Parkett eller massivt trägolv?

Ava22

Trådstartare
Allra helst vill jag ha massivt trägolv, men mannen är inne på parkett. Jag vet inte om jag vill ha parkett hemma, eftersom jag vill ha trägolvet och dess egenskaper. Det ska vitlaseras/lutas (om det blir ett trägolv), blir det parkett så ska se ut om ett massivt trägolv som är vitlaserat/lutat. Känner och ser man skillnaden? Eller finns det så bra parkettgolv idag att man inte ser och känner skillnad?
Känner mig kluven till parkett...

Menar du verkligen parkett? Parkett ÄR trä.
images

Eller talar du om Laminatgolv? S.k. klickgolv?

Det finns i mina ögon fina klick golv av bra kvalitet. Tarkett mfl har olika golv. Vi valde ett golv som är för offentlig miljö med medehårt slitage och har ett tåligt golv som är super fint tycker vi. Inga hund klor har gjort repor inte heller katten när han springer rally o sladdar runt. Nu tog vi inte ett billigt golv utan valde så vi kommer att kunna ha ett bra golv länge. Det finn i många olika nyanser och trä färger.
Har gamla trä golv i flera rum men det är känsligt och det är mellan rum mellan planken. Men det är original golv men det är mer skit som hamnar mellan golvplanken. o man får dammsuga en rad i taget så man får upp skiten mellan plankorna.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Jag undrar också om du verkligen menar parkett?

Vi har parkett från Tarkett här hemma, ett rätt så rejält enstavsgolv (plank) i ek. Nog tycker jag att det ser ut och känns rätt mycket som trä, det är ju trä. :D

tragolv-tarkett-tango-ek-rustik-vit-plank.jpg

Parkett är för det mesta ett laminat med botten av spånskiva/huntonit och pålimmat ett ca 3-5mm ytskikt av olika träslag, tex björk, alm, gran eller tall så att det kan tåla en omslipning.
Massivt trägolv innehåller inget laminat, utan är plank av samma träslag rakt igenom.

Båda typer kan fås som "klick" och andra sammanfognings metoder.

Precis som @Pegasus63 säger, det är inte ett massivt trägolv (parkett). Som jag gärna vill ha. Jag gillar känslan av ett riktigt trägolv, båda känslan och givetvis det estetiska. Jag vill kunna slipa om golvet när det är för repigt och kanske byta färg. Det blir inte riktigt samma sak med parkett, men jag kan givetvis ha fel!

Precis som @Pegasus63 säger, det är inte ett massivt trägolv (parkett). Som jag gärna vill ha. Jag gillar känslan av ett riktigt trägolv, båda känslan och givetvis det estetiska. Jag vill kunna slipa om golvet när det är för repigt och kanske byta färg. Det blir inte riktigt samma sak med parkett, men jag kan givetvis ha fel!
Jag har ett riktigt trägolv i ek hemma, tyvärr är det förstört av tidigare hyresgäster så det ska rivas ut, men gudars vas snyggt det är där det är som det ska vara

Ett bra parkettgolv går att slipa flera gånger. Oljat ellet mattlackat får man det naturliga utseendet.
Det finns så många olika varianter av parkettgolv. Låter lite som att du är fast i en tanke om parkett som blanklackat trestav eller fiskbensparkett? Ett oljat/mattlackat rustikt parkettgolv kan vara förvillande likt ett massivt trägolv. Mitt tips är att åka och titta på golv, det ger nog bäst uppfattning :)

Parkett är för det mesta ett laminat med botten av spånskiva/huntonit och pålimmat ett ca 3-5mm ytskikt av olika träslag, tex björk, alm, gran eller tall så att det kan tåla en omslipning.
Massivt trägolv innehåller inget laminat, utan är plank av samma träslag rakt igenom.

Båda typer kan fås som "klick" och andra sammanfognings metoder.

Jag tror att du blandar ihop det lite ;). Laminat är inte parkett, däremot ser de ofta ut som parkett och kan också ha liknande uppbyggnad som (moderna) parkettgolv har. Överst på ett (nytt) parkettgolv är det en träskiva, på bättre kvaliteter är denna tillräckligt tjock för att klara en eller flera omslipningar. På laminatgolv är det ett foto på t ex trä i ett plastskikt överst. Det kan du se på att samma mönster/ådring återkommer. Laminatgolv är mer slittåliga och tål väta bättre än parkett. Men de kan också kännas kalla att gå på. Äldre parkettgolv är små bitar av massivt trä som ofta lades i sand (det är när den börjar sjunka undan som det börjar knarra ;))

Har både modern parkett (med stavar resp helplank) och massivt trägolv (som vilar direkt på bjälklaget). Om @ninsan har ett golv under (t ex betong eller golvskivor) så rekommenderar jag parkett liknande den som @Tassetass har. Skall allt rivas upp ner till bjälklaget (t ex för att det behöver isoleras) kan man välja massivt trägolv, att lägga det ovanpå ett annat golv tror jag blir svårt att få till. Om inte annat för att det är betydligt tjockare (3-4 cm) och dörrar mm därför måste monteras om. Parkett kan göras tunna (c:a1,5 cm) eftersom det är flera (tre) tunna lager med trä som är sammanfogade åt olika håll vilket motverkar att det rör på sig och spricker.

Vi la massivt trägolv på befintligt golv, känns mycket mer bastant och skönt att gå på. Skulle absolut rekomendera det! Jag gillar springorna :)
(Både hantverkaren och bekant som renoverat hela sitt hus nyligen, och jobbar inom bygg, tyckte vi skulle ta massivt furu och inte laminat/parkett)

Vårt hus har dock höga trösklar så det var inget problem alls

Det blev parkett, det var fint, brett (220mm) och ek. Det kommer passa bra in absolut, men jag har inte gett upp om massivt trägolv ännu, vi har en hel övervåning att renovera i vinter, då kanske det blir massiva trägolv :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
739
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
804
Senast: MiaMia
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024