På tal om kandar

R

Ruh

min tränare har sagt åt mig att hålla tyglarna när jag rider med kandaret på ett speciellt sätt men nu säger de andra i stallet att det är fel. Hur håller ni kandaret?

Sv: På tal om kandar

Så att bridongen är nederst. Alltså bridongen som vanliga tyglar mellan lillfingret och ringfingret. Sen har jag stången mellan ringfingret och långfingret. Tyglarna måste alltså korsa varandra..

som rabarber2 säger
bridongen är nederst. Alltså bridongen som vanliga tyglar mellan lillfingret och ringfingret. Sen har jag stången mellan ringfingret och långfingret. Tyglarna måste alltså korsa varandra..

sen finns det ett "tyskt" sätt då har man stången mellan lill och ringfingret och bridongen att finger höger upp alltså helt tvärt om mot det första alternativet. Då är det lättare att kontrollera stångtygeln, dock inget jag föredrar och veet inte om det är särskilt många som gör det heller.

Jag håller bidrongen som den vanliga tygels och sedan stången ovanför, mellan lång och ringfingret..

tycker det blir stabilast och man riskerar inte om man är ovan att ta för mycket i stången (förväxla med bidrongen)

Inget är mer fel eller rätt än det andra egentligen. Däremot brukar man rekommendera att inte ha stången utanför handen eller i sista vecket eftersom minsta kulläggning av händerna då inverkar så skarpt. Men det finns mga ryttare som har den handfattningen också med jämna mellanrum (bla K.K).
Så man bör ha det som man själv + hästen fungerar bäst med. Tycker du att fattningen som din tränare visade känns bäst så kan du hålla kvar vid det.

Finns inget rätt eller fel. Fungerar det och du trivs med denna tygelfattning, så fortsätt.

Själv har jag bridongen utanför lillfingret (alltså på utsidan av handen) och stångtygeln mellan lill- och ringfingert. Så jag blev lärd en gång i tiden och fungerar bra för mig och min häst.

Luxurios skrev:
som rabarber2 säger

sen finns det ett "tyskt" sätt då har man stången mellan lill och ringfingret och bridongen att finger höger upp alltså helt tvärt om mot det första alternativet. Då är det lättare att kontrollera stångtygeln, dock inget jag föredrar och veet inte om det är särskilt många som gör det heller.
:angel: Jag tillhör en av de tydligen få som håller tyglarna så. Jag tycker att det ger stor frihet att variera stången, att prata med ett bett i taget.

det finns inget rätt eller fel, utan man gör det som känns bäst

jag har bridongen "som vanligt" och stången ovanför (dvs mellan ring- och långfinger)

Bridongen som vanligt och stången runt hela handen, tycker det är mycket lättare att reglera då. Har även ridit tvärt om men vill inte bli så stum i stången, det är så lätt hänt tycker jag.

På Pinky höll jag så här:

Bridongen in nedanför lillfingret och ut under tummen. Genom hela handen alltså.

Stången in mellan lill- och ringfinger och ut mellan lång- och pekfinger. Vilande över de två mittersta fingrarna, alltså.

Man får ju reglera fattningen efter olika hästar, beroende på hur man behöver inverka.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: Fiorano
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 465
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar