"panik" vid transport

Sv: "panik" vid transport

Lia - vi är många som har lydiga och lyhörda hästar.
Jag vet, men bara det räcker inte för att få en säker häst enligt min uppfattning. Dom som har säkra hästar bryr sig antagligen inte om ifall dom har bakbom eller inte, fast det är något dom får svara för själva.

Men kunskap om hästar innebär också att förstå att hästar är hästar. Hur mycket du än nh-at så är de fortfarande flyktdjur. Att köra släp med bom eller dörr bakom med en lugn häst kan väl inte vara något konstigt?
Knappast, fr a inte för hästen. Jag bryr mig inte om hur många extragrejer man har. Det är när man väljer prylar i st f hästkunskap jag reagerar. Btw, jag talar hela tiden om egna hästar, dom man fritt kan påverka.

Vi har en jättetrevlig häst. Helt lugn att köra och lasta. Backar ut på kommando. Inga problem. Vi litar på honom till 100%. Om det är någon häst jag skulle köra utan bakbom så är det han. Men - vi körde in honom till travbanan en dag. När han skulle ut så körde en travhäst upp alldeles bakom. Hästen blev skraj och slängde sig bakåt. Utan bommen kunde det ha blivit en olycka. Med bommen hände inget!
Inte tillräckligt med självförtroende m a o. Ta det inte som kritik riktat mot dig, men just detta verkar det som om många inte lägger tid på.

Så hästar är hästar. De kan reagera på saker. Jag tycker att duktiga hästmänniskor förstår det. Det gäller att tänka efter före.
Absolut, ... långt före.

(Om du är den jag tror du är så är du nog inte så otroligt rutinerad. Tänker på ditt inlägg om att du kört häst långt innan bommarna fanns. Men jag kan ha fel och då ber jag om ursäkt.Men har du varit med i ett tv-reportage någon gång?)
Tror du ställde samma fråga för ett par år sedan. Svaret blir detsamma nu, nope!

För att klargöra, började jag inte skriva i den här tråden för att propagera mot bakbom. Det var Uddatyps uppgifter jag i första hand reagerade på samt som sagt inställningen att "säkerhetsgrejer" typ bakbom är ett måste. Se gärna Sara-Idas inlägg.

LIA

Jag har lång erfarenhet och jag försöker vara flexibel efter vilken häst jag hanterar. Jag undviker personligen tvärsäkra påståenden i stil med att "lastning med bom är alltid säkrare" för det är ingen exakt vetenskap och varierar mellan olika mellan individer.
Om hästen hänger sig på den går den inte att lossa, i a f på min trailer. Då har man en ganska jobbig situation. Men jag tycker det är typiskt för hästmänniskor att de är så bestämda - så här ÄR det. När det inte är någon exakt vetenskap alls.

Här håller jag verkligen med dig, men jag tror att det är såna som egentligen inte har så jättestor hästerfarenhet som uttalar sig så bestämt. Har man arbetat med 100-tals olika hästar så vet man att allt inte fungerar på alla. Man måste alltid se till individen och vad som är bäst för just den, precis som du skriver.

ALLA- Tycker den här tråden börja spåra ut lite granna! Känns som den inte kommer så mycket längre!

TACK alla som har svarat på Mina frågor och funderingar angående min häst i transport!

På vad sätt då farligt? Antar du menar att man får lämmen över sig, men hur kan det gå till om man står vid sidan av?

Jag har vid två tillfällen sett två olika personer på tävlingsplats hamna i kläm under lämmen.
Det ena var vid urlastning och de hade inte hunnit få ner lämmen då hästen kastade sig. Vilket ledde till att personen som stod där bak "slogs ner" av lämmen och hamnade under, slutade med ett brutet ben.
Det andra var när hästen skulle lastas in och när lämmen stängdes kastade den sig ut, på något sett fastnade killens finger i "låsklämman" och gick ordagrant av, slutade med ett finger i ispåse.
Jag har alltid transport med bakbom eller dörrar. Men minns tiden med kedja där bak.

Hästar är olika. Sant. Som du ser i ett tidigare inlägg av mig så har vi haft en mkt stor häst som bara kan stå brett och utan bakbom.

Men oavsett om hästar är olika, så är det farligt utan bakbom. Det går så snabbt när hästen slänger sig ut att vi hinner inte reagera.

Känns så onödigt att riskera liv och lem för att frakta en häst.

Jag vill aldrig köpa en ofraktbar häst.

Norrland

Jag tar det inte som kritik från dig. Snarare som standardasvar 1A! :laugh:

Men jag har ingen lust eller vilja att träna vår trevliga och lydiga valack i skrämselövningar. Han är inte lättskrämd, mycket stabil. Men ibland händer öförutsedda saker. Sist han blev rädd var för en svart skoter med en svartklädd unge på med svart hjälm. Läskigt odjur tyckte han. Men gick förbi efter ett tag. Jag vet inte varför vi skulle träna allamöljigaskrämselsituationersomkanuppstamedhonom?

Han är van att åka iväg 1-3 ggr i veckan utan problem.

Verkar överkurs!

Norrland

Första personen stod alltså under/bakom lämmen?

I båda fallen fel i hantering av transport/läm samt framför allt bristande hästskolning/hästkunskap från hästägarnas sida. Som vanligt, är jag benägen att säga.

LIA

Men Lia, har du lastat av en häst någon gång?

Då borde du veta att även om personen står vid sidan om så måste spärrarna öppnas. Hinner man inte åt sidan innan hästen slänger sig ut så hamnar man helt eller delvis under.

Sen är momentet när lämmen ska ner mot marken. Man håller i och böjer sig ner. Lätt att fastna när hästen slänger sig.

Kom inte och säg att det är helt riskfritt, för då har du inte fraktat många hästar.

Det blir en sjujäkla kraft när hästen slänger sig ut.

Jag skulle inte tycka att det var bra för hästen även om inte människan skadade sig.

De hästar du referar till är annorlunda än de hästar som är så klaustrofobiska att de inte klarar transprort. Dessa står inte och väntar på sin tur. De slänger sig med full kraft bakåt

Norrland

Senast ändrad:

Men jag har ingen lust eller vilja att träna vår trevliga och lydiga valack i skrämselövningar. Han är inte lättskrämd, mycket stabil. Men ibland händer öförutsedda saker. Sist han blev rädd var för en svart skoter med en svartklädd unge på med svart hjälm. Läskigt odjur tyckte han. Men gick förbi efter ett tag. Jag vet inte varför vi skulle träna allamöljigaskrämselsituationersomkanuppstamedhonom ?

Han är van att åka iväg 1-3 ggr i veckan utan problem.
Verkar överkurs!
Det du skriver är ju faktiskt inte vad det handlar om. Jag har aldrig påstått att man ska träna skrämselövningar eller skrämselsituationer. En häst med gott självförtroende som är trygg i sig själv, är det i alla situationer som kan uppstå, även dom oförutsedda. Det är inget man tränar detaljspecifikt på. Det är heller inte något som är bundet till transporter exempelvis.

Ge mig en anledning till att din trevliga och lydiga valack inte dessutom skulle kunna ha ett starkt självförtroende? Att inte direkt reagera med rädsla som då i transporten.

LIA

så du menar alltså allvarligt att du kan få bort hela hästens flyktinstinkt och naturliga beteende? så hästen aldrig nånsin ever blir överraskad eller nervös över någonting och aldrig gör något oförutsägbart?

isåfall borde du kunna tjäna mycket pengar på att hjälpa folk att få hästarna sånna.

finns många som skulle behöva hästar som aldrig gör nåt oförutsägbart eller regarar på nånting och som inte har någon flyktinstinkt överhuvetaget, som tex. handikapp eller turidning eller liknande med människor som inte är så vana med hästar och behöver lugna sånna.

Senast ändrad av en moderator:

Han kan bli skrämd ibland. Men överreagerar inte. Rycker till, så är det bra.

Inga próblem. Faktiskt den mest trevliga häst jag varit med om.

Men - det handlar inte om min häst utan om riskerna med att transportera utan bakbom - och de är betydande.

Det jag sett på träningar och tävlingar är att om de flesta skulle frakta utan bakbom så skulle oerhört många olyckor inträffa. Det är faktiskt sanningen.

Och eftersom det inte är önskvärt så måste rådet bli att frakta med bakbom.

Norrland

så du menar alltså allvarligt att du kan få bort hela hästens flyktinstinkt och naturliga beteende? så hästen aldrig nånsin ever blir överraskad eller nervös över någonting och aldrig gör något oförutsägbart?

isåfall borde du kunna tjäna mycket pengar på att hjälpa folk att få hästarna sånna.

:rofl: Jadu, många kan mycket på internet! :idea:

Norrland

Men Lia, har du lastat av en häst någon gång?
Nä, men jag har läst boken! Dumt!

Hittills har jag inte sett en transport så konstruerad att man måste stå bakom den för att släppa på reglarna till lämmen. Berätta gärna hur en sådan ser ut.

Vet man med sig, att man inte har ordning på sin häst utan att den kan komma farande ut, så måste man givetvis ta konsekvenserna av det och lägga upp jobbet därefter.

Om du menar att vissa hästar är så klaustrofobiska att de inte klarar transport och därför kastar sig ut, och att det bara är att acceptera att så är det ... så har jag avvikande uppfattning.

Om du har läst vad jag skrivit i tidigare trådar i ämnet, så brukar jag i var och varannat inlägg skriva just det, att hästar inte är ofarligt att syssla med. Inkl lastning och avlastning. Det är just därför man ska minska riskerna vid källan, nämligen hästen!

LIA

Vad händer om ni låter bli att sätta dit bommen? Och stänger dörren! Sparkar hon då också? Om hon inte gör det, så "skit" i bommen, och stäng bara dörren...Äldre transporter har inte bom, utan bara ett band med karbinhakar..och det går ju bra att skjutsa häst i dem med. Vi åker utan bom till vår pålle, bara stänger luckan och så iväg...han hatar bommen och blir tokig med bom, därför låter vi bli bommen...så är allt lugnt...

Då borde du veta att även om personen står vid sidan om så måste spärrarna öppnas. Hinner man inte åt sidan innan hästen slänger sig ut så hamnar man helt eller delvis under.

Hur öppnar ni spärrarna? :confused:
Jag står för min del vid sidan av...

Men oavsett om hästar är olika, så är det farligt utan bakbom. Det går så snabbt när hästen slänger sig ut att vi hinner inte reagera.

men menar du på fullaste allvar att det inte händer fraktolyckor för att man använder bom?

Det låter på dig som om det avhjälper alla risker vid hästhantering...

men de är väl ingen som skrivit att de aldrig händer olyckor pga bakbom, men de minimerar risken väldigt mycket och de är de man vill.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix