Paint the fence...

Empalie

Trådstartare
Har haft en kompis ute i stallet idag som gick en kurs för John moore. Vi skulle testa ett par övningar på min pålle idag, hon är ett sto på nyss fyllda fyra år. Vi skulle göra övningarna paint the fence eftersom hon ibland har en tendens att komma väldigt nära mig och inte stannar utan går över, inte på ett otäckt sätt utan hon är väldigt pigg och glad och väldigt på. När min kompis gjorde paint the fence rörelsen så bara höjer min häst huvudet och vänder det åt sidan, backar alltså inte. Börjar kompisen hoppa och hyssja lite backar hon lite men inte mycket. Vi övade på att hon ska stanna ca en halvmeter bakom mig när jag stannar och inte gå fram och ha gos när det inte är ok. Det funkade bra. Min kompis sa att alla pållar på kursen hade höjt huvudet lite haft stenkoll på den som stod framför och sedan backat järnet...hmm..inga förtränade hästar alltså.
Tankar kring detta!!!!???

Sv: Paint the fence...

Lägg ner det där och kör helt vanligt hästvett. Visa klart och tydligt vad som gäller lugnt och bestämt. Hästen gör säkert som du vill bara den förstår. Är man inte själv tränad i speciella hanteringssätt är det nog bättre att låta bli. Blir väldigt diffust för hästen att förstå.

Paint the fence?? Går inte att googla fram. Är det typ som att måla med en hand eller?

Ja, fast vad är det? Jag brukar inte måla staket med min häst :angel:

Uppenbarligen förstår hästen inte vad det är ni vill. Det är bara att hitta ett sätt att förklara för hästen vad det är man menar! Gå tillbaka ett par steg och börja om.

Min kompis sa att alla pållar på kursen hade höjt huvudet lite haft stenkoll på den som stod framför och sedan backat järnet...hmm..inga förtränade hästar alltså.

Antar att du är ironiskt här? Att en stabil och säker häst "backar järnet" för att man rör armarna (oavsett hur mycket du viftar) är inte naturligt - de kollar på dig och undrar vad för dumheter du håller med på med, men blir inte rädda eller kastar sig.

Vissa lär den däremot att rusa bakåt genom ryckande och hot, och visst - då backar de järnet för att man höjer handen sedan.

Säger inte att John Moore är en dålig tränare, men lite egen urskillning får man ha.

aterigen bevis att om man skall trana sin hast i NH bor man ha kunskaperna for det.. Inte gora ovningar som ngn annan har sett/gjort pa en kurs. Inget emot John Moore, eller andra tranare/instruktorer, men vissa saker gar bara inte att lara ut, i andra hand.
Som en postare anvand dig av SF metoden och du skall se att saker och ting kommer att vara mkt enklare (SF= sunt fornuft).

Parelli kallar detta för yo-yo-leken.

http://hem.passagen.se/maria_m/sjulekarna.htm

http://www.youtube.com/watch?v=SProXaFvjSA&feature=related

Det handlar helt enkelt om att hästen ska backa undan.

Att Moore kalla det för "paint the fence" är för att han vill att man ska röra handen upp och ner, inte från sida till sida.

Hästen ni provat på är uppenbarligen inte av den känsliga typen. När man börjar med nåt nytt är det alltid bättre att ta hjälp av nån som är erfaren och vet hur mkt tryck som behövs och har rätt timing.

Ta hjälp av någon erfaren tränare (John har kanske en hjälptränare i närheten?). Har man bara gått en kurs är man IMO absolut inte i närheten av kunnig och medveten om övningarna för att lära ut i andra hand.

Lägg ner det där och kör helt vanligt hästvett. Visa klart och tydligt vad som gäller lugnt och bestämt. Hästen gör säkert som du vill bara den förstår. Är man inte själv tränad i speciella hanteringssätt är det nog bättre att låta bli. Blir väldigt diffust för hästen att förstå.

:bow::bow::bow::bow::bow:

Om din häst är en väldigt känslig dam kan det vara så att hon står emot för att signalen är för stark.

Eller så är den inte tillräckligt tydlig för henne.

