"panik" vid transport

Sv: "panik" vid transport

vad exakt är de du inte förstår?

Hur du tar upp den utan att behöva sträcka dig fram eller stå bakom hästen. Man kan ju inte stå på både höger och vänster sida samtidigt.

Nu har jag för min del bommar som hänger ner längs väggen.

men herregud, ja förklarade just de.

jag tar bommen i ena änden och lyfter upp bommen och lägger på den..utan att behöva kliva upp på lämmen.
kastar sej hästen då ut så knuffas man i värsta fall bort utan att få hästen över än, jag skulle aldrig våga gå upp bakom hästen när bommen inte är på.

mina bommer hänger också löst ner längst ena väggen.

du kanske är antingen väldigt svag som inte orkar lyfta bommarna eller så har du väldigt tunga bommar som gör att du måste ta bommen på mitten och lägga på den.

men herregud, ja förklarade just de.

jag tar bommen i ena änden och lyfter upp bommen och lägger på den..utan att behöva kliva upp på lämmen.
kastar sej hästen då ut så knuffas man i värsta fall bort utan att få hästen över än.

mina bommer hänger också löst ner längst ena väggen.

Det går inte på min trailer. Du kan inte få i bommen utan att med nöd stå vid mellanväggen, eftersom den ska krokas i en ögla. Och även om du står på höger sida, sas, måste du ändå luta dig fram för att få i den.

jag har bara använt värmlandsvagnen och boj och de går hur bra som helst.
teknik och lära sej att pricka i bommen rätt så man inte måste kliva upp på lämmen innan bakbommen ligger där den ska..sen när bommen är på plats då kan man gå upp på lämmen och sätta fast den öglan.

ja kan faktiskt tro de eller ej ta o lägga på en kort bom också..från sidan..utan att kliva upp bakom hästen.

Jag håller med dg!! Det är väl inte så svårt, och skaderisken minskar nått så oerhört!! Ett jättebra sätt tycker jag!;)

jag har bara använt värmlandsvagnen och boj och de går hur bra som helst.
teknik och lära sej att pricka i bommen rätt så man inte måste kliva upp på lämmen innan bakbommen ligger där den ska..sen när bommen är på plats då kan man gå upp på lämmen och sätta fast den öglan.

Men du har naturligtvis minst en hand på bommen - givetvis! Hur ska du annars kunna lyfta den?

Om det nu är handhälsan som är det stora riskmomentet vid lastning...

Jag håller med dg!! Det är väl inte så svårt, och skaderisken minskar nått så oerhört!! Ett jättebra sätt tycker jag!;)

Ja - risken att repa handen om hästen - mot förmodan - trycker upp lämmen i momentet när du fäster luckan i trailern.

tyckte du skrev att du hade en värmlandsvagn och jo de går på dom med tanke på att de är dom enda ja använder..nästan..visserligen en ny sådan för ja gillar inte gammla.

och nu har ja då ännu en anledning att inte gilla gammla eftersom man måste upp på lämmen bakom hästen o sätta på bakbommen.
skulle aldrig åka med min häst i en sån utan valt en annan säkrare.

och nu har ja då ännu en anledning att inte gilla gammla eftersom man måste upp på lämmen bakom hästen o sätta på bakbommen.
skulle aldrig åka med min häst i en sån utan valt en annan säkrare.

Okej, så på de nyare behöver man alltså inte ens ha en hand bakom hästen på när man stänger bommen. Intressant!

Sedan, i all välmening, tycker jag att det är irriterande med debattörer som inte skriver ut "jag", "det" eller "och" - det är jobbigt att läsa SMS-språk.

Sedan, i all välmening, tycker jag att det är irriterande med debattörer som inte skriver ut "jag", "det" eller "och" - det är jobbigt att läsa SMS-språk.

jaha..synd men ja orkar inte skriva så ordentligt hela tiden, folk förstår o de är de som är meningen.
aldrig mött någon som inte förstår vad de är ja skriver.

Okej, så på de nyare behöver man alltså inte ens ha en hand bakom hästen på när man stänger bommen. Intressant!

allvarligt..har du läst nåt av de ja skrivit? har ja skrivit någonstans att man inte behöver ha ens en hand bakom hästen när man lägger på bommen? har skrivit att man inte behöver kliva upp på lämmen och gå bakom hästen..stor skillnad...läs liksom.

allvarligt..har du läst nåt av de ja skrivit? har ja skrivit någonstans att man inte behöver ha ens en hand bakom hästen när man lägger på bommen? har skrivit att man inte behöver kliva upp på lämmen och gå bakom hästen..stor skillnad...läs liksom.

Men det var ju handen du var rädd om när man skulle stänga baklämmen utan bom.
Same same, liksom!

jag har alltid bakbom när ja lastar så de är inget problem för mej.

de är armar och händer ja är rädd om just därför ja aldrig lastar utan bakbom.

så vad menar du?

de ska ja prova med och göra! de kanske kan vara nått bra! jobba henne o låta hennes "vilopaus" är i transporten!

har även börjat låta henne äta sin mat i transporten!

Tycker absolut att du ska träna tills hästen står lugnt, bra träningstips har du fått och det är såklart det bästa ur säkerhetssynpunkt att ha en lydig och fokuserad häst.

Men kör inte utan bom. :eek:

Hela konstruktionen i en hästtransport bygger på att bommen tar upp kraften från hästkroppen oavsett om hästen bråkar eller om man råkar ut för en olycka. Har du inte bommen så är det bara låsen på luckan som ska hålla allt på plats, och de är inte dimensionerade för att orka hålla något annat än luckan. Hamnar man i diket och får snedbelastningar så är låsen ännu känsligare på många modeller.
Det ser man om man tittar efter. :idea:

Att man förr körde omkring med bara en kätting bakom hästen eller helt utan, tycker jag är ett helt irrelevant påpekande. Jag som växte upp på 70-talet hade varken bilstol eller bälte, men det var ju liksom inge bra egentligen. :crazy:

sucka..visst..lasta ni utan bakbom då med era orädda hästar som aldrig reagerar på nåt eller har någon som helst flyktinstinkt och inte kan bli rädda...jag orkar inte.

Det är som jag känner! :laugh:

I den här tråden är det lixom inte lönt att diskutera:

"Det är riskfritt att köra utan bom. Punkt. Och om hästen reagerar på något ibland så är den inte tillräckligt välhanterad och trygg. För trygga hästar reagerar ALDRIG. Punkt."

Jag har kört utan bakbom några ggr, med hästen jag tidigare beskrev. Det var mycket obehagligt. Jag kommer aldrig att göra om det. Kändes som om det var med livet som insats vi stängde och öppnade transporten.

Det är inte samma sak att ta upp och ner baklämmen som att sätta fast bakbommen. De flesta som har erfarenhet av att frakta häst vet det.

Sen eliminerar definitivt inte bakbom alla risker. Men det blir bra mycket tryggare både för häst och människa! Och det är ju en fördel som är svår att diskutera bort.

Som du skriver så blir man lite trött. Det går inte att diskutera, allt har ett motargument.

Norrland

de ska ja prova med och göra! de kanske kan vara nått bra! jobba henne o låta hennes "vilopaus" är i transporten!

har även börjat låta henne äta sin mat i transporten!

Låter ju bra med att h*n får sin mat i transporten också, ju mer trevligheter de finns i transporten desto mera är hästen villig att gå in i den... :)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar