Parodiernas SM i karlstad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parodiernas SM i karlstad

Vad tror du hade känts viktigast för dig om du vore polis i tjänst med hund? Att den hade en fläckfri lydnad eller att den verkligen fungerar och går i ett rejält bett när det behövs, är spårsäker och markerar tydligt om någon ligger gömd bakom en container, en bil eller annat objekt?

.

Fast vad jag förstod så saknades både spårsäkerhten och förmågan att gå i ett rejält bett här?

Ja och DET är allvarligt däremot tycker jag. Mitt svar riktade sig emot att man skulle ha högsta prioritet på lydnaden när man är i tjänst
" för att skydda medborgarna ", där tycker jag att man är väldigt fel ute.

Har själv sett en del ekipage inom polisen som är i stort sett helt tävlingsinriktade och presterar bra på tävling men där hundarna med nöd och näppe är lämpliga för tjänstebruk. Riktiga mesproppar till hundar när de utsätts för hot. Det kan ju inte vara polisens uppgift att producera fram tävlingsekipage?

Sen kan jag tycka att lite självkritik från SM deltagarna kanske inte hade varit fel - jag hade ALDRIG åkt till ett SM om jag inte varit väl förberedd på uppgiften. Varför utsätta sig så?
Om det nu var så illa som det skrivs om här i tråden alltså.

Vad tror du hade känts viktigast för dig om du vore polis i tjänst med hund? Att den hade en fläckfri lydnad eller att den verkligen fungerar och går i ett rejält bett när det behövs, är spårsäker och markerar tydligt om någon ligger gömd bakom en container, en bil eller annat objekt?

Tror du verkligen att du prioriterar en snygg lydnad när du står inför ett verkligt hot mot din person eller annan person?!

Klart att man ska ha kontroll på sin tjänstehund men om det ser snyggt ut eller är en perfekt tävlingslydnad eller ej det är ganska oviktigt.

jag bryr mig inte ett skvatt om hunden inte kan fritt följ. men den måste släppa på kommando och kunna kallas in på stora avstånd! jag som privatperson bryr mig inte heller om hunden går in med rejält bett, men desto mer om den kan förmås att bryta sitt angrepp.

Nu frågade jag dig hur du tror att du hade känt om du vore polis i tjänst med hund - inte som privatperson. Vilket tror du att du hade prioriterat i ett trängt läge?

Varför har dom då en tävling för o visa upp hur dålig ordning man har eller faktiskt visa allmänheten att man har ordning o reda på sin hund. Som jag skrev min polare kom 3:a plats på svensk skydds SM i Västerås med sin PH. Så klart det går o ha både och Harry och Puckings Wilse var dom enda som hade riktigt kraftfullt skydd på SMet så visst går det o kombinera både kraft och ordning o reda. Det jag också blir fundersam över är att jag vet att driftstarka hundar är alltid svårare o hålla i schak men dessa var ju inte ens driftstarka.

Folk som bara kom för o se o inte kunde så mycket eller inget vart som stora frågetecken när Drutten härja runt på plan o man hörde hur dom fråga sig om det där verkligen var en Polishund som var så olydig. Polisen själva gör sig ju till åtlöje med dessa tävlingar o uppvisningar om de visar typ 26 av 29 hundar med oordning.

Var på Securitas SM några gånger där är det bättre ordning o reda än här det är ju lika mycket TJH där. Betten ska man ju tala tyst om som jag sa en enda hund som small på ordentligt med hårda bett av hela 29 hundar men ändå sakna man det allra sista för o komma upp i krokodilbett. Du som snacka att de du sett så många krokodilbett på TJH, nu har man sett ytliggare 29st på detta SM utan det var nån med såna bett. Varken på securitas SM eller polishunds SM fanns det nån sån hund med som hade bett man får gåshud av.Så man kanske tagit undan alla dom det verkar som det iaf. Gått åt en hel del TJH under året ingen ännu men dom finns kanske därute...