Som sagt, jag skulle inte låta någon "prova lite" övningar som de "nyss lärt sig" på en kurs. Vad ger det hästen?

Ska du hålla på med sånt med hästen så får ni ju börja från början och lära henne det "alfabet" ni tänker använda. Man kan ju inte dänga en hel bok i huvudet på henne och förvänta sig att hon ska kunna läsa.

Det krävs timing, kunskap och känsla för att läsa hästen, för att få till det rätt. Be din kompis träna på en annan häst, eller åk på en kurs själv med hästen. Det är inte säkert att "paint the fence" är rätt sätt för henne.

KL
Den metoden måste vara ypperlig för en huvudskygg häst. backar direkt.

När man håller på o backar o flyttar den hela tiden så kan man inte förvänta sig att den ska tordas komma fram.
en sådan häst måste man gå fram till sista metern.

vill man ha en häst som är rädd hela tiden för vad som komma skall.

jag vill kunna hoppa runt den utan att det bekommer den. Är trygg.

KL
Den metoden måste vara ypperlig för en huvudskygg häst. backar direkt.

När man håller på o backar o flyttar den hela tiden så kan man inte förvänta sig att den ska tordas komma fram.
en sådan häst måste man gå fram till sista metern.

vill man ha en häst som är rädd hela tiden för vad som komma skall.

jag vill kunna hoppa runt den utan att det bekommer den. Är trygg.

Om man gör fel ja. Det handlar helt om att med sitt skroppspråk visa att "nu vill jag att du ska flytta undan" och "nu kan du stå kvar för jag kommer bara in för att umgås".
Hästen ska kunna flyttas för en fingerviftning men den ska samtidigt kunna stå kvar när du hoppar runt som en tok, det handlar om hur trycket läggs och att hästen lär sig vilka signaler den ska reagera på och vad som kan ignoreras. Men det kräver ju att man är tydlig och konsekvent.

Instämmer:bow:

Och instämmer även på tidigare, att du bör gå en kurs själv med din häst och försöka komma till insikt med vad/varför du behöver träna.

Har haft en kompis ute i stallet idag som gick en kurs för John moore. Vi skulle testa ett par övningar på min pålle idag, hon är ett sto på nyss fyllda fyra år. Vi skulle göra övningarna paint the fence eftersom hon ibland har en tendens att komma väldigt nära mig och inte stannar utan går över, inte på ett otäckt sätt utan hon är väldigt pigg och glad och väldigt på. När min kompis gjorde paint the fence rörelsen så bara höjer min häst huvudet och vänder det åt sidan, backar alltså inte. Börjar kompisen hoppa och hyssja lite backar hon lite men inte mycket. Vi övade på att hon ska stanna ca en halvmeter bakom mig när jag stannar och inte gå fram och ha gos när det inte är ok. Det funkade bra. Min kompis sa att alla pållar på kursen hade höjt huvudet lite haft stenkoll på den som stod framför och sedan backat järnet...hmm..inga förtränade hästar alltså.

Träna inte din häst på andrahandsuppgifter. Min enda tanke.

håller med här, har en häst som är väldigt känslig och han blir lätt bli rädd om man går åt honom för hårt (dvs rycker till, bröstar upp sig viftar). Lika bra kunde jag skriva att han är känslig för hjälper och backar jättesnabbt när jag vill. Nåja, detta problem börjar snart bli historia, men ändå kan han reagera med lite osäkerhet ibland.

Min andra pålle kunde gärna få vara lite mer "rädd". Om jag försöker flytta honom genom någon valfri apdans tittar han på mig, skrattar och säger "fortsätt matte, det ser så himla roligt ut". Han kan vara fruktansvärt frustrerande att ha att göras med, men tillika är det bra, för om jag är lugn och sansad behöver jag bara be honom flytta sig. Har lärt mig det nu, att ta hans upptåg och ideer med ett leende istället :) (Och när man befinner sig i hans värld är faktiskt de mest underliga idéerna de mest briljanta)

Visst finns det något bra med en sådan övning, men som de flesta säger, man bör behärska metoden innan.

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 085
Senast: paradiset
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 572
Senast: axel
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 341
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV