S
Sara-Ida
Sv: Pappor som väljer jobb framför sina barn
Han kan bli professor närhelst han behagar, han bara inte orkar ansöka.
Jag tror att det finns lika många sätt som det finns människor att ta hand om en familj på. Jag känner ett antal personer som utnyttjar den frihet de har i sina akademiska jobb till att vara lediga mycket, jobba hemifrån och flexa. Det är få förunnat att kunna göra så. Om man sedan väljer att inte göra det, utan jobbar hela nätterna, är det knappast på grund av omgivningens krav utan sina egna. Eller kanske ett sätt att fly från familjeansvaret till och med? Svaret ligger nog hur som helst hos individen, och inte hos befattningen i sig. (Min man har tex mycket bättre arbetsförhållanden än vad jag har när det gäller att flexa. Försök vara nyhetsreporter och jobba hemifrån när det känns bra... )
Då kanske det är bäst att vänta tills han blivit det.
Har en annan vän vars man är på väg att bli professor och det är milsvid skillnad på den tid de lagt på sina tre barn. Det är som hon suckar ibland, han jobbar sent, kommer hem och äter och går sedan tillbaka till datorn.
Det värsta var nog när hon en gång sa att hon kan oroa sig över om något skulle hända henne, typ långvarigt sjukhusvistelse eller än värre, att hon skulle vara osäker på att han kan ta hand om barnen själv, veta deras tider, vanor, behov, etc. Tyckte det var skrämmande att dels veta så lite om sina barn och dels gå med på att partnern är så icke delaktig.
Han kan bli professor närhelst han behagar, han bara inte orkar ansöka.
Jag tror att det finns lika många sätt som det finns människor att ta hand om en familj på. Jag känner ett antal personer som utnyttjar den frihet de har i sina akademiska jobb till att vara lediga mycket, jobba hemifrån och flexa. Det är få förunnat att kunna göra så. Om man sedan väljer att inte göra det, utan jobbar hela nätterna, är det knappast på grund av omgivningens krav utan sina egna. Eller kanske ett sätt att fly från familjeansvaret till och med? Svaret ligger nog hur som helst hos individen, och inte hos befattningen i sig. (Min man har tex mycket bättre arbetsförhållanden än vad jag har när det gäller att flexa. Försök vara nyhetsreporter och jobba hemifrån när det känns bra... )