"panik" vid transport

Sv: "panik" vid transport

hur mycket vadå? ska du ha vetenskaplig statestik eller vad? för då vet ja inte.

Senast ändrad av en moderator:

hur mycket? ska du ha vetenskaplig statestik eller vad? för då vet ja inte.
men om man tänker lite lite logist så minskar risken för onödiga olyckor väldigt med bom.

Logiskt tänkande fungerar mycket dåligt i den här tråden, då alla bom-förespråkare hävdar att man måste stå bakom lämmen när man öppnar eller stänger.

Men såväl du som andra tycks sitta på statistik som vi andra inte har, eller i alla fall resonerar ni lika bergsäkert som om ni hade det. Därför är ju lite ödmjukhet inför bristen därav av godo.

ja är helt fascinerad över att folket här inte verkar förstå vilken kraft och hur snabbt de går när hästar får panik.

om man ska öppna så måste man i princip stå lite lite bakom för att få upp bakluckan, har aldrig träffat på en transport som är så lätt att man kan stå en bit ifrån och få upp.
de räcker liksom med att man har en liten bit av armen bakom luckan för att man ska få en piip smäll av den när hästen kastar sej.

vad ja sett på alla transporter så är inte dom här man stänger bakluckan med på sidan av transporten utan dom är just bakom luckan så man måste mer eller mindre ha någon kroppsdel bakom bakluckan, och jo de kan faktiskt gå såpass fort att man inte hinner komma undan.

tycker ni underskattar hästarnas styrka och snabbhet och hur fort olyckor händer.

om man ska öppna så måste man i princip stå lite lite bakom för att få upp bakluckan, har aldrig träffat på en transport som är så lätt att man kan stå en bit ifrån och få upp.

I så fall är väl min Värmlandsvagn helt unik. :grin:

Om det är armen du är rädd för, är det lika riskabelt att lägga på en bom bakom hästen. Hur gör du det utan att ha någon kroppsdel bakom den?

ja är helt fascinerad över att folket här inte verkar förstå vilken kraft och hur snabbt de går när hästar får panik.

Jag har sett min häst förstöra min transport, så ja, jag vet. Men det var framdelen på trailern som hon hade sönder.

sucka..visst..lasta ni utan bakbom då med era orädda hästar som aldrig reagerar på nåt eller har någon som helst flyktinstinkt och inte kan bli rädda...jag orkar inte.

sucka..visst..lasta ni utan bakbom då med era orädda hästar som aldrig reagerar på nåt eller har någon som helst flyktinstinkt och inte kan bli rädda...jag orkar inte.

Nej, det blev jobbigt när du tvingades tänka efter hur man lägger en bom bakom en häst, eller hur?

Låt säga att hästen står på vänster sida i trailern. För att nå bommen som hänger på vänster sida måste man ta ett steg bakom hästen, fånga upp bommen och sedan göra fast den i mellanväggen.

Gissa när jag har varit mycket när att bli översprungen av hästar som har kastat sig ut från trailern? Jo, i det moment då jag varit på väg att lägga på bommen.

vet inte men ja anser nog att de inte är lika farligt att bli nuddad av hästen som är relativt mjukt endå än att få en tung baklucka över hela armen..

men vet inte..dina hästar kanske är lika hårda o breda o så som bakluckan på transporten?

sen har ja tröttnat för längesen för såhär konstiga resonemang att köra utan bom har ja aldrig mött på..och som är så dåliga på att se risker...hoppas ja inte stöter på dom irl iallafall.

sen måste ja undra...varför står du bakom hästen när du tar av bakbommen? är ju lite onödigt..ja brukar stå vid sidan av...jag har aldrig behövt gå upp bakom hästen för att ta av en bakbom, de är farligt om nåt.

vet inte men ja anser nog att de inte är lika farligt att bli nuddad av hästen som är relativt mjukt endå än att få en tung baklucka över hela armen..

men vet inte..dina hästar kanske är lika hårda o breda o så som bakluckan på transporten?

Det finns bara ett säkert sätt att slippa bli manglad på - och det är att aldrig stå bakom en häst, och om man gör det, vara beredd att hoppa åt sidan.

Hur illa det tar beror helt på slumpen. Jag har ingen lust att välja däremellan.

Det finns bara ett säkert sätt att slippa bli manglad på - och det är att aldrig stå bakom en häst, och om man gör det, vara beredd att hoppa åt sidan.

du måste ju tydligen stå bakom hästen när du tar av bakbommen..fruktansvärt klantigt måste ja säga..skulle ja absolut inte våga göra..ja står vid sidan när ja tar av den.

sen måste ja undra...varför står du bakom hästen när du tar av bakbommen? är ju lite onödigt..ja brukar stå vid sidan av...jag har aldrig behövt gå upp bakom hästen för att ta av en bakbom, de är farligt om nåt.

Det gör jag inte.
Men det är fysiskt omöjligt, om man är själv, att sätta fast bommen utan att ta ett halvt steg bakom hästen, om man inte har sjukt långa armar.

du måste ju tydligen stå bakom hästen när du tar av bakbommen..fruktansvärt klantigt måste ja säga..skulle ja absolut inte våga göra..ja står vid sidan när ja tar av den.

Det är du som inte läser ordentligt! ;)

när bakbommen är på så är de inte direkt någon risk att bli översprungen, då hinner man undan, mycket därför man har en bakbom..för att inte riskera bli översprungen när hästen får för sej att backa ut.

de är när man tar av den som man inte står bakom hästen och då är risken väldigt liten att man ens blir nuddad av hästen.

jag läser inte dåligt, ja lägger på bommen när ja står på sidan också..likadan som när ja tar av den.
förstår inte varför man ska upp o stå bakom hästen innan bommen är på.

när bakbommen är på så är de inte direkt någon risk att bli översprungen, då hinner man undan, mycket därför man har en bakbom..för att inte riskera bli översprungen när hästen får för sej att backa ut.

de är när man tar av den som man inte står bakom hästen och då är risken väldigt liten att man ens blir nuddad av hästen.

jag läser inte dåligt, ja lägger på bommen när ja står på sidan också..likadan som när ja tar av den.

Bommen hänger en bra bit ned på vänster sida, och avståndet mellan mellanvägg och vägg är närmare en meter. Hur gör du det utan att luta dig fram?

Och OM du mot förmodan klarar det, klarar du garanterat att stänga och öppna lämmen också utan att stå bakom!

mitt hbl som ja har går in och så utan större problem nu, men när vi sätter på bommen så får hon som deser ut jätte panik och hoppar och sparkar.
nån som vet hur man ska göra för att hon inte ska få den "paniken"?

Mvh

Om jag skulle göra som min tränare säger så skulle jag, backa tillbaka i träningen som någon redan sa och göra så att utanför transporten så får hon springa och arbeta, och när hon ska vila så lastar du på henne och tar upp bommem om du nu vill ha bom (hade jag defenitift haft). Börjar hon bråka eller tycker att det är jobbigt så ut med henne och arbeta igen.. Jag hörde en smart grej en gång, de löd såhär "En häst måste få röra på benen för att tänka, håller man fast hästen kan den inte tänka lika bra och på det sättet eftersom då kan den inte röra på beben.) Det hästen lär sig av "träningen" är att uppskatta dom stunder som h*n får vila (I transporten) Och är hon jobbig eller tycker att det är jobbibg så får h*n inte vila. Tillslut kommer h*n fatta att "aha det är ju mysigt att stå i transporten, för där får jag vila, och bara ha det mysigt!!" hoppas att det går bra för er!:laugh:

Bommen hänger en bra bit ned på vänster sida, och avståndet mellan mellanvägg och vägg är närmare en meter. Hur gör du det utan att luta dig fram?

Och OM du mot förmodan klarar det, klarar du garanterat att stänga och öppna lämmen också utan att stå bakom!

de är verkligen ingen ide att disskutera mera, de går inte att förklara så att du förstår helt enkelt, iallafall kan inte jag de.

jag är iallafall såpass stark att ja kan lyfta bommen i ena änden och lägga på den utan att kliva upp på lämmen..skulle hästen kasta sej ut då så knuffast jag i värsta fall bort och får inga krossskador iallafall som man får av en tung hård baklucka som flyger ner över arm/hand.
och de är endå en lång bom eftersom min häst åker brett.

ska jag öppna en baklucka så måste man ha iallafall ena armen bakom luckan och får hästen för sej att kasta sej ut så är armen/handen ganska så körd...de måste du väl iallafall förstå?

om bommen är på så är inte risken man tar lika farlig när man står bakom och ska ta upp lämmen... och ja man kan ta upp lämmen utan att stå bakom hästen. Stå på den andra sidan eller helt åt sidan från hela transporten.. va aggresiv du är..:crazy:

de är verkligen ingen ide att disskutera mera, de går inte att förklara så att du förstår helt enkelt, iallafall kan inte jag de.

De flesta har trots allt korta bommar - och jag skulle gärna vilja höra dig förklara hur man lägger på dem utan att riskera betydligt mer än en hand.

om bommen är på så är inte risken man tar lika farlig när man står bakom och ska ta upp lämmen... och ja man kan ta upp lämmen utan att stå bakom hästen. Stå på den andra sidan eller helt åt sidan från hela transporten.. va aggresiv du är..:crazy:

Jag är inte ett dugg aggressiv! :)

Risken är inte i huvudsak när bommen är på, utan när du lägger på den. Min unghäst har kommit utfarande vid minst två tillfällen och nära nog manglat mig så riskfritt är det inte.

De flesta har trots allt korta bommar - och jag skulle gärna vilja höra dig förklara hur man lägger på dem utan att riskera betydligt mer än en hand.

men jösses...man står vid sidan av transporten, tar upp bommen i ena änden och prickar i den där den ska sitta, sen när den sitter där tar man ett kliv upp på lämmen och låser bommen så den inte ska kunna åka upp av misstag..sen kliver man av lämmen och tar upp den.

vad exakt är de du inte förstår?

ja kan faktiskt tro de eller ej ta o lägga på en kort bom också..från sidan..utan att kliva upp bakom hästen.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix