Paraffinolja i större mängder - receptbelagt

Sv: Paraffinolja i större mängder - receptbelagt

Jaha... Jag är INTE utbildad i kemi, därav min lilla kunskap. :angel: Jag antog helt enkelt att en vet. skulle veta vad paraffinolja är och inte är. Tack för lektionen ;)

knapplån

Tror ni inte att vad som menades var att paraffinolja är mineralolja och inte en vegetabilisk eller animalisk olja? Alltså att ursprunget är petroleum (som ju är döda växt- och djurdelar från början men det är så länge sedan :))?

Jag har pratat med en kemilärare om detta, och han sa att paraffinoljan pga. kolväten (eller något sådant) på ett visst sätt är organiskt även om den framställs syntetiskt, men man brukar säga att den inte är organisk eftersom den inte är från växt- eller djurriket.

Så kan man säga om man följer definitionen på organiskt/oorganiskt som gällde på 1800-talet. Då trodde man att för att framställa organiska ämnen behövdes det en kraft "livskraften" som enbart fanns i levande organimer. År 1828 lyckades dock Friedrich Wöhler framställa det organiska ämnet urinämne ur oorganiska komponenter. Defenitonen gjordes då om till att organiska ämnen är kolföreningar alla övriga ämnen är oorganiska.
Citat från min kemibok åk 1 gymnasiet.
Med organiska ämnen menas kemiska föreningar som innehåller kol- dock inte koloxider och vissa enkla salter som karbonat
Samma defenition användes igenom hela min utbildning (gymnasie coh högskola).
Jag tycker du ska fråga läraren vad h*n anser om mitt exempel med vitaminer. Är den ena molekylen organisk och den andra oorganisk :confused:.

Till Hästmyran. Visst troligen är det så det menas men det betyder inte att det är mindre fel att uttrycka sig på det sättet. Vi kan trots allt tillgodogöra oss även syntetiskt framställda organiska ämnen (om de är av rätt sort).

Enligt denna artikel http://www.tidningenridsport.se/def...&Articlestateid=2&ArticleOutputTemplateID=571, exempelvis, så är den oorganisk. Hon är vet., så jag antog att hon hade rätt.

Hon skriver också att majsolja inte är laxerande och det är så vitt jag vet också fel! Enligt en kompis som är utbildad agronom så är majsolja eller all olja (naturligtvis bara den ätbara) laxerande om den ges i stora mängder. Sedan beror det naturligtvis hur känslig hästen är men hon rekomenderade att man skulle vara försiktig med att ge mer än en dl/utfodringstillfälle. För att undvika att hästen blev lös i magen. Sedan bör man väl tänka på att det är väldigt lättillgänglig energi..

Är den det? Antar att den kan vara det i större mängd, men frågan är ju då HUR stor mängd. Det går ju inte att få i hästen hur mycket som helst, och mycket av majsoljan tas väl upp i kroppen.

Mitt apotek har 1-liters utan recept.
Enlitersflakan står faktiskt som receptbelagd i Fass. Vansinne när man kan köpa det i färghandeln.
En varning! Paraffinolja är livsfarligt även i små mängder om det kommer ner i lungorna.
PL

Om man ger en rejäl engångsdos av vegetabilisk olja kan man räkna med att en rejäl del passerar tunntarmen.
PL

Händer det ofta att de får oljan i lungorna?

Svarar på inlägget riktat till mig också.. Hur mycket är då en rejäl dos?

Om de äter den själva eller att man sprutar den i munnen kommer den inte ner i lungorna.
När vet slangar i hästen genom näsan kan slangen hamna i luftstrupen i st f matstrupen = livsfarligt.

Dock ska ju vet försäkra sig om att h*n är i rätt strupe, och är man inte helt säker slangar man ju inte hästen. Trots det dör någon häst/år pga slangning i fel stupe...

Enligt vet. i artikeln jag länkade om i mitt förra inlägg är det inte nyttigt att ge hästen paraffinolja regelbundet. Varför vet jag inte, fråga din vet.

Det är för att oljan "drar med" de fettlösliga vitaminerna, ger man paraffinolja under lång tid får hästen brist på dom vitaminerna

Är detta något nytt?

Jag köpte paraffinolja i färghandeln i våras då ena fölet var lite hård i magen. Hade blivit glad då om jag sluppit köpa så mycket som en hel liter ;)

/M

Vad menar du med nytt? Att det är receptbelagt?

Hängde inte med riktigt.. :angel:

Jo, att det är receptbelagt. Det har jag aldrig hört talas om.
Jag köpte det ju på färghandeln, är det kanske en annan sort de har där?

/M

Jo, det är en annan renhetsgrad på den i färghandeln och den är inte "godkännd" för att ätas... varken av människor eller djur.
:angel:

Hur kommer det sig då att så många köper den på färghandeln?

Troligen för att den är mycket billigare och går att köpa i större volymer utan recept. Jag visste faktiskt inte ens att man kunde köpa den på Apotek men har å andra sidan aldrig behövt olja heller (peppar, peppar).
Skillnaden i renhet är troligen inte särskilt stor heller. Gissnigsvis rör det sig om någon/några få procentenheter. Man använder ju inte oljan så ofta så man räknar nog med att det inte spelar någon roll.

Liknande trådar

Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
5 614
Senast: Angel
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 204
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar