur att så många här är så mycket bättre;)

Varför inte lära hunden ett kommando för att gå i bett isåfall? Bara nyfiken.

Nu har du ju verkligen inte fattat momentet. Du dillar ju om saker som inte ens skett här vem har sagt nåt om att de är beväpnade eller nåt de är passiva och utan tillhygge.

De skriker ju faktiskt stanna annars sänder jag hunden figgen springer ju först o när hundföraren skriker stannar busen upp är passiv och är obeväpnad. Alltså har den gett upp o ingen hund ska gå tillangrepp.

Samma regler gäller både väktare militär o polis stillastående buse obeväpnad sänds ingen hund på.

Pratade en del på träningen i dag med en rutinerad hundförare inom Polisen.

Han berätta att Polisen är väl medvetna om den låga nivå det är på skyddshundarna.
Man hade skydd som sista prioritering i träningen. Man har så många andra alternativ till vapen än hund så det är så sällan de behöver sättas in i skarp situation.

Han sa själv att på SM för polishund är så patetiskt dålig ordning på hundarna att det blir en rolig parodi i kring det hela.

Men han berätta att det dom prioriterar högst är näsarbeten så som spår o sök för det är där polisen verkligen behöver hjälp av hund. Där hade man riktigt höga krav på hundarna också att dom erkligen måste funka bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Sådärja, nu var man tillbaka efter en helgs SM-tävlande (Räddningshunds-SM), och jag kan inte annat än vara nöjd med min lilla torped...
2
Svar
26
· Visningar
2 463
Senast: mango
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka