jag menar mycket för hästens skull och inte människans bara, står man under lämmen får man skylla sej lite själv.
Så om man står vid sidan av, så skadar man sig inte? I så fall är vi överens.
om man nu skulle säga att att hästen vill verkligen ut men är inte rädd eller nervös den vill bara ut, och sen öppnar man lämmen och hästen börjar backa...hur ska man göra då? släppa luckan så den dönar ner i backen och skrämmer skiten ur hästen som kanske kommer lös när den har slitit sej för tror knappast de går att hålla i hästen där framme när den börjar backa..
Den taktiken (olé!) är det en del som tillämpar, men deras hästar är vana vid det och blir inte skrämda. Både hästarna och deras ägare tror att det är så det ska gå till.
är de värt risken att hästen skadar sej så eller kommer lös eller blir livrädd för lämmar sen ev. bakskygg efter de där?
Måste säga att jag inte ser det sammanhanget.
jag tycker iallafall inte de är värt den risken..visst om de går bra dom flesta gånger men tillslut kommer de nångång ett tillfälle då hästen vill ut och backar och de ska man inte riskera.
hade aldrig nånsin åkt utan bakbom trots min häst som är urtrygg att åka med och lasta och lasta av men ingen häst är 110% säker och dom kan bli rädda eller få för sej konstiga saker och kan man undvika sånt så gör man de...speciellt när de gäller så viktiga saker som transporter..då riskerar man inte att sånt händer.
Vilken risk? Är det bättre om hästen slänger sig bakåt när man lossar på en bom?
Visst finns det säkra hästar. Vi har flera stycken här hemma. Framför allt står dom alltid stilla och väntar tills vi ber dom backa ut.
tycker inte de finns någon som helst ursäkt att köra utan bakbom, den finns där av en anledning för både hästens och människans skull och de är upp till människan att träna hästen att stå bra i transporten, blir hästen nervös när den känner bakbommen då är de inte så svårt att skaffa en större transport helt enkelt så är de problemet borta..man kör inte i transporter om hästen blir nervös när den inte kan backa 1cm utan att nudda bakbommen.
Ser inte behovet av någon ursäkt för att köra utan bakbom. Den är helt onödig, för oss! Anledning till att den finns? Smart marknadsföring och merförsäljning!
Tror du det gör någon skillnad om den där hästen får backa 11 cm i st f 1 cm? Problemet ligger inte i storleken på transport, utan i hästen. Lösningen ligger inte i annan bomplacering utan i ägarens arbete med hästen.