Sen var det hundar till och med ur spårhundsgruppen som nollade sitt spår o flera ur skyddshundsgruppen som också nollade spåret.

ska en polishund användas som vapen ska den hanteras som ett sådant också. givetvis måste hunden kunna skydda sin förare. men ännu viktigare är det att vapnet inte avfyras av misstag!

det blir en balansgång mellan polisens säkerhet och allmänhetens. poliser får ha vapen, men de får bara användas i nödfall. det är inte okej att gå runt med dragna vapen i folksamlingar t ex, även om det är det säkraste alternativet för polisen. på samma sätt anser jag att hundarna ska betraktas. de ska fungera när det behövs, men får absolut inte vara några tickande bomber.

ska en polishund användas som vapen ska den hanteras som ett sådant också. givetvis måste hunden kunna skydda sin förare. men ännu viktigare är det att vapnet inte avfyras av misstag!

det blir en balansgång mellan polisens säkerhet och allmänhetens. poliser får ha vapen, men de får bara användas i nödfall. det är inte okej att gå runt med dragna vapen i folksamlingar t ex, även om det är det säkraste alternativet för polisen. på samma sätt anser jag att hundarna ska betraktas. de ska fungera när det behövs, men får absolut inte vara några tickande bomber.

Klockrent!!!

enda vettiga du skrivit på detta sida nyår :laugh:

Jag skulle tycka med dålig ordning o reda o dålig lydnad på en TJH så blir den mer ivägen som hjälpmedel än ett hjälpmedel jag gärna tar hjälp av i mitt arbete.

Så milsvid är den inte om man lyssnar på de hundförande poliser och väktare, som gör båda delarna, här i trakten. De tolererar inte dåligt uppförande eller slapphet hos hunden varken i skarpt läge eller på tävlingsplanen. Trots hundens vinster i arbetet så ser de till att behålla lydnaden hos hunden så den går att tävla med också. Även de jag vet som inte tävlar vill ha riktigt god lydnad på sin hund. De får ett bättre samarbete och färre konflikter i jobbet.

KAN det vara så att "krokodilerna" ( de flesta ) inte återfinns på tävlingsplanerna i första hand, utan ute i tjänst?

Sen kan jag hålla med om att Securitas hundekipagen många gånger var väl så bra och i en del fall bättre än polisens, men där är jag lite jävig kanske:angel: Vi hade några stycken killar och tjejer som var riktigt duktiga och ambitiösa både på träning, i tjänst och på tävling på "min tid". Vår instruktör hade några riktiga "krokodiler" vill jag minnas...

Men som sagt, jag tycker inte heller att man åker och visar upp något som inte är värt att visa.

Vem har sagt ngt om tickande bomber? En acceptabel lydnad innebär att du har kontroll på hunden men för den skull kanske inte tillräckligt snyggt för att visa upp på lydnadsplan - har aldrig varken sett eller hört om någon polishund som gett sig iväg efter en "oskyldig medborgare".

Däremot har jag sett en del"orena" tjänstehundar i skarpt läge när det hettat till och det kan jag tycka är bättre än en feg "såskopp" till hund som backar ur istället.

Behöver jag som förare ryta till åt hunden, ge ett DK för att avbryta ett angrepp eller lossa hunden ur bett så tycker inte jag att det är ngt att hetsa upp sig över.

Kunde inte skrivet det bättre själv:bow:.

I tjänst så kan man ge hur många DK och hjälpa din hund hur mycket som helst för att få den att utföra det du vill. Detta går ju inte på tävling .....

Det viktigaste i tjänst är att du har en hund som ställer upp för dig i alla lägen. Hur den sedan är på lydnadsplan är igentligen ganska ointressant bara den fungerar. Sedan återigen är det en hel del tävlande poliser som inte använder sin hund speciellt mycket i tjänst pga. att de tävlar!!

Givetvis är det ju kanon för de som har ordning på sakerna både i tjänst och på tävlingsplanen;)

Det är ju beklämmande att visa upp dåliga ekipage vid ett SM för som sagt det borde ju vara de bästa som är med. Men jag tror inte de har något kvalsystem utan man anmäler sig om man vill vara med och har en tjänstetrea.

Det jag vill påpeka är att det är skillnad på en sporthund och en tjänstehund!!!
Det är skillnad att ta en figurant med ärm eller i korg på en tävlingplan där hunden känner igen situationen mot att tex. mota vandaler i ett upplopp!! Då blir situationen en helt annan.......

Som vanlig civilist kan du vara lugn för naturligtvis sänder man inte en hund lös för att angripa där det finns risk för att den skall ta fel personer!!! Då håller man dem kopplade annars kan det ju bli jättefel!!!

Man kan inte ta tillbaka en skjuten kula heller:D!!

Vad gäller spår så är ju inte polishundarna några överhundar som inte kan misslyckas. De kan ju missa ett spår som vilken Bruks-SM vinnare som helst.
Tänk på hur många spår de går och aldrig får vinst för det. Oftast hinner ju trots allt buset iväg!! En natt/dag kanske en hund får spåra miltals utan en endaste belöning!!! Där ligger inga pinnar/artiklar i spåren som den får belöning vid utan där går spåret på bara.

Känner bara att det är lite väl lätt att gnälla på våra polishundar och förare som faktiskt lägger ner ett stort jobb för att skapa trygghet i samhället!! De skall först och främst utföra ett bra jobb för samhället. Tävling kommer i andra hand.

Sedan kan jag verkligen hålla med att jag skulle ju aldrig tävla SM om det såg skit ut då skulle jag hålla mig hemma;)

Klart Securitas SM ser bra ut (oxå jävig i den frågan *skratt*)!!

Senast ändrad av en moderator:

Problemet är väl som alltid en viss oförmåga att skilja på tävling och arbete och dito hundar. Tror du inte?

Det som är skitbra på tävling är inte alltid det bästa i arbete och vice versa.
Så är det ju inom allt som har med hundsporter där prestationer är inblandade vs arbete med samma typ av hundar..

Flera mil av självbelöning som jag ser det.

Spåret i sig brukar inte vara själva belöningen. Det är ju vad som finns i slutet av spåret som för 99% av hundarna utgör belöningen för själva arbetet (spårningen)

Jag ser det annorlunda. Visst kan man även lära in att hunden hittar roliga saker, antingen ätbart, eller tex pinnar, men nog finns det hundar som går igång på spåret i sig självt.
Min egen rusar gärna förbi godis och dylikt skrot, det hinner inte hon äta, hon SPÅRAR ju!

I räddningen har vi hundar (ej färdiga) som håller på att misslyckas för de tycker det är mycket roligare att leta än att hitta.

Hela vitsen med att spåra (oavsett vad) är ju att i slutändan hitta!

Hur avslutar man ett spår utan spårslut :confused:
Upplöses de bara i tomma intet och hunden efter ett 20-30-tal sådana spår fortfarande älskar att spåra?
Det är alltså den 1% av hundarna som skiter i spårslut/hitta något och hur bra är de att jobba med (oavsett vad man spårar)?

Ursprungligen är meningen med att spåra eller söka att hitta, men likväl har jag sett hundar som istället fastnar i arbetet.

Vi människor är likadana. De flesta av oss behöver inte fysiskt anstränga oss för överlevnad, men likväl joggar vi, cyklar, simmar, för det ger oss ett välbefinnande. Vi behöver inte belönas i slutet, utan aktiviteten ger oss välbefinnande.

Jag menar inte att man ska lägga spår utan slut, men jag har sett hundar gå rakt förbi slutet. Min egen är ett lysande exempel på det.

Jag tycker inte nödvändigtvis synd om en polishund som får spåra utan att hitta "buset". Om det inte funkade skulle den ju sluta spåra efter några gånger?

I tjänst så kan man ge hur många DK och hjälpa din hund hur mycket som helst för att få den att utföra det du vill. Detta går ju inte på tävling .....

Fast om en hund biter en stillastående figurant eller människa så spelar det ingen roll hur mycket du hjälper hunden för att få loss den, den har ju fortfarande bitit. Och det är där jag tycker bristen är!

Jag skiter i hur många dk de ger sina hundar när det uppenbarligen ändå inte hjälper. Det var ju många som skrek: stå stilla, minst fem gånger innan hunden släppte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Sådärja, nu var man tillbaka efter en helgs SM-tävlande (Räddningshunds-SM), och jag kan inte annat än vara nöjd med min lilla torped...
2
Svar
26
· Visningar
2 463
Senast: mango
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka