Pälsfällning

Ingela_S

Trådstartare
Vad påverkas den egentligen av? På hösten kan man väl påverka pälssättningen bl a genom att täcka hästen tidigare och att ha det ljust i stallet (om man inte vill att hästen ska få så mycket päls). Men vad är det som styr hur tidigt hästen börjar fälla vinterpälsen igen? Min pålle har börjat fälla så smått nu, medan andra stallkamrater fäller som attan och har gjort det ett tag. Vad beror det på, tro?

Sv: Pälsfällning

ljuset och inget annat! :)

Jag ger mina extra B-vitaminer vid pälsfällning och pälssättning.

nej, nu såg jag att det var ju inte det du frågade...
Ja, jag vet inte heller. Kanske så enkelt som att det är olika för olika hästar!
Precis som att vissa får mer päls än andra? :)

Jag har helt enkelt en seg häst? Tja, det är säkert mycket möjligt. Är i alla fall glad att han inte har lika mycket vinterpäls att fälla det här året. :)

Vad påverkas den egentligen av? På hösten kan man väl påverka pälssättningen bl a genom att täcka hästen tidigare och att ha det ljust i stallet (om man inte vill att hästen ska få så mycket päls). Men vad är det som styr hur tidigt hästen börjar fälla vinterpälsen igen? Min pålle har börjat fälla så smått nu, medan andra stallkamrater fäller som attan och har gjort det ett tag. Vad beror det på, tro?

Tja ljuset och värmen borde vara en stor faktor. Sen om hästen inte har särskilt mycket vinterpäls från början kanske det kommer igång lite sent (min är också sån- hade täcke mycket under vintern och de andra hästarna kom igång tidigare). Så fort jag gav henne b-vitaminer så bara ÖSTE hår av henne redan nästa dag. Man kanske rubbar vitaminbalansen eller något när man lägger på täcken och exponerar hästen för värme för tidigt. Är inte direkt säker :D chansar "lite"

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
594
Senast: Bamburine
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 645
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 805
Senast: lizzie
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 317
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025