"panik" vid transport

Sv: "panik" vid transport

jag har en precis likadan häst. går snällt in men så fort hon inser att hon faktiskt är inne så brakar h*lve*et lös. vi har gjort så att en lastar å en stänger där bak å en sitter i bilen å börjar rull så fort lämmen bak är uppe då måste dom koncentrera sej på att hålla balansen. Sen är vi super noga med att han STORT släp till henne med mjuk mellan vägg. Hon stog som ett ljus i våran böckman vi hade innan å hon åker supe ri start trailern också. men jag skulle aldrig sätta henne i en enkelaxlad transport för säkerhets skull.

På vad sätt då farligt? Antar du menar att man får lämmen över sig, men hur kan det gå till om man står vid sidan av?

jag menar mycket för hästens skull och inte människans bara, står man under lämmen får man skylla sej lite själv.

om man nu skulle säga att att hästen vill verkligen ut men är inte rädd eller nervös den vill bara ut, och sen öppnar man lämmen och hästen börjar backa...hur ska man göra då? släppa luckan så den dönar ner i backen och skrämmer skiten ur hästen som kanske kommer lös när den har slitit sej för tror knappast de går att hålla i hästen där framme när den börjar backa..

är de värt risken att hästen skadar sej så eller kommer lös eller blir livrädd för lämmar sen ev. bakskygg efter de där?

jag tycker iallafall inte de är värt den risken..visst om de går bra dom flesta gånger men tillslut kommer de nångång ett tillfälle då hästen vill ut och backar och de ska man inte riskera.
hade aldrig nånsin åkt utan bakbom trots min häst som är urtrygg att åka med och lasta och lasta av men ingen häst är 110% säker och dom kan bli rädda eller få för sej konstiga saker och kan man undvika sånt så gör man de...speciellt när de gäller så viktiga saker som transporter..då riskerar man inte att sånt händer.

tycker inte de finns någon som helst ursäkt att köra utan bakbom, den finns där av en anledning för både hästens och människans skull och de är upp till människan att träna hästen att stå bra i transporten, blir hästen nervös när den känner bakbommen då är de inte så svårt att skaffa en större transport helt enkelt så är de problemet borta..man kör inte i transporter om hästen blir nervös när den inte kan backa 1cm utan att nudda bakbommen.

Senast ändrad av en moderator:

Tacksam för svar på min fråga i inlägg # 20.

LIA

jag hade aldrig vågat köra utan bak bom.
den hindrar hästen från att backa så långt bak å frycka på bak lemmen..
jag vet en kompis till mej som envisades med att köra utan bom. hästen fick panik under färden å slängde sej bak så hårt att lämmen öppnade sej i farten (70km/h) hästen blev livrädd å rusade fram å hoppade över bommen å bröt nacken.. hade hon haft en bom därbak i de ögonbicket hade hennes häst kanske levt i dag =/

Därför tycker jag man ska ha bom på ALLTID.

jag menar mycket för hästens skull och inte människans bara, står man under lämmen får man skylla sej lite själv.
Så om man står vid sidan av, så skadar man sig inte? I så fall är vi överens.

om man nu skulle säga att att hästen vill verkligen ut men är inte rädd eller nervös den vill bara ut, och sen öppnar man lämmen och hästen börjar backa...hur ska man göra då? släppa luckan så den dönar ner i backen och skrämmer skiten ur hästen som kanske kommer lös när den har slitit sej för tror knappast de går att hålla i hästen där framme när den börjar backa..
Den taktiken (olé!) är det en del som tillämpar, men deras hästar är vana vid det och blir inte skrämda. Både hästarna och deras ägare tror att det är så det ska gå till. :eek:

är de värt risken att hästen skadar sej så eller kommer lös eller blir livrädd för lämmar sen ev. bakskygg efter de där?
Måste säga att jag inte ser det sammanhanget.

jag tycker iallafall inte de är värt den risken..visst om de går bra dom flesta gånger men tillslut kommer de nångång ett tillfälle då hästen vill ut och backar och de ska man inte riskera.
hade aldrig nånsin åkt utan bakbom trots min häst som är urtrygg att åka med och lasta och lasta av men ingen häst är 110% säker och dom kan bli rädda eller få för sej konstiga saker och kan man undvika sånt så gör man de...speciellt när de gäller så viktiga saker som transporter..då riskerar man inte att sånt händer.
Vilken risk? Är det bättre om hästen slänger sig bakåt när man lossar på en bom?
Visst finns det säkra hästar. Vi har flera stycken här hemma. Framför allt står dom alltid stilla och väntar tills vi ber dom backa ut.

tycker inte de finns någon som helst ursäkt att köra utan bakbom, den finns där av en anledning för både hästens och människans skull och de är upp till människan att träna hästen att stå bra i transporten, blir hästen nervös när den känner bakbommen då är de inte så svårt att skaffa en större transport helt enkelt så är de problemet borta..man kör inte i transporter om hästen blir nervös när den inte kan backa 1cm utan att nudda bakbommen.
Ser inte behovet av någon ursäkt för att köra utan bakbom. Den är helt onödig, för oss! Anledning till att den finns? Smart marknadsföring och merförsäljning!
Tror du det gör någon skillnad om den där hästen får backa 11 cm i st f 1 cm? Problemet ligger inte i storleken på transport, utan i hästen. Lösningen ligger inte i annan bomplacering utan i ägarens arbete med hästen.

.............
LIA

börjar hästen backa och de är en bom ivägen brukar dom flesta hästar sluta backa, är de en halvöppen lucka så stannar dom inte och kan bli rädda och kasta sej o sticka.
men visst om du ser folk använda de som ett sätt att lasta av hästen att hästen själv backar ner luckan så kanske de inte är så.
jag har iallafall inte sätt folk lasta av så och hoppas ja aldrig kommer se de heller.

hästarna kanske inte bryr sej de minsta om att de är nåt som brakar ner bakom dom när dom har kastat sej ut..den risken tar inte ja iallafall..jag är mer rädd om min häst än så..ja tar inga onödiga risker med honom för om de händer nåt kan man stå där med en häst som inte vill bli lastad längre.

dom kan faktikst bli rädda som nån annan skrev och kasta sej frammåt istället och gå över bommen fram.

skrev inte att de inte finns säkra hästar för kallar min häst säker också men dom är endå hästar de går inte att komma ifrån, hästar blir rädda och dom kan få för sej saker och de är en onödig risk att ta att köra utan bakbom.

kastar dom sej bakåt när bommen är på så hinner man ta ner lämmen och sen ta bort bommen så hästen iallafall inte riskerar att braka in i lämmen, de är ganska självklart för mej vilken säkerthet bakbommen ger.

förstår verkligen inte resonemanget att köra utan bakbom för att man har en trygg häst, är inte hästen en häst längre eller vad? och är den helt helt 110% säker och kan inte bli rädd eller få för sej saker?
även ifall min häst är helt säker att rida ut på, blir aldrig rädd för saker så sitter inte jag och tror att de aldrig kommer hända nåt när ja rider ut för ja vet att han är en häst och dom har flyktinstinkt oavsett hur mycket jag tränar med skrämmselgrejer och att de inte är farligt o sitta fast osv så kan han endå få panik, de går inte att få bort helt.

nej ja förstår fortfarande inte anledningen till att köra utan bakbom, ser ingen anledningen nånstans, är hästen rädd för den så är de bara att träna, de är upp till ägaren att fixa och ordna så hästen står o åker säkert och är säker även vid avlastningar...de är bara dumt dumt dumt att åka utan bom.

Vilken risk? Är det bättre om hästen slänger sig bakåt när man lossar på en bom?

de va de dummaste ja ever har hört på länge nästan.
du kan inte mena allvar att de är likadant att trycka sej mot en bom som de är att slänga sej bakåt direkt på lämmen som antagligen inte hunnit ner till marken.

ser du verkligen inte risken med att hästen kastar sej direkt på lämmen? när den inte är nere än? kastar sej hästen på bommen så har man iallafall tid att få ner lämmen så att man kan ta bort bommen och sen om hästen nu kastar sej ut så är de iallafall på plan mark utan att braka in i nåt.

du kan inte mena allvar att de är likadant att trycka sej mot en bom som de är att slänga sej bakåt direkt på lämmen som antagligen inte hunnit ner till marken.

ser du verkligen inte risken med att hästen kastar sej direkt på lämmen? när den inte är nere än? kastar sej hästen på bommen så har man iallafall tid att få ner lämmen så att man kan ta bort bommen och sen om hästen nu kastar sej ut så är de iallafall på plan mark utan att braka in i nåt.

För att inte tala om att släpet tar mkt mer stryk av en häst som vräker sig ut på en halvöppen läm gång på gång...
Dessutom så, om man har en bom som tar emot istället för en lucka som smäller ner, så kan man ju faktiskt markera lite mer för hästen att det inte är OK att kasta sig ut utan tillåtelse.
Har haft diskussionen om bommars vara eller icke vara med LIA i en tidigare tråd, och tänker inte ta den igen. Vill h*n köra utan så fine, men jag gillar INTE att folk hävdar att bommar är onödig "extrautrustning" för att släptillverkarna ska tjäna pengar.

Bom kommer ALLTID finnas bakom min häst! Vill inte riskera att dom som tar ner lemmen riskerar och få en läm och en häst på sig!

börjar hästen backa och de är en bom ivägen brukar dom flesta hästar sluta backa, är de en halvöppen lucka så stannar dom inte och kan bli rädda och kasta sej o sticka.
Vi förutsätter olika slags hästhållning och olika sorts hästägare. Du lever i din värld och jag i min, så vi kommer inte så mycket längre.

Det finns faktiskt många som har hästar som inte slänger sig, som inte sparkar, som inte får panik, som inte backar ner lämmen, som inte är rädda för jämnan, som lyssnar och gör vad man ber dom om, osv, osv. Faktiskt!

Läs innantill! Jag undrade om det är bättre att hästen SLÄNGER SIG bakåt när man lossar en bom?

Jovisst. Men har jag rekommenderat det? Jag ser det aldrig hända hästkunniga människor, vad det kan bero på.
Vad som händer, tankemässigt, om en häst kastar sig bakåt ur en transport, med eller utan bom, beror på vilket scenario man målar upp för sig. Själv föredrar jag hästar som inte gör det.

Vänta på svar:
Tror du det gör någon skillnad om den där hästen får backa 11 cm i st f 1 cm?
Problemet ligger inte i storleken på transport, utan i hästen. Lösningen ligger inte i annan bomplacering utan i ägarens arbete med hästen.

LIA

För att inte tala om att släpet tar mkt mer stryk av en häst som vräker sig ut på en halvöppen läm gång på gång...
Klart att det gör. En häst som slänger sig bakåt varje gång man tar bort bommen är heller ingen höjdare.
Som du säger, så har vi diskuterat detta tidigare, varför du borde vara medveten om att jag är helt emot hästar som vräker sig ut, oavsett!

Vill h*n köra utan så fine, men jag gillar INTE att folk hävdar att bommar är onödig "extrautrustning" för att släptillverkarna ska tjäna pengar.
Varför blunda för sanningen?
........
LIA

Lia - vi är många som har lydiga och lyhörda hästar.

Men kunskap om hästar innebär också att förstå att hästar är hästar. Hur mycket du än nh-at så är de fortfarande flyktdjur. Att köra släp med bom eller dörr bakom med en lugn häst kan väl inte vara något konstigt?

Vi har en jättetrevlig häst. Helt lugn att köra och lasta. Backar ut på kommando. Inga problem. Vi litar på honom till 100%. Om det är någon häst jag skulle köra utan bakbom så är det han. Men - vi körde in honom till travbanan en dag. När han skulle ut så körde en travhäst upp alldeles bakom. Hästen blev skraj och slängde sig bakåt. Utan bommen kunde det ha blivit en olycka. Med bommen hände inget!

Så hästar är hästar. De kan reagera på saker. Jag tycker att duktiga hästmänniskor förstår det. Det gäller att tänka efter före. :)

(Om du är den jag tror du är så är du nog inte så otroligt rutinerad. Tänker på ditt inlägg om att du kört häst långt innan bommarna fanns. Men jag kan ha fel och då ber jag om ursäkt.Men har du varit med i ett tv-reportage någon gång?)

Norrland

Det finns faktiskt många som har hästar som inte slänger sig, som inte sparkar, som inte får panik, som inte backar ner lämmen, som inte är rädda för jämnan, som lyssnar och gör vad man ber dom om, osv, osv. Faktiskt!

Vänta på svar:
Tror du det gör någon skillnad om den där hästen får backa 11 cm i st f 1 cm?
Problemet ligger inte i storleken på transport, utan i hästen. Lösningen ligger inte i annan bomplacering utan i ägarens arbete med hästen.

LIA

kan ju säga att min häst är allt de du beskrev där jo, han är lugn, trygg, säker, älskar transporter och gör allt man ber honom om..även saker ja vet att han inte gillar.

men gillar inte när han inte kan backa nånting utan att bommen känns...de hjälper väldigt mycket att ha en lite större transport så han kan röra sej minimalt mera så kom inte o säg att de inte har någon betydelse.
och jag respekterar att han vill ha lite lite mer utrymme och då knör ja inte in honom i minsta möjliga transport och tänker att han ska minsann acceptera allting oavsett vad han gillar o inte gillar.
han älskar transporter och jag tänker inte pga okunskap förstöra detta.

kan inte påstå att du är särskillt hästkunnig själv som inte kan se hästarnas beteende och varför dom beter sej som dom gör och att man omöjligt kan träna bort flyktinstinkten helt.

hästkunniga människor förebygger olyckor, o de kan man ju knappast kalla dej då.

men du har rätt de är ingen ide att disskutera detta mer eftersom du uppenbarligen inte kan förebygga några risker överhuvetaget.

hur lydig och snäll hästen än är är den fortfarande en häst.
allt de du säger tyder bara på okunskap.

kastar dom sej bakåt när bommen är på så hinner man ta ner lämmen och sen ta bort bommen så hästen iallafall inte riskerar att braka in i lämmen, de är ganska självklart för mej vilken säkerthet bakbommen ger.

Du har aldrig varit med om att hästen fått tokspel när den kännt bommen bakom rumpan när du fällt ner luckan? och då sparkat bakut som en galning tills bommen gått sönder.... Då är man inte så villig att ställa sig där bakom och försöka få bort bommen.

Jag tycker att folk ska få göra som dom vill, det är aldrig bara ett sätt att göra saker och ting som är det ända rätta. Bara man vet vad man håller på med.

jo ja har mött på hästar som vill ut och inte vill stå kvar nån enda sekund till när lämmen är nere och ja kan ju säga att ja ännu mindre hade velat stå där när hästen ville ut utan bakbommen.

hästar som har den paniken att dom inte vet vad dom gör..dom har nog då redan sparkat sönder lämmen med isåfall och då hade de inte hjälpt att bara ta bort bakbommen...de är därför ja tycker man ska ha en såpass stor transport som passar hästens storlek så den inte får panik pga bakbommen.
man ska anpassa transporten efter hästen så den trivs så bra som möjligt och behöver hästen en större transport så får man skaffa sej de..då knör man inte inte hästen i en liten trång transport.

de finns anledningar till att ja tycker man ska ha bakbom för hästens skull.

klart man får göra som man vill men att anse att bakbommen är meningslös är så tokfel och de stämmer inte.
sen om folk vill ta risker är väl upp till var o än.

Vi har haft en 700 khg häst som fick panik i tranporten. Hon skulle vara lättlasta och så vidare, men visade sig vara annorlunda. :crazy: Lärde mig en läxa och provlastar alltid hästar numer!

Men hon lastades bara med bommen ner. Klarade inte att stå smalt, eller med bred bom. Bara utan bom. Vi fraktade henne bara i nödfall. Var verkligen olustigt.

Jag skulle aldrig rkommendera att köpa en häst som får panik i transporten!

Norrland

jo ja har mött på hästar som vill ut och inte vill stå kvar nån enda sekund till när lämmen är nere och ja kan ju säga att ja ännu mindre hade velat stå där när hästen ville ut utan bakbommen.

Men varför är den här diskussionen så polariserad? Vissa hästar fungerar bättre med bom, andra utan. En del med mellanvägg, andra utan, en del med lucka och andra med dörrar. Man får pröva sig fram, helt enkelt.

(min häst har förresten backa ut på luckan när den var halvvägs öppen och det är ingen fara, det bara låter lite grann. Hon gjorde det två gånger och sedan aldrig mer)

jag vet en kompis till mej som envisades med att köra utan bom. hästen fick panik under färden å slängde sej bak så hårt att lämmen öppnade sej i farten (70km/h) hästen blev livrädd å rusade fram å hoppade över bommen å bröt nacken.. hade hon haft en bom därbak i de ögonbicket hade hennes häst kanske levt i dag =/

Jag tror aldrig man kan bygga bort risker med transportering helt. Problemet är att det är ett trångt utrymme där hästen inte har utrymme för sitt flyktbeteende. Det finns alltid en chans att hästen skadar sig allvarligt - det kan räcka med att den tar ett enda steg fel och skadar en sena vid ur- och pålastning.

Det handlar om hästens säkerhet och människans säkerhet.

Helt enkelt.

Förringa inte människans säkerhet.

Det räcker med en misslyckad lastning utan bom för att ni ska få ta konsekvenser.

Jag tror att ju mer erfarenhet man har av olika hästar, desto mindre chansar man.

Norrland

Det handlar om hästens säkerhet och människans säkerhet.

Helt enkelt.

Förringa inte människans säkerhet.

Det räcker med en misslyckad lastning utan bom för att ni ska få ta konsekvenser.

Jag tror att ju mer erfarenhet man har av olika hästar, desto mindre chansar man.

Norrland

Jag har lång erfarenhet och jag försöker vara flexibel efter vilken häst jag hanterar. Jag undviker personligen tvärsäkra påståenden i stil med att "lastning med bom är alltid säkrare" för det är ingen exakt vetenskap och varierar mellan olika mellan individer.
Om hästen hänger sig på den går den inte att lossa, i a f på min trailer. Då har man en ganska jobbig situation. Men jag tycker det är typiskt för hästmänniskor att de är så bestämda - så här ÄR det. När det inte är någon exakt vetenskap alls.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar