Pälsätare!

M

MaLu

Vad ska man göra med de små förskräckliga odjuren?

Jag har hittat tre små äckliga kryp på pållan, även fast jag har letat så har jag inte hittat fler och jag undrar vad man ska göra... Läste att man ska använda antiparaseptiskt schampo och sen sanera boxen. Men vem vill bada i den här kylan?

Jag antar att pälsätarna inte kommer i grupper om tre och att vi kan vänta oss fler, eller? Har sett små små knölar i huden som pälsätarna har gjort men de har inte heller blivit fler sen jag tog bort den sista. Kan vi ha sån tur att hon inte har fler?

malu

Hur ser en pälsätare ut?
Är det stora? Och typ som en spindel fast med färre ben? Vi har hittat sammanlagt två st konstiga, äckliga kryp på två hästar och inte kunnat lista ut vad det är?! :confused:

Det låter som om det är älglus du hittat på din häst. Ser ut som en korsning mellan spindel och krabba, fast platt och svår att ta död på.
/Tuttiboo

Ja det var en bra liknelse, så såg den ut! *äcklig* Vad gör de? Farliga? :crazy:

Tvätta med lusshampo, dermocan eller vad det heter för hundar.

Min unghäst hade pälsätare för ett par år sedan, men det var ganska enkelt att få bort dom :banana:
Jag började med att klippa hela hästen, och sedan pudrade jag honom med ett medel som heter Etotal. Tror att det inte finns till hästar längre, utan det jag använde var till minkar eller ngt liknande, men det funkar lika bra ;)
Det är inte nödvändigt att klippa hästen men det underlättar ju behandlingen :)
Köpte förresten Etotal hos Lantmännen (numera Granngården)

Lycka till :) :bump:

Det här är jättekonstigt. Jag har inte hittat några fler kryp sen de där tre. Och det är ju över en vecka sedan. Man tycker ju att löss borde komma i större flockar. =)

Behöver jag ändå avlusa hästen, tror ni? Har inte hittat några fler ställen där huden är irriterad.

malu

Våra hästar har liksom "kanaler"- hål i pälsen. Ser inga kryp, men ser man allt? Vad kan det vara? Ingen av pållarna kliar sig eller är irriterade på något sätt....
Hjälp :confused:

Om det är älglöss du har hittat, så ska du veta att de inte är några flockdjur ;)

De kommer en eller två i taget typ.
Har små vingar och brukar komma med vinden.
Se till att döda dem ordentligt, man får liksom "smula sönder" dem. -iiuhää va äckligt!-
En del hästar får verkligen frispel av dem.
Stora insekter = stora tänder :smirk:

Men jag tror att det var pälsätare. Har tittat i apotekets "hälsoråd för häst" och bilden är ganska lik. Har du någon bild på en älglus? Jag tror inte att "mina" kryp hade vingar.

En tjej i stallet hittade en till på sin häst idag.

malu

det verkar som älgflugor.. vet inte om de är samma som älglöss men älgflugorna sätter sig på offret och släpper vingarna.. sen biter dom sig fast. jag brukar få sånna på mig när jag är ute och går i skogen med min hund men dom har aldrig bitit mig. för några år sen fick en valack som stod i ett stall i närheten en älgfluga som bet sig fast. världens snällaste häst förvandlades till en vild hingst!

Sök på älgloppor/älgflugor på forumet så hittar ni mer info! Har varit uppe en del trådar om det innan ;)

Aaaarrhhhgg! *rysa*
Älgaloppor, fy sjutton vad jag hatar dom.
Skitäckliga är dom, och liksom "gräver" sig in under pälsen på hästen.
Får ofta sånna på mej när jag rider i skogen, brukar få smått panik. :crazy:
Jag brukar klippa sönder dom med en sax :devil:

haha..!
Men de är ju nästan omöjliga att ha ihjäl, och det är roligt att plåga hästplågare :devil:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 870
Senast: lizzie
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: super
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025