Parodiernas SM i karlstad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parodiernas SM i karlstad

Eftersom jag är nyfiken undrar jag vilken malle du har? :) PM:a om du inte vill skriva ut det.

Till slut; Man tappar i princip all trovärdighet man någonsin haft om man konsekvent använder talspråk i skrift och dessutom grammatiskt horribelt, det är för mig och många andra helt omöjligt att respektera en människa som inte kan uttrycka sig ordentligt i skrift.

Ok? Det är väl bara att inse att alla inte skriver på samma sätt, antingen kan de inte, eller så vill de inte.

Jag har gått som figurant nu i 6år o känner mig helt klart färdig som IPO figurant för tävling bara jag får ordning på handen o min kondition igen men har ingen större intresse o gå på prov men kan alltid vara bra o kunna inför prov o kunna gå tävlings mässigt. varit och tittat både på VM, Bündessieger , SM i både IPO och BHP och svenskskydd sett massor med olika figuranter o ser väl med egna ögon vad både hunden o förarna gillar. Finns ju massor som aldrig hållt i en ärm o bara tävlat som vet exakt vad dom vill ha för typ av figurant.Så vad är problemet???

Jag jobbar både med svensk skydd och IPO men ibland är det uppehåll med svensk skyddet o bara kör IPO figurerandet.Dels för mina egna går i det o tiden o hålla på med bägge räcker helt enkelt inte till.

Att du inte vet vad du pratar om är en sak o det får stå för dig. Jag vet vad jag vill ha i en figgarbete helt klart. Åker inte på prov där jag vet det är en dålig figurant ex.

Sen finns det ju folk i kring mig som alltid stöttat mig finns några stycken som är duktiga internationellt som stöttar mig otroligt tror inte dom skulle det om jag inte hade nån talang alls. Jag har som sagt bara hållt på med skydd i 6år men det är nästan varje dag så nåt har jag lärt mig det kan jag garantera.

Senast ändrad:

Jag har gått som figurant nu i 6år o känner mig helt klart färdig som IPO figurant för tävling bara jag får ordning på handen o min kondition igen men har ingen större intresse o gå på prov men kan alltid vara bra o kunna inför prov o kunna gå tävlings mässigt. varit och tittat både på VM, Bündessieger , SM i både IPO och BHP och svenskskydd sett massor med olika figuranter o ser väl med egna ögon vad både hunden o förarna gillar. Finns ju massor som aldrig hållt i en ärm o bara tävlat som vet exakt vad dom vill ha för typ av figurant.Så vad är problemet???

Jag jobbar både med svensk skydd och IPO men ibland är det uppehåll med svensk skyddet o bara kör IPO figurerandet.Dels för mina egna går i det o tiden o hålla på med bägge räcker helt enkelt inte till.

Att du inte vet vad du pratar om är en sak o det får stå för dig. Jag vet vad jag vill ha i en figgarbete helt klart. Åker inte på prov där jag vet det är en dålig figurant ex.

Sen finns det ju folk i kring mig som alltid stöttat mig finns några stycken som är duktiga internationellt som stöttar mig otroligt tror inte dom skulle det om jag inte hade nån talang alls. Jag har som sagt bara hållt på med skydd i 6år men det är nästan varje dag så nåt har jag lärt mig det kan jag garantera.

Har du ingenting alls att säga om att jag överbevisat dig om att din utdömning av årets SM är felaktig? Ingenting alls?

Jag ser inte heller problemet. Siffrorna som Jenny_stridh så segervisst räknar upp bevisar ju snarare vad Piru redan sagt. Qurare Drutten var dålig. Och om det fanns nån som var sämre? Det ändrar ju inte Pirus åsikt.

Har du ingenting alls att säga om att jag överbevisat dig om att din utdömning av årets SM är felaktig? Ingenting alls?

Jo då jag kan kommentera. högsta poängen må vara högre men jag tycker att det var sämre överlag iår mot de andra åren

Sen efter som jag var sen o kom 25-30min efter de första gått så kan jag inte säga nåt om de hundarna. Kommentera det jag såg o då var Drutten den solklart sämsta skyddshunden för dagen. Sen vi kan fortsätta Wilses Wittra som trodde modprovet var framåtsändande. Aldrig skådat på ett prov att hunden misstar modprovet för nåt annat mycket klent.
Sen som jag sagt fanns det några ekipage jag gilla Daneskjolds Ceró täta fina bevakningar, fina angrepp härlig aktivitet i den hunden men sega släppanden med flera DK men en genom arbetad hund lika så Mallekrafts Nikita riktigt fint stundtals.
Sen fanns det några till som hade bra skydd men mycket sämre styrning på men de två mallarna gilla ja.

Så nej du har inte överbevisat mig på nåt vis min åsikt går inte att överbevisa sen får du vara advokat eller va fan du vill....

Senast ändrad:

Amen!
Jag kan bara svara för vänner och bekanta som både tävlar och har sina hundar i tjänst. De är människor och har väl all rätt till att få bli nervösa?

Och givet känner hundarna skillnad på matten/hussen på tävlingen och kanske inte vill släppa, tjuvar osv. Det är bara att kolla på min hane, när det är tävling beter han sig som ett svin. Och på träning eller träningstävling (när jag inte är nervös) sköter han sig!

Självklart kan alla bli nervösa och det kan bli en del missar pga det, både hos hund och förare. Men sådana grova misstag som jag såg på SM:et tycker jag inte går att förklara med nervositet hos föraren.

En polishund som släpper först efter fem loss-kommandon, som flyger på en figge den inte alls skulle flyga på och skiter i någon den visst skulle flyga på. Det handlar banne mig inte om tävlingsnerver, det handlar om att hunden inte kan bättre. Den kanske kan det i vissa situationer, den kanske gör det jättebra ibland. Men det är mycket svårt att tro och ens om det är så, så räcker det inte för mig!

Sen varför den inte kan eller gör bättre, det kan man diskutera i oändlighet och det finns inte ett svar på den frågan, utan fler. Men det jag kände efter det här var bara en stor olustkänsla över att hundar som faktiskt används i samhället inte är bättre.

Det är konstigt hur man tänker och funderar efter de erfarenheter man har. Själv har jag sett många bra tjänstehundar som tar för sig som fan på tävlingsplanen för att matte/husse inte är som vanligt. Som vägrar släppa ärmen, som tjuvar osv.

Och som i tjänst är klockrena. Så jo, jag tror man kan skylla en del på nerver men kanske inte allt.

Det som skulle vara riktigt intressant att se nu är dessa hundar som var särskilt olydiga på tävlingen ute i tjänst. Hur de fungerar, om de fungerar och på vilket sätt de fungerar...

Det som skulle vara riktigt intressant att se nu är dessa hundar som var särskilt olydiga på tävlingen ute i tjänst. Hur de fungerar, om de fungerar och på vilket sätt de fungerar...

Om de inte fungerade i tjänst skulle de inte vara i tjänst. Punkt.

Jag skrattar ihjäl mig; Piru, vilken tur att du hittat SM-sidan du också och berömmer de tre ekipagen på pallen :laugh:

Det är konstigt hur man tänker och funderar efter de erfarenheter man har. Själv har jag sett många bra tjänstehundar som tar för sig som fan på tävlingsplanen för att matte/husse inte är som vanligt. Som vägrar släppa ärmen, som tjuvar osv.

Och som i tjänst är klockrena. Så jo, jag tror man kan skylla en del på nerver men kanske inte allt.

Håller helt med, och det är ju det jag försökt säga ett antal gånger nu men som vissa (inte du) inte verkar förstå, att det för dessa hundar kan vara en så himla stor skillnad. Och som jag också sagt, ingen ursäktar dålig lydnad över huvud taget men det är som när vem som helst byter miljö kapitalt - det är inte lätt oavsett om man åker från ett jobb på Stockholmsbörsen i kraftig nedgång till en semesterö i Karibien (utanför orkansäsongen :laugh: ) eller kommer hem från semestern och kastas in i samma jobb igen. Anpassningen tar ett tag och hundarna hinner aldrig anpassa sig eftersom en tävling varar så länge. Jag kan sätta ganska mycket pengar på att om en hund togs ur tjänst och fortsatte träna så skulle den prestera betydligt bättre på tävling allteftersom tiden gick och hunden kunde anpassa sig till den nya definitionen av "skarpt läge" som då är = tävling.
Föraren har ju för fasiken uniform på vid tävling, då är det väl inte så konstigt om hunden går igång för mycket? Hunden har ju med hela sin träning fått lära sig att när föraren tar på sig uniformen så är det jobb som gäller, alltså full anspänning. Återigen, jag ursäktar verkligen inte dålig lydnad men jag opponerar mig mot att människor som uppenbarligen inte är kvalificerade att avgöra detta sitter och sågar den samlade polishundkåren vid fotknölarna.
Om jag vore så orolig som vissa verkar vara hade jag absolut skrivit till Rikspolismästaren, chefen för Polishundsenheten och ett antal journalister och riksdagsmän för detta måste ju anses vara otroligt allvarligt, om man är orolig för att dessa hundar är livsfarliga i tjänst måste det ju genast stoppas! Eller? Och hundarna kan ju inte heller ha blivit så här dåliga över en natt utan de måste ju ha orsakat många incidenter i tjänstearbetet om de är så osäkra och farliga. Eller?

Jag skrattar ihjäl mig; Piru, vilken tur att du hittat SM-sidan du också och berömmer de tre ekipagen på pallen :laugh:

Jisses detta är detta är ju sanslöst löjligt men ändå...

Jag har ju skrivit i tråden men du letar bara saker som du kan misstolka för att få rätt.. Har ju sen tidigare sagt bra om vissa hundar o 1:an och 2:an hade iaf renast skydd av dom som var med sen hänger det ju ihop allt har man ordning o reda på det andra brukar skyddet också vara ordningsamt.Så vad är ditt problem. Men du missa kanske det vad vet ja?

Sen Wittra berömmer jag då rakt av inte inte en riktigt dålig hund i mina ögon sett henne på flera tävlingar både små tävlingarna och SM och nu Polishunds SM.
Alltid nåt som inte håller ihop på den hunden denna gång modprovet förmodligen för den fick minnesbilder från förra tävlingsens modprov när hon fick ont.

Så återigen har du fel om det jag skrivit.

Senast ändrad:

Återigen, jag ursäktar verkligen inte dålig lydnad men jag opponerar mig mot att människor som uppenbarligen inte är kvalificerade att avgöra detta sitter och sågar den samlade polishundkåren vid fotknölarna.

Vem har gjort det?

Det enda som skrivits är ju reaktionerna på olydnad på SM. Självklart reagerar man, det vore ju himla konstigt annars.

Om du inte ursäktar olydnad, vad är det du gör? Du kommer ju med argument efter argument och jordens försvarstal när det enda som skrivits är att det såg illa ut för lydnaden var så pass dålig. Och lydnaden var faktiskt dålig på många hundar...

Jag har egentligen inte läst att någon direkt har sagt att de är farliga eller osäkra hundar...måste missat detta. Detta handlade om olydnad på appellplan, samt viss olämpligt beteende. Min åsikt är att är man förare till yrket (polis/väktare/militär osv) borde man ha samma lydnad på plan som i tjänst på sin hund. Dessa hundar fungerar med säkerligen utmärkt i tjänst, säger jag inget om. Men som proffisonell hundförare (jag anser att de borde vara detta då de har det som yrke) så ska man klara av att styra sin hund på en appellplan, om man nu klarar det i tjänst. Något DK här och var ok, men inte att man ska behöva ta till handgripligen för att få hunden att lyssna efter ex antal tillsägningar? Därför tror jag att många ifrågasätter att olydnaden var så hög bland många ekipage på tävlingen...för att funderingarna kommer hur dessa hundar och förare kan fungera i tjänst men inte på plan.

Om dessa förare blir nervösa på tävling, vill jag nog inte tänka på hur nervösa dom måste bli när det väl gäller i tjänst....hmm...köper istället att de kanske inte tar tävlingen på fulla allvar och detta isåfall känner hunden...

Vi har ju åsiktsfrihet i Sverige så du får ju tycka och tänka precis som du vill.

MEN snälla kan du inte lämna hundarnas namn utanför:mad:!!!!!!!!!!

Jag är inte intresserad av att veta vilka hundar i detta avlånga land som du tycker är bra eller dåliga. Men jag vet att det finns flera personer bakom dessa hundar som säkert inte blir så lyckliga över att någon sitter och sågar deras hundar på ett forum.

Visa respekt!!

Anpassningen tar ett tag och hundarna hinner aldrig anpassa sig eftersom en tävling varar så länge. Jag kan sätta ganska mycket pengar på att om en hund togs ur tjänst och fortsatte träna så skulle den prestera betydligt bättre på tävling allteftersom tiden gick och hunden kunde anpassa sig till den nya definitionen av "skarpt läge" som då är = tävling.

Du tycker inte att du säger mot dig själv lite här? Först skriver du att hunden inte hinner anpassa sig till att det är tävling och därmed presterar sämre/ annorlunda. Sen skriver du att hunden tror att det är jobb på gång för att uniformen är på?

Föraren har ju för fasiken uniform på vid tävling, då är det väl inte så konstigt om hunden går igång för mycket? Hunden har ju med hela sin träning fått lära sig att när föraren tar på sig uniformen så är det jobb som gäller, alltså full anspänning.

Jag är inte intresserad av att veta vilka hundar i detta avlånga land som du tycker är bra eller dåliga. Men jag vet att det finns flera personer bakom dessa hundar som säkert inte blir så lyckliga över att någon sitter och sågar deras hundar på ett forum.

Visa respekt!!

Och vill dom inte synas så ställer man inte upp o tävlar då får dom tåla att man tycker om dom också, skillnad vore om det vore lägre tävlingar då håller jag med dig men detta är ändå SM.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Sådärja, nu var man tillbaka efter en helgs SM-tävlande (Räddningshunds-SM), och jag kan inte annat än vara nöjd med min lilla torped...
2
Svar
26
· Visningar
2 463
Senast: mango
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka