"panik" vid transport

Sv: "panik" vid transport

Citat:
Ursprungligen postat av Sara-Ida
Problemet är att du förmodar att ingen annan tänker på säkerheten om man väljer ett annat tillvägagångssätt än du.

Och vad har du fått det ifrån? Läs igenom mina inlägg igen, utan förutfattade meningar, så tror jag nog du inser att så inte är fallet.
Jag känner mig som en av dom "annan" som Sara-Ida menar. :cry:

LIA

Jag känner mig som en av dom "annan" som Sara-Ida menar. :cry:

LIA

Det jag reagerar på i dina inlägg är att du anser bommar vara "en onödig detalj för att tjäna pengar", det kanske är så i ditt fall, men i många fall är de inte "onödiga" (tyvärr). Med tanke på forumet, och användarnas otroligt spridda erfarenheter/kunskaper om hästar och riskmedvetenhet, så tycker jag att det är ett lite farligt uttalande att göra

Ett av mina argument mot bakbom är att den är onödig om man har hästar som inte kastar sig ut. Min åsikt är att säkerheten börjar med hästen och att det är där vi borde lägga resurserna och uppmärksamheten.
Tyvärr blir det lätt så med den ensidiga propagandan för bakbom, att dom på Forumet du hänvisar till, bibringas uppfattningen att har man bara den så är man säker vid transporterande (se tråden). Har man bakbom kan man strunta i att hästen är "obildad".
Vilket är helt galet.

I princip, så står valet mellan hästkunskap och "säkerhetsprylar". När sjutton valde man bort hästkunskapen? Varför accepteras stolliga hästar? Varför är det normalt med hästar som far som yra höns på transportparkeringarna (inte i alla hästgrenar dock)?

Blev jag tvungen att välja mellan hispig häst och bakbom alt "välbildad" och bara baklucka, så är det valet självklart, för mig.

LIA

Det handlar inte bara om lydiga snälla hästar, utan det är en trafiksäkerhetsfråga oxå.

gillar inte alls din krassa syn på att man ska kunna binda hästen i trailern med luckan nere- ingen bom då o gå in o fika.
o koll o ingen respekt för djuret- flyktdjuret- i grund o botten.

att binda en häst utanför saloonen i vilda western som sprungit 15 mil- är ngt helt annat.

Ett av mina argument mot bakbom är att den är onödig om man har hästar som inte kastar sig ut. Min åsikt är att säkerheten börjar med hästen och att det är där vi borde lägga resurserna och uppmärksamheten.
Tyvärr blir det lätt så med den ensidiga propagandan för bakbom, att dom på Forumet du hänvisar till, bibringas uppfattningen att har man bara den så är man säker vid transporterande (se tråden). Har man bakbom kan man strunta i att hästen är "obildad".
Vilket är helt galet.

I princip, så står valet mellan hästkunskap och "säkerhetsprylar". När sjutton valde man bort hästkunskapen? Varför accepteras stolliga hästar? Varför är det normalt med hästar som far som yra höns på transportparkeringarna (inte i alla hästgrenar dock)?

Blev jag tvungen att välja mellan hispig häst och bakbom alt "välbildad" och bara baklucka, så är det valet självklart, för mig.

LIA

Bilbältet är också onödigt om man inte krockar. ;)

Håller med om att säkerheten börjar med hästen, men hästen är och förblir ett flyktdjur hur mkt vi än arbetar med den, och då är det bra med andra säkerhetsdetaljer som komplement. Man kan ALDRIG förutspå hur en häst reagerar i en ovan/otäck situation, oavsett hur väluppfostrad/cool/välbildad/trygg den är. Även väluppfostrade lugna trygga hästar KAN kasta sig ut om de drabbas av panik, och det är för mig tillräcklig anledning att ha bom även om den i 99,99999% av fallen kan anses vara helt onödig. Bara för att man väljer att använda bakbom så innebär det ju inte att man inte lägger tid på hästhanteringen, och hispiga hästar på parkeringarna är enligt mig INTE normalt (väldigt ovanligt att se det).
Mina hästar (även de yngsta) lastar sig själva, står lugnt under hela färden (utom i ett fall där hästen av okänd anledning drabbades av panik och sparkade sönder sig själv OCH transportens baklucka) och väntar lugnt på kommandot "backa" innan de går ur transporten. Ingen av dem skulle få för sig att kasta sig ut när luckan öppnas, inte heller när bommen tas bort.

Det är som jag känner! :laugh:

I den här tråden är det lixom inte lönt att diskutera:

"Det är riskfritt att köra utan bom. Punkt. Och om hästen reagerar på något ibland så är den inte tillräckligt välhanterad och trygg. För trygga hästar reagerar ALDRIG. Punkt."

Jag har kört utan bakbom några ggr, med hästen jag tidigare beskrev. Det var mycket obehagligt. Jag kommer aldrig att göra om det. Kändes som om det var med livet som insats vi stängde och öppnade transporten.

Det är inte samma sak att ta upp och ner baklämmen som att sätta fast bakbommen. De flesta som har erfarenhet av att frakta häst vet det.

Sen eliminerar definitivt inte bakbom alla risker. Men det blir bra mycket tryggare både för häst och människa! Och det är ju en fördel som är svår att diskutera bort.

Som du skriver så blir man lite trött. Det går inte att diskutera, allt har ett motargument.

Norrland
Kan bara hålla med.

Tänk scenariot att lasta ur på E4 nära Sthlm- att ta ner luckan o hästen flyr. Alla känner vi till hur "hjälpsamma" stockholmsbilisterna är:mad:

Bakbommarna är liksom störtbågar till för att hålla ihop konstruktionen bättre.

Hästen ska naturligtvis tränas så mycket att panikreflexen uteblir.¨

Att sedan köra utan bakbom kan ha den fördelen att trailern upplevs som rymligare.
nu fattar jag inget:confused:
var det inte en av dina hästar som fått panik o gjort sig illa rejält vid lastning/ körning??

Panikreflexen- är just en reflex, men man kan med bra träning vänja den vid att det inte är farligt.

jag har ju en jättehäst o den får gott o väl plats innanför bommarna.

däremot fick vi åka hem i ett henra efter en olycka. Där gick det ej att sätta för bakbommen.

En annan aspekt är på om man har en bom med en krok på i änden.
om man använder halva bredden o bara hakar loss den i ena änden- är det stor risk att hästen fastnar i kroken på vägen ut.

har sett många trailers med läskiga detaljer som sticker ut.:eek:

Om man inte har ngt bakom hästen o den går ut innan luckan är helt nerfälld o faller ner med ett brak- lär den bli skrämd o kommer ut ännu fortare nästa gång.

Bilbältet är också onödigt om man inte krockar.
Inte relevant. Olyckor, är inget man kan förhindra, bara reducera riskerna för. Det är därför man använder bilbälte, ridhjälm etc.

Håller med om att säkerheten börjar med hästen, men hästen är och förblir ett flyktdjur hur mkt vi än arbetar med den, och då är det bra med andra säkerhetsdetaljer som komplement. Man kan ALDRIG förutspå hur en häst reagerar i en ovan/otäck situation, oavsett hur väluppfostrad/cool/välbildad/trygg den är. Även väluppfostrade lugna trygga hästar KAN kasta sig ut om de drabbas av panik, och det är för mig tillräcklig anledning att ha bom även om den i 99,99999% av fallen kan anses vara helt onödig.
Här har vi olika uppfattning.
En aspekt på din sista mening är att hästen inte kan kasta sig ut innan man fäller lämmen. Går hästen inte att lugna innan man fäller lämmen, så skulle jag nog hellre se att den kommer ut direkt jag öppnar än att jag dessutom ska krångla med en bom, som kan hitta på vad som helst, innan hästen tagit sig ut. Om man ska tänka sig en panikslagen(!) häst.

Bara för att man väljer att använda bakbom så innebär det ju inte att man inte lägger tid på hästhanteringen, och hispiga hästar på parkeringarna är enligt mig INTE normalt (väldigt ovanligt att se det).
Olika erfarenhet. Tror inte jag varit på en enda hopp-tävling utan att det slamrat och härjats. "Håll er undan, nu kommer han!!"
Tyvärr upplever jag en annan utveckling, såtillvida att hästkunskap ersätts med "säkerhets-" och andra prylar. Se bara på "hjälptyglar".

Mina hästar (även de yngsta) lastar sig själva, står lugnt under hela färden (utom i ett fall där hästen av okänd anledning drabbades av panik och sparkade sönder sig själv OCH transportens baklucka) och väntar lugnt på kommandot "backa" innan de går ur transporten. Ingen av dem skulle få för sig att kasta sig ut när luckan öppnas, inte heller när bommen tas bort.
Så ska det ju vara. Vill understryka att detta med hur trygga/coola hästar är omfattar hela deras tillvaro. Jag menar alltså, att man inte kan få en häst till att vara det just och bara i samband med transporten.

LIA

Jag undrar om LIA någonsin har varit på tävling med sina hästar.

i såna fall- vilken gren?

Inte relevant. Olyckor, är inget man kan förhindra, bara reducera riskerna för. Det är därför man använder bilbälte, ridhjälm etc.

Tror inte jag varit på en enda hopp-tävling utan att det slamrat och härjats. "Håll er undan, nu kommer han!!"

Varför då inte reducera riskerna även vid transportering?? Där kan man inte heller förhindra olyckor (inte heller med bom), men reducera verkningarna av dem.

Jag har tävlat hoppning sedan 1989, och har bara vid ETT tillfälle sett en sådan urlastning som du beskriver... (har även varit funktionär vid ett otal hopptävlingar när jag inte själv tävlat, såväl ponny som häst, och ändå inte sett det vid fler tillfällen). Och....med bom kanske hästen inte hade kommit, och folket hade sluppit varna

Senast ändrad:

Varför då inte reducera riskerna även vid transportering?? Där kan man inte heller förhindra olyckor (inte heller med bom), men reducera verkningarna av dem.
Absolut! Därför kör man bl a lugnare och med mer framförhållning än utan transport. Väl? :)
Vad jag inte förstår är på vilket sätt en bakbom, generellt, reducerar verkningarna av en olycka?
Ska vi se till trådarna i ämnet, är det vanligen avlastningsproblem man hänvisar till.

Kan det rentav vara skillnad på diciplin och hästkunnande i olika delar av Sverige? ;)

LIA

nu fattar jag inget:confused:
var det inte en av dina hästar som fått panik o gjort sig illa rejält vid lastning/ körning??

Panikreflexen- är just en reflex, men man kan med bra träning vänja den vid att det inte är farligt.

däremot fick vi åka hem i ett henra efter en olycka. Där gick det ej att sätta för bakbommen.

Jo - vid lastning.

Jag menar inte att man helt kan vänja av hästen vid reflexen att fly baklänges, men delvis. Jag menar, vem ger sig på att åka med en häst som man vet på förhand med största sannolikhet slänger sig ur trailern? Det skulle i alla fall jag "träna bort" så mycket som det går.

Det beror ju på hur stor hästen är på längden och vad man har för trailer. Min får inte plats i en vanlig seminspilta och har inte mycket plats kvar alls även utan bom (vilket gjorde att hon hamnade över bommen). Henne kör vi utan, för att hon ska kunna stå bekvämare.

Sedan tror jag att det är mycket mentalt hos de individer som avskyr bom, de känner sig helt enkelt trängda, även om det inte är så stor skillnad i centimeter.

Absolut! Därför kör man bl a lugnare och med mer framförhållning än utan transport. Väl? :)
Vad jag inte förstår är på vilket sätt en bakbom, generellt, reducerar verkningarna av en olycka?
Ska vi se till trådarna i ämnet, är det vanligen avlastningsproblem man hänvisar till.

Kan det rentav vara skillnad på diciplin och hästkunnande i olika delar av Sverige? ;)

LIA

Isf har jag varit i de bra delarna av landet. :D
Norrköpingstrakten, sedan västergötland och nu småland (men här har jag inte hunnit tävla ännu...)

gillar inte alls din krassa syn på att man ska kunna binda hästen i trailern med luckan nere- ingen bom då o gå in o fika.
o koll o ingen respekt för djuret- flyktdjuret- i grund o botten.

att binda en häst utanför saloonen i vilda western som sprungit 15 mil- är ngt helt annat.

Den var faktiskt rolig.

Norrland

Senast ändrad:

Jag undrar om LIA någonsin har varit på tävling med sina hästar.

i såna fall- vilken gren?

Vet du - det undrar jag också.

Det är en sak att ha hästarna hemma inte reagerar alls och är självsäkra och trygga.

Det är en annan sak på tävling, ny miljö, massor av hästar, ståhej m.m.

Norrland

Isf har jag varit i de bra delarna av landet.
Norrköpingstrakten, sedan västergötland och nu småland (men här har jag inte hunnit tävla ännu...)
Då har vi varit på olika tävlingar utanför bl a Norrköping. I Åby plus ett ställe mot Skärblacka (minns inte namnet) har jag sett typexempel på det vi snackar om. :eek:
Jag vet faktiskt inte om man hade bom eller inte, hörde bara ropen. Och så tumultet efter. Hänt även på andra ställen.

Hade du något svar på min fråga om bakbom vid olyckor?

LIA

Då har vi varit på olika tävlingar utanför bl a Norrköping. I Åby plus ett ställe mot Skärblacka (minns inte namnet) har jag sett typexempel på det vi snackar om. :eek:
Jag vet faktiskt inte om man hade bom eller inte, hörde bara ropen. Och så tumultet efter. Hänt även på andra ställen.

Hade du något svar på min fråga om bakbom vid olyckor?

LIA

Jag tävlade för Åby när jag bodde i Norrköping, var där relativt ofta alltså...
Tror även jag vet vilket ställe du menar utanför Skärblacka... For runt på de flesta klubbarna i norrköpingstrakten, både som ryttare och hästskötare på både storhäst- och ponnytävlingar under tiden jag bodde i trakten.

En bakbom kan, enligt mig, ge längre reaktionstid för dem som är i närheten (iom att bommen bromsar hästen) om hästen försöker kasta sig ut. Tänk dig scenariot att en häst som normalt är supercool i transporten av någon anledning blir rädd för någonting när luckan ska fällas ner, och då kastar sig bakåt. Med bom så tar det emot och de inblandade hinner reagera, utan bom drösar lämmen i backen så det smäller om det, och kan då träffa personer i dess närhet (även om de står vid sidan av) som inte hinner rycka åt sig armar/ben som råkar vara bakom lämmen (även om personerna står vid sidan)

Har du sett hur släp som har vält ser ut efteråt? Fram o bakbommarna håller ihop släpet.

det spelar väl herrejösses ingen roll att DU kör försiktigt när ett par 100000 kör omdömeslöst.

vet att du ignorerar mig, men läs om när jag blev påkörd av mötande i hjulhuset.
skulle jag ha kört av vägen- ner i krondiket?

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar