Parodiernas SM i karlstad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parodiernas SM i karlstad

Jag anser inte att en polishund FÅR missta sig. Om den misstar sig på tävling där störningarna är relativt få, föraren inte är pressad som hen kanske hade varit i tjänst, alla förutsättningar är bra. Vad är det då som säger att hunden inte misstar sig i tjänst?

En polishund är ju ingen överhund som aldrig gör fel på något sätt!! Herregud vad tror ni?!

Jag vet inte när hunden i tjänst skulle missta sig?!? Där styr föraren hunden, oftast på nära håll och sänder man hunden på håll ja då finns det inga risker för misstag!! Inte skjuter polisen vilt omkring sig i folksamlingar eller?!

Jag kan lova att en polis är säkert pressad och nervös även när han/hon går ut på tävlingsplan. De är inga övermännsikor de heller!!

För mig är det också alldeles logiskt. Funkar hunden inte med den ändå jämförelsevis lilla störningen på tävling borde dom väl knappast funka med allting som tillkommer när det verkligen gäller.

Fler frågor:

Men jag tycker mig ha sett i tråden att "dom hundarna kanske inte passar till tävling"? Nähä, varför inte?
Det stod även någonstans att dom hundar som presterade bäst på tävling inte var bäst i tjänst. Betyder det då att dom hundar som funkar "sämst" på tävling funkar bäst i tjänst? Hur kan det gå ihop?

En tävling för en riktigt ordentligt tränad tjänstehund borde ju mer likna en träning, typ. Varför skulle prestationsnivån sjunka så väsentligt bara för att det är tävling? Är hundarna som är dåliga på tävling verkligen bättre i tjänst? :confused:

Men hur svårt är det igentligen.
Såg en del poliser som var i den övre regionen på tävlingen.

Hade olika kommandon om de fick gå i bett eller inte.

Nej, det är inte svårt. Superenkelt, på tävling:crazy:!!

Inte fullt så enkelt i tjänst dock...........!!

Det är en helt annan växel som går i gång i tjänst, inte likt den som de använder på tävling. Och ja, det finns hundar som fungerar kanonbra i tjänst men inte är tillräckligt "föriga" för att platsa på tävling. De utför momenten men har inte snabbheten och snitsen på utförandet. Min gamle tjänstehund var bufflig, stor och tung, han hade aldrig haft en chans på tävling ens med den bäste förare. Samma tyngd och styrka, bufflighet var däremot mkt bra i tjänsten!

Sen finns det faktiskt förare med dåliga tävlingsnerver och det påverkar hundarna mer än lite. Jag har förbannat mig själv många gånger för löjliga nerver som lett till idiotmisstag på uppkörningar - hunden funkade som en klocka på träningar och på jobbet men på plan där hade matte spagettiben och gjorde vovve förvirrad och stressad.

En polishund är ju ingen överhund som aldrig gör fel på något sätt!! Herregud vad tror ni?!

Jag vet inte när hunden i tjänst skulle missta sig?!? Där styr föraren hunden, oftast på nära håll och sänder man hunden på håll ja då finns det inga risker för misstag!!

!

Okej... så först är polishunden ingen överhund, och den kan göra fel, sen finns det inga risker för att hunden skulel göra misstag... hmm.. säger du inte emot dig själv lite nu..?

För mig är det också alldeles logiskt. Funkar hunden inte med den ändå jämförelsevis lilla störningen på tävling borde dom väl knappast funka med allting som tillkommer när det verkligen gäller.

Fler frågor:

Men jag tycker mig ha sett i tråden att "dom hundarna kanske inte passar till tävling"? Nähä, varför inte?
Det stod även någonstans att dom hundar som presterade bäst på tävling inte var bäst i tjänst. Betyder det då att dom hundar som funkar "sämst" på tävling funkar bäst i tjänst? Hur kan det gå ihop?

En tävling för en riktigt ordentligt tränad tjänstehund borde ju mer likna en träning, typ. Varför skulle prestationsnivån sjunka så väsentligt bara för att det är tävling? Är hundarna som är dåliga på tävling verkligen bättre i tjänst? :confused:

En tjänstehunds främsta uppgift är att försvara sin förare, kunna spåra och söka med sin näsa, kunna avvärja pågående brott och kunna ta fast flyende.
Till detta behövs erforderlig dressyr för att kunna utföra detta.

En hund som fungerar kanonfint på en lydnadsplan/tävlingsplan kanske inte funkar lika bra (men den kan göra) i tjänst där miljön sällan är en välklippt gräsmatta! Oftast säger det mer om förarens intresse att ha fin kontroll även på tävlingsplanen än om hunden.

En tjänstehund tränas väldigt mycket för vad den just skall utföra i tjänst. Realistiska övningar helt enkelt vilket både förbereder hunden och föraren för vad som kan hända i tjänst. Inte moment på en lydnadsplan. Så bara för att en tävling inte ser bra ut för ett ekipage så betyder inte det att det är ett dåligt ekipage i tjänsten.

När en hund går i tjänst och dessutom får ta för sig i tjänst så får den med sig en hel del erfarenheter på både gott och ont.

Jag kan lova att en polis är säkert pressad och nervös även när han/hon går ut på tävlingsplan. De är inga övermännsikor de heller!!

Hur nervös föraren än är: om hunden har en ordentlig inkallning så kommer den oavsett. Samma med loss-kommando. Det är ren olydnad för mig att hunden släpper först efter fem kommandon, det har inget med tävlingen i sig att göra.

Okej... så först är polishunden ingen överhund, och den kan göra fel, sen finns det inga risker för att hunden skulel göra misstag... hmm.. säger du inte emot dig själv lite nu..?

Jag vet inte hur jag skall skriva för att vara ÖVERTYDLIG!!

Klart att en polishund kan göra fel!!!!

Men risken för att den gör fel i tjänst minimeras av att där styr föraren hunden mer minutiöst på nära håll. Händer ett misstag i tjänst beror det på att föraren beräknat riskerna fel eller helt enkelt gjort fel.

Hur nervös föraren än är: om hunden har en ordentlig inkallning så kommer den oavsett. Samma med loss-kommando. Det är ren olydnad för mig att hunden släpper först efter fem kommandon, det har inget med tävlingen i sig att göra.

Helt rätt. Klart det handlar om olydnad i grund och botten. Sedan finns det en uppsjö av randiga och rutiga orsaker till denna olydnad!

Okej, jag förstår skillnaden på polis och väktare nu. Men fortfarande, ingen har ju påstått att en tjänstehund ska ha tävlingslydnad. Ingen vill eller bryr sig om den har full kontakt med föraren under fotgående, att den göra långsamma lägganden eller ser ut som ett pucko jämte Bordercollien som vann lydnads VM. När man säger lydnad menar man att inte att hunden ska utföra tricks som fot och fjärrdirigering. Man menar att hunden just ska lyda. Säger föraren loss är det detta som gäller, kommenderar man att hunden ska gå i bett ska den det, kommenderar man att den ska bevaka gör den det.

Jag förstår inte varför dessa moment kan vara så omöjliga att lära hunden? Vad i hunden (för det är ju hunden man skyller på?) gör att den är oförmögen att släppa sitt "byte" och märka skillnad på en flyende och stillastående (ej hotfull) bov/figg?

Jag får lite vibben att man fördummar hundarna i tjänst. "Dom är för korkade för att lära sig ditten och datten" ungefär.

Senast ändrad:

Att själva fysiken på hunden kan hindre som du beskriver är jag helt med på. Det säger ju sig själv att t ex en jätteschäfer inte kan dimpa i backen lika fort som en liten bc, t ex.
Nerver hos föraren kan jag också förstå, första gången jag tävlade med min jycke var jag så nervös att hunden började nosa i backen mellan momenten, det hade aldrig hänt förr. :D

Men; att hundarna t ex inte släpper när dom borde. Är inte det en grej som ska sitta så djupt i hundarna på lydnad att dom gör det vare sig hunden befinner sig på gräsplan eller på jobbet? Är det inte något i lydnaden som brister om hunden inte släpper, eller om den går på en figge som står stilla? Det ska väl bara inte hända vare sig det är jobb, tävling eller träning? Att hunden då, kan ha svårare att samla sig och släppa när det är på riktigt kan jag förstå. Borde den inte släppa lättare i en mer avslappnad miljö? (utan att förringa förarens tillstånd, såklart. Har man fullständig nervös-blackout så kanske hundarna blir fundersamma?)

Nä precis, inte som göteborgskravallerna för några år sen då... :grin:

Vet inte om de sköt vilt omkring sig. Men helt klart var detta något de var mycket dåligt tränade inför vilket inte är så konstigt då det inte hänt så många gånger i Sverige.

Sen finns det faktiskt förare med dåliga tävlingsnerver och det påverkar hundarna mer än lite. Jag har förbannat mig själv många gånger för löjliga nerver som lett till idiotmisstag på uppkörningar - hunden funkade som en klocka på träningar och på jobbet men på plan där hade matte spagettiben och gjorde vovve förvirrad och stressad.

Jätte fin egensskap o ha spagettiben o klena nerver som väktare som verkligen behöver ha starka nerver för o inte begå misstag när det blir stressigt vilket man lär göra då.

Oj oj oj, vad det det enda du kunde släppa ut ut glappet? KAN inte finnas mkt där bakom.

Jag hade flera MKT kompetenta kolleger som liksom jag inte funkade på tävlingsplan eller som fick skälvan på uppkörningen ibland - har ingenting med klena nerver att göra i tjänst. Jag, med mina klena nerver, blev hundförare efter mindre än ett år i tjänst, kort därefter utryckningsväktare/hundförare, har haft tjänst både i stadsmiljö och större distrikt på landsbygden. Det sistnämnda kräver; goda nerver, initiativförmåga, förmåga att arbeta ensam, i team endast med din hund. Inga två väktare på larmen där inte.
Så kort sagt, du kan gå o kamma dig.

Hur kan det komma sig att en så eminent hundexpert med nerver av stål som du själv inte vare sig platsar som hundförare inom bevakningsbranschen eller inom polisen? Du borde ju vara NERRINGD med erbjudanden.
Lille vän...

Hunden SKA släppa, naturligtvis, men det är inga maskiner vi har att göra med. Återigen - ska man ut och visa upp sina färdigheter på ett SM då SKA det mesta sitta som en smäck kan jag tycka, men nerver, miljö och dagsform kan ställa till det ibland, så är det bara.

Gällande hund i tjänst så är det för mig fullständigt irrelevant om jag måste ge ett DK för att lossa hunden men däremot hade det varit oerhört frustrerande och hunden inte skulle gå att platsa med 100% säkerhet medans jag t ex går fram och ber ngn om leg eller bara ger information åt ngn förbipasserande. Eller om jag har en hund som inte kan hålla tyst, inte går att släcka ner direkt efter en bevakningssituation. Då blir det ett hinder i jobbet.

Sen VET jag att det finns de som i tjänst varit utsatta för överfall där antingen hund eller förare skadats, eller att hunden hamnat i utsatt läge och gått i bett men kanske ändå råkat illa ut etc där man efteråt fått problem med en hund som övertänder, som lätt blir oren, går över i stress. Där får man helt enkelt träna, träna, träna och jobba med hunden utifrån de förutsättningar som finns -så länge ekipaget klarar uppkörningarna så är de godkända för tjänst. Däremot så ska man som hundförare alltid sätta ribban högre eftersom uppkörningen är ett minimumkrav.

Jag tycker att diskussionen blir lite fånig när man går in och kritiserar att hundar är orena eller kräver DK m m när de utsätts för extrema situationer i form av t ex kravaller eller rena överfall. Hundarna är tränade, förarna är tränade JA, men ingen av dem är maskiner. Jag lovar, t o m under objektsträningar där man utsätts för verklighetstrogna situationer så går pulsen upp rejält - både på hund och förare! Mängdträning är det enda sättet att få vissa saker att sitta i ryggmärgen så att allt fungerar acceptabelt även i skarpa lägen men några robotar blir de aldrig.

Självklart är de inga maskiner, varken förare eller hund är fläckfria. Precis som alla andra.

Jag kan som sagt ingenting om sådanhär träning eller tjänst.
Kan ändå tycka att OM det nu är så kasst som det sägs, så känns det lite skevt eftersom att det ( i min värld) borde vara lättare att få hunden att släppa på sm än vid typ kravaller pga mindre spänning, störningar osv.

Personligen så kan jag hålla med om det, utan att ha sett att det verkligen var så illa som det sägs ( betvivlar källans trovärdighet en del efter att ha läst div inlägg ). Det brukar vara lättare att få till släppanden och bevakningar i lugn miljö eller på plan än ute i skarpa lägen.

Det hade varit jätteintressant att på höra från någon som deltog eller är närstående någon som var med - få höra deras sida av det hela.

Jag tycker att diskussionen blir lite fånig när man går in och kritiserar att hundar är orena eller kräver DK m m när de utsätts för extrema situationer i form av t ex kravaller eller rena överfall. Hundarna är tränade, förarna är tränade JA, men ingen av dem är maskiner. Jag lovar, t o m under objektsträningar där man utsätts för verklighetstrogna situationer så går pulsen upp rejält - både på hund och förare! Mängdträning är det enda sättet att få vissa saker att sitta i ryggmärgen så att allt fungerar acceptabelt även i skarpa lägen men några robotar blir de aldrig.

Men det har ju alla förstått (har jag fått uppfattningen av iaf).
Att ge ett dubbelkommando är en sak, men att knappt få loss hunden från fig är en annan. Dessutom fick jag uppfattningen av att figgarna på SM:et inte var speciellt hotfulla alls. En halvdöd figg på en gräsplan är ju inte i närheten av så obehaglig/hotfull som boven med en gatsten i handen som håller på att trasa sönder stan (generaliserar). Jag tror det är där folk blir fundersamma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Sådärja, nu var man tillbaka efter en helgs SM-tävlande (Räddningshunds-SM), och jag kan inte annat än vara nöjd med min lilla torped...
2
Svar
26
· Visningar
2 463
Senast: mango
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka