Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Jag är lärd ingen regelrätt 'motionsträning' innan hunden - beroende på ras - är 1 - 1½ år. Och att en valp/unghund aldrig ska så att säga 'få slut på ork' helt. Och koppelpromenader korta men utökande med åldern.

Dvs det är helt okej att gå promenader med valpen/unghunden lös, hur långa hunden vill. Men att man då får gå i den takt den vill, dvs stanna och vänta när det ska undersökas spännande dofter etc (och inte bara strosa på så valpen måste hålla sig i rörelse hela tiden). Men inte springa/cykla/dra/koppelpromenera långa sträckor etc i början. Och ha lite koll när de leker med andra hundar, ffa jämnåriga.

Jag kastar heller inte boll/pinnar/sånt mer än minimalt, mest för det är så lätt få en pinn-/bolltokig hund. Skulle aldrig cykla, löpträna, dra minsta lilla eller ha med på 'ordentliga ridturer' innan de är röntgade, alt färdigväxta om mindre ras.

Men minns också min lilla blandis, första EGNA hunden. Och hur jag som sagt var petnoga med inte regelrätt motionsträna. Så när jag körde häst och vagn hade jag en vilt skrikande unghund i vagnen som vill ner och springa med. Tillslut vann hon faktiskt, och fick springa. Var långa turer dessutom, dock varvat skritt/trav/galopp, och med en fikapaus mitt i. Men mest trav, och 1 - 1½ mil långa. Hon var inte ens trött när vi kom hem :eek: Nu var det som sagt liten, lätt ras. Nuvarande yngling får inte följa med på ridturer etc ens än, däremot går jag ungefär varannan vecka en låång promnad där han är lös och springer med hundkompisar. Dvs går JAG 6 km har han sprungit det tredubbla typ, och dessutom kors och tvärs i skogen. Där är han på gränsen till att börja bli trött, men han har reglerat det själv ganska väl. Dessa känns lite 'på gränsen', samtidigt blir han väldigt överenergisk om han inte ibland får ta ut sig lite mer.

Vardagen består av lös, lös och så lite mer lös, i skog och mark, på ängar och fält och i valfri fart (oftast full rulle). Och lek med andra hunden, massor. Där bryter jag om jag tycker de härjar för mkt dock. Senare i vår ska han få börja följa med på lite lugnare, kortare ridturer.

Får se vad rtg säger sen, är rtg bra ska han få börja dra pulka och hänga med på långa ridturer.

Det du beskriver är så jag (och många med mig) önskar att alla hundar kunde få växa upp.:)

Det är väl inte så mycket kvar av den här tråden nu, tänkte bara säga att jag kom in på blocket nu (det var bara otekniska jag som inte förstod hur man gjorde förut). Har kollat igenom annonser, när jag kom till sidan 19 så trodde jag att det var slut men de bara fortsatte. Det finns ju hur många valpar som helst! Undrar vad som skulle hända om 10-20 år om man kastrerade alla hundar som inte är tänkta att fortsätta avlas på?

Jag som inte är så insatt i avel reagerade på att det var så många rottisblandningar och renrasiga rottisar till salu. Likaså de små raserna hur många som helst. Och schäfer och schäferblandningar. Många "olyckor".

Har även läst tråden ett renrasigt h-vete där diskussionen fortsätter på ett annat sätt. Viktiga frågor som tas upp.

Cred till dig som verkligen tar åt dig råd och tips! :bow:
Det är inte många som gör det. Keep up the good work!

Problemet är väl att många av dessa olyckor är planerade.
En avlägsen bekant ringde och ville komma förbi på en fika häromdagen. Han har rottis själv och är väldigt förtjust i vår schäferhanne (skk reggad men exteriört inget att ha och en omplacering med ett väldigt underligt beteende). Efter fikat frågar han om jag vill låna ut hunden på onsdag - han hade en bekants schäfertik som skulle vara i höglöp då.
Jag bara garvade och sa -Shure, det finns alldeles för få schäfrar utan meriter ute på blocket så 10 till efter mitt monster vore ju trevligt...
Han tittar då på mig med frågande blick och säger - Men jag menar allvar. Din hund är så stor och respektingivande - jag skulle vilja ha en valp efter honom.
Jag sa aldrig i livet och förklarade min synpunkt - vilket nog inte gjorde intryck på honom alls.

En avlägsen bekant ringde och ville komma förbi på en fika häromdagen. Han har rottis själv och är väldigt förtjust i vår schäferhanne (skk reggad men exteriört inget att ha och en omplacering med ett väldigt underligt beteende). Efter fikat frågar han om jag vill låna ut hunden på onsdag - han hade en bekants schäfertik som skulle vara i höglöp då.
Jag bara garvade och sa -Shure, det finns alldeles för få schäfrar utan meriter ute på blocket så 10 till efter mitt monster vore ju trevligt...
Han tittar då på mig med frågande blick och säger - Men jag menar allvar. Din hund är så stor och respektingivande - jag skulle vilja ha en valp efter honom.
Jag sa aldrig i livet och förklarade min synpunkt - vilket nog inte gjorde intryck på honom alls.

:crazy::crazy::crazy:

Jag tror det resonemanget är JÄTTEvanligt! Så vanligt så man vill gråta! "Stor och respektingivande", "söt och gullig", "snäll och fin", you name it. Eller att tiken MÅSTE få en kull för att inte bli sinnessjuk! :eek: Har jag hört rätt ofta. Eller för att hon inte ska få livmoderproblem. Etc etc etc...

Känner ett par som nyligen fick valpar på sin Rottis/Mastiff! De ville så gäärna ha valpar och det skulle inte bli nååågra problem att få dem sålda. 8 st blev det. 2 sålda, resten fick de ge bort.

Tyvärr känner jag, eller känner till, alla som fått valpar, och ingen av dem är anpassad för att ha djur, alls. Jag tycker det är jättesorgligt.

Jag fick det till 58 sidor med hundar till salu (hela sverige) och den stora merparten är blandraser... fanns hur mkt rottiskorsningar som helst, precis som du säger men även en del rottis/leonberger där folk vill omplacera dem pga diverse saker :crazy:

För flera år sedan fick jag en förfrågan på brorsan RR-hane (av en med rottistik) :crazy: för han var sååå stor och ståtlig. Jag ville inte börja peta i blandras-issuen där så jag sa "nej, han har tyvärr HD" varpå kvinnan med rottisen "ja....?" :grin:

Så jag fick förklara för henne vad HD är och att rottisar är hårt belastade även de etc etc bla bla bla.... men då tyckte hon bara att "men du behöver ju inte ta någon valp själv om du inte vill" noooo shit.... :crazy::grin: Jag tror inte hon fattade ett skit av vad jag ville ha fram....men jagtackade för mig och sa att det inget bli, hon blev besviken.

Såg nyss en på Blocket om en ung Berner Sennenblandis där man gärna tog en gräsklippare som delbetalning! Och oräkneliga Rottisblandningar. Många prissänkta. Reagerar också på hur många som "måste bli av med" sin hund snarast möjligt! "Bli av med"?? Suck...

Senast ändrad:

För flera år sedan fick jag en förfrågan på brorsan RR-hane (av en med rottistik) :crazy: för han var sååå stor och ståtlig. Jag ville inte börja peta i blandras-issuen där så jag sa "nej, han har tyvärr HD" varpå kvinnan med rottisen "ja....?" :grin:

Så jag fick förklara för henne vad HD är och att rottisar är hårt belastade även de etc etc bla bla bla.... men då tyckte hon bara att "men du behöver ju inte ta någon valp själv om du inte vill" noooo shit.... :crazy::grin: Jag tror inte hon fattade ett skit av vad jag ville ha fram....men jagtackade för mig och sa att det inget bli, hon blev besviken.

Men vad i hela fridens dar?! De här människorna lär ju ha grävt fram någon ännu sämre hane att ta valpar efter. Jag blir så ledsen när man hör sånt här.

Såg nyss en på Blocket om en ung Berner Sennenblandis där man gärna tog en gräsklippare som delbetalning! Och oräkneliga Rottisblandningar. Många prissänkta. Reagerar också på hur många som "måste bli av med" sin hund snarast möjligt! "Bli av med"?? Suck...

För att inte tala om de som uttalat skriver
"vissa problembeteenden vi kan tala om när ni ringer"
"Rottweiler 1½ år säljes på grund av att han är för stark för mig"
och dyl.

Även om det är en hel del prissänkta så tycker jag en stor del vill ha fantasisummor med tanke på vilka problemhundar blandrashundar osv de vill bli av med snarast.

Men vad i hela fridens dar?! De här människorna lär ju ha grävt fram någon ännu sämre hane att ta valpar efter. Jag blir så ledsen när man hör sånt här.

Ja antagligen... men blandraser är ju såå mycket friskare än renraser så det kan ju inte ha någon betydelse i slutändan :cool: :grin:;)

Hm. Jag läste precis en artikel om hundfoder. Där stod det någonting om att Hd kan ha med Cvitaminbrist att göra, om jag inte minns fel. Hundar med Höftledsdysplasi ska tydligen ha "samma" ledproblem som de med skörbjugg, som beror på brist på Cvitamin.
Hur mycket det har med saken att göra vet har jag ingen aning om!

Vad gäller hd så finns det troligen tusen och en faktorer som kan utlösa alt förvärra hd, och kanske även förbättra/minska risken. Men anlaget måste finnas där (förutom i fall som får räknas som ren vanvård, då kan man kanske orsaka det utan anlag genom grymt felaktig vård och foder). Det går aldrig att komma undan, att det finns ett genanlag i botten. Som är ärfligt.

Mer om C-vit & Hd, svaret är från en veterinär. http://www.birddog.nu/handla/kliniken/veterinarsvar/vetsvar5.htm

Hm. Jag läste precis en artikel om hundfoder. Där stod det någonting om att Hd kan ha med Cvitaminbrist att göra, om jag inte minns fel. Hundar med Höftledsdysplasi ska tydligen ha "samma" ledproblem som de med skörbjugg, som beror på brist på Cvitamin.
Hur mycket det har med saken att göra vet har jag ingen aning om!

Jo det kan vara en ganska trolig teori då många hundar med artros har c-vitamin brist.

I artikeln så hade dom testat på schäfrar.
En tik som gav avkommor med dysplasi användes. Hon fick "jättedos" med cvitamin under dräktigheten och valparna fick sedan underhållsdos och alla var fria. Det kan ju kanske ha varit tillfällighet, men det är ju spännande trots att jag fattade det som om dom bara testat på en kull!

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 263
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka