Parodiernas SM i karlstad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parodiernas SM i karlstad

Och jag blir fundersam på om det verkligen var SÅ illa det var eller om det är så att TS överdriver en smula.

Har varit på några SM och visst har man sett en del bottennapp men inte så att hela startfältet varit en katastrof. Hur såg figurantarbetet ut på SM:et kan jag undra - om större delen av fältet misslyckades med det mesta? Det verkar väldigt underligt att hundarna skulle ha gett sig på stillastående, inte fungerat i modproven etc etc.

Du har ingen aning om var jag befann mig då, sen var det som svar till att poliser inte skjuter i folksamlingar.

Och jag blir fundersam på om det verkligen var SÅ illa det var eller om det är så att TS överdriver en smula.

Har varit på några SM och visst har man sett en del bottennapp men inte så att hela startfältet varit en katastrof. Hur såg figurantarbetet ut på SM:et kan jag undra - om större delen av fältet misslyckades med det mesta? Det verkar väldigt underligt att hundarna skulle ha gett sig på stillastående, inte fungerat i modproven etc etc.

Finns ju fler här som var där o kolla så inte bara jag som säger detta. Men som vanligt när jag skriver det tror du inte på mig eller försöker alltid förlöjliga dig över mig.

Figurant arbetet var på topp riktigt bra modprov o det märktes på hundarna flera som vek ner sig där.

Nu ska du ju inte sitta o leta fel på annat håll hade figurant arbetet varit dåligt hade jag kommenterat det för det är det jag kollar på direkt.
Aldrig sagt det var samtliga utan den större delen av fältet var riktigt dåligt.

Figurantexperten har talat...

Misstro eller ej, jag får väl se om jag någon jag känner var där och tittade eller annat så får jag kanske en bredare bild av hur det såg ut. Var det bara några stycken som "gjorde bort sig" så är det väl inte mycket att orda om i o f sig - shit happens.

Hur kan det komma sig att en så eminent hundexpert med nerver av stål som du själv inte vare sig platsar som hundförare inom bevakningsbranschen eller inom polisen? Du borde ju vara NERRINGD med erbjudanden.
Lille vän...

Aldrig påstått mig vara nån hund expert eller figurant expert så det kan du ju hålla för dig själv om du tycker så.

Har fått erbjudande av två vaktbolag de skulle stå för utbildningen o hela köret mest för jag hade en färdig hund o bara köra upp o sen ta i tjänst. Men tacka nej till dom båda för jag trivs o träna o tävla på den nivå jag är idag men nån gång kanske jag vill jobba som väktare vem vet....

Senast ändrad:

Figurantexperten har talat...

Misstro eller ej, jag får väl se om jag någon jag känner var där och tittade eller annat så får jag kanske en bredare bild av hur det såg ut. Var det bara några stycken som "gjorde bort sig" så är det väl inte mycket att orda om i o f sig - shit happens.

Kan inte ni kanske fortsätta denna diskussion i ett PM eller så känns som om det är mer personlig än om själva tråden syfte.. vet att det var PERU som startade tråden men tror inte heller att peru hade tänkt sig en privat konversion om vem som är bättre eller sämre hundförare?

Okej, jag förstår skillnaden på polis och väktare nu. Men fortfarande, ingen har ju påstått att en tjänstehund ska ha tävlingslydnad. Ingen vill eller bryr sig om den har full kontakt med föraren under fotgående, att den göra långsamma lägganden eller ser ut som ett pucko jämte Bordercollien som vann lydnads VM. När man säger lydnad menar man att inte att hunden ska utföra tricks som fot och fjärrdirigering. Man menar att hunden just ska lyda. Säger föraren loss är det detta som gäller, kommenderar man att hunden ska gå i bett ska den det, kommenderar man att den ska bevaka gör den det.

Jag förstår inte varför dessa moment kan vara så omöjliga att lära hunden? Vad i hunden (för det är ju hunden man skyller på?) gör att den är oförmögen att släppa sitt "byte" och märka skillnad på en flyende och stillastående (ej hotfull) bov/figg?

Jag får lite vibben att man fördummar hundarna i tjänst. "Dom är för korkade för att lära sig ditten och datten" ungefär.

exakt! :bow:

ett riktigt snyggt fritt följ är inte lydnad, det är cirkuskonster. har du sagt hit ska hunden komma, det är lydnad. cirkuskonsten är att den rusar i 190 och snabbt och snyggt sätter sig i utgångsställning.

jag köper det där med att tjänstehundar kanske inte alltid är de bästa tävlingshundarna. jag köper det där med nerver. men det ursäktar inte dålig lydnad.

Jätte fin egensskap o ha spagettiben o klena nerver som väktare som verkligen behöver ha starka nerver för o inte begå misstag när det blir stressigt vilket man lär göra då.

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
du får ursäkta men det där var det roligaste jag hört på länge
:grin:

även jag tippar på det.. särskilt efter att ha pratat med en bekant som befann sig på plan (ej tävlande)

Fråga då den du "känner" hur ex Quares Drutten bettede sig.

Du får ju tro vad du vill jag har aldrig sett nåt liknande iaf.

Krasux som var på sitt första polisära mästerskap sa det första hon gjorde i bilen "herregud aldrig skådat maken till oordning på hundar"
Säger väl inte så lite när hon sett så lite av skydd som hon gjort.

Men,jag förstår inte vad du argumenterar i mot?
Det är inte bara PIRU som reagerade på hur hundarna uppförde sig,det är fler i den här tråden som var och såg SM,som reagerar lika dant.
Det minsta man ska begära av en Polis hund är väll att den ska lyda sin förare,vare sig det är tävling eller tjänst.

Jeeves, jag beundrar dig som orkar argumentera med människor som inte har en aning om det de diskuterar. Jag är absolut inte ironisk nu, det är ju som att slåss mot väderkvarnar här.

Till alla andra: Det är ju INGEN som försvarar att hundarna har dålig lydnad utan det man försöker göra är att belysa skillnaderna mellan skarpt läge och tävling samt att diskutera hur det är att träna/agera i skarpt läge. Jag förstår att det är svårt för en del sporthundsfolk (dit jag själv räknar mig) att förstå hur tävling kan vara någonting annat än absolut anspänning/krav men ni får helt enkelt acceptera att så är fallet eftersom det finns folk som tränat tjänstehund också som talar om hur det är.

Piru; Om du är så duktig och eftertraktad som figge, hur kommer det sig att du inte var figge på SM i år? Eller förra året? Eller året innan? Eller...du kanske tackade nej? Hur kommer det sig att du inte hade några träningsekipage med i SM förresten? Det måste ju tillhöra ovanligheterna, eller hur? Jag menar, någon med din stora erfarenhet och kompetens borde ju absolut ha ekipage med varje år. Till slut; Man tappar i princip all trovärdighet man någonsin haft om man konsekvent använder talspråk i skrift och dessutom grammatiskt horribelt, det är för mig och många andra helt omöjligt att respektera en människa som inte kan uttrycka sig ordentligt i skrift.

Det är ju INGEN som försvarar att hundarna har dålig lydnad utan det man försöker göra är att belysa skillnaderna mellan skarpt läge och tävling samt att diskutera hur det är att träna/agera i skarpt läge. Jag förstår att det är svårt för en del sporthundsfolk (dit jag själv räknar mig) att förstå hur tävling kan vara någonting annat än absolut anspänning/krav men ni får helt enkelt acceptera att så är fallet eftersom det finns folk som tränat tjänstehund också som talar om hur det är.

Huvudet på spiken!

Till alla andra: Det är ju INGEN som försvarar att hundarna har dålig lydnad utan det man försöker göra är att belysa skillnaderna mellan skarpt läge och tävling samt att diskutera hur det är att träna/agera i skarpt läge. Jag förstår att det är svårt för en del sporthundsfolk (dit jag själv räknar mig) att förstå hur tävling kan vara någonting annat än absolut anspänning/krav men ni får helt enkelt acceptera att så är fallet eftersom det finns folk som tränat tjänstehund också som talar om hur det är.
Amen!
Jag kan bara svara för vänner och bekanta som både tävlar och har sina hundar i tjänst. De är människor och har väl all rätt till att få bli nervösa? Bara för att man är nervös på tävling innebär det knappast att man behöver bli det i tjänst? Vet en tjej som är jätteduktig med sin hund, tävlar på högre nivå och dessutom arbetar med denna helt utan problem. Matten blir superduper nervös på tävling, men aldrig i tjänst. Tävling är tävling. Jobb är jobb. Likadant som frisörer som blir nervös på frisör-SM men inte i vanliga jobbet.

Och givet känner hundarna skillnad på matten/hussen på tävlingen och kanske inte vill släppa, tjuvar osv. Det är bara att kolla på min hane, när det är tävling beter han sig som ett svin. Och på träning eller träningstävling (när jag inte är nervös) sköter han sig!

Vi tar och tittar lite mer ingående på Pirus expertis när det gäller att bedöma kvalitet på ekipage och resultat. Vi börjar med påståendet att Piru varit på fem polishunds-SM i rad och detta var det i särklass sämsta. Här är då de resultat som krävts för att vinna skyddshundsgruppen sedan 2003:
* 2003: 1261,75
* 2004: 1354
* 2005: 1254
* 2006: 1224,25
* 2007: 1401,25
* 2008: 1300

Så Piru, hur var det nu igen? Det i särklass sämsta? Nja.

Sen har vi den enligt Piru absolut sämsta hunden, en hund som h*n upprepade gånger kallat för Queros Drutten. Eftersom Piru är en sådan erfaren bruksmänniska så BORDE h*n veta att kenneln heter Qurare och hunden heter Qurare Drutten. Att hunden var den absolut sämsta är ju lätt att kolla och det har jag gjort också och här är fakta:
Totalt 28 hundar:
* Lydnad: Druttens poäng 217, 15 hundar hade sämre poäng.
* Platsliggn: Druttens poäng 25, 10 hundar hade samma eller sämre (en samma, resten nollade) poäng.
* Spår: Druttens poäng 237, 11 hundar hade sämre poäng.
* Sakstöv: Druttens poäng 118,5 - 15 hundar hade sämre poäng.
* Personsök: 180, 3 hundar hade sämre poäng.
* Skydd: 131, sämsta poäng MEN 3 hundar blev nollade.
* Totalt: Druttens poäng 908,5 och om jag har räknat rätt blev den 18:e hund.

Så alltså missade Piru helt de tre nollade hundarna i skyddet (lägliga toabesök?) och dessutom resultatlistan. Skyddet är en viktig del men långt ifrån allt hos en polishund, helt klart är ju att Drutten och hans förare behöver träna skyddet betydligt mer men än mer anmärkningsvärt är det, åtminstone för den här trådens betydelse, att Piru "glömde" nämna de tre nollade hundarna eller de hela 10 (!!!) nollade hundarna i platsliggningen.

Amen!
Jag kan bara svara för vänner och bekanta som både tävlar och har sina hundar i tjänst. De är människor och har väl all rätt till att få bli nervösa? Bara för att man är nervös på tävling innebär det knappast att man behöver bli det i tjänst? Vet en tjej som är jätteduktig med sin hund, tävlar på högre nivå och dessutom arbetar med denna helt utan problem. Matten blir superduper nervös på tävling, men aldrig i tjänst. Tävling är tävling. Jobb är jobb. Likadant som frisörer som blir nervös på frisör-SM men inte i vanliga jobbet.

Och givet känner hundarna skillnad på matten/hussen på tävlingen och kanske inte vill släppa, tjuvar osv. Det är bara att kolla på min hane, när det är tävling beter han sig som ett svin. Och på träning eller träningstävling (när jag inte är nervös) sköter han sig!

:laugh: Och jag har en malle som HATAR att träna, hon är troligens världens enda men sån är hon och det kan man ju inte ändra på.

Jag tror att tjänstehundar och då polishundar i synnerhet kan bli extrema i det här avseendet eftersom det som inte är tjänst kan kännas som semester och man kan inte TVINGA hundarna att gå upp i samma drift och skärpa som i skarpt läge, jag tror att det är lite samma sak hos förarna och kanhända borde tävling på en del håll tas mer på allvar men som någon redan sagt så ska man skita i att åka på tävling om man ändå inte har motivation för det.

För det första är jag inte i skick o figga så långa pass efter en olycka 2007, Men är på god väg tillbax från den.
Sen är ju knappast svenskskydd min gren o figga.IPO kör jag tämligen ofta med fina ekipage. Hjälper bara till i mellan åt åt de ekipage vi har i tränings gruppen när dte gäller svensk skydd. Men för det kan jag väl se vad jag gillar hos en duktig figurant i dens arbete. Gillade robbans fina modprov som ex.

Sen är du ju helt av banan om du säger att jag har stor erfarenhet vilket jag aldrig påstått men har varit med under året de få månader jag kunnat figgat så har det varit riktigt duktiga hundar som är en bra bit på väg upp så ev nästa år kan några vara med..
Har själv en hund som jag förhoppningsvis lyckas ta mig till SM med om allt vill sig väl. Hunden har alla förutsättningar men sen får man se om vi får till allt.

Mitt stora instresse är inte o bli tävlingsfigurant så det lär jag aldrig utbilda mig till.

missade ett antal hundar på morgonen det är sant men inte toalätt besök.Så ev missa jag nån där ja som nolla.

Oj förlåt att jag stava kenneln fel knappast en kennel jag lägger på minnet...

Sen tog jag fel jag missa SM i sthlm för jag låg på uppvaket på sjukan då förlåt lilla du.

Sen sa jag inget om drutten i dom övriga grenarna men den sämsta skyddshunden vi såg för dagen helt klart.

Sen hur ska jag veta hur platsliggningen eller nån annan gren gick när vi bara var där för skyddet. SÅ jag har inte nämnt nåt annat än det. Så du kan ju läsa mina inlägg först :D
Sen var jag på platsliggningen i Örebro samma visa där 9 eller 10 hundar reste sig. Dom kan ju inte ens lära hunden plats med störning så hur fan ska dom få ordning på en hund som rör sig.

Senast ändrad:

missade ett antal hundar på morgonen det är sant men inte toalätt besök.Så ev missa jag nån där ja som nolla.

Oj förlåt att jag stava kenneln fel knappast en kennel jag lägger på minnet...

Sen tog jag fel jag missa SM i sthlm för jag låg på uppvaket på sjukan då förlåt lilla du.

Sen sa jag inget om drutten i dom övriga grenarna men den sämsta skyddshunden vi såg för dagen helt klart.

Sen hur ska jag veta hur platsliggningen eller nån annan gren gick när vi bara var där för skyddet. SÅ jag har inte nämnt nåt annat än det. Så du kan ju läsa mina inlägg först :D
Sen var jag på platsliggningen i Örebro samma visa där 9 eller 10 hundar reste sig. Dom kan ju inte ens lära hunden plats med störning så hur fan ska dom få ordning på en hund som rör sig.

Hur ska du har det nu - såg du de andra grenarna eller inte? Och du borde ju veta hur poängen legat i de tidigare SM du sett, i synnerhet när 2007 hade den högsta poängen och det var det du missade - då framstår ju årets resultat som än bättre enligt det jag tidigare skrivit. Löjligt. Vidare så låg den högsta skyddspoängen i årets SM på 315,75 vilket är samma som 2003, 2004 var den högsta poängen 302,5. 2005 saknas det redovisning för men 2006 var den högsta skyddspoängen 351 vilket är den markant högsta och förra året var poängen 317 och detta är ju ytterst marginellt bättre än årets. Du har helt enkelt, på alla plan och utan tvekan alltså FEL när du säger att årets SM är sämst. Poängen ljuger inte, så enkelt är det.

Om du inte har stor erfarenhet hur kan du då ens påstå att du vet hur en figurant ska arbeta? Det är ju skrattretande. Du ursäktar dig med att du inte jobbar med svenskskydd men sen säger du att du gör det emellanåt (åtminstone tror jag det är ordet du menar). Jag kan också säga vad jag vill se i en figurants arbete mot hund men det gör inte att jag vet vad jag pratar om.
Jag hoppas att fler än jag nu ser dina kommentarer i ett annat ljus än förut, ju mer du försöker förklara dig desto mindre trovärdig blir du.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Sådärja, nu var man tillbaka efter en helgs SM-tävlande (Räddningshunds-SM), och jag kan inte annat än vara nöjd med min lilla torped...
2
Svar
26
· Visningar
2 463
Senast: mango
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka