Para kanin hona.

T

Tuffa_tosen

Hejsan, i sommar har jag tänkt att para min hona för första gången.
Vill ha svar på lite frågor angående det.

1. Min kanin hona har levt hela sitt liv ute går det att para med en inne kanin, fast ungarna skall födas ute?

2. Ska mamman ha nått speciellt foder eller duger vanlig pellets när hon skall föda och har födit?

3. Skall Ungarna ha något speciellt foder eller duger vanlig pellets?

4. Om jag säljer en unge till en Tjej som vill ha den inne, går de att den kan bli en inne kanin fast den levt ute sen födsen?

Kan ni inte svaret på alla så svarar på någon.

//Maria

Sv: Para kanin hona.

Du ska helst inte para en hona som är över ett år, då bäckenet stelnar då, men är kaninen i bra kondition kan det gå. men det kan bli komplikationer...

1. Min kanin hona har levt hela sitt liv ute går det att para med en inne kanin, fast ungarna skall födas ute?
- ja, det spelar ingen roll om hanen är en ute- eller innekanin.

2. Ska mamman ha nått speciellt foder eller duger vanlig pellets när hon skall föda och har födit?
- lite mer mat behövs när hon är dräktig och när hon sedan är digivande. jag brukar ge pellets/havre-blandning och sedan mer grönfoder då det ska stimulera mjölken eller något...

- vanlig pellets går bra.

4. Om jag säljer en unge till en Tjej som vill ha den inne, går de att den kan bli en inne kanin fast den levt ute sen födsen?
- ja. men man får tänka på att inte stoppa in kaninen i ett jättevarmt hus om det är minusgrader ute te x.
det ska helst vara ungefär samma temperatur ute som inne, så kan inte kaninen få värmeslag och så.

:)

Hej okej, tack men du hur kan jag göra för att öka hennes kondition då?

//Maria

är inte kaninen i bra kondition nu så tycker jag nog inte att du ska avla på henne...
men jag vet folk som har lyckats med att få ungar ändå, även fast honan varit äldre än ett år.
men hon kan få svårt att få ut ungarna, och kan dö av förlossningen...

Hur vet jag att hon har bra kondition då?

Hon får röra sig nästan varje dag inne i huset då hon springer runt och utforskar hela huset samt gör glädjeskutt:love: En gång i veckan får hon springa runt med koppel ute.
Hoppar inte med henne eftersom hon inte tycker det är kul, hon tar tag i hinder "stolparna" och kastar ner dom på backen.
Vill inte tvinga henne till något hon inte tycker om.

Haha, jag vet inte:P Hon är min första kanin och jag kallar henne för min tjockis:D Får väga henne snart igen var ett tag sen. Plus att hon har sån vinter päls så att de är svårt att se.
Hon har alltid tillgång till Pellets eftersom hon äter bara när hon är hungrig.

hmm, okej ..
känn på ryggen ^^ man ska känna att det finns en ryggrad men den ska inte sticka ut.

och känn om hon har någon dubbelhaka och så ;)

Haha okej, får titta då:) Spelar det någon roll hur gammal hanen är?

Hejsan!

Ja, de spelar ingen roll om hanen är inne kanin eller ute kanin.

Hö och vatten är de viktigaste en kanin kan få, sedan undrar ja lite va de är för ras på din kanin? Lättare att föreslå mat osv då.

Ungarna diar ju fram tills ca 4-5 veckor men kommer börja smaka på den mamman får som mat, men
påpekar de igen, HÖ är mycket viktigt att de har.

Det beror lite på årstid, om ungarna är leverans klara ( vid 8 veckor) och de är sommar ute så är de inga problem att ha den som Inne kanin. Är de därimot vinter och kallt ute rekomenderar ja att den får vara ute å så får man ta in den till sommaren istället.

Läste oxå att din kanin är 20 månder, d.v.s knappt 2 år.Har den haft någon kull innan? Är kaninen i bra kondition så ser ja inga problem till att du inte kan para denna kanin. De flesta kaniner klarara av att få ungar vid 2-års ålder utan problem. Har en hona som fick sin första vid 4 års ålder och det var inga som helst problem för henne. De är inte speciellt ovanligt att man tar 1:a kullen på en kanin som är runt 3 år, men självklart, ju yngre de är desto lättare har de kanske för det, men runt 1 års ålder är vad man brukar rekomendera men har aldrig hört eller upplevt själv att de skulle vara problem att para en kanin som är knappt 2 års ålder.

Lycka Till!

Hejsan, Osten som kaninen heter, har aldrig haft någon kull förut eller blivit parad. Hon är en Löwen.

Nej det spelar ingen som helst roll.

Ja hon ska ha mer mat,tex om du ger henne 1 dl per dag så ge henne ½ till.

Vanlig pellets duger givetvis bra.

Ja det går bra men det borde vara varmt ute när man tar in den i det varma huset.

Lycka till!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 646
Senast: Enya
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 429
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 395
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar