Paraffinolja i större mängder - receptbelagt

Sv: Paraffinolja i större mängder - receptbelagt

Skillnaden i renhet är troligen inte särskilt stor heller. Gissnigsvis rör det sig om någon/några få procentenheter. Man använder ju inte oljan så ofta så man räknar nog med att det inte spelar någon roll.

Jag har aldrig behövt fundera på detta med paraffinolja men har följt denna tråden. Nu undrar jag mest hur du kan vara så säker på detta? Bara tanken på att ge hästen en petroleumprodukt gör mig lite betänksam. Det är mkt möjligt att jag börjar bli lite trött så här på lördagskvällen och min hjärna redan har lagt sig men det känns inte riktigt som samma sak som olja byggd av fettsyror.

Jag brukar köpa en 5L dunk på ATG kliniken nära där jag bor. Inga som hellst problem =)

Bara tanken på att ge hästen en petroleumprodukt gör mig lite betänksam. Det är mkt möjligt att jag börjar bli lite trött så här på lördagskvällen och min hjärna redan har lagt sig men det känns inte riktigt som samma sak som olja byggd av fettsyror.

Jag gissar att all parrafinolja är uppbygd från fosil olja. Det bör vara det enklaste och billigaste sättet att göra den på. Det kvittar varifrån kolet kommer när molekylen väl är färdig.
När man tillverkar olika ämnen får man biprodukter. Efter syntesen renar man produkten. Skillnaden på de olika parraffonoljorna är troligen enbart hur långt man har renat den. Det är dyrt att rena bort det sista.

Jag gissar att all parrafinolja är uppbygd från fosil olja. Det bör vara det enklaste och billigaste sättet att göra den på. Det kvittar varifrån kolet kommer när molekylen väl är färdig.
När man tillverkar olika ämnen får man biprodukter. Efter syntesen renar man produkten. Skillnaden på de olika parraffonoljorna är troligen enbart hur långt man har renat den. Det är dyrt att rena bort det sista.

Utan att egentligen veta ngt om parafinnolja har bara kollat snabbt på internet så har jag kommit fram till att det är en blandning av olika kolväten dvs ngt som liknar ex bensin. (Jag antar att du vet det men kanske inte alla andra som läser).

Det var ungefär så jag tänkte som du har svarat. Dvs att den måste kunna innehålla en del andra ämnen också som kanske inte är lika ofarliga (?). Om man då köper den i en färgaffär är den inte avsedd att ätas. Men det var bara en tanke jag fick i går, antagligen inte ngt att bry sig om.

Jag ids inte åka 20 mil för att köpa en dunk paraffinolja, men nu är det ju fixat med 6 liter från vet., tack och lov. Känns så osäkert att vara utan.

Visst kan den hamna i lungorna om man sprutar den för fort i munnen!
PL

Jajamen! (Tack för att du skrev det! :))
Vill inte hästen svälja o man fyller munnen med olja, eller om man sprutar in den "för fort" eller "för hårt" i munnen är det lätt att den hamnar i luftvägarna... inte så lyckat! :crazy:

Jag brukar köpa en 5L dunk på ATG kliniken nära där jag bor. Inga som hellst problem =)

Länge sedan sist eller nyligen? :angel:
Är det när det fortfarande var receptfritt innebär det inga problem för kliniken... men nu får de dessvärre enbart lämna ut läkemedel för akutbehandling vilket knappast 5 liter paraffinolja kan klassas som...

Köpte senasti november 2007. Köper från deras monter. De har allt möjligt där....

Var Är billigaste stÄllet att kÖpa paraffinolja pÅ dunk??? Mkt tacksam fÖr svar!!!!!!!!

Liknande trådar

Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
5 614
Senast: Angel
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 204
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar