"panik" vid transport

Sv: "panik" vid transport

min häst gick också in jätte bra i transporten, sen bokstavligen talat stegrade han ut ur transporten.
Men nu har vi tagit bort mellan väggen helt och hållet och har även framlast på våran transport (men vi har inte använt den ännu) men vi har öppnat alla luckor så allt ljus kan komma in i transporten så han känner sig trygg. och nu går allt gallant!
sen är du ju olika på varje häst till häst så klart!

Men man skulle kunna prova med att öppna framlasten och gå igenom transporten ofta så hästen lär sig att tänka framåt hela tiden ;)
jaja, lycka till iaf! De är inte kul när d inte funkar att lasta ;/

Det vi, eller i varje fall jag, diskuterar är bakbommens nödvändighet som säkerhetspryl kontra hästkunskap och dito hantering.
Inte produktutveckling.

LIA

Produktutvecklingen innefattar ju även säkerhet, och en väluppfostrad häst KAN göra oväntade saker, trot eller ej, och då är det ju bra med säkerhetsprylar också (som dessutom bidrar till att transportens stabilitet). En välutbildad, ansvarstagande bilförare behöver, med ditt synsätt, inget bilbälte, på samma sätt som en välutbildad, förståndig ryttare inte behöver ridhjälm eller som flytvästen är onödig för en med mkt sjö- och båtkunskaper...

Bakbommen ÄR en säkerhetsgrej, dels för hästens och de hanterandes säkerhet, dels för transportens stabilitet, och därmed säkerheten även under transport.

Du kanske skulle testa med en grov kedja bak i stället.
Vet att det är många som använder det.
Den brister ju inte i första taget, men om hästen skulle få riktig panik så ger den efter.
Det är många hästar som lider av klaustrofobi och känner sig trängda när bomm eller lemm stängs.

Alla sätt är bra utom dom dåliga!!;)

Du kanske skulle testa med en grov kedja bak i stället.
Vet att det är många som använder det.
Den brister ju inte i första taget, men om hästen skulle få riktig panik så ger den efter.
Det är många hästar som lider av klaustrofobi och känner sig trängda när bomm eller lemm stängs.

Alla sätt är bra utom dom dåliga!!;)

Kedja bak är katastrofalt för en häst som slänger sig. dels går det att sätta sig över kedjan för hästen, som kan komma över kedjan och slå sig rejält. dels lär det en sån häst att det funkar att slå sig ut ur transporten så det är lätt att beteendet snarare förstärks och undernärs.

har man problem med att hästen är rädd i trailern måste man träna tills den är trygg, det innefattar att den är trygg även när bakbommen stängs, och lämmen stängs. det finns inga genvägar, men det går att komma tillrätta med med arbete och tålamod.

Produktutvecklingen innefattar ju även säkerhet, och en väluppfostrad häst KAN göra oväntade saker, trot eller ej, och då är det ju bra med säkerhetsprylar också (som dessutom bidrar till att transportens stabilitet).
Den produkt i sammanhanget som mest behöver vidareutvecklas ur säkerhetssynpunkt, är hästägarna! Vad gäller hästar finns det nya erfarenheter för dig att göra.

En välutbildad, ansvarstagande bilförare behöver, med ditt synsätt, inget bilbälte, på samma sätt som en välutbildad, förståndig ryttare inte behöver ridhjälm eller som flytvästen är onödig för en med mkt sjö- och båtkunskaper...
Jag blir sååå trött på det där snacket. Tycker du borde ha mer förstånd! Det spelar ju ingen roll vad man skriver här, ni känner er tydligen fria att förvränga så det passar era syften. :mad:

Bakbommen ÄR en säkerhetsgrej, dels för hästens och de hanterandes säkerhet, dels för transportens stabilitet, och därmed säkerheten även under transport.
Jaja, då säger vi det. Nöjd nu?
Tänka själv är tydligen ingen gångbar egenskap här. :grin:

LIA

Tja. måste man lagstifta om självklarheter eller precis allt?
Det verkar så:crazy:

Ja, om släpet kollapsar utan bakbom vore det väl lämpligt. OM det nu är så. Jag tror personligen att det ligger en överdrift i det.

Jag tror inte heller att bakbommen behövs för att stabilisera släpet.

däremot ur säkerhetssynpunkt hanteringsmässigt för människa och häst , är den självskriven.

Den produkt i sammanhanget som mest behöver vidareutvecklas ur säkerhetssynpunkt, är hästägarna! Vad gäller hästar finns det nya erfarenheter för dig att göra.

Och det vet du, utan att ha minsta aning om hur jag hanterar mina hästar??? Hästar ÄR flyktdjur, enda sättet att till 100% komma ifrån den instinkten är att avliva dem. Har aldrig påstått att man ska strunta i uppfostran/hästhantering, men däremot så kan man inte förebygga ALLT med en väluppfostrad häst

Jag blir sååå trött på det där snacket. Tycker du borde ha mer förstånd! Det spelar ju ingen roll vad man skriver här, ni känner er tydligen fria att förvränga så det passar era syften. :mad:

:confused: Så nu har jag fel på förståndet också?? Detta fortfarande utan att du har minsta aning om mig/min hästhantering

Jaja, då säger vi det. Nöjd nu?
Tänka själv är tydligen ingen gångbar egenskap här. :grin:

Kanske är just det jag gör, tänker själv. Analyserar riskerna och tänker ut hur de på bästa sätt undviks/förebyggs, INNAN de inträffar! Säkerhetsdetaljer är ett väldigt effektivt sätt att minimera riskerna vid olyckor/oförutsedda händelser.

LIA

tiotecken.....

Kedja bak är katastrofalt för en häst som slänger sig. dels går det att sätta sig över kedjan för hästen, som kan komma över kedjan och slå sig rejält. dels lär det en sån häst att det funkar att slå sig ut ur transporten så det är lätt att beteendet snarare förstärks och undernärs.

Man lär sig något nytt varje dag.....:idea:
Tänkte svara på rättningen av mitt tips på en gång, för det känns som att tonen på denna tråd börjar bli hård bland vissa....

Ta det lugnt allihop och återgå till problemet med lastningen.......
Någon har skrivit en tråd för att hon/han vill ha förslag och hjälp att lösa problemet!

Mitt svar och kommentar var alls inte avsett att låta otrevligt mot dig -alls.

tolkade du det så ber jag om ursäkt. Har levt på den gamla goda tiden och sett många scenarios med kedja som bakbom. därav mina svar och synpunkter.

Har jag sagt något här om din hästhantering? Vad jag skrev var att du har nya erfarenheter att göra. Varför inte visa intresse för det??

Så nu har jag fel på förståndet också?? Detta fortfarande utan att du har minsta aning om mig/min hästhantering
Inte heller detta hade ett jota med din hästhantering att göra! Jag förstår inte, är det ett ömtåligt område eller vad?
Jag hänsyftade på det du skrivit i citatet, vilket borde vara tydligt. Men du föredrar tydligen att fortsätta komma med egna versioner av vad jag säger.

Du har kanske missat det, men jag är inte ensam om tvivlet på bakbommens betydelse för transportens stabilitet? Du får gärna för mig fortsätta att tro på dina uppfattningar, som jag skrev, medan jag håller mig till mina. Åtminstone tills någon överbevisar mig om motsatsen.

LIA

Jag tror inte heller att bakbommen behövs för att stabilisera släpet.

däremot ur säkerhetssynpunkt hanteringsmässigt för människa och häst , är den självskriven.
De håller ihop i sidled om den skulle välta eller om hästen kastar sig/ tappar balansen.

liksom störtbågarna skyddar att den åker ut genom taket.

det fanns dock lite för mkt störtbågar på en del släp-varav brandkåren hade för mkt att klippa/ såga sig igenom när de ofta tar ut hästen den vägen- iom att det är den svagaste länken.

Snacka om att läsa in egna tolkningar... :grin: Oavsett vad jag och fler med mig försöker förklara så har du en och samma tolkning av det vi skriver. Du kör på din linje och sätter på dig skygglappar för allt som inte är som du tycker att det ska vara. Nu har jag, återigen, tröttnat på att försöka föra en vettig diskussion med dig.

Eftersom du inte vet något om mig, min hästhantering eller vilka erfarenheter jag har inom hästeriet så har du ingen aning om vilka erfarenheter jag har och vilka nya erfarenheter jag har att göra... Dessutom tycker jag att det är kränkande att bli anklagad för att inte ha tillräckligt förstånd av någon som inte har en susning om vem jag är. Det är INTE bara hästägarna som påverkar säkerheten, och alltså inte det enda som behöver utvecklas ur säkerhetssynpunkt.
Min hästhantering är absolut inget känsligt område, jag står till 110% för hur jag hanterar mina hästar och har aldrig haft anledning att göra annat.

Mitt svar och kommentar var alls inte avsett att låta otrevligt mot dig -alls.

tolkade du det så ber jag om ursäkt. Har levt på den gamla goda tiden och sett många scenarios med kedja som bakbom. därav mina svar och synpunkter.

Nej nej!!;)
Tyckte ditt svar var bra....men jag syftade på andras ton i denna tråd.....

Förstår inte varför du fortsätter att tjata om din hästhållning???

Japp, jag har min uppfattning, precis som jag redan skrivit, så det var onödigt att ta upp (men jag tolkar inte utan läser vad som står). Intressantare är då varför flera andra inte håller med dig i ditt stabil-resonemang. Kommentar!?

Det är alltså det här citatet du borde haft mer förstånd än att skriva:
En välutbildad, ansvarstagande bilförare behöver, med ditt synsätt, inget bilbälte, på samma sätt som en välutbildad, förståndig ryttare inte behöver ridhjälm eller som flytvästen är onödig för en med mkt sjö- och båtkunskaper...
Framför allt efter det som skrevs i inlägg # 145 och # 149.

Bilbältet är också onödigt om man inte krockar.

Inte relevant. Olyckor, är inget man kan förhindra, bara reducera riskerna för. Det är därför man använder bilbälte, ridhjälm etc.
Men som sagt, en del vrider på sanningen (och andras inlägg!) för att den ska passa ens egen åsikt. :(

Well, du har din åsikt om bakbommens nödvändighet och jag har min om dess onödighet. Du tar inte mina argument och jag tar inte dina. Tills något nytt argument kommer fram, kanske vi ska avsluta här?

LIA

Har du provat att longera din häst med dubbla linor och låta den yttre linan glida ner så att den ligger bakom rumpan på hästen och på så vis vänja hästen vid att ha något som finns tätt bakom den?
Hästen lär nog bocka och sparka i början men de brukar ge sig efter ett tag.:)

Det kan ju fungera i längden. Det har varit effektivt för mig åtminstone.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve