Parodiernas SM i karlstad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parodiernas SM i karlstad

Om du nu kan försvara deras sätt o föra hund då är man nog lika slarvig själv med sin egen hund. För det finns inget försvar att vissa av hundarna betedde sig som de gjorde.

Tänk här är allt under kontrollerade former o inte ens då kan man föra sin hund. Hur ska det bli när det är skarp insats o man är nervös o lite stressad då försvinner en hel del av den ordning man normalt har på sin hund. Då behöver man ju inte heta Albert Einstein för o räkna ut hur det kommer se ut.

Jag tycker det är motsägelse fullt att ena raden säga att det är beklämmande att det är på detta vis, sen andra raden försvarar dom.

Finns ju alltid en risk att en civil kommer i mellan hunden o busen man sänt hunden på. Så det är för mig en självklarhet att man har den lydnaden.Men det är inte lika viktigt att ha det på en väktarhund efter som den alltid är kopplad.

Jag förstår att du tänker så med tanke på att du har jakthund, men inom brukset r meningen med spåret bara att spåra. Spårintresset hos en brukshund bör vara sådant att det är självbelönande för hunden att spåra för i de allra flesta fall blir det inget spårslut för en tjänstehund. Busen försvinner och inga saker har tappats eller slängts heller.

För många brukshundar är därför spåret belöning nog, men där kan man å andra sidan få problem med markeringarna istället.

Du skulle ju inte lägga dig i personspår för det kunde du inget om så vad har du tillföra i denna tråd?

Vad vet du vad våra brukshundar ser som belöning i spåret? Vet flera som ser själva spårandet som belöning o man fått köra med stora krav för o få dom att markera apporterna.

Sen gick inte era jakthundar så naturligt i spåret då borde ju inte slutet vara drivkraften utan själva spårandet som är det hunden drivs av, men än en gång är du motsägelse full när det gäller spår..

Vad har du själv för erfarenhet av att arbeta med hund i tjänst egentligen? Du kanske ska ta och lyssna på de som har den erfarenheten, åtminstone när det rör DEN biten???

Det är lätt att övertyga de som ingen erfarenheter har och som lätt blir bländade av "tuffa grabbar" grabbar med stor käft. Kanske du kan ta och tagga ner för en gångs skull.

Det är lätt att övertyga de som ingen erfarenheter har och som lätt blir bländade av "tuffa grabbar" grabbar med stor käft. Kanske du kan ta och tagga ner för en gångs skull.

Men har vi inte hört just det här väldigt många gånger? Är det inte en väldigt stereotyp syn att tro att det sitter en grupp andäktigt lyssnande småtjejer i en ring runt Pirus fötter så fort han talar? Det kan inte vara så att vi diskuterar precis som man gör med vänner, köper en del resonemang, argumenterar om andra, men på det stora hela har liknande åsikter?

Man får ett helt annat intryck kan jag säga...det låter som om de flesta köper precis rubb o stubb av åsikter från en som mig veterligen INTE har varit i tjänst själv. Gäller det tränings och tävlingsbiten är det mkt möjligt att kunskapen finns men när vederbörande börjar kräka av sig ang tjänsteutövandet så får det väl vara någon hejd på det kan jag tycka.

Tomma tunnor skramla mest eller hur var det nu.

Piru; du skulle kanske lära dig lite ödmjukhet också? Jag har träffat ett par äldre herrar med MÅNGA års erfarenhet av tjänstebiten och de är inte i närheten av att uppföra sig som du gör eller att ge sken av att de redan vet precis allt. De är beredda att lyssna, vara ödmjuka, tala med de små bokstäverna men ändå få fram sina åsikter och lära ut sina färdigheter. Det du!

De är beredda att lyssna, vara ödmjuka, tala med de små bokstäverna men ändå få fram sina åsikter och lära ut sina färdigheter. Det du!

Lustigt nog är Piru den bästa tränare jag tränat hund för. Dvs, han lyssnar, lär ut sina färdigheter, han gör det med ödmjukhet för annars skulle jag inte lyssna, och han lyckas berömma både mig och hunden en hel del. Det du!

Kan det vara så att en del går förlorat via det skrivna ordet?

Ja, definitivt går denna ödmjukhet totalt förlorad här, tyvärr då får man väl säga. Han lär sig kanske med åren.

Tycker du kan tagga ner ja...

Jag jobbar Både med Polishundar och väktarhundar några gånger i veckan. Nu mest på plan men förut sluta jag jobbet 24 o och direkt till dom o var med o träna flera timmar om nätterna och körde skyddet på objekt o.s.v. Men orkar inte det längre...

Flera av mina vänner har hållt i runt 20år som TJH förare. En del kombinerar både tävling o TJH. En av dom lyckades ta sig på pallen i SM i år så helt bakom flötet är dom inte så jag får lära mig av några av landets bästa både förare o inlärnings figuranter.

Hela vitsen med att spåra (oavsett vad) är ju att i slutändan hitta!

Hur avslutar man ett spår utan spårslut :confused:
Upplöses de bara i tomma intet och hunden efter ett 20-30-tal sådana spår fortfarande älskar att spåra?
Det är alltså den 1% av hundarna som skiter i spårslut/hitta något och hur bra är de att jobba med (oavsett vad man spårar)?

Fast nu håller jag inte med dig. Bra spårhundar spårar för spårets skull. Inte för någon slutpinne eller godisburk. Många bra spårhundar behöver man lära markera saker i spåret, just för att spåret är mer intressant. Nyfikenhet, jakt och kamplust är viktiga bitar hos en bra spårhund!

Och vaddå "hur avslutar man ett spår utan slut"? Man selar av och säger "Vad duktig du var". Inte mer avancerat än det.

Tack Gabbi det värmde kan jag lova.

Orkar inte vara Ödmjuk mot Jeeves för hon har aldrig visat nåt sånt själv mot mig. Alltid dumförklarat allt jag skriver. Hon tror att jag aldrig sett en rejäl hund i hela mitt liv utan bara träffat Mischalands hundar eller nåt.
Men det får hon tro. Jag har svårt att jag skulle få vara med o alltid få inbjudningar från höger o vänster om jag inte kunde visa ödmjukhet mot dom jag tränar med.

Jag tror att det är lätt att bli enögd och i den bästa av världar så skulle ju alla hundar/ekipage gå perfekt både på tävling och i skarpt läge men tyvärr så vet många hundar helt klart skillnaden och skärper inte till sig om de inte vet att insatsen är stor. Sen undrar jag lite om detta med skyddet för de går ju med munkorg och då tror jag också att åtminstone en del hundar blir klart mindre försiktiga när de jobbar lösa för i tjänst är de ju i princip ALLTID kopplade och kan då inte tjuva fullt ut eftersom föraren håller i. Självklart SKA hunden gå felfritt fritt också men det gör de inte.
Jag tror faktiskt inte att man kan använda jämförelsen tävling/tjänst, FRAMFÖR ALLT inte när det gäller polishundar som alla har varit i skarpt läge. Lite som att köra traktor efter att ha suttit i en ferrari. Hundarna går ju igång på allt runt omkring - förberedelserna, ståhejet runt omkring, känslan i luften. Den finns inte där på tävling helt enkelt.
Som sagt, i den bästa av världar...

Helt underligt att Ralf lyckas då med sin PH både i tjänst och på tävling då förklara varför han lyckas o inte dom andra poliserna.

Fast om spåret i sig är det som är för hunden det viktigaste, hur får man hunden att markera om/när den hittar det som man söker. Pinne/person etc.?

Finns inte risken att hunden byter spår om det är just spårandet som ger den mest utbyte?

Har man inte lagt spåret själv/vid skarpt spår så vet man ju inte hur spåret går och hur kan man då lita till 120% på att hunden följer enbart det spår som den ska?

Vill gärna veta mer om tänket och träningen av en hund som inte har något intresse för att hitta, utan bara är intresserad av att spåra.

Klockrent!!!

enda vettiga du skrivit på detta sida nyår :laugh:

Jag skulle tycka med dålig ordning o reda o dålig lydnad på en TJH så blir den mer ivägen som hjälpmedel än ett hjälpmedel jag gärna tar hjälp av i mitt arbete.

jaha. men det är ungefär det jag har tjatat om alltid :p. att skyddshundarna måste vara lydiga. det kan du säkert hitta om du använder sökfunktionen.

jag pratar fortfarande inte om en snygg lydnad. jag pratar om en lydnad som sitter.

Som vanlig civilist kan du vara lugn för naturligtvis sänder man inte en hund lös för att angripa där det finns risk för att den skall ta fel personer!!! Då håller man dem kopplade annars kan det ju bli jättefel!!!

här måste man tänka efter före, eller vidta försiktighetsprincipen. ska du bara skicka hunden där du kan garantera att ingen oskyldig kan dyka upp har du bara öppna fält att skicka på. ställen där det troligtvis inte dyker upp några är något fler. men troligtvis är inte gott nog för mig som vanlig medborgare. skickas hunden fel måste den alltså kunna avbrytas.

Fast om spåret i sig är det som är för hunden det viktigaste, hur får man hunden att markera om/när den hittar det som man söker. Pinne/person etc.?

Man tränar som en blådåre och visar att den här lilla trägrunkan är himla viktig för matte. Person är nog enklare eftersom en person i sök kan agera, med tex en boll, och har hunden hyggligt figurantintresse vill den ju leka. Därifrån kan man jobba fram en markering, men hunden ska ju fortfarande vilja söka vidare snabbt vid en fortsättning.

Finns inte risken att hunden byter spår om det är just spårandet som ger den mest utbyte?

Jo. Som jag nämnde har vi en hund i räddningen som söker, hittar figurant, skiter i att sanna och ta belöning, utan bara lubbar vidare för att det är kul att leta.

Har man inte lagt spåret själv/vid skarpt spår så vet man ju inte hur spåret går och hur kan man då lita till 120% på att hunden följer enbart det spår som den ska?

När det är läge för skarpt spår ska ju hunden redan vara klar. Träningen för att nå fram till detta sker innan, tex med förledningsspår från andra som du vet var de går osv...

Vill gärna veta mer om tänket och träningen av en hund som inte har något intresse för att hitta, utan bara är intresserad av att spåra.

Godisspår kommer in här som jag ser det. En del missförstår och tror att hunden behöver godisbitar för att kunna spåra överhuvudtaget. Det är fel. Däremot (förutom att erbjuda belöning när hunden går i spårkärnan) så är det ju en kontroll på om hunden hittar saker. Om hunden glattar tuffar vidare utan att bry sig om blodpudding, kor och köttbullar i spåret så kan man ju tänka sig att den inte blir särskilt exalterad över en spårapport heller.

Senast ändrad:

En sådan hund är alltså (om jag tolkar ovastående rätt) inte heller inom bruks/personspår det ultimata att jobba med, utan snarare tvärtom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Sådärja, nu var man tillbaka efter en helgs SM-tävlande (Räddningshunds-SM), och jag kan inte annat än vara nöjd med min lilla torped...
2
Svar
26
· Visningar
2 463
Senast: mango
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka