På väg att köpa islandshäst..

D

Doriskis

Jag är på väg att köpa min första islandshäst. har mycket erfarenhet av andra hästraser men inte haft en islänning innan. Det känns jättespännande och roligt!
Jag är intresserad av en unghäst på 2 år som jag har tittat på. En mycket trevlig häst som ser fin ut. Men jag undrar om det finns nån som kan och vill ge tips på vad man ska tänka lite extra på? Några "varningstecken" eller liknande?
Tacksam för hjälp!

Sv: På väg att köpa islandshäst..

Har du inte haft islandshäst innan så är det massor att tänka på. T ex framtiden som inridning, för din häst har förhoppningsvis fyra gångarter eller fler. Och det kräver lite extra av ryttaren, allra helst i början när allt skall "rensas upp" eller sättas på plats.

Är hästen två år hoppas jag att den i dag går i flock. Bra marker och hästkompisar är det överlägset bästa sättet att skapa en hållbar och trevlig individ. Alltså fysiska och psykiska förutsättningar för att kunna bli en trevlig kompis senare i livet. Det går liksom inte att återskapa senare.

Som "varningstecken" kan eksem nämnas, och det är ärftligt. Det finns mycket trådar om detta på forumet.

Har du inte stor erfarenhet av islandshästar hoppas jag att du har bra kontakter med vana människor. Det kan vara tacksamt med bollplank och stöd.

Tack!
Nej jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet av just islanshäst. Men jag har lite kontakter som kan hjälpa mig när det är dags att börja rida in.

Det här med eksem.. Han visade inga tecken på det nu och inte hans mamma heller som jag också träffade. Pappa är Hrammur och jag vet inte hur det är med honom. En äldre hingst tydligen.
Hur tidigt kan man se om de får eksem och hur vanligt är det att de får det även om varken mamma eller pappa har det?

Han har gått i flock hela tiden och kommer fortsätta att gå med andra hästar. Håller med om att det är den första tiden som präglar hästarna mycket och det är svårt för att inte säga omöjligt att "ge dom det tillbaka" om de har fått gå ensamma. Men så är inte fallet i alla fall med just denna häst. Han var mycket trevlig och nyfiken, lätt att hantera.

om hästen är svenskfödd och har eksemfria föräldrar så kommer den förmodligen inte utvecka det heller. om hästen är irreterad i manen kan du ofta se att det är aldeles guppigt under mankammens fäste, man kan också känna det om du drar handen där.

de svåra för dej om du själv ska rida in hästen är att töltsätta hästen, det är bra om den har mycket tölt gener i skäckten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 942
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 229
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30