Sv: "panik" vid transport
För att klargöra, började jag inte skriva i den här tråden för att propagera mot bakbom. Det var Uddatyps uppgifter jag i första hand reagerade på samt som sagt inställningen att "säkerhetsgrejer" typ bakbom är ett måste. Se gärna Sara-Idas inlägg.
LIA
Lia - vi är många som har lydiga och lyhörda hästar.
Jag vet, men bara det räcker inte för att få en säker häst enligt min uppfattning. Dom som har säkra hästar bryr sig antagligen inte om ifall dom har bakbom eller inte, fast det är något dom får svara för själva.
Men kunskap om hästar innebär också att förstå att hästar är hästar. Hur mycket du än nh-at så är de fortfarande flyktdjur. Att köra släp med bom eller dörr bakom med en lugn häst kan väl inte vara något konstigt?
Knappast, fr a inte för hästen. Jag bryr mig inte om hur många extragrejer man har. Det är när man väljer prylar i st f hästkunskap jag reagerar. Btw, jag talar hela tiden om egna hästar, dom man fritt kan påverka.
Vi har en jättetrevlig häst. Helt lugn att köra och lasta. Backar ut på kommando. Inga problem. Vi litar på honom till 100%. Om det är någon häst jag skulle köra utan bakbom så är det han. Men - vi körde in honom till travbanan en dag. När han skulle ut så körde en travhäst upp alldeles bakom. Hästen blev skraj och slängde sig bakåt. Utan bommen kunde det ha blivit en olycka. Med bommen hände inget!
Inte tillräckligt med självförtroende m a o. Ta det inte som kritik riktat mot dig, men just detta verkar det som om många inte lägger tid på.
Så hästar är hästar. De kan reagera på saker. Jag tycker att duktiga hästmänniskor förstår det. Det gäller att tänka efter före.
Absolut, ... långt före.
(Om du är den jag tror du är så är du nog inte så otroligt rutinerad. Tänker på ditt inlägg om att du kört häst långt innan bommarna fanns. Men jag kan ha fel och då ber jag om ursäkt.Men har du varit med i ett tv-reportage någon gång?)
Tror du ställde samma fråga för ett par år sedan. Svaret blir detsamma nu, nope!
För att klargöra, började jag inte skriva i den här tråden för att propagera mot bakbom. Det var Uddatyps uppgifter jag i första hand reagerade på samt som sagt inställningen att "säkerhetsgrejer" typ bakbom är ett måste. Se gärna Sara-Idas inlägg.
LIA