"panik" vid transport

Sv: "panik" vid transport

Ok men om man tar bort mellan väggen och har en hel lång bom bak kanske skulle funka bättre! vet nån om de finns en helbom bak till Kyllinge orion?

Ok men om man tar bort mellan väggen och har en hel lång bom bak kanske skulle funka bättre! vet nån om de finns en helbom bak till Kyllinge orion?

Det kan nog fungera bättre på din häst. I alla fall värt att testa. Däremot vet jag inget om den ev. långa bakbommen.

Tror att det finns 3/4-bom, men det brukar vara billigare att beställa bommar hos någon lokal svetsverkstad, och då får man dom ju precis så långa som man vill ha dom också.

Ok jo jag har 3/4 bom nu men tänkte ja ska prova en hel bom utan vägg så hon stor brett även fram och prova! men ska prova o beställa och kolla. billigare de än börja köpa nu transport som kanske inte heller hjälper! sen får ja gå tillbaka o bara lasta henne utan bom o bara låta henne stå där inne.

I början kanske ni kan bara "skramla" med bommen utan att försöka stänga den, så hon vänjer sig vid att det händer saker utan att det är farligt

Klaustrofobi kan du inte träna bort i en handvändning. En bom med mellanvägg kan tex göra att hästen känner sig ännu mer instängd och min egen kan då inte röra sig alls, eftersom hon är ganska stor. Skulle hon hoppa till i ett sådant läge hamnar hon oundvikligen över frambommen, alt. gör kaffeved av bakbommen. Sådant är inte heller så kul. Och visst, många säger att det bara är att byta trailer. Det är inte så bara dock. En ny rymlig boogie kostar cirka 80 000 kronor och jag tror inte att alla har råd med det. I ett sådant läge - om trailern är för kort och hästen reagerar negativt på bommen - hade jag tagit bort den och varit desto försiktigare vid i- och ur-lastning.

för de första kan man ha en bakbom utan mellanvägg, min häst står alltid brett och har alltid bakbom..så vad har de med saken att göra?
har skrivit i tråden innan att ta bort mellanväggen så inte hästen får de så trångt.

sen så tycker jag att man har som skyldighet mot hästen att ha en transport hästen trivs i och åker säkert i, man behöver inte köpa en ny transport heller utan de finns att hyra eller köpa bra begagnade.
jag hyr alltid transport när ja ska ut o åka, har inte råd att köpa nån.

sen skrev jag ingenstans att de bara är att träna ett tag så går de över, jag vet att sånt tar tid att fixa men de går och för hästens skull så ska man träna på de.

sen skrev jag ingenstans att de bara är att träna ett tag så går de över, jag vet att sånt tar tid att fixa men de går och för hästens skull så ska man träna på de.

Ja, men det kan ta månader och år och jag antar att TS kan behöva köra hästen före dess. Jag skulle precis som TS träna utan bom och strippa trailern så mycket som möjligt i början, men man måste som sagt var inte använda bom, så det behöver man ju inte känna sig nödgad att träna på. Innan hästen är så trygg att den i regel står helt stilla är det knappast någon idé att fälla upp lämmen hur som helst.

med tanke på hur hästen är är de ju extra viktigt att använda bakbommen..just med tanke på att hästen kastar sej.

med tanke på hur hästen är är de ju extra viktigt att använda bakbommen..just med tanke på att hästen kastar sej.

Ond cirkel. Hästen kastar sig - gissar jag - för att den inte vill känna sig instängd. Då ska man förstås inte stänga in den, utan få den att känna sig så trygg att paniken inte kommer. Ju mindre som håller den fast, desto bättre - och hellre låta den kasta sig än att tvinga den kvar. Det händer ingenting om den slänger sig bakåt så länge ingen står där.

Får hästen panik med bom kan du få svåra skador på både häst och trailer. Det är alltså inte önskvärt.

och då är de bättre att hästen pajjar hela bakluckan sen när den vill ut? vad är de som säger att hästen inte lika gärna kan ta ett steg bakåt och känna bakluckan istället för bommen och få samma panik över att den sitter fast?

enda skillnaden är att då är de inte lika lätt att få ut hästen, eller få in hästen när den börjar backa innan man fått upp rampen.

ja tycker att om hästen får sån panik av bommar och åka transport så ska man fixa de eller fixa en lastbil eller liknande när man ska åka någonstans så hästen åker bättre eller tills man tränat bort problemet för de går faktikst med bra träning och tålamod.

Senast ändrad av en moderator:

och då är de bättre att hästen pajjar hela bakluckan sen när den vill ut? vad är de som säger att hästen inte lika gärna kan ta ett steg bakåt och känna bakluckan istället för bommen och få samma panik över att den sitter fast?

Eh? Logiken saknas helt här... men jag orkar inte bry mig. Kör dina hästar som du vill, så gör jag som jag vill.

jo ska ta ut hela mellan väggen o testa! vi har ju även fronturlastning på den så vi bruka öppna den fram! men då hon tycker de är läskigt o gå fram så backar hon. man kan inte stå bakom henne heller för då backar hon. hon vill gärna stå själv där bak!

vad menar du? hade vart kul o veta...

Hästen kan sparka transporten sönder och samman även med bom. Men det krävs en sjujäkla kraft att sabba en bakläm - det är nog troligare att hästen går sönder. Men en enkel bom och öppen bakläm (som man har vid pålastning) kan hästen med ganska begränsad kraft trycka sönder. Det är alltså bättre att i träningsskedet, menar jag, låta bli att ha någon bom eller baklucka och låta hästen backa om den behöver.

Hästen ska naturligtvis tränas så mycket att panikreflexen uteblir.¨

Att sedan köra utan bakbom kan ha den fördelen att trailern upplevs som rymligare.

Härmed lämnar jag den här diskussionen och kan tipsa TS om tidigare trådar om samma problem, som har utförliga och bra svar.

kan inte hålla med om att bakluckan är särskillt hållbar om hästen skulle få panik och sparka sönder den, dom kan göra sönder dom väldigt lätt.

men att träna att hästen står bra i transporten utan att stänga någonting till att börja med håller jag med om, stänga kan man göra sen när hästen är trygg i den.

har man en stor häst behövs en stor transport så att den blir mer rymlig även med bakbom, därför ja skrivit att man kan ha en större transport så slipper man de problemet att de blir för trångt för hästen.
därför jag hellre hyr eller lånar en större transport så min häst alltid har lite marginal om han vill ta ett steg bakåt, även fast de går bra att åka i mindre transporter med men då kan man inte räkna med att han vill stå där någon längre stund när man kommit fram dit man ska utan då vill han ut.

och att få bort panikreflexer tror ja inte man kan, även om hästen är hur trygg som helst så är dom flyktdjur och de går inte att träna bort helt.

Senast ändrad av en moderator:

Hästen kan sparka transporten sönder och samman även med bom. Men det krävs en sjujäkla kraft att sabba en bakläm - det är nog troligare att hästen går sönder. Men en enkel bom och öppen bakläm (som man har vid pålastning) kan hästen med ganska begränsad kraft trycka sönder. Det är alltså bättre att i träningsskedet, menar jag, låta bli att ha någon bom eller baklucka och låta hästen backa om den behöver.

Hästen ska naturligtvis tränas så mycket att panikreflexen uteblir.¨

Att sedan köra utan bakbom kan ha den fördelen att trailern upplevs som rymligare.

Härmed lämnar jag den här diskussionen och kan tipsa TS om tidigare trådar om samma problem, som har utförliga och bra svar.

I mitt fall var det både häst och baklucka som gick sönder, luckan först. Bommen däremot höll. (Transportvan häst som av någon anledning fick panik under färd)
Tycker inte att bommen stjäl så mkt utrymme, min är bara ca 7cm i diameter, och sitter precis innanför luckan.

Senast ändrad:

just nu tränar vi igen utan att stänga för varken bom eller läm, hon får gå in och så kan hon backa ut utan att nått sitter för!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar