Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och vad hindrar att man har bom för det?
Om man inte har fölvägg till sin trailer, halm eller hö i fram istället så den inte är över HELA släpet.
Och så hellång bom fram och bak.
Ja självklart är det skillnad, men det spelar liten roll i händelse av krock. Om en människa utan säkerhetsbälte flyger ut genom vindrutan vid ganska låg fart lär en unghäst på ett par hundra kilo också göra det.
En transport är byggd för att klara lite mer påfrestningar än en vindruta, men det är en jäkla skillnad på en unghäst (under 1 år) och en vuxen häst. Samtliga mina hästar över 1 år har stått uppbundna under transport, alltid, och så gör även de uppfödare jag känner till. Mindre risk när de blir större om de vet från början att man är bunden i transport (men då förutsätts det ju att hästen utan problem kan stå bunden i andra sammanhang också)
Och med det menar du vadå?Sen vet jag inte vilka kliniker du åker på där det är valfritt med tvångsspilta vid tex endoskopi?
Är det kliniker där du betalar utrustningen eller?
Jag tänkte dels på skaderisken, dels på det där med trailerns stabilitet. Om bakbommen (och frambommen) är essentiell för att hålla släpet stabilt borde lagen påbuda det.
Men hallå!Jo, jag har fullt klart för mig hur konstruktionerna ser ut, och därför håller jag inte med dig, fr a inte vad gäller transporternas stadighet.
Varför man infört bakbom har jag redan gett min syn på.
Vad gäller olika transporters kvalité är det givetvis så att man oftast får vad man betalar för, men det är liksom OT här.
Varför behöver man förstärkta väggar för att köra hästen lös? Varför tar du f ö upp det?
LIA
Jag tänkte dels på skaderisken, dels på det där med trailerns stabilitet. Om bakbommen (och frambommen) är essentiell för att hålla släpet stabilt borde lagen påbuda det.
Jo, jag har fullt klart för mig hur konstruktionerna ser ut, och därför håller jag inte med dig, fr a inte vad gäller transporternas stadighet.
Varför man infört bakbom har jag redan gett min syn på.
Jo, men du kanske har missuppfattat det, med stabileteten och luck-låsens konstruktion. Att du har din syn, bestrider det fakta?
För övrigt är det kanske så att just du inte har sett en häst trycka upp en lucka, men det finns andra som har gjort det.
Det är inte för att vara märkvärdig som jag berättar för dig att låsen inte kan beräknas hålla för det, det är för att dela med mig av en viktig och obehaglig erfarenhet. Genom att använda bommen kan man undvika att hästen kommer ut när det inte är planerat så att säga.
Vad gäller olika transporters kvalité är det givetvis så att man oftast får vad man betalar för, men det är liksom OT här.
Det är inte OT, jag förklarar konstruktionen för dig och att det är nedlagt en del arbete och kostnader från fabrikanternas som tex resulterat i att de flesta märken är säkrare idag än för 20 år sedan.
Jag menar att man kan ta till sig det och använda produkten så som den är tänkt.
Precis som med en bil. (Tex om lampan för airbagen börjar lysa, kollar du upp den då eller tänker du att den där airbagen har dom ändå bara satt dit för att tjäna pengar? Eller om du ska sätta en barnstol i framsätet, kopplar du då ur airbagen enligt rekomendation eller hittar du på en egen, lika "säker", lösning? Tex tejpar igen handskfacket med lite silvertape så att inte babyn ska kunna skjutas iväg om airbagen löser ut.)
Troligen respekterar du tillverkarens instruktioner.
Varför behöver man förstärkta väggar för att köra hästen lös? Varför tar du f ö upp det?
Om man inte vill använda bakbom, eller som någon rekomenderade, köra unghästar lösa så är det ett alternativ.
Och med det menar du vadå?
Läs gärna de två sista meningarna i mitt förra inlägg!
LIA
Min syn på konstruktion och stadighet är inte fakta, men det är inte din heller. Det vi har är åsikter. Fakta, det är något annat.
T ex att ingen transport håller om en stor häst får för sig att förstöra den. Då skulle vi behöva något i stil med stridsvagn.
Alltså är vi beroende av att hästen inte uppför sig på just detta sätt och då har du frågan, varför sluta ställa krav där?
Jo, det är OT att dra in "värde för pengar", dina utvecklingar kring krockkuddar, förstärkta väggar för lösa hästar och seminspilta hos veterinär. Inget av det är relevant här.
Det känns som att ämnet för närvarande är uttömt.
Kommenterar det du skrivit utanför citatet:
Jo jag menar att tex användandet av bommar inte har att göra med hur lydig just din häst råkar vara, enligt just dig.
Är både ja och nej, beroende på om du utgår från det jag skriver eller inte. Jag har aldrig påstått att man inte ska använda bakbom för att jag inte behöver eller gör det, och saken har f ö inte bara med hästarnas lydighet att göra. Jag tar våra hästar som exempel på alternativen. Vad jag hela tiden opponerar emot är att man försöker ersätta hästkunnande och "hästskolning" (hittar inget bättre ord just nu) med prylar. Att brancher valt att använda epitetet "säker" för vissa prylar ändrar inte detta faktum.
Det lustiga är, att du i den här delen av ditt inlägg uttrycker exakt samma uppfattning om hur hästar ska vara, som den jag har.
Det känns som om du uppfattat att jag tycker man ska välja bort bakbom för att hästen inte tål den? Helt fel i så fall. Givetvis ska hästar tåla både bommar och annat på olika sätt. Samma gäller hantering som utförs på vettigt sätt vilket tyvärr inte alltid är fallet, inte ens hos vet. Fast nu glider även jag OT.
LIA