Sv: Parodiernas SM i karlstad
Kunde inte skrivet det bättre själv
.
I tjänst så kan man ge hur många DK och hjälpa din hund hur mycket som helst för att få den att utföra det du vill. Detta går ju inte på tävling .....
Det viktigaste i tjänst är att du har en hund som ställer upp för dig i alla lägen. Hur den sedan är på lydnadsplan är igentligen ganska ointressant bara den fungerar. Sedan återigen är det en hel del tävlande poliser som inte använder sin hund speciellt mycket i tjänst pga. att de tävlar!!
Givetvis är det ju kanon för de som har ordning på sakerna både i tjänst och på tävlingsplanen
Det är ju beklämmande att visa upp dåliga ekipage vid ett SM för som sagt det borde ju vara de bästa som är med. Men jag tror inte de har något kvalsystem utan man anmäler sig om man vill vara med och har en tjänstetrea.
Det jag vill påpeka är att det är skillnad på en sporthund och en tjänstehund!!!
Det är skillnad att ta en figurant med ärm eller i korg på en tävlingplan där hunden känner igen situationen mot att tex. mota vandaler i ett upplopp!! Då blir situationen en helt annan.......
Som vanlig civilist kan du vara lugn för naturligtvis sänder man inte en hund lös för att angripa där det finns risk för att den skall ta fel personer!!! Då håller man dem kopplade annars kan det ju bli jättefel!!!
Man kan inte ta tillbaka en skjuten kula heller
!!
Vad gäller spår så är ju inte polishundarna några överhundar som inte kan misslyckas. De kan ju missa ett spår som vilken Bruks-SM vinnare som helst.
Tänk på hur många spår de går och aldrig får vinst för det. Oftast hinner ju trots allt buset iväg!! En natt/dag kanske en hund får spåra miltals utan en endaste belöning!!! Där ligger inga pinnar/artiklar i spåren som den får belöning vid utan där går spåret på bara.
Känner bara att det är lite väl lätt att gnälla på våra polishundar och förare som faktiskt lägger ner ett stort jobb för att skapa trygghet i samhället!! De skall först och främst utföra ett bra jobb för samhället. Tävling kommer i andra hand.
Sedan kan jag verkligen hålla med att jag skulle ju aldrig tävla SM om det såg skit ut då skulle jag hålla mig hemma
Klart Securitas SM ser bra ut (oxå jävig i den frågan *skratt*)!!