Pappor får inte följa med på ultraljudet!

Sv: Pappor får inte följa med på ultraljudet!

Nej dom träffar säkerligen inte samma personer - men om pappan stött på någon mer viruset och själv blivit smittbärare har ju han även smittat mamman eller hur? Alltså borde inte heller mamman närvara vi UL:et eftersom hon då riskerar att smitta vårdpersonalen.
Ja, jag driver det lite till sin spets - just för att jag tycker att hela grejen med svininfluensan är så överdriven. ;)

Självklart är det viktigt att vara uppmärksam på symptom och se till att hålla god hygien, men det gäller ju varje år vid influensa/förkylnings/magsjuke-tider.

Och om du söker för ont i magen och det finns en liten risk att du möjligen eventuellt kanske kommer hem med en diagnos som heter cancer eller någon annan svår, kanske obotlig sjukdom? Tar ni med er partnern dit då?

Känner jag att jag är i behov av hans stöd så tar jag med honom (eller någon annan anhörig.

Vid ett ultraljud är det dock vårat barn som ska undersökas och då ska även pappan få vara med.

Ska de börja förbjuda pappor på barnakuten också? Vad är skillnaden på ett 18 veckor gammalt foster undersöks och en 12 åring som ramlat och brytit benet?
"-Jaha du är pappa till Pelle på 12an som bröt benet när han krockade med skolbussen, då får du snällt vänta här utanför, han har sin mamma med sig så det är lugnt..."

*kl*

Det är ju för mitt eget bästa, så jag har inget större problem med det. Pappan skulle tycka det var värre, men det är ju ingen som gör det för att jävlas, utan för att minska riskerna för att jag eller bebis blir sjuk.

Fast bebisar/gravida är väl mer infektionskänsliga än äldre barn helt klart.

Jag tror inte heller dom gör detta för att jäklas med gravida ( varför skulle dom ) ?

Vad är inte barn på barnsjukhuset då som redan är sjuka ;)

Den gravida träffar väl sin partner när dom är hemma så han kan väl lika gärna smitta henne då? Och så är det väl i princip alla gravida som förutom gör UL någon gång under graviditeten, går ner på ica och kanske 40 timmar i veckan jobbar/pluggar?

Och varför sjukskriver inte läkaren mig då med husarrest som jobbar på arlanda av alla ställen ;)

KL

Naturligtvis ska ingen med influensasymptom vistas där, men det tycker jag är självklart även när det inte är "paniktider".

Om detta är någon sorts allmän rekommendation, varför följer då inte alla den? Är vi särskilt infektionskänsliga i just Västerås? Vad jag vet finns det inte särskilt många bekräftade fall där, iaf inte fler än nån annanstans.

Jag undrar fortfarande när vi ska få galna kosjukan och fågelinfluensan.

Jag har hört att svininfluensan gillar gurkor, därför är västerås extra känsligt :angel:

Finns mkt att läsa på den här sidan: www.krisinformation.se

Hur påverkas man som gravid om man smittas?

Det finns inget som talar för att gravida löper större risk att smittas än andra, och det finns inget som talar för att influensasjukdom ger fosterskador. Däremot finns data som talar för att gravida, särskilt i senare delen av graviditeten (trimester 2-3), kan löpa viss ökad risk att få svårare influensasjukdom och komplikationer (framför allt lungkomplikationer).

Källa: Socialstyrelsen, Smittskyddsinstitutet

Hur påverkar influensan barn under två år?

Spädbarn och barn upp till 2 år blir alltid lite sjukare än äldre barn, och ska därför följas noga om de uppvisar symtom på influensa. De har en bra förmåga att klara sig.

Dödsfall har varit ovanligt även bland dem som behövt sjukhusvård. Utifrån den kunskap man har om influensa idag ingår små barn med vissa kroniska sjukdomar i den grupp som har ökad risk för allvarligt förlopp med influensan.

Källa: Smittskyddsinstitutet

Och om du söker för ont i magen och det finns en liten risk att du möjligen eventuellt kanske kommer hem med en diagnos som heter cancer eller någon annan svår, kanske obotlig sjukdom? Tar ni med er partnern dit då?

En bättre liknelse är väl att vårt gemensamma barn blir sjukt. Det är det som undersöks vid UL. Och ja, skall vi till sjukhus är vi med båda två. Och om vi inte är det så är det iallafall vårt beslut?

Isf kanske kravet skulle vara att både mamma och pappa är friska inför UL, annars får man vänta tills man är frisk (eller, om pappa är sjuk/förkyld så skall han inte med)

I normalfall gör ni så ja.

Nu har sjukhuset uttryckt en önskan om så få besökare som möjligt under en period, för att minimera smittspridning. De kanske skulle kunna be att bara ena föräldern kommer med det sjuka/skadade barnet, om man ska gå efter din jämförelse.

Isf kanske kravet skulle vara att både mamma och pappa är friska inför UL, annars får man vänta tills man är frisk (eller, om pappa är sjuk/förkyld så skall han inte med)
Man kan vara symptomfri smittspridare under inkubationstiden...
Har man influensasymptom vid tiden för undersökningen så bör man nog stanna hemma i vilket fall som helst, för att inte smitta ner hela sjukhuset.

*kl*

Jag tycker det är ytterst konstigt att det gäller endast västerås och dessutom just NU bara för att det heter svininfluensan. Dom borde rimligen isf "förbjuda" att pappor och anhöriga inte får följa med även under vanliga influensan.

Jag läste någonstans att detta med att gravida var en riskgrupp inte alls är tillförlitlig information då den studien hade gjort på endast 34 gravida kvinnor. Min läkare sa även detta, kommer dock inte ihåg vart jag läst det.

Även vaccinet vill inte läkare skriva ut till gravida, då det inte är och kommer inte testas på gravida. Finns ingen information om hur det kommer påverka barnet/mamman. Så varför chansa?

Nä jag tycker detta är sååå förstorat som det bara kan bli och skrämmer bara upp befolkningen. Det kommer bli som under SARS (hela asien gick runt med munskydd), fågelinfluensan, galna ko sjukan osv.

Använd samma hygien rutin som när influensan/vinter kräksjukan går = god hand hygien så är chansen liten att du drabbas av den.

Varför ska man oroa sig?

En bättre liknelse är väl att vårt gemensamma barn blir sjukt. Det är det som undersöks vid UL. Och ja, skall vi till sjukhus är vi med båda två. Och om vi inte är det så är det iallafall vårt beslut?
Min ettåring skulle operera öronen på Huddinge för ett tag sen och då fick bara en förälder vara med. Inget skäl uppgavs men vi antog att det berodde på utrymmesbrist. Så det förekommer redan att inte bägge föräldrarna får vara med samtidigt i barnvården.

Jag håller med dig Vår_Vinter.

Egentligen kanske det bara är bra att personalen smittas nu vid ett tidigt tillfälle när de flesta fortfarande är friska. Vad jag har läst så kommer över halva befolkningen att smittas, och de flesta kommer tro att det är en vanlig förkylning eller en lättare influensa. De borde ju senare inte vara mottagliga för samma typ av influensa igen... Dessutom är det väl få gånger som ett UL är avgörande för liv och död, och jag har i de fallen svårt att tro att ALLA kunniga inom UL skulle gå å ha svininfluensan samtidigt. Rutinundersökningarna får man väl skjuta lite framåt i tiden isf.

Vi har väl i Sverige bara haft ett enda riktigt allvarligt fall av svininfluensan, och vad jag läst senast ska hans tillstånd vara stabilt. Ju fler som smittas, desto snabbare går det över är min åsikt... det verkar ju inte som att det är något som direkt går att stoppa hur som helst, och eftersom staten inte kommer att subventionera något vaccin så verkar inte risken särskilt stor.

Hur ska vi kunna skapa antikroppar och ett bra immunförsvar om vi aldrig utsätts för något? En del antikroppar hjälper ju dessutom mot andra, allvarligare, sjukdomar (det var väl kokoppor som skyddade mot smittkoppor någon gång för länge sedan), så vem vet vad vi utsätter oss själva för om vi börjar skydda oss för mkt?

Tycker hela den här svininfluensagrejen har gått över styr och folk skräms upp av media, och skrämmer upp sig själva. De läkare jag pratat med (bekanta till familjen) säger att influensan är inget att oroa sig för öht egentligen, det är om du skulle få följdsjukdomar som lunginflammation som det blir farligt, och den risken är väldigt liten... Och som sagt, den vanliga influensan beräknas väl döda något tusental pers/år i Sverige om jag inte läst helt galet. Det är bara det att det ofta är äldre som drabbas, och dom räknas väl inte...

I normalfall gör ni så ja.

Nu har sjukhuset uttryckt en önskan om så få besökare som möjligt under en period, för att minimera smittspridning. De kanske skulle kunna be att bara ena föräldern kommer med det sjuka/skadade barnet, om man ska gå efter din jämförelse.

Man kan vara symptomfri smittspridare under inkubationstiden...
Har man influensasymptom vid tiden för undersökningen så bör man nog stanna hemma i vilket fall som helst, för att inte smitta ner hela sjukhuset.

Alltså, jag kanske inte tycker att det är en helt orimlig begäran, men om jag skulle på UL själv och får dåliga nyheter, så behöver jag ett extra par öron för att ta in allt. Egentligen samma sak om jag har ett skadat barn eller är allvarligt sjuk själv.
Men frågan är om svininfluensan är ett sånt stort hot att det är motiverat?

Min ettåring skulle operera öronen på Huddinge för ett tag sen och då fick bara en förälder vara med. Inget skäl uppgavs men vi antog att det berodde på utrymmesbrist. Så det förekommer redan att inte bägge föräldrarna får vara med samtidigt i barnvården.

Under själva operationen eller före och efter? Jag skulle tycka det var jättejobbigt att inte få vara med :(

Och såklart finns det gånger då det är motiverat. Jag tyckte bara inte att motivationen 'svininfluensan' var speciellt bra.

Jo, personalbrist låter ju troligt i dessa tider med arbetslöshet... ;)

Man minskar antalet besökare till hälften genom att bara ta med mamman.

Halva risken alltså.

Mamman måste ju liksom vara med på undersökningen av fostret - annars så går det ju inte.

Att vilja skudda de ofödda barnen från de skador som de kan få om mamman får en infektion måste ju ändå vara viktigare än att pappan är med på undersökningen.

Men kanske att det är klokt att som blivande mamma undvika all form av smittrisk i nuläget.
Barn kan få en hel uppsjö av olika fosterskador om mamman får en infektion under graviditeten.
Att därför skippa Ultraljudet kan vara bra.

Vad är skillnaden på ett 18 veckor gammalt foster undersöks och en 12 åring som ramlat och brytit benet?

Att det går att ha Pelle ensam på sjukhuset utan föräldrar utan att han dör.

Vilken oerhört dum liknelse.

Liknande trådar

Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 780
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 504
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 777
Senast: Snö
·
Gravid - 1år Borde kanske ha skaffat ett anonymt nick men jag hoppas att ingen klandrar mig för mitt bekymmer nu. Det är såhär: jag har lyckats...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 943
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar