"panik" vid transport

Sv: "panik" vid transport

Det är nog ett bra tips. Om man har ett mindra mörkt släp kan det säkrt hjälpa att byta till en större och moderna modell!

Norrland

ja tycker den är rätt stor o hög men man kanske ska prova o låna nått släp som är ännu större och ljus o mycke fönster.. tack för tipset! Alltid värt o prova!

Logiskt tänkande fungerar mycket dåligt i den här tråden, då alla bom-förespråkare hävdar att man måste stå bakom lämmen när man öppnar eller stänger.
Men såväl du som andra tycks sitta på statistik som vi andra inte har, eller i alla fall resonerar ni lika bergsäkert som om ni hade det. Därför är ju lite ödmjukhet inför bristen därav av godo.

Alla???? Jag skulle aldrig drömma om att köra någon av mina hästar utan bom, men står ändå inte bakom när jag öppnar. Bommen är en säkerhetsdetalj, precis som ridhjälm vid ridning eller bilbältet när man kör bil

Nej, det blev jobbigt när du tvingades tänka efter hur man lägger en bom bakom en häst, eller hur?

Låt säga att hästen står på vänster sida i trailern. För att nå bommen som hänger på vänster sida måste man ta ett steg bakom hästen, fånga upp bommen och sedan göra fast den i mellanväggen.

Gissa när jag har varit mycket när att bli översprungen av hästar som har kastat sig ut från trailern? Jo, i det moment då jag varit på väg att lägga på bommen.

Jag har aldrig gått bakom en häst för att lägga på bommen, det är ju bara att sträcka armen bakom hästens rumpa när man står på andra sidan mellanväggen. Tar mkt hellre en mjuk hästrumpa som springer bakåt mot min arm än en hård bakläm som kan ge värre skador.
Du måste ha en extremt bred transport, om avståndet mellan mellanväggen och den hängande bommen är närmare en meter... En "vanlig" standardtransport är ca 150-155cm bred invändigt, och med tanke på att mellanväggen stjäl iaf en cm så är spiltans bredd ca 75cm, inte närmre en meter.VV classic t.ex har en invändig bredd på 152cm (visst var det en VV du hade??) och classic XL har en invändig bredd på 165cm (spiltbredd ca 82cm alltså...)

Senast ändrad:

Jag har aldrig gått bakom en häst för att lägga på bommen, det är ju bara att sträcka armen bakom hästens rumpa när man står på andra sidan mellanväggen. Tar mkt hellre en mjuk hästrumpa som springer bakåt mot min arm än en hård bakläm som kan ge värre skador.

Jag går inte heller bakom, men min vagn är beskaffad på det sättet att man måste fnippla lite för att få fast bommen = går inte att göra från utsidan. Alltså måste man luta sig fram lite.

Jag skulle inte vilja bli översprungen av en "mjuk" hästrumpa, nej. Det har jag redan varit med om och bröt armen. Och eftersom jag inte vill ha lämmen över mig heller står jag säkert vid sidan av.

Jag går inte heller bakom, men min vagn är beskaffad på det sättet att man måste fnippla lite för att få fast bommen = går inte att göra från utsidan. Alltså måste man luta sig fram lite.

Jag skulle inte vilja bli översprungen av en "mjuk" hästrumpa, nej. Det har jag redan varit med om och bröt armen. Och eftersom jag inte vill ha lämmen över mig heller står jag säkert vid sidan av.

Jag menade inte bli översprungen av en hästrumpa, snarare att få armen bortknuffad av en hästrumpa... Jag är helt övertygad om att lämmen har mkt större potential att bryta en arm än vad en hästrumpa har, så därför har jag alltid bom OCH står vid sidan av lämmen vid öppning/stängning OCH står vid sidan av bommen (på lämmen) när jag stänger/öppnar den. Säkerhetstänk, säkerhetstänk, säkerhetstänk, alltid i samband med hästar, som bara är 100% pålitliga om de är döda (och döda vill jag inte ha dem). Allt kan hända även med den lugnaste, mest väluppfostrade häst.

Mina bommar går inte heller att göra fast från utsidan, har DEN HÄR modellen på mina bommar, men har ändå aldrig behövt gå bakom en lastad häst för att stänga.

Min bom är iofs 105cm för jag har kort+lång men den går att stänga från sidan om man vill det. Hon är även ganska hårt drillad i att INTE kasta sig ut från släpet. Att man tar bort bommen är inte lika med att man får gå ut. Matte kanske ändrar sig. Redan förra året när hon var på "träning" så fick hon lära sig att man kanske inte alltid går av bara för att man backar ett par steg, matte kan ändra sig och gå på igen. <- just för att undvika hästar som kastar sig.

Är jag själv föredrar jag dock att lasta ur henne fram.

Hur lyckades du drilla din häst till att INTE slänga sig ut ur transporten? Jag lyssnar och tar till mig alla bra tips för vår stora vallack lyssnar inte när vi ber honom stanna kvar inne utan sticker ut igen.
Han går in om man har en hink havre annars går han INTE in alls! Suck!!!!:(

köp en Boj transport med dörrar bak så slipper du det att hästen får panik när den känner något bakom sig . det låter kanske konstigt eftersom den har någo bakom sig även på en boj med dörrar MEN på något sätt reagerar inte hästarna på det eftersom det känns som en vägg ,inget "hål" under bommen .
detta var mina tankar om det denna diskussionen som verkar ha urartat lite om jag får säga det.
ALLA har sina egna uppfattningar och erfarenheter om saker och ting.MEN det måste man respektera . ta till dig det som känns bra för DIG.
lycka till
//Ponny Mamma

Säkerhetstänk, säkerhetstänk, säkerhetstänk, alltid i samband med hästar, som bara är 100% pålitliga om de är döda (och döda vill jag inte ha dem). Allt kan hända även med den lugnaste, mest väluppfostrade häst.

Jo, det är väl jättebra, men det låter lite som ett försök att uppfostra andra i hur de minsann ska hantera sina hästar.

Jag nöjer mig med att konstatera att jag är myndig, att TS också är det, och att alla hästar inte är likadana och att man ibland måste anpassa sig efter det.

Står i andra tråden. Men vi började med att gå igenom släpet (fronturlastning). Och sen stanna och äta en bit på vägen och sen gå ut fram. Och sen stanna längre. Osv.

Sen backa ut (fortfarande öppet överallt) osv.

Men vi har inte haft samma problematik från början, hon vägrade bara att gå på en period.

Jag skulle först lära honom gå igenom och när han gör det lugnt, följa med hela vägen med hand på rumpa, klia när han står still och sen gå ut. Och bygga vidare på det tills han står still med stängd frambom (och trol även luckan fram om han fortfarande funderar på att kasta sig). När han står still med stängd frambom och du kan klia på rumpan, lägg bara på bommen utan att göra ngn affär av det. Min testar bommen men med en större häst skulle jag nog vilja stänga hela släpet så att det inte är ngn risk att han kommer under eller för den delen över. Det finns ju bra beskrivet sen innan :)

Jo, det är väl jättebra, men det låter lite som ett försök att uppfostra andra i hur de minsann ska hantera sina hästar.

Jag nöjer mig med att konstatera att jag är myndig, att TS också är det, och att alla hästar inte är likadana och att man ibland måste anpassa sig efter det.

Snarare ett försök att få folk att förstå vilka otroliga krafter vi sysslar med, och att riskerna ALDRIG kan uteslutas. Vill folk köra bil utan bälte eller häst utan bom eller göra ngt annat som ökar riskerna för eventuella skador OM något skulle hända så får de göra det.
Ingen häst är 100% pålitlig i alla situationer. Vi lever i ett fritt land, var och en gör som de vill, men jag vill att man ska tänka efter före, och en extra gång, innan man tar onödiga risker (och vad som är "onödigt" får var och en avgöra själv)

Snarare ett försök att få folk att förstå vilka otroliga krafter vi sysslar med, och att riskerna ALDRIG kan uteslutas.

Jag har aldrig påstått att de kan uteslutas, utan det jag har påpekat är att de inte heller utesluts med bakbom. I vissa fall, och med vissa individer, kan det öka riskerna att köra med bakbom. Då är det ju dumt att vara fyrkantig bara för sakens skull.

Jag har aldrig påstått att de kan uteslutas, utan det jag har påpekat är att de inte heller utesluts med bakbom. I vissa fall, och med vissa individer, kan det öka riskerna att köra med bakbom. Då är det ju dumt att vara fyrkantig bara för sakens skull.

Inläggen var allmänt menade, inte enbart till dig, och vill du anse mig vara fyrkantig så be my guest. Min och min omgivnings säkerhet är och förblir prio ett för mig i all min hästhantering

Inläggen var allmänt menade, inte enbart till dig, och vill du anse mig vara fyrkantig så be my guest. Min och min omgivnings säkerhet är och förblir prio ett för mig i all min hästhantering

Problemet är att du förmodar att ingen annan tänker på säkerheten om man väljer ett annat tillvägagångssätt än du.

Problemet är att du förmodar att ingen annan tänker på säkerheten om man väljer ett annat tillvägagångssätt än du.

Och vad har du fått det ifrån? Läs igenom mina inlägg igen, utan förutfattade meningar, så tror jag nog du inser att så inte är fallet.

Jag håller med "sara-Ida" helt klart! Sen måste jag säga att vi har köpt de nyaste ume släpet, Bättre släp kan man inte hitta tror jag om man ska ha för två hästars, det är den bredaste man kan få tag på tror jag säljaren sa & även väldigt lång våra hästar stormtrivs.! hoppas det går bra.:banana:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar