Sv: Parodiernas SM i karlstad
Okej?
Skulle vilja ha sett dig där, på plats...
Okej?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle vilja ha sett dig där, på plats...
Och jag blir fundersam på om det verkligen var SÅ illa det var eller om det är så att TS överdriver en smula.
Har varit på några SM och visst har man sett en del bottennapp men inte så att hela startfältet varit en katastrof. Hur såg figurantarbetet ut på SM:et kan jag undra - om större delen av fältet misslyckades med det mesta? Det verkar väldigt underligt att hundarna skulle ha gett sig på stillastående, inte fungerat i modproven etc etc.
Hur kan det komma sig att en så eminent hundexpert med nerver av stål som du själv inte vare sig platsar som hundförare inom bevakningsbranschen eller inom polisen? Du borde ju vara NERRINGD med erbjudanden.
Lille vän...
Figurantexperten har talat...
Misstro eller ej, jag får väl se om jag någon jag känner var där och tittade eller annat så får jag kanske en bredare bild av hur det såg ut. Var det bara några stycken som "gjorde bort sig" så är det väl inte mycket att orda om i o f sig - shit happens.
Okej, jag förstår skillnaden på polis och väktare nu. Men fortfarande, ingen har ju påstått att en tjänstehund ska ha tävlingslydnad. Ingen vill eller bryr sig om den har full kontakt med föraren under fotgående, att den göra långsamma lägganden eller ser ut som ett pucko jämte Bordercollien som vann lydnads VM. När man säger lydnad menar man att inte att hunden ska utföra tricks som fot och fjärrdirigering. Man menar att hunden just ska lyda. Säger föraren loss är det detta som gäller, kommenderar man att hunden ska gå i bett ska den det, kommenderar man att den ska bevaka gör den det.
Jag förstår inte varför dessa moment kan vara så omöjliga att lära hunden? Vad i hunden (för det är ju hunden man skyller på?) gör att den är oförmögen att släppa sitt "byte" och märka skillnad på en flyende och stillastående (ej hotfull) bov/figg?
Jag får lite vibben att man fördummar hundarna i tjänst. "Dom är för korkade för att lära sig ditten och datten" ungefär.
Och jag blir fundersam på om det verkligen var SÅ illa det var eller om det är så att TS överdriver en smula.
Jätte fin egensskap o ha spagettiben o klena nerver som väktare som verkligen behöver ha starka nerver för o inte begå misstag när det blir stressigt vilket man lär göra då.
även jag tippar på det.. särskilt efter att ha pratat med en bekant som befann sig på plan (ej tävlande)
Har varit på några SM och visst har man sett en del bottennapp men inte så att hela startfältet varit en katastrof. Hur såg figurantarbetet ut på SM:et kan jag undra - om större delen av fältet misslyckades med det mesta? Det verkar väldigt underligt att hundarna skulle ha gett sig på stillastående, inte fungerat i modproven etc etc.
Det är ju INGEN som försvarar att hundarna har dålig lydnad utan det man försöker göra är att belysa skillnaderna mellan skarpt läge och tävling samt att diskutera hur det är att träna/agera i skarpt läge. Jag förstår att det är svårt för en del sporthundsfolk (dit jag själv räknar mig) att förstå hur tävling kan vara någonting annat än absolut anspänning/krav men ni får helt enkelt acceptera att så är fallet eftersom det finns folk som tränat tjänstehund också som talar om hur det är.
Amen!Till alla andra: Det är ju INGEN som försvarar att hundarna har dålig lydnad utan det man försöker göra är att belysa skillnaderna mellan skarpt läge och tävling samt att diskutera hur det är att träna/agera i skarpt läge. Jag förstår att det är svårt för en del sporthundsfolk (dit jag själv räknar mig) att förstå hur tävling kan vara någonting annat än absolut anspänning/krav men ni får helt enkelt acceptera att så är fallet eftersom det finns folk som tränat tjänstehund också som talar om hur det är.
Amen!
Jag kan bara svara för vänner och bekanta som både tävlar och har sina hundar i tjänst. De är människor och har väl all rätt till att få bli nervösa? Bara för att man är nervös på tävling innebär det knappast att man behöver bli det i tjänst? Vet en tjej som är jätteduktig med sin hund, tävlar på högre nivå och dessutom arbetar med denna helt utan problem. Matten blir superduper nervös på tävling, men aldrig i tjänst. Tävling är tävling. Jobb är jobb. Likadant som frisörer som blir nervös på frisör-SM men inte i vanliga jobbet.
Och givet känner hundarna skillnad på matten/hussen på tävlingen och kanske inte vill släppa, tjuvar osv. Det är bara att kolla på min hane, när det är tävling beter han sig som ett svin. Och på träning eller träningstävling (när jag inte är nervös) sköter han sig!
missade ett antal hundar på morgonen det är sant men inte toalätt besök.Så ev missa jag nån där ja som nolla.
Oj förlåt att jag stava kenneln fel knappast en kennel jag lägger på minnet...
Sen tog jag fel jag missa SM i sthlm för jag låg på uppvaket på sjukan då förlåt lilla du.
Sen sa jag inget om drutten i dom övriga grenarna men den sämsta skyddshunden vi såg för dagen helt klart.
Sen hur ska jag veta hur platsliggningen eller nån annan gren gick när vi bara var där för skyddet. SÅ jag har inte nämnt nåt annat än det. Så du kan ju läsa mina inlägg först
Sen var jag på platsliggningen i Örebro samma visa där 9 eller 10 hundar reste sig. Dom kan ju inte ens lära hunden plats med störning så hur fan ska dom få ordning på en hund som rör sig.