"panik" vid transport

Sv: "panik" vid transport

Det beror ju på hur stor hästen är på längden och vad man har för trailer. Min får inte plats i en vanlig seminspilta och har inte mycket plats kvar alls även utan bom (vilket gjorde att hon hamnade över bommen). Henne kör vi utan, för att hon ska kunna stå bekvämare.

Sedan tror jag att det är mycket mentalt hos de individer som avskyr bom, de känner sig helt enkelt trängda, även om det inte är så stor skillnad i centimeter.
min fick inte heller plats i det begagnade boggisläpet som jag köpte.

det fick bli ett helt nytt- längre släp- dyra omkostnader för megastora hästar.
tyglar, o övrig utrustning får specialbeställas.

Min kan inte längre ha 165-täcken från HW

När man har en stor häst är det viktigast att kolla vilken spiltlängd som släpet har.

min andra häst har nu hur mkt utrymme som helst på längden, men står alltid med v.b vid baklemmen- förstör gummit vid kanten på luckan.

184- på höjden:rofl:

den KUNDE åka i det kortare släpet, men fick inte plats att bajsa, så när vi skulle åka längre- till Kvalitén- så blev det nytt släp.

där räckte mätstickan inte till, så de skrev 180 i protokollet.

Tänk dig- den dagen jag vill inseminera henne:angel:

Senast ändrad:

Oj, himlar vilken bjässe. :) Jag tycker att hästar på 170-175 är gigantiska. Men det är ju ingenting i jämförelse.

Inte bara transport som det ställs krav på, även takhöjd i stall osv. :)

Norrland

Ja det blev oxå en dyr affär.
fick köpa boxmattor för att inte behöva ha tjock bädd:crazy:

För att inte tala om foderkostnader.
En häst som behöver mkt mat blir oxå gärna kräsen.
Den har alltid varit kinkig med maten, men numera är den t o m lite tjock.
ser dock nu när bromsen har anlänt att det går fort utför- måste öka på kraftfodret igen.

Senast ändrad:

Tänk dig scenariot att en häst som normalt är supercool i transporten av någon anledning blir rädd för någonting när luckan ska fällas ner, och då kastar sig bakåt. Med bom så tar det emot och de inblandade hinner reagera, utan bom drösar lämmen i backen så det smäller om det, och kan då träffa personer i dess närhet (även om de står vid sidan av) som inte hinner rycka åt sig armar/ben som råkar vara bakom lämmen (även om personerna står vid sidan)
Jag tänker mig scenariot och förstår hur du menar, men (det kommer alltid ett men :p )
vad händer om hästen blir sådär rädd när bommen tas bort? Schmack!, så har vi en sönderslagen person.
varför ska man behöva rycka åt sig benen om man står bredvid?
Slutligen min standardundran... Varför ska en häst behöva bli så hemskans rädd när lämmen fälls ner? Just när en läm fälls ner??
Jag har alltid kontakt med, och kontroll över, mina hästar i alla "riskabla" situationer. Har inte alla det?
Hur många har förresten "skyddsbom" framför sin boxdörr? :confused: Jag menar, blir hästen livrädd i ett fallet, så varför inte i andra?

Njaää, det var nog inte ett riktigt bra svar på min fråga. Fler scenarier! :)

LIA

Men Lia!
Det är en stor skillnad på färd i en liten låda- där bakåt är enda utvägen.

KL

Jag blir trött bara jag läser tjafset ang. bakbom eller inte bakbom.

att LIA lastar sina hästar utan bakbom och knyter fast dem fram, och det funkar, är inte illustrativt för god säkerhet över huvud taget, även om det funkar för henne. det finns en anledning till att trailerns kommer utrustade med bakbom, och det finns milliontals förhållningsregler säkerhetsmässigt om bakbommens funktion i fråga om att parera och göra lastning och avlastning säkrare.

jag förstår inte varför det ens behöver debatteras. bakbom skall finnas såvida man inte har en lobotomerad häst och knappt lämnar gårdsplan mer än ngn gång om året max, för att åka till veterinären.

anledningarna är uppenbara: en häst som är snabb att vilja ut, får en korrigering av bakbommen och lär sig vänta tills lämmen är nedfälld och människorna positionerade på ett sätt som gör att de inte skadar sig. Liksom hästen.

end of story. tänker inte tjafsa med altnernativarna ang. detta.

Jag tänker mig scenariot och förstår hur du menar, men (det kommer alltid ett men :p )
vad händer om hästen blir sådär rädd när bommen tas bort? Schmack!, så har vi en sönderslagen person.
varför ska man behöva rycka åt sig benen om man står bredvid?

Slutligen min standardundran... Varför ska en häst behöva bli så hemskans rädd när lämmen fälls ner? Just när en läm fälls ner??

Varför skulle INTE det kunna hända?? Riskmedvetenhet och säkerhetstänk i alla lägen, alltid vara beredd på vadsomhelst

Jag har alltid kontakt med, och kontroll över, mina hästar i alla "riskabla" situationer. Har inte alla det?

Hästar ÄR och FÖRBLIR flyktdjur, och hur mkt kontroll man än tror att man har över dem så har man ALDRIG 110% kontroll. Tror man det så är man illa ute

Hur många har förresten "skyddsbom" framför sin boxdörr? :confused: Jag menar, blir hästen livrädd i ett fallet, så varför inte i andra?

I boxen har hästen mer överblick över vad som händer runtomkring, och har möjligheten att ta sig FRAMÅT. Visst kan hästen bli livrädd även i en box, men det är långtifrån en lika riskfylld situation som uppstår i ett sådant fall

Njaää, det var nog inte ett riktigt bra svar på min fråga. Fler scenarier! :)

LIA

Fortsätt du köra dina hästar utan bakbom, men kom inte och säg att ingen hade varnat dig för eventuella konsekvenser OM något händer. (Säger inte att det kommer hända något, men risken finns ALLTID där, hur välhanterade och tillitsfulla hästarna än är.) Och SNÄLLA..... sluta påstå att bakbommar är onödig extrautrustning...

Senast ändrad:

Du, liksom övriga bakbomtrygga, vill inte se vad jag pekar på.
Så ni får gärna för mig fortsätta att tro på "säkerhetstillbehörens välsignelse". En dag ramlar poletten förhoppningsvis ner. :)

Tills dess fortsätter jag att ha min uppfattning i ämnet, trots att du med flera vill tysta mig. Det tråkigaste är att man inte ens kan ha en diskussion.

LIA

För min del så fattar jag inte varför du tror att bommarna har med hästens lydighet att göra??? :confused:

De är ju till för att trailern ska hålla sig stabil!
Luckan och frampartiet kan inte hålla emot en häst vid tex olycka, utan den ska befinna sig innanför ramen. Bakbommen förhindrar dessutom att hästen kan pressa upp luckan under färd.

Spännande att befinna sig i trafiken med dig när din häst kan komma flygandes ut ur en kollapsad trailer, om du krockar med din bil. :eek:

Ps. Man tillämpar även bommar vid insemminering och olika typer av undrsökningar/ingrepp på kliniker osv.
Det är något som en väuppfostrad häst ska tolerera! :idea:

Brukar man????
Det brukar inte jag!
Mamma fast, föl lös, ja.
Lite skillnad på vikt.....
Bommarna på alltid!

Liiiite skillnad i massa på en fölis och en vuxen häst... Hästar över ett år känner jag ingen som kör lös.

Ja självklart är det skillnad, men det spelar liten roll i händelse av krock. Om en människa utan säkerhetsbälte flyger ut genom vindrutan vid ganska låg fart lär en unghäst på ett par hundra kilo också göra det.

Senast ändrad av en moderator:

Brukar man????
Det brukar inte jag!
Mamma fast, föl lös, ja.
Lite skillnad på vikt.....
Bommarna på alltid!

Det är praxis av de allra flesta uppfödare jag känner när hästen är avvand och upp till 1 - 1,5 år. Det brukar nämligen anses mindre riskabelt än att binda upp dem.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve