Pälsbyte!

malumbub

Trådstartare
Någon som har något tips på vad man kan göra när en hund bara fäller o fäller o fäller HELA tiden.
Ja, hon är en husky, och ja, hon byter ut typ hela pälsen, men så häääääär mycket och länge brukar det aldrig hålla på!
Visserligen är ju det milda vädret en anledning till varför hon fortfarande fäller, men ändå...kan man ge något i fodret som hjälper henne? Typ vitaminer eller så?

Vi brukar ge våra en tillskottsolja som heter "mera päls" och finns att köpa hos veterinär eller i djurbutiker. Våra hundar får fällningsproblem ibland och dåär oljan jättebra. Ska själv köpa en flaska i morgon eftersom Doris fällt massor, men ingen ny päls vuxit ut :confused:
Kostar en dryg 100-lapp och räcker i ungefär en månad till stor hund.

:rofl: *asgarvar*
Borsta! Skojar du med mig?!? ;) Då kan jag lika gärna borsta dygnet runt, men det orkar inte jag. Och hunden har för den delen inte det tålamodet... :crazy: :smirk:
Hon blir borstad varje dag, oftast ca 3 ggr, men det ger inte så mycket.
Borstning var min första tanke, men det räcker liksom inte... :crazy:

(Det sköna med hennes päls är att du inte behöver hålla på o tvätta o sånt!!! :bow: Smutsen bara faller av och pälsen torkar fort! Och dessutom; torkar du med en handduk, så blir hon ren bara pälsen nuddar vid handduken!!! :love: Helt udnerbart!!!)

Ok... Fast namnet lät inte så där jättebra..."mera päls"... Hmmm... Tycker liksom inte att hon behöver mer... Men visst, skulle kunna prova det!
Kommer man att finna denna typ av produkt på Hund2003 tro?

Prova med att tvätta igenom den ordentligt. Då brukar det mesta som ska lossna, lossna redan i duschen och man kan då samla upp det behändigt efteråt istället för att jämt hålla på o dammsuga.
Jag har 2 st "minicollies" och dom hårar ju inte lite när dom fäller.

Hmmm...
Men om man lärt sig att INTE tvätta pälsen, för att dens naturliga egenskaper försämras då...?
Sen om ajg tänker efter så tycker jag att hon fäller mer när hon blivit genomblöt ute...men jag kan ha fel...
Kanske provar detta i a f...

Om du inte vill använda schampo eller liknande så kan du ju bara "gnugga ner" henne ordentligt med vatten. Då tvättas ju inte fettet i pälsen bort.

Jag ger B-vitamin som egentligen är för hästar, hjälper till att sätta fart på fällningen. Om jag bara kunde komma ihåg vad det heter... :crazy:

jag har provat både mera päls och ny päls och det fungerar inte. dessutom luktar det jäkligt illa. jag brukar dra av pälsen med händerna, min hund blir jätteöm om man borstar varje dag.

funderar på det där med b-vitamin, det låter ganska vettigt. någon som vet vad preparatet heter och var man kan få tag på det? har frågat i olika djuraffärer men dom rycker bara på axlarna...

Shy Feeder!! Så heter det! :) Jag köper det antingen hos veterinären eller hos sadelmakaren, kan tänka mig att Börjes eller Hööks har det också.

Brukar h*n inte fälla så mycket skulle jag kanske kolla thyroideaprover. Min fällde massor men hade dessutom glanslös och torr päls och lätt att få exem...., annars om du har en vovve som är som vanlit annars kanske du kan dammsuga den..faktiskt min älskar det?? Han är rädd för själva dammsugaren av och till, men kommer självmant och ställer sej bredvid. Svag sug och bara med slangen.

Jag håller på och jobbar med dammsugaren... Min förra tik lärde henne att man ska vara rädd för den, så just idag skulle det inte vara så snällt att dammsuga henne... :crazy: Tror dessutom att hon tycker det är obehagligt, för om jag minns rätt så lyckades jag med detta innnan hon lärde sig att "vara rädd", och hon tyckte inte om det...

Kan väl tillägga att hon brukar alltid fälla mkt, när hon väl byter pälsen. Det har bara dragit ut på en sån lång tid nu...

Ja, jag tycker att framförallt på bullen som fäller läääänge så snabbar det på det hela, och ger bättre päls också för den delen. Och så verkar det smaka gott i hundvärlden. I en värld där bajs smakar gott, i och för sig... :p

Ja, i alla fall överallt i lägenheten... :smirk:
Står ju för f-n o dammsuger kläderna!!! OCH SÄNGEN!!! :crazy:

Ska köpa en sån där klädrullare. Och troligtvis nån typ av B-vitamin...

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 278
Senast: Bulldoozer
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 213
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 411
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 342
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